Oliko yleistä, että 60 ja 70 luvun lapset söivät päivittäin ruskeaa kastiketta ja perunoita kotona?
Meillä oli sitä aina, ja ruskeakastike oli ihan tummaksi paahtunutta. Vihanneksia sai harvoin. Jouluisin ehkä oli hedelmiä.
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -80. Joka aamu oli puuroa ja päiväruuaksi perunoita ja ruskeaa kastiketta tai katiskalla pyydystetty hauki paistettuna ja perunoita.
Aikuisena meni parikymmentä vuotta ennen kuin pystyin syömään puuroa tai perunaa. Edelleen ajatus niistä ällöttää, mutta syön jos on tarjolla.
MUTTA kasvoit niillä aikuiseksi sitten . Kiitos Jeesus ruuasta amen.
Olen syntunyt -73 ja söimme todella usein ruskeaa kastiketta perunoiden kanssa. Toinen oli perunasoppa, jossa oli perunoita ja jotain kasviksia. Ruisleipää kuluin myös paljon.
Lihaa syötiin lähinnä viiko loppuisin
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -80. Joka aamu oli puuroa ja päiväruuaksi perunoita ja ruskeaa kastiketta tai katiskalla pyydystetty hauki paistettuna ja perunoita.
Aikuisena meni parikymmentä vuotta ennen kuin pystyin syömään puuroa tai perunaa. Edelleen ajatus niistä ällöttää, mutta syön jos on tarjolla.
Eikö niiden perunoiden kanssa ollut mitään muuta kuin ruskeaa kastiketta? Lihapullia tai jotain? Pelkkä peruna ja ruskea kastike kuulostaa tosi ankealta.
Meillä oli usein poronkäristystä ja poronlihasta tehtyä lihakeittoa, poronlihapullia ja ja lihaksstiketta.
Ei ollu omia poroja, mutta isä kun lähti työmatkoille Lappiin niin otti aina mukaan viinapullojs. Vaihto ne sitten poromiehiltä poroon rai vähintääkin paistiin. Niile kun lähin viinakauppa oli satojen kilsojen päässä Rovaniemellä. Usein tuli myös metsoja, riekkoja ja muita. Kalaa syötiin myös tosi paljon.
Mutta tuttua olivat myös läskisoosi ja veripalttu. Tykkään siitä muuten vieläkin. Ei paljoa eronnut mustasta makkarasta kun syötiin paistettuna puolukkahillon ja perunamuusin kanssa.
Makkara kastiketta, perunoita jne. Salaattia enemmän kesällä omasta maasta. Toisinaan talvellakin. Makaronilaatikkoa, kaalikääryleitä, maksalaatikkoa. Arkisin hyvin yksinkertaisesti. Ehkä jotain keittoa tai perunat ja läskisoosia tms.
Kotiruokia. Liha oli juhlaruokaa, sitä ei viikolla ollut.
Lautaskoot oli pienempiä. Harvoin näki 1960-70-luvuilla tukevia ihmisiä.
Kalassa on valkuaista ja öljyä rasvaa kuin omegaa ja proteiinia . Kuin D vitamiinia kalanmaksa öljyssä on. Puuro on laskettu siinä on mineraaleja ja perunan c vitamiini on pelastus talvella ollut. Sipuli on mauste mutta siinäkin on mineraaleja . Hyvin olette aikuiseksi kasvanut terveellisesti. Järkeäkin tullut puurosta. Kalasta saatu energiaa ja viisautta. Kalastajien ammatti on hieno. Mehuissa on vitamiineja samoin hilloissa on. KUKAAN EI VOI KUIN KIITTÄÄ HYVISTÄ VANHEMMISTA !
Meillä oli myös poroa. Ja verilettuja. Molempia puolukoiden kanssa. Sitten maksaa oli usein, jauhemaksapihveistä tykkäsin.
Kyllä meillä oli aina ruuan mukana sekä salaattia että jotain proteiinia, lihaa, kalaa tai muuta. Vaikka ei hirveän leveästi eletty, jälkikäteen olen kuullut, että kun asuntolaina piti maksaa viidessä vuodessa takaisin, siihen meni aika iso osa tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen syntynyt 60-luvulla ja lapsuudessa monta kertaa viikossa ruokana oli keitetyt perunat ja ruskea kastike.
