Oliko yleistä, että 60 ja 70 luvun lapset söivät päivittäin ruskeaa kastiketta ja perunoita kotona?
Meillä oli sitä aina, ja ruskeakastike oli ihan tummaksi paahtunutta. Vihanneksia sai harvoin. Jouluisin ehkä oli hedelmiä.
Kommentit (393)
Kyllä tuo oli meillä yleisin arkipäivän päivällinen, jota oli ainakin kolme kertaa viikossa. Tosin meillä oli myös tarjolla porkkana- tai lantturaastetta ja puolukkasurvosta. Lisäksi syksyisin ostettiin omenoita ja talvella tarjouksesta iso laatikko appelsiineja.
Olen syntynyt 1960-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ollut ruskeakastiketta usein. Päinvastoin kalaa tosi usein, lihapullien kanssa kyllä ruskeakastiketta, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, peruna-lihalaatikkoa, kala- ja lihakeittoa, karjalanpaistia, broilerifileitä, joskus uuniriisipuuroa nam, jauhelihapihvejä, harvoin uunimakkaraa ja muusia, sieniruokia jne.
Kasviksia oli aina ja esim. puolukkasurvosta jne.
No ei todellakaan ollut broilerifileitä 60- ja 70-luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne hedelmät oli koristeena kulhossa, ei niitä syönyt Erkkikään.
En tykännyt lapsena 89 luvulla hedelmistä, eikä niitä kukaan vanhemmistakaan syönyt, ei pikkusisko, eikä nälkäiset naapurin kakarat. Ne tosiaan ostettiin koristeeksi meillä, vähän kuin kukat. Meillä ei tosin edes puhuttu rahasta, kun ei ollut siitä puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit eivät ymmärtäneet paljon proteiinien päälle mutta heillä oli se peruna peruna peruna ainaisesti. No ei oltu lihaviakaan mutta he itse lihoivat ja pömpöttivät kyllä sillä ruokavaliolla.
"Eivät ymmärtäneet proteiinien päälle ". Hahhahhah !! Oletko 14v ?
No eivät tajunneet että ne ovat tärkeitä, eivätkä kyllä tajua vieläkään. Mitä tekemistä sillä on ikäni kanssa?
Lihakeittoa. Kalakeittoa. Makaronilaatikkoa. Silakkapihvejä. Ahventa. Haukea.
Stroganofia. Kanakastiketta. Makkarakastiketta. jne jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit eivät ymmärtäneet paljon proteiinien päälle mutta heillä oli se peruna peruna peruna ainaisesti. No ei oltu lihaviakaan mutta he itse lihoivat ja pömpöttivät kyllä sillä ruokavaliolla.
No eivät tajunneet että ne ovat tärkeitä, eivätkä kyllä tajua vieläkään. Mitä tekemistä sillä on ikäni kanssa?
Ei kai mitään. Tyhmyyden kanssa ehkä on.
Kaikkea muuta kyllä oli mutta ei pizzaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ollut ruskeakastiketta usein. Päinvastoin kalaa tosi usein, lihapullien kanssa kyllä ruskeakastiketta, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, peruna-lihalaatikkoa, kala- ja lihakeittoa, karjalanpaistia, broilerifileitä, joskus uuniriisipuuroa nam, jauhelihapihvejä, harvoin uunimakkaraa ja muusia, sieniruokia jne.
No kun oli. Meillä ainakin niitä syötiin. Muistan vieläkin, miten herkullisiksi äiti ne valmisti. Tämä siis 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syöty ruskeaa kastiketta. Mun edesmennyt äitini oli loistava kokki. Tv. vuonna -71 syntynyt.
Lapseni ovat syntyneet 73 ja 77 eikä koskaan syöty ruskeaa kastiketta, en ollut edes hyvä kokki, mutta osasin lukea ruokaohjeita ja koulussani 60- luvulla köksässä opetettiin monipuolisia ruokia tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valmiina mutta kokonaisia pakastebroilereita oli. Niistä saa fileitä ihan veitsellä.
Jäin jumiin tähän hedelmä hommaan, tykkäsittekö oikeasti lapsena hedelmistä, niin että se oli harvinaista herkkua, oliko ne muka niin kalliita ettei niitä 80 luvulla raskittu ostaa
Ei ollut meillä kotona usein syötävää ruokaa koska meillä oli maatila ja puutarha, järvikin oli lähellä. Omalta tilalta vihanneksia, juureksia, omenia, kananmunia, maitoa, leipäviljaa, ja järvestä kalaa. Syksyllä oli ihanaa kun äiti teki kaalikääryleitä ja kaalilaatikkoa. Sorsapaistia, ja Jänispaistia. Kaupasta ostettiin päärynöitä ja appelsiineja. Monipuolisia ruokia, sellaisia perusruokia. Keittoja, laatikoita, pataruokia, ja sitten niitä kastikkeita perunoiden ja lisukkeiden kanssa.
Ei, meillä oli ihan normaalia ruokaa kuten nykyäänkin, spagettia, italianpataa, pihvejä, jauhelihamureketta ja lihapullia, broileria, pitsaa, hampurilaisia, uunilohta, kävimme myös ravintoloissa, kuten pihvitöravintoloissa, pitserioissa, kiinalaisessa jne, siis ihan normaalia ruokaa. Perunoita pelkällä ruskella kastikkeella en kyllä ole syönyt koskaan, siitähän puuttuu kokonaan liha.
Vm. -70, Hki
Olen 70-luvulla syntynyt, ja ruskeaa kastiketta syötiin joskus. Vihanneksia ja hedelmiä sen sijaan päivittäin. Todella oudolta kuulostaa, ettäkö niitä olisi syöty vain tyyliin kerran vuodessa.
Ilmeisesti kaikki eivät tajunneet, että ap tarkoitti perunoita ja ruskeaa kastiketta, jossa kastikkeessa ei todellakaan ollut mitään lihaa tai muuta. Tai näin ainakin itse ymmärsin ap:n viestin vastaavaa ruokaa itse lapsena 1970-luvulla usein syöneenä. Mutta ainakaan meillä kenelläkään ei ollut koskaan nälkä, sillä perunoita keitettiin aina niin paljon, että kaikki saivat vatsansa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Harva oli ylipainoinen, ei syöty huvikseen vaan kun nälkä ja ruoka-aika.
Ruokaa ei tuolloin saanut 24/7 niinkuin tänä päivänä. Ei ollut woltteja, ja kaupat olivat kiinni sunnuntaisin. Ruuat tehtiin alusta asti itse.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta kyllä oli mutta ei pizzaa.
Meillä oli sitäkin.
Syötiin mutta myös muutakin.Kastikkeet olivat muitakin ja perunasta oli laatikoita joita isäni teki maukkaita äitini ollessa töissä illalla kaupassa.Peruna oli silloin ja vielä nytkin moneen ruokaan pääaineena ja riisit ja makaronit harvemmin.Jotain hampurilaisia tai muuta höttöä ei meillä juuri syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivaa nyt ne korvantaustat. Proteiinien merkitys tunnettiin jo 1800 luvulla - liha tekee lihaa.