Oliko yleistä, että 60 ja 70 luvun lapset söivät päivittäin ruskeaa kastiketta ja perunoita kotona?
Meillä oli sitä aina, ja ruskeakastike oli ihan tummaksi paahtunutta. Vihanneksia sai harvoin. Jouluisin ehkä oli hedelmiä.
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ollut ruskeakastiketta usein. Päinvastoin kalaa tosi usein, lihapullien kanssa kyllä ruskeakastiketta, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, peruna-lihalaatikkoa, kala- ja lihakeittoa, karjalanpaistia, broilerifileitä, joskus uuniriisipuuroa nam, jauhelihapihvejä, harvoin uunimakkaraa ja muusia, sieniruokia jne.
Kasviksia oli aina ja esim. puolukkasurvosta jne.
No ei todellakaan ollut broilerifileitä 60- ja 70-luvuilla.
Ihan varmasti oli.
Ehkä sun köyhässä maalaiskodissa ei ollut, mutta ihan tavallinen tuote meillä muilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta kyllä oli mutta ei pizzaa.
Asuttiin 70-luvulla Helsingin keskustassa ja pizzaa haettiin Punavuoresta Daveys-nimisestä ravintolasta ja tein myös itsekin välillä.
Muutettiin 79 pikkukaupunkiin ja silloin oli pizza tehtävä itse.
Mikä ihme juttu on tämä "ruskea kastike"?
Olen syntynyt -63 ja elämässäni en ole syönyt.
Meillä syötiin enimmäkseen riistaa ja kalaa.
Tässä näkyy elintasoerot. Nähtävästi maaseudulla oli köyhää ja ruuaksi vain perunoita kastikkeella.
Minä asuin Helsingissä ja sekä äitini että isäni olivat toimitusjohtajia, meillä oli nykyaikaista ja monipuolista ruokaa. Arkisin sitä teki kotiapulainen, mutta tosi usein kävimme äidin työpäivän jälkeen ravintolassa syömässä lehtipihvit tms, kun hän ei ehtinyt tekemään ruokaa. Viikonloppuisin kävimme usein koko perhe eri ravintoloissa, mutta isäni tykkäsi tehdä pitsaa ja tiettyjä omia vakioherkkujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syöty ruskeaa kastiketta. Mun edesmennyt äitini oli loistava kokki. Tv. vuonna -71 syntynyt.
Lapseni ovat syntyneet 73 ja 77 eikä koskaan syöty ruskeaa kastiketta, en ollut edes hyvä kokki, mutta osasin lukea ruokaohjeita ja koulussani 60- luvulla köksässä opetettiin monipuolisia ruokia tekemään.
Ei 60l ollu mitään köksää, meillä syötiin ruskeaa kastiketta 1kerran viikossa. Muuten äitini oli töissä, ja viikolla ei syöty kuin hernekeittoa, paistettua makkaraa, maksalaatikkoa, oliko jotkut onnettomat vielä kotiäitejä 1980luvullakin. Melko maalaista ja yksinkertaisella järjellä varustettuja ämmiä siis oli silloinkin.
No mulla on vielä se köksän kirja kaapissa, mutta kansakoulussa ei ollut ilm köksää, mutta itse olin oppikoulissa tyttölyseossa ja kyllä meillä vaan oli köksää. Ilm sinä besserwisserinä tiedät minun koulunkäyntini paremmin😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit eivät ymmärtäneet paljon proteiinien päälle mutta heillä oli se peruna peruna peruna ainaisesti. No ei oltu lihaviakaan mutta he itse lihoivat ja pömpöttivät kyllä sillä ruokavaliolla.
"Eivät ymmärtäneet proteiinien päälle ". Hahhahhah !! Oletko 14v ?
No eivät tajunneet että ne ovat tärkeitä, eivätkä kyllä tajua vieläkään. Mitä tekemistä sillä on ikäni kanssa?
Kuivaa nyt ne korvantaustat. Proteiinien merkitys tunnettiin jo 1800 luvulla - liha tekee lihaa.
Kalahtiko arkaan paikkaan? Tuliko juotua ruokarahat ja lapsille aina makaroonivelliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta kyllä oli mutta ei pizzaa.
Asuttiin 70-luvulla Helsingin keskustassa ja pizzaa haettiin Punavuoresta Daveys-nimisestä ravintolasta ja tein myös itsekin välillä.
Muutettiin 79 pikkukaupunkiin ja silloin oli pizza tehtävä itse.
Me käytiin siellä myös, söin aina jälkiruuaksi omenahyveen vaniljakastikkeella!
Äiti oli loistava kokki, joten vaikka oli koko ajan kastikkeita, joko makkara-, jauheliha- tai kananmunakastiketta, niin ei haitannut yhtään.
Ne on halpoja ruokia suurelle porukalle, ja jos osaa maustaa, ei yhtään huono valinta.
Ei nimittäin ollut rahaa, siis oikeasti ei ollut rahaa edes kunnon vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syöty ruskeaa kastiketta. Mun edesmennyt äitini oli loistava kokki. Tv. vuonna -71 syntynyt.
Lapseni ovat syntyneet 73 ja 77 eikä koskaan syöty ruskeaa kastiketta, en ollut edes hyvä kokki, mutta osasin lukea ruokaohjeita ja koulussani 60- luvulla köksässä opetettiin monipuolisia ruokia tekemään.
Ei 60l ollu mitään köksää, meillä syötiin ruskeaa kastiketta 1kerran viikossa. Muuten äitini oli töissä, ja viikolla ei syöty kuin hernekeittoa, paistettua makkaraa, maksalaatikkoa, oliko jotkut onnettomat vielä kotiäitejä 1980luvullakin. Melko maalaista ja yksinkertaisella järjellä varustettuja ämmiä siis oli silloinkin.
Tulet tänne haukkumaan ämmiä yksinkertaisiksi, mutta sinä et osaa edes kirjoittaa, ääliö. "60l" tarkoittaa 60 litraa.
Meillä oli monipuolinen ruokavalio. Paljon kasviksia, salaatteja, juureksia, kunnon lihaa, kalaa, marjoja, rahkaa, avokadoja, kiivejä jne. Äiti taisi olla paljon aikaansa edellä. Hän oli syntynyt 1920-luvulla ja teki tämän päivän ruokasuositusten mukaista ruokaa. Kiitokset äidille yläilmoihin. 🌹
Oli jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, maksakastiketta, läskisoosia, mutta myös maksalaatikkoa, merimiespihvejä, lihakeittoa, kalakeittoa, makkarakeittoa, paistettua haukea, muikkuja, silakkapihvejä, pyttipannua, jauhelihapihvejä, jauhemaksapihvejä. Viikonloppuna, lauantaiaamuna monesti mukaeltuja porilaista, sunnuntaina uunibroileria, uunilohta, paahtopaistia, keitettyä kieltä, porsaankyljyksiä, isän bravuurinsa itsetehdyt ranskanperunat ja grillikylki jne. Kastikkeet syötiin perunoiden, makaronin tai riisin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli 4-kymppiset kotiäidit tosi pullukoita. Vierailulla kun oltiin, pöytä todellakin oli katettu pullilla, kakuilla ja kekseillä. Pikkupenskana jo aattelin, ettei itsestä tule tuommosta. No hoikka olenkin ollut. Mutta kyllä meillä oli ruskeaa kastiketta perunoiden kanssa, punajuurta,porkkanaa. Joskus tomaatteja. Mehut äiti teki itse. Appelsiinijuomaa sain vasta 80-luvun alussa. Vaatimatonta oli ruoka, kerran viikossa sai jäätelöä ja yhden limsapullon. Ei ollut allergioita eikä muutakaan häikkää. Liikuttiin ja nautittiin olosta ilman herkkuja.
Meillä ei ruoka todellakaan ollut vaatimatonta. Ihan tavallinen perhe oltiin. Kuulostaa kuin kertoilisit jostain 1800-luvun katovuosista: Vaatimatonta oli ruoka, hyvä jos lapset kerran vuodessa saivat syödäkseen muutakin kuin kengänpohjaa jne. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ollut ruskeakastiketta usein. Päinvastoin kalaa tosi usein, lihapullien kanssa kyllä ruskeakastiketta, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, peruna-lihalaatikkoa, kala- ja lihakeittoa, karjalanpaistia, broilerifileitä, joskus uuniriisipuuroa nam, jauhelihapihvejä, harvoin uunimakkaraa ja muusia, sieniruokia jne.
Kasviksia oli aina ja esim. puolukkasurvosta jne.
No ei todellakaan ollut broilerifileitä 60- ja 70-luvuilla.
Ihan varmasti oli.
Ehkä sun köyhässä maalaiskodissa ei ollut, mutta ihan tavallinen tuote meillä muilla.
kaupasta sai tuolloin lähinnäpakastevroileria tai sitten, jos kaupassa oli grilli, niin grillattua broileria.
Olen syntynyt -73, eikä mitään erityisiä muistikuvia ruskeasta kastikkeesta. No ehkä se makkarakastike mitä joskus syötiin oli ruskeaa kastiketta. Mutta ei sitä kamalan usein ollut. Salaattia ja muita kasviksia oli kyllä joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa esiin juuri oma yksinkertaisuutesi.
1970-luvulla äitini oli opiskeleva yh, joka ei erityisemmin tykännyt laittaa ruokaa. Meillä ei muistaakseni ollut kertaakaan ruskeaa kastiketta kotona. Sen sijaan muistan kolme ruokalajia, joita meillä oli kotona usein, kun olin päiväkoti-iässä: 1) kalapuikot, 2) voipopo (=keitettyä perunaa margariinisilmällä), ja 3) letut hillolla. Äitini valmistuttua ja saatua töitä alkoi leveämmän leivän päivät, ja silloin käytiin illalla tai viikonloppuna aika usein ravintolassa syömässä tai haettiin hampurilaispaikasta hampparit. Viikonloppuna äiti myös monesti kokkasi kaalilaatikkoa, ja se oli herkkua kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen syntynyt 60-luvulla ja lapsuudessa monta kertaa viikossa ruokana oli keitetyt perunat ja ruskea kastike.
Meillä se oli läsnisellä lihalla terästettyä. Siis läskisoosia.
Kalaa syötiin meillä paljon, kun molemmat isoisät asui kalaisien järvien rannalla. Tuon tuosta tuli onnikassa tai postiautossa kalapaketti.
Vierailija kirjoitti:
Äiti oli loistava kokki, joten vaikka oli koko ajan kastikkeita, joko makkara-, jauheliha- tai kananmunakastiketta, niin ei haitannut yhtään.
Ne on halpoja ruokia suurelle porukalle, ja jos osaa maustaa, ei yhtään huono valinta.
Ei nimittäin ollut rahaa, siis oikeasti ei ollut rahaa edes kunnon vaatteisiin.
En usko, monesti vanhemmat eivät nuukuuttaan osta lapsille mitään tai jos eivät edes rakasta lapsiaan. Nälkäisenä myös huononkin kokin ruuat maistuvat paremmilta, joten näinkin se äitisi taktikoi.