Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?

Vierailija
09.12.2025 |

Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.

Kommentit (472)

Vierailija
341/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-78, piiskattiin kun tein tyhmyyksiä. Olen kiitollinen että niihin puututtiin. Nyt 30 vuotta työelämässä ja hyvin menee.

Vierailija
342/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1976 korvapuusteja ja suljettiin huoneeseen, jos kiukutteli liikaa. Ei traumoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

85. Ei haitannut yhtään että piestiin kun oli aihetta.

Vierailija
344/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin. Muutan kerran sain vyötä ja yhden kerran piiskaa pajunoksalla. 

Vierailija
345/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli piiskaa lapsena ja nyt aikuisena kuitenkin enemmän

-Jussi

Vierailija
346/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli piiskaa lapsena ja nyt aikuisena kuitenkin enemmän

-Jussi

Haha olipa vassulla taas hauskaa ei kukkaan oikeesti usko että Halla-aho kirjuttelee täällä !

Vierailija
347/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -52.  Ei piiskattu.

Mutta isä antoi sellaisia tukkapöllyjä että oksat pois.

Ensin kauheata tukan pöllyttämistä ja lopuksi vielä löi avokämmenellä takaraivoon niin että lensin päin seinää.  Saatanat ja perkeleet vielä lisäksi kaikui korvissa.

Semmoista se oli silloin.  En muista mistä syystä niitä pöllyjä tuli mutta aiheesta sitten kai.

Viisi vuotta vanhemman siskoni kohdalla ne tukkapöllyt loppui siihen, kun sisko yhtäkkiä kasvaa hujahti isää päätä pitemmäksi tai varmaan ylikin.  Isä kun oli pienikokoinen mies.  Ei hirvennytkään enää käydä käsiksi kun sisko nousi pystyyn kaikessa komeudessaan.  Kai se olisi ollut noloa jos olisikin jäänyt alakynteen.

Ei kai se isä olisi ylttänytkään enää käydä sen tukkaan kiinni.

Jossain vaiheessa meillä alkoi tuntua siltä, että siskoni hallitsi koko perhettä.  Olihan se vähän huvittavaakin.  

Vierailija
348/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1960-luvun puolella, ja en ikinä ole saanut piiskaa.  Meitä sisaruksia oli monta perheessämme, mutta minä kuopuksena ainakin säästyin koivuvihdan kosketuksesta takapuolellani.:) Koivun oksa oli kylläkin oven karmin päällä jossain vaiheessa lapsuuttani, mutta ei sitä käytetty.  Yksi veljistäni kylläkin sai isän nahkavyöstä ja vain kerran 70-luvulla, mutta siihen oli kyllä syynsäkin.  Kuulin kyllä myöhemmin, että pari muutakin minusta vanhempaa sisarustani olisivat piiskaa saaneet lapsina ollessaan 1950-luvun puolella, ja olihan siihenkin aihesyyt olemassa. 

Vierailija
349/472 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiska eli risu oli 1950-60 luvun keittiön ja ruokahuoneen välisen oven karmin päällä lapsuuteni kodissa, mutta vain pelotteena.   Ei sentään tarvinnut risua lähteä itse hakemaan kuten naapurissa asuvien lasten, jos olivat tehneet jotain kiellettyä.  Mutta toisessa naapurissa asui viimeisten sotiemme sotilassankari isäntänä, ja pisti lapset ja akkansakin välillä ruotuun ja riviin  kiväärin kera.   Poliisit kylläkin kävivät sotasankarilta hakemassa  omistamansa metsästyspyssyt pois jossain vaiheessa, kun innostui huppelipäissään ammuskelemaan eräs juhlapyhä taivaalle tiluksillaan. 

Siihen maailman aikaa, kun minä olin pikkulapsi, oli miltei jokaisessa lapsiperheessä piiska varoitteena, vaikka eihän sitä käytetty, kuten ei meilläkään.  Isälläni, joka oli reservin upseeri, oli myös laillisia luvallisia aseita ja käsipistooli. Ilmakiväärikin oli jossain vaiheessa veljilläni.  Isäni ja veljeni harrastivat myös tauluun ampumista ampumaradalla.

Vierailija
350/472 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiskattiin koivunoksalla 80-luvun lopussa. Olin makasin vatsallani isän polvella ja paljaalle pyllylle annettiin aina ja ei ollut mitään helläkätistä se. Äiti ei piiskannut vaan pyysi aina isää tekemään sen. 

Vierailija
351/472 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1993 ja ei meillä, mutta kaverin vyörangaistusta jouduin todistamaan :(

Vierailija
352/472 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-76. En muistaakseni saanut piiskaa. Uhka kyllä oli kun koivunoska oli ovikellon päällä vähän niinku varoittavana esimerkkinä.

Vierailija
353/472 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1988 ja ei piiskattu

Vierailija
354/472 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-86 pientä tukkapöllyä jos oikein villiksi meni. Rauhoitti nopeasti.

Vierailija
355/472 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1955

Tukkapöllyt tuli yleensä jos kuritusta tuli. Harvemmin olisi  tarvinnut kun olin niin pelokas etten tahallani tehnyt väärää. 

Isän ruskea nahkavyö jossa oli reijät kahdessa rivissä, roikkui seinällä. Sillä peloteltiin että isä antaa oikein olan takaa jos ei olla kunnolla. Kerran ainakin sisko sai siitä  ja äiti piti oikein siskoa käsistä kiinni että isä sai lyötyä oikein kovasti. Itse en muista saaneeni, mutta sisarusten mukaan siitä sai ihan kaikki joskus, kuulemma myös minä. Olen varmaan sulkenut muististani tämän. 

Vierailija
356/472 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1975. Ei koskaan. Vanhempani akateemisesti koulutettuja ja fiksuja ihmisiä.

Vierailija
357/472 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 1975. Äiti löi vyöllä, antoi tukkapöllyä ja luunappeja otsaan. Ei antanut koko päivänä enää ruokaa jos en syönyt aamupalaa. Nykypäivänä varmaan olisi saanut tuosta jo rikostuomion.

Vierailija
358/472 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1975. Ei koskaan. Vanhempani akateemisesti koulutettuja ja fiksuja ihmisiä.

Meillä ei ollut fyysistä kuritusta, mutta kaverilla jonka vanhemmat hyvin korkeasti koulutettuja mätkivät tyrärtään vyöllä  vielä kun tämä oli teini 2000 luvulla. Siinä perheessä vedeltiin myös hevosraipalla ja koiran nahkaisella talutushihnalla, sekä avokämmentä poskelle ja ankaraa tukkapöllyä. Koulutustaso ei todellakaan kerro missä perheessä on väkivaltaa ja missä ei. 

Vierailija
359/472 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

92 nainen ja joo. Selkäsauna oli kyllä isäpuolelle vaan kätevä tekosyy päästä viattomasti ottamaan multa alapää paljaaksi. 

Mitään piiskaamista kummempaa ei toki tapahtunut, mut sen verran omaan loogista päättelykykyä et kyllä se siitä sai kicksinsä. Koska jännästi näitä selkäsaunoja tuli useammin silloin kun äiti oli poissa ja jännästi myös siinä 13-16 välillä alko löytyä enemmän ja useammin tekosyitä päästä vähän läpsimään paljaita teinipakaroita punaiseksi

Aika hurjaa, että tuo tapahtui siis vielä 2008, joka oli ihan äsken, eikä synkällä keskiajalla!

Vierailija
360/472 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin monella  surullisia ja vaikeita kokemuksia jo pienestä pitäen.  Vanhemmat joiden kuuluisi antaa aikaa ja rakkautta.. tekevätkin aivan toisin.   Olen syvästi liikuttunut teidän kokemasta vääryydestä, Toivon, että te aikuisena katkaisette omalla kohdallanne  tuon vääryyden ketjun. Voimia ja jaksamista teille kaikkeen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän