Mitä varusteita omilleen muuttavan nuoren keittiöön?
Tyttäreni on muuttamassa ensimmäiseen asuntoonsa, ja tarkoitus olisi ostaa tarpeelliset tavarat hänen keittiöönsä. Eli viikonloppuna olisi käynti Gigantissa tai Powerissa edessä. Yritin tehdä ostoslistaa, mutta pää meinaa lyödä tyhjää - keksittekö jotain mitä listasta puuttuu?
- kahvinkeitin ja sähköinen kahvimylly
- vedenkeitin
- leivänpaahdin
- mikro
- airfryer
- sodastream
- veitset ja veitsiteline
- aterimet, kattiloita, pannuja
- leikkuulautoja
- laseja, mukeja
Arkkupakastin varmaan isoin hankinta, mutta luulen että sellainen on hyvä olla että aina on ruokaa pahan päivän varalle
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän ihan itse miettisi. Ja aina tarpeen mukaan täydentäisi?
Mutta kai se helikopteriäidille on mahdoton ajatus.
Minulla on kolme aikuista lasta, ja kaikki ovat täysin itsenäisesti miettineet, mitä tarvitsevat ekaan omaan kotiinsa.
Minusta on kiva miettiä asioita toisten kanssa. Joskus se toinen on ollut oma äiti.
eri
Onko ap myös hankkinut tyttärelle 100 neliön lukaalin vai mihin hän aikoo tunkea kaiken tuon tavaran? Jos kysymyksessä on normaali max 30 neliön yksiö, ei sinne todellakaan halua kymmentä erilaista laitetta ja lisäksi vielä arkkupakastinta viemään tilaa.
Muistan kun 16-vuotiaana muutin omilleni.
Söin pahvinpalalla puuroa suoraan kattilasta kun en ollut tajunnut aterimia ja oli aika ikävää, kun jonkun aikaa jouduin olemaan ilman imuria.
Patalaput ja käsipyyhkeet oli kans sit myöhemmin kiva saada.
Ilman kahvimyllyä, vedenkeitintä, airfryeriä ja sodastreamia pärjää.
Jossain vaiheessa pitääkin Konmarittaa että itse mahtuu sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Jospä kysyisit siltä nuorelta??
Nuoresta riippuen, ei sitä kaikkea voi tajuta edes.
No ei näköjään äidistäkään.
Onko se mukula joku suurtalouskokki vai mihin se noin paljon tarviaa? Kaikki tietenkin samaa smegin sarjaa?
Pieni astiasto, aterimet, kauha, lasta, paistinpannu, kattila, siivillä, terävä veitsi, leikkuulauta, kahvinkeitin, leivänpaahdin, vedenkeitin, folio, leivinpaperi, tiskiaine ja tiskiharja.
Äläkä vaan unohda yleiskonetta, leipäkonetta, jäätelökonetta, lihamyllyä, fonduepataa ja raclettegrilliä.
Tehosekoitin, tai ainakin sauvasekoitin oli hyvä ehdotus. Tyttäreni tykkää smoothieista. Ja tosiaan keittiön tarvikkeita tässä mietittiin, muilta osin hankinnat alkaa olla tehtynä asuntoon. Sohvaryhmä ja televisio on haettu, vanha läppäri kuitenkin on vielä riittävä opiskeluun.
Nuori tuota listaa suuremmalta osin on miettinytkin, mutta ei varmasti kaikkea tule kokemattomuuttaan ajatelleeksi.
ap
Jos näin aikuisena 8 lapsen isänä muuttaisin omilleni niin hankkisin riisinkeittimen , vedenkeittimen ja jäätelökoneen. Toki elatusmaksut takaisi sen etten voisi käyttää jäätelökonetta usein.
Kaulin
Vuoka
Uunipelti
Piparkakkumuotit
Kakkulapio
Meillä olen käynyt nuoren kanssa kaupassa ja hän on itse etukäteen suunnitellut, että mitä tarvii... Eikä todellakaan ollut mitään kodinkoneita ekana listassa. :D
vähän lautasia, paistnpannua, kattilaa... perushankintoja neljälle ensin, sitten kuudelle.. Antaa itse suunnitela ja katsoa mitä tarvii.
Vaikka olisikin kokkaava nuori, niin moni kokee tietyt astiat turhakkeiksi ensin. Että sitten vasta kun kaipaavat, esim enemmän taikinakulhoja. Aina ne pärjää alkuun yhdellä keskikokoisella... mutta aika näyttää suht nopeasti. Pieni kattila ok, mutta jos sitten vähän isompi, että saa pastaakin keitettyä. Jne. Kaikki viisi käynneet samat jutut kantapään kautta ja kuulemma monet kaveritkin. Vanhemmat tuputtais kyllä, mutta ovat ehdottoman ei tarvi niin monta tai isoa.
Nuoren kaapit ja talous, he määrää.
Kahvinkeitin jos juo kahvia
Matala lautanen ja murokuppi x4
Aterimet (lusikka, pikkulusikka, haarukka veitsi) x4
Juomalasi ja kahvikuppi x4
Teräskattila (5l)
Mikrouuni (jos ehdottomasti tarvitsee)
Hyvä kokkiveitsi + leikkuulauta
Pöytäliina
keittiörätti ja sieni (+ pesuaineet)
tiskiharja
Muuta ei tarvita, mikrouunikin tuossa extrana.
Ensimmäisiä asuntojen muuttoja on paljon lyhyen ajan sisään, ja kohdeasunnoissa on usein heikosti tilaa, joten minimalismi tavaroiden suhteen on muuttojen kannalta arvokasta. On myös helpompi pitää keittiö siistinä. Keittiö mahtuu yhteen muuttolaatikkoon ja tuossa oppii miten monikäyttöisiä asiat ovat (noloin oli kaveri joka ei osannut keittää riisiä ilman riisinkeitintä).
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin on aivan turha tilanviejä, kattila ajaa saman asian.
Mä olen löytänyt vedenkeittimen ilot vasta viitisen vuotta sitten eli 48 vuotiaana. Sanoisin, että se on paljon fiksumpi ostos kuin kahvinkeitin ja vaikka kattilalla saakin vettä keitettyä, silti varaava vedenkeitin vaan on iisi. ;)
Vedenkeittimellä voipi keittää ne teet ja kahvit (pressopannu!), kuumalla vedellä saa kypsennettyä nuudelit, erilaiset kasvikset, kastikkeet ja puurot muovirasiassa, vähentää tiskiäkin.
Microstakin luovuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinkku jotain arkkupakastinta tarvitsee?
Tekee kerralla isomman satsin ruokaa ja pakastaa siitä osan pahan ja/tai kiireisen päivän varalle. Jäätelöä ja muita pakastetuotteita ei oikein voi säilyttää muualla kuin pakastimessa.
Ja asunnossa ei ole kaappipakastinta siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinkku jotain arkkupakastinta tarvitsee?
Tekee kerralla isomman satsin ruokaa ja pakastaa siitä osan pahan ja/tai kiireisen päivän varalle. Jäätelöä ja muita pakastetuotteita ei oikein voi säilyttää muualla kuin pakastimessa.
Ja asunnossa ei ole kaappipakastinta siis?
Ei, ainoastaan jääkaapissa on pieni pakastelokero
ap
- Tuopit
- Olutlasit
- Punaviinilasit
- Valkoviinilasit
- Samppanjalasit
- Margarita-lasit
- Snapsilasit
- Highball-lasit
- Grogilasit
- Collins-lasit
- Tulppaanilasit
- Grappalasit
- Aromilasit
- Goblet-lasit
- Irish coffee -lasit
- Hurrikaanilasit
- Martini-lasit
- Karahvi
Arkkupakastimia on monen kokoisia. Minä ostin sinkkuna itselleni 100 litran arkkupakastimen. Oli oikein sopivan kokoinen. Eipä taida pienet kaappipakastimet olla paljon tuota pienempiä.
Kun perustin perheen, annoin pienen arkkupakastimeni pikkusiskolleni, joka oli sinkku. Ostin puolisoni kanssa isomman arkkupakastimen.