Jep. Ainakin joka toinen päivä oli perunat ja ruskea kastike, usein myös paistetut perunat. Ruisleipää, voita ja maitoa. Omat perunat oli omasta maasta, nykyään ne luokiteltaisiin luomuksi. Ei sitä nuorena välitetty, kaikki ruoka oli hyvää. Illalla jälkiuunileipää teen tai kahvin kanssa. Ei me nuorina aamulla syöty mitään. Koulussa sitten vatsat täyteen. Vanhemmat kyl keitteli kahvit ja söivät aamiaisen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli usein poronkäristystä ja poronlihasta tehtyä lihakeittoa, poronlihapullia ja ja lihaksstiketta.
Ei ollu omia poroja, mutta isä kun lähti työmatkoille Lappiin niin otti aina mukaan viinapullojs. Vaihto ne sitten poromiehiltä poroon rai vähintääkin paistiin. Niile kun lähin viinakauppa oli satojen kilsojen päässä Rovaniemellä. Usein tuli myös metsoja, riekkoja ja muita. Kalaa syötiin myös tosi paljon.
Mutta tuttua olivat myös läskisoosi ja veripalttu. Tykkään siitä muuten vieläkin. Ei paljoa eronnut mustasta makkarasta kun syötiin paistettuna puolukkahillon ja perunamuusin kanssa.
Millaista työtä isäsi teki?
Vierailija kirjoitti:
Nykyvalmisruoka ja laiskat taitamattomat naiset pilaavat omansa ja perheensä vatsat heti kättelyssä. Ja sivuotteena nepsyt ja muut kurittomat adhd-penskat. Jne.
Tässä olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt, ja ruskeaa kastiketta syötiin joskus. Vihanneksia ja hedelmiä sen sijaan päivittäin. Todella oudolta kuulostaa, ettäkö niitä olisi syöty vain tyyliin kerran vuodessa.
Niin ja lisään vielä, että ruskea kastike oli vain kastike, ei siis pääruoka. Eli sen kanssa oli sitten jotain lihaa perunoiden lisäksi.
Mitenkähän suureen ääneen Gordon Ramsay ärjyisi näistä 70-luvun ruoista :D Kattilat lentäisi keittiössä seinään ja raivoaisi että tällaista sontaa olette lapsille syöttäneet :D
Ei. Meillä ei ollut. Koulussa oli ruskeakastike.
Silloin oli oikeasti nälkä kun oli ruoka-aika, mahaa ei syöty koskaan täyteen, paitsi jouluna. Kotiruokaa oli kuitenkin, mutta ei ylen määrin.
Nyt tajuaa kuinka köyhiä monet on ollut.
Helsinkiläinen ja rikkaasta perheestä minä ja kaikki kaverinikin.
Mistään ruskeasta kastikkeesta olla kuultukaan.
Ruskea kastikkeen avintoarvo on runsas siksi sitä syöneet on venynyt pituutta ja harrastaa liikuntaa. Ruista ranteessa ja kastikkeesta superaineet. Hyvä Suomi sä oot parasta A luokkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti oli loistava kokki, joten vaikka oli koko ajan kastikkeita, joko makkara-, jauheliha- tai kananmunakastiketta, niin ei haitannut yhtään.
Ne on halpoja ruokia suurelle porukalle, ja jos osaa maustaa, ei yhtään huono valinta.
Ei nimittäin ollut rahaa, siis oikeasti ei ollut rahaa edes kunnon vaatteisiin.
Mikä sinun mielestä on hyvää ruokaa?
Vastaan sivusta, aika pitkälti sama ruoka kun noinakin aikoina. Mausteita on tullut lisää ja erilaisia, mutta monien mielestä se tavallinen suomalainen kotiruoka on ihan hyvää.
Kotona ei aina mitään ruokaa illalla.
Maisteritutkinto. Isoäiti.
Puuvessa-rintamamiestalosta lukioon ja isompaan kouluun. Opintolainaa riskillä vuosikausiksi ja maksettu takaisin.
Nyt eläkkeellä.
- Nainen66v