18 vuotias lapseni ei meinaa pärjätä taloudellisesti
18 vuotias tyttäreni muutti syksyllä omilleen. Opiskelee ammattikoulussa, joten saa opintotuen ja asumislisän. Vähän väliä minulle valittaa että nämä eivät riitä elämiseen. En ymmärrä miten ei muka riitä ja minä en voi auttaa. Tytär elää omien sanojensa mukaan todella köyhästi, ei osta mitään turhaa, kaupasta ostaa halvinta, kävelee kouluun yms. Mutta tiedä sitten kun juuri täysi-ikäistyneen taloustaidot eivät ole yleensä parhaimmasta päästä. Vuokran jälkeen ei jää paljoa, vaikka vuokra ei olekaan suuri. On yrittänyt hakea töitä, ei kuulemma löydy. En sitten tiedä että miten on täyttänyt työhakemukset jne. Opintolainaa ei kannata ottaa elämiseen koska senhän joutuu maksamaan takaisin. Voisiko hän saada toimeentulotukea tai jotain muuta tukea? Pitäisikö hänen käydä sosiaalitoimistosta kysymässä.
Kommentit (41)
No mitä jos kysyt häneltä luvut. Sittenpähän tiedät lopputuloksen.
Meilläkin olisi halunnut muuttaa omaan asuntoon, mutta kun otti selvää kustannuksista, päätti jäädä kotiil.
Ilman lisätuloja ei pärjää. Hän on sunntytär. Miksi et auta ?
Jos vähän onlyfanssista lisäansioo ?
Opintolainaa ei tarvitse nostaa koko summaa vaan vaikka 100 euroa kuukaudessa.
Kyllähän se riittää jos normaali opiskelija asunto.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada toimeentulotukea, ensin pitää nostaa opintolaina. Tai ei välttämättä tarvitse nostaa tai hakea opintolainaa, mutta se lasketaan opiskelijalle tuloksi joka tapauksessa ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen.
Mutta opintolainahan pitää maksaa takaisin. Miksi syödä lainansa? Eihän työttömänkään tarvitse ottaa lainaa?
Ap
Kyllä noissa yleensä se 3 vaihtoehtoa on tai joku niiden yhdistelmä
1. opintolaina
2. työssäkäynti opintojen ohessa
3. pappa/sugar daddy betalar
Tervetuloa normaaliin elämään. Voit sanoa että tota se sitten on seuraavat 60-80 vuotta, että kannattaa oppia nauttimaan siitä puutteesta, köyhyydestä ja paskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada toimeentulotukea, ensin pitää nostaa opintolaina. Tai ei välttämättä tarvitse nostaa tai hakea opintolainaa, mutta se lasketaan opiskelijalle tuloksi joka tapauksessa ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen.
Mutta opintolainahan pitää maksaa takaisin. Miksi syödä lainansa? Eihän työttömänkään tarvitse ottaa lainaa?
Ap
Miksi et auta tytärtäsi?
Ei sieltä kotoa heti tartte muuttaa, voi muutta vasta 35 vuotiaana omaan maksettuun asentoon kuten minä tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siksi koska oikeisto sanoo. Ja kyllä ne kohta lainan nostamisen pakon pistää työttömillekin, johan ne siirsi lääkekorvauksista osan lainaksi totun sijaan. Onnea vaan ja kannattaa ensi vaaleissa miettiä millasta yhteiskuntaa haluaa jatkossa rakentaa.
Minä tein töitä kun opiskelin. Onneksi silloin 30 vuotta sitten sai helposti töitä. Myin hampurilaisia iltaisin hampurilais raflassa. Tienasin joku 1300 markkaa kuussa ja säästin kaikki raha koska asuin itse kotona. Myin 3 vuotta hampurilaisia ja säästöön kertyi 30000 markkaa. Silloin se olikin iso raha.
Eikö voisi asua kotona vielä, vai onko koulu toisella paikkakunnalla?
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin olisi halunnut muuttaa omaan asuntoon, mutta kun otti selvää kustannuksