Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?
Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.
Kommentit (470)
En saanut piiskaa eikä sillä uhkailtu myöskään. Oon syntynyt 1985. En edes tiennyt lapsena piiskaamisen olevan laitonta ja luulin että jos tekisin tuhmaa niin saisin piiskaa. Olin aina kunnolla koska en halunnut ottaa riskiä että piiskaa tulisi.
En ymmärrä miksi olin niin varma siitä että tuhmuuksista tulee piiskaa vaikka meillä ei sellaista uhattukaan.
Vierailija kirjoitti:
ONKO JOKU VUOSI IKÄÄNKUIN MILLOIN ON PIISKATTU 80- LUKU ? OLETKO ITSE HAKANNUT VAIMOSI TAI POLTTANUT NE TALOON . AMPUNUT KADULLA .
Korkki kiinni ääliö
Lapsena vanhemmat tukistivat ja antoivat luunappeja, muutaman keran uhkailivat piiskalla. Rangaistus on lapsen viattomuuden loppu ja ahdistuksen ja häpeän alku. Luulen että koska olin kovin herkkä lapsi rangaistukset ja niiden pelko vaikuttivat ainakin osittain mielenterveysongelmieni syntyyn.
70 luvun alkaessa synnyin. Ei kuritettu.
Vahingosta tai huolimattomuudesta tukkapöllyä.
Tottelemattomuudesta tukkapölly tai läimäys pyllylle.
Valehtelusta vanhemmille kunnollinen selkäsauna vyöllä tai risulla paljaalle pyllylle.
1971. Ei se paljoa tarvinut, kun alkoholisti isä jostain suuttui tulisesti ja hakkasi vyöllä selkään. Löi vieläpä sillä solkipuolella, että varmasti sattuu. Selkäsaunan jälkeen sai kuunnella loppupäivän huutoa asiasta. Ukolla jäi se levy aina päälle, että siitä samasta se sitten jankkaisi ja jankkaisi niin kauan kunnes itsekin väsyi.
En ole omia lapsia halunnut, koska kaikki paska periytyy.
Vierailija kirjoitti:
92 nainen ja joo. Selkäsauna oli kyllä isäpuolelle vaan kätevä tekosyy päästä viattomasti ottamaan multa alapää paljaaksi.
Mitään piiskaamista kummempaa ei toki tapahtunut, mut sen verran omaan loogista päättelykykyä et kyllä se siitä sai kicksinsä. Koska jännästi näitä selkäsaunoja tuli useammin silloin kun äiti oli poissa ja jännästi myös siinä 13-16 välillä alko löytyä enemmän ja useammin tekosyitä päästä vähän läpsimään paljaita teinipakaroita punaiseksiTämä olisi ollut poliisiasia.Isäpuoli olisi saanut tuomion tästä.
Isä kuoli kun olin pieni lapsi.Äiti ei pystynyt antamaan kuritusta.Isä oli poliisi.Olisi varmasti antanut kovaa kuritusta jos olisi elänyt.
1997. Äiti löi vyöllä alle kouluikäisenä, useampaan otteeseen, en muista miksi. Alakouluikäisenä tuli litsareita. Koen että tämä vaikutti minuun negatiivisesti. Omaksuin käsityksen, että "pilaan aina kaiken" ja että olen hankala ja vaikea, vaikka todellisuudessa äitini oli kuormittunut vanhemman veljeni kanssa (jota todennäköisesti myös oli lyönyt, vaikka muistot ovatkin pyyhkiytyneet pois). Vielä yläasteikäisenä kuvittelin iltaisin, minne karkaisin, jos äiti vielä löisi. Vaikkei siinä kohtaa ollut kukaan edes läimäyttänyt viiteen vuoteen.
Vahinkoa on tullut myös ihan vain siitä että äiti (Syntynyt vuonna -68) oli tunnepuoleltaan estynyt. Ajatteli että lapsesta pidetään hyvää huolta kun on puhtaat vaatteet päällä ja pöydässä ruokaa, lämpöä ja läheisyyttä ei tarvittu. Ei teini-iässä halunnut edes halata minua, vaikka suoraan hänelle sanoin ettei minua halata tarpeeksi.
1981. Vyöllä tuli kuritusta. Melkoista, nyt kun ajattelee.
Tukistettu on. En muista, että olisi muutoin kuritettu. Vanhempi veli sai risuista paljaalle takapuolelle. Niin järkyttävää edes muistaa sitä. Toivoisin, että en muistaisi. Hän ei itse muista näitä. On kai ollut niin traumaattista. Olen syntynyt -83 ja veli on muutaman vuoden vanhempi.
Mitä mieltä ootte tänä päivänä lapsena saamastanne kurituksesta?
Vierailija kirjoitti:
Tukistettu on. En muista, että olisi muutoin kuritettu. Vanhempi veli sai risuista paljaalle takapuolelle. Niin järkyttävää edes muistaa sitä. Toivoisin, että en muistaisi. Hän ei itse muista näitä. On kai ollut niin traumaattista. Olen syntynyt -83 ja veli on muutaman vuoden vanhempi.
Oon kans kuullu et jotkut ei muista saaneensa selkään, vaikka luulisi sen muistavan jos paljaalle perseelle hakataan. Täytyy olla jotain traumaattisen asian mielestä pois sulkemista.
1986 en saanut yhtä tukistusta lukuunottamatta muuta fyysistä kuritusta. Kavereiden tiedän saaneen piiskaa alle kouluikäisenä ja ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä ootte tänä päivänä lapsena saamastanne kurituksesta?
Perusteetonta, tarpeetonta ja väärää. Mikään ei oikeuta lyömään/tukistamaan tms. Vieläkin nousee viha pintaan, jos asiaa syvemmin miettii.
Vierailija kirjoitti:
Veli joutui muutenkin aina välillä vaikeuksiin. Vähän vanhempana yritin suojella häntä, ettei hänelle kävisi mitään. Saatoin ottaa jotain kontolleni tai maksoin kerran omista rahoistani hänen rikkomiaan asioita. Aikuisena minusta tuli läheisriippuvainen. Pääsin toimintamalleistani vähän eroon vasta, kun veljeni oli lähellä kuolla pari vuotta sitten. En voinut enää tehdä mitään hänen hyväkseen. Oli hyväksyttävä, että hän voi kuolla enkä voi asialle mitään. En haluaisi muistaa lapsuuden perhehelvetistä mitään.
ONKO JOKU VUOSI IKÄÄNKUIN MILLOIN ON PIISKATTU 80- LUKU ? OLETKO ITSE HAKANNUT VAIMOSI TAI POLTTANUT NE TALOON . AMPUNUT KADULLA .