Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?
Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.
Kommentit (609)
Muistan myös kuinka nöyryyttävää se oli. Housut piti laskea aivan nilkkoihin ja paita pois tai nostaa ylös. Eli todella alaston olo. Sitten kumartaa kädet lattiaan ja pyllistää. Sitten yleensä isä joskus äiti veteli vyöllä pakaroille. Ei kovin lujaa mutta sattui se. Sain piiskaa muistaakseni 12 tai 13 vuotiaana poikana viimeisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
89. Koivuniemen herra, isän nahkavyö ja tukkapölly tulivat tutuiksi.
Koivuniemi niminen uskontolahko Pukinmäessä . Miehet on laittanut naiset makaamaan lattialla . Kokeiltava sitä .
Oon syntynyt 86 ja mulla ei ollut 90-luvun alkupuolella mitään tietoa siitä että piiskaaminen on laitonta. Itse en saanut tukkapöllyä kummenpaa mutta kavereista lähes kaikki sai piiskaa hyvinkin herkästi. Vain yhden kaverin äiti tuomitsi selkäsaunat. Kerran juteltiin sen tytön äidin kanssa kolmannesta tytöstä joka oli varastanut pikku kyläkaupasta karkkia ja saanut remmiä isältään sen jälkeen ja tämä äiti sanoi että vaikka tekisi mitä, niin silti aikauinen ei saa lyödä lasta ja että se on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan myös kuinka nöyryyttävää se oli. Housut piti laskea aivan nilkkoihin ja paita pois tai nostaa ylös. Eli todella alaston olo. Sitten kumartaa kädet lattiaan ja pyllistää. Sitten yleensä isä joskus äiti veteli vyöllä pakaroille. Ei kovin lujaa mutta sattui se. Sain piiskaa muistaakseni 12 tai 13 vuotiaana poikana viimeisen kerran.
Meillä piti laskea housut kinttuihin ja käydä sängynreunalle tai sohvan käsinojan yli jos vyöllä tai pitkällä pajunoksalla piiskattiin. Koivurisua saattoi saada myös isän polvien päällä maaten.
Onkohan tuosta koivupuusta tullut joku pakkomielle ??? Meillä oli pajun oksia pelotteena seinällä että jos ei kotityöt maistu niinkuin pyykit ja tiskaus . EI SE KOIVU MIKÄÄN AINOA PUULAJI OLE . JOS EI oltu kunnolla saattoi tulla tukkapöllyä ja sitten taas läksyt tehtiin iloisesti .
-84, faija piiskas, äiti itki seinän takana.
Minkälaisista teoista joutui piiskaukseen?
Mä en koskaan onneksi saanut tuollaisia rangaistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuosta koivupuusta tullut joku pakkomielle ??? Meillä oli pajun oksia pelotteena seinällä että jos ei kotityöt maistu niinkuin pyykit ja tiskaus . EI SE KOIVU MIKÄÄN AINOA PUULAJI OLE . JOS EI oltu kunnolla saattoi tulla tukkapöllyä ja sitten taas läksyt tehtiin iloisesti .
Samaa miettinyt. Luulisi että mikä vaan oksa olis ajanu asian
Naapurin jehovalainen nainen koputteli tytärtään pääkoppaan rappukäytävässä kun kokeili onko siellä päässä mitään. Ehkä ne kotityöt ei niin kiinnosta lapsia .
Vanhemmille kiukuttelu tai tiuskiminen aiheutti kipua päänahassa. Niskahiuksista kunnon ote ja pyöräytys ja napakka ravistus
Kyllä vedettiin kuumalla piikilangalla pitkin selkää aina kun oli kovennettua seisty nurkassa.
Naapurin mies petti vaimoaan , 2 lasta heillä . Niin kun mies jäi kiinni tästä , tämä vaimo lähti riehumaan kadulle ja huutamaan miten kauhea se nainen on joka pettää. Tässä nyt hiukan hämmentää tämä kuka petti ketä.
Ja toinen mitä oon ihmetelly on se että miksi sitä risua pidettiin jotenkin pikkulasten piiskana ja remmiä isompien. Mun kokemuksen mukaan se oksalla lyöminen aiheutti paljon enemmän kipua ja kirvelyä.
Pitkä ketju ei jaksa lukea. 1999 sain vielä piiskaa vaikka ollu laitonta monta vuotta ennen syntymääni
Kyllä yksi kertaa nurkassa on oltu häpeämässä jotain mitä lienee ehkä päässyt suusta joku lause . Joko yksi tai kaksi kertaa koko nuoruus aikana siis . Ei ole paljon. Sehän on niin että yksi riidan aihe on siivous ja lemmikit kun niitä ei enää huvita hoitaa ensihuuman jälkeen. Vanhemmat joutuu töiden jälkeen niitäkin hoitamaan . Kun lapset ei viitsi.
En ymmärrä miksi mutsi aina pelotteli sillä että kertoo isälle ja isä sitten varmasti antaa piiskaa. Isä on lempein ihminen maan päällä eikä ikinä olisi toteuttanut noita mutsin uhkauksia.
Mistä tämä koivuherra sanassa oleva Niemi sana tulee siihen risuun ?? Koivu on puu missä oksia kyllä mutta entä Niemi sitten eihän niemellä voi piiskata . Niemi on maata. Herra on tietysti johtajaa kuvaavaa. Koivun oksa johtaa vai onko ollut maatilan omistajan koivut. Herra sana tarkoitti ennen miespuolista johtajaa . Kyllä ihmiset on elukoitakin ruoskinut ruoskii nytkin hevosia kilpailuissa .
Onneksi taitaa olla aika harvinaista nykyään
Äidit aina uhkailee ISÄLLÄ . Tai et saa ruokaa ennenkuin .... Ilkeyttä on kaikki vanhan liiton touhut .