Oliko yleistä, että 60 ja 70 luvun lapset söivät päivittäin ruskeaa kastiketta ja perunoita kotona?
Meillä oli sitä aina, ja ruskeakastike oli ihan tummaksi paahtunutta. Vihanneksia sai harvoin. Jouluisin ehkä oli hedelmiä.
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että miten näin ankealla syömisellä monella ei kuitenkaan ole mitenkään valtavat säästöt? Jos ruokaan meni huomattavasti vähemmän rahaa kuin nykyään, niin mitä ihmiset sillä kaikella säästyneellä rahalla oikein teki? Vielä nykyäänkin samaan tyyliin söisi todella edullisesti, mutta ruoka on viimeinen asia mistä suostuisin tinkimään, vaikka rahat olisi vähissä.
Millä säästyneellä rahalla??
Palkat oli pienet - 70-luvulla varastomies sai n 2500 markkaa brutto.
80-luvun lopulla mun nettopalkka oli huimat 4200mk ja asuntolainan korko 4200 markkaa per kk. Miehen palkalla elettiin, vastike oli 1000mk, ruokaan 1500mk. Lisäksi tarhamaksut, laskut, pakollisen auton kulut yms.
Nykyään varastomies saa aikalailla 2500 e brutto. Silläkin palkalla
Se ei ole sama asia. Lue tuolla aikaisemmin on jo selitetty mitä sillä rahalla sai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että miten näin ankealla syömisellä monella ei kuitenkaan ole mitenkään valtavat säästöt? Jos ruokaan meni huomattavasti vähemmän rahaa kuin nykyään, niin mitä ihmiset sillä kaikella säästyneellä rahalla oikein teki? Vielä nykyäänkin samaan tyyliin söisi todella edullisesti, mutta ruoka on viimeinen asia mistä suostuisin tinkimään, vaikka rahat olisi vähissä.
No oletko tutkinut esim. vanhoja mainoksia? Elektroniikka, mikä kasarilla yleistyi, ei ollut halpaa. Youtubesta löytyy vanhoja mainoksia missä kaupataan jääkaappeja, pakastimia, jne. ja ne maksoi älyttömästi sen ajan liksoihin verrattuna. Siinä nyt yksi esimerkki
Niin, ja pyykinpesukoneet, telkkari, videot, kotitietokone, auto... kun miettii mitä ne maksoi silloin niin kyllä se ruokakulujen kohtuullisena pitäminen ihan järkevältä tuntuu.
Ei ole. En muista koskaan syöneeni mitään mystistä "ruskeaa kastiketta". Valkokastiketta meillä kyllä tehtiin lipeäkalan yhteyteen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syöty ruskeaa kastiketta. Mun edesmennyt äitini oli loistava kokki. Tv. vuonna -71 syntynyt.
Loistava kokki osaa tehdä ruskean kastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. En muista koskaan syöneeni mitään mystistä "ruskeaa kastiketta". Valkokastiketta meillä kyllä tehtiin lipeäkalan yhteyteen.
Tai no joo. Naudanpaistin paistoliemestä tehtiin kyllä kastiketta ja se oli ruskeaa ja hemmetin maukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ollut ruskeakastiketta usein. Päinvastoin kalaa tosi usein, lihapullien kanssa kyllä ruskeakastiketta, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, peruna-lihalaatikkoa, kala- ja lihakeittoa, karjalanpaistia, broilerifileitä, joskus uuniriisipuuroa nam, jauhelihapihvejä, harvoin uunimakkaraa ja muusia, sieniruokia jne.
Kasviksia oli aina ja esim. puolukkasurvosta jne.
No ei todellakaan ollut broilerifileitä 60- ja 70-luvuilla.
No kun oli. Meillä ainakin niitä syötiin. Muistan vieläkin, miten herkullisiksi äiti ne valmisti. Tämä siis 70-luvulla.
Mä en muista broilerinfileitä 70-luvulla, ne tais tulla kasarilla. Mutta kokonaisia kanoja/broilereita kyllä oli ja ne joko paahdettiin uunissa tai tehtiin kanapataa. Paras kanapata oli jos saatiin kana tai kukko, niissä oli enemmän makua kuin broilerissa.
Missä se soosi olisi pitänyt syödä?
Vierailija kirjoitti:
Miten muka salaattia syötiin talvella 70-luvulla ? En usko että söitte, sekoitatte vuosikymmenet. Ei silloin salaatinlehtiä eikä tomaattia eikä kurkkua talvisin kaupasta ostettu. Kasarin puolivälin jälkeen vasta ne talvella yleistyi.
Muistan että kiinankaalia oli paljon. Kesällä sitten lehtisalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaista herkkua oli jogurtit ja limpsa ..niitä sai kerran vuodessa..
Minulla kyllä muistissa on myös limsan saaminen lapsena (60-70 luvun vaihde), esim. omenaporetta sekä vihreää päärynälimpparia.
Jogurttia meillä ei tuohon aikaan vielä ollut, mutta muistan että telkkarissa pyöri pitkään se jugurttimainos missä vanha valkopartainen mies ratsasti ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin jumiin tähän hedelmä hommaan, tykkäsittekö oikeasti lapsena hedelmistä, niin että se oli harvinaista herkkua, oliko ne muka niin kalliita ettei niitä 80 luvulla raskittu ostaa
Kyllä hedelmiä oli jo 1960 luvulla. Syksyllä oli oman pihan omenoita. Myöhemmin ostettiin pahvilaatikollinen kerrallaan omenoita kotiin. Appelsiinit ja sitruunat kun tuli niitä ostettiin kanssa laatikollinen kerrallaan. Banaaneja oli kanssa. Avokadoja ja kiivejä oli 1970 alussa. Viinirypäleitä oli myös kaupoissa mielin määrin tarjolla.
Banaanit ja aplarit oli yleisiä hedelmiä 70 luvulla samoin kuin nyt vaikkapa vesimeloni. Kiivit aika uutuushedelmiä. Kookospähkinöitäkin oli jo tarjolla ainakin Hesulissa. Ja tosiaan vihreitä viinirypäleitä joissa oli pirusti niitä "kiviä" eli siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko tutkinut esim. vanhoja mainoksia? Elektroniikka, mikä kasarilla yleistyi, ei ollut halpaa. Youtubesta löytyy vanhoja mainoksia missä kaupataan jääkaappeja, pakastimia, jne. ja ne maksoi älyttömästi sen ajan liksoihin verrattuna. Siinä nyt yksi esimerkki
Niin, ja pyykinpesukoneet, telkkari, videot, kotitietokone, auto... kun miettii mitä ne maksoi silloin niin kyllä se ruokakulujen kohtuullisena pitäminen ihan järkev
Meille ostettiin eka väritelkkari vuoden 1971 yleisurheilun EM kisoihin. Pirun kallis oli palkkoihin suhteutettuna ja jos en nyt aivan väärin muista niin maksoi 3000 markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin 70-luvulla kersana katsoa kaikki kokkausohjelmat telkkarista. Sitten yritin ehdottaa että meilläkin otettaisiin vinkkiä niistä ohjelmista. Turha toivo. Sama linja jatkui iänikuisine kastikkeineen.
😂
Kyllä Vanamon ja Kolmosen ohjelmia katsoi meillä koko perhe. Nykyään tuolle ruoalle on trendikäs nimi slow food.
Sama täällä: tuli kyllä noita katseltua! Mukavaa että muutamaa jaksoa näytettiin uudestaan tässä muutama vuosi sitten.
Oikeastaan tuon ohjelman jälkeen myöhemmät ruokaohjelmat eivät oikein ole samalla tavalla sitten kiinnostaneetkaan. No jotain Teijan keittiössä-sarjaa tuli joskus katsottua. Mutta nämä Kokkisodat, Gordon Ramsayt sun muut nykykotkotukset saa puolestani olla ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä säästyneellä rahalla??
Palkat oli pienet - 70-luvulla varastomies sai n 2500 markkaa brutto.
80-luvun lopulla mun nettopalkka oli huimat 4200mk ja asuntolainan korko 4200 markkaa per kk. Miehen palkalla elettiin, vastike oli 1000mk, ruokaan 1500mk. Lisäksi tarhamaksut, laskut, pakollisen auton kulut yms.
Nykyään varastomies saa aikalailla 2500 e brutto. Silläkin palkalla
No katsos kun nykyisin on tullut valmisruuat, pikaruuat ja kaikenlainen "mättö". Sitä saa halvallakin ja paljon esim. punalaputettuna niin porukka on totutettu nyt niihin. Sen määrä on varmaan satakertaistunut johonkin 70-lukuun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syöty ruskeaa kastiketta. Mun edesmennyt äitini oli loistava kokki. Tv. vuonna -71 syntynyt.
Loistava kokki osaa tehdä ruskean kastikkeen.
Mutta ei välttämättä tarvitse sitä mihinkään.
t loistava kokki vm60
Kyllähän sitä usein oli, minä tykkään mutta en viitsi enää tehdä, vaikka onkin helppo, joskus ostan knorrin ruskean kastikkeen. Nuorempi poika ostaa valion ruskean kastikkeen joka ihan valmista, tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai no joo. Naudanpaistin paistoliemestä tehtiin kyllä kastiketta ja se oli ruskeaa ja hemmetin maukasta.
Mutta se tehtiin ja tehdään yhä kasaan keittämällä tai suurustamalla.
Ruskea kastike on eri, tehdään paahtanalla jauhoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaista herkkua oli jogurtit ja limpsa ..niitä sai kerran vuodessa..
Minulla kyllä muistissa on myös limsan saaminen lapsena (60-70 luvun vaihde), esim. omenaporetta sekä vihreää päärynälimpparia.
Jogurttia meillä ei tuohon aikaan vielä ollut, mutta muistan että telkkarissa pyöri pitkään se jugurttimainos missä vanha valkopartainen mies ratsasti ....
Ingmannin jugurttia söin kyllä jo 60-luvun puolivälissä. Mansikkajugurtti oli mielettömän hyvää ja hedelmäpommi. Oikeilla marjoilla tehty
Minä en muista Ingmanin jugurttia, mutta Herajoen jugurtti, jota myytiin neliön mallisissa purkeissa, on jäänyt mieleen. "Vaadin" mun tätiä ostamaan sitä myymäläautosta v. 1969 ja täti osti. Se oli niin kamalan makuista, että söin yhtä purkillista melkein kaksi viikkoa. Se piti syödä itse loppuun, kun olin vaatimalla vaatinut sitä. Kyllä minustakin sitten vähitellen jugurtin ystävä tuli.
Ihmetyttää, miten moni ei ole syönyt tai kuullut ruskeasta kastikkeesta. Sitä tosiaan myydään nykyään ihan valmiinakin, ja 70-luvulla sitä tarjottiin aina esim. lihapullien kanssa. Yksi kokki tässä jokunen vuosi sitten piti minulle luennon siitä, miten hyvä ruskeakastike valmistetaan. Ei oikein jäänyt mieleen, mutta sitä innostunutta selostusta oli kyllä kiva kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se tehtiin ja tehdään yhä kasaan keittämällä tai suurustamalla.
Ruskea kastike on eri, tehdään paahtanalla jauhoja
Ok, hyvä kun oikaisit. Ruokien valmistus ei ole mun vahvimpia tietämyksen alueita :-)
Nykyään varastomies saa aikalailla 2500 e brutto. Silläkin palkalla täytyy ostaa yhä ruokaa, maksella laskuja, pakollista autoa jne. eikä minkäänlaista lainaa tuolla palkalla edes irtoa siihen omaan asuntoon. Harva syö silti perunaa ja kastiketta päivästä toiseen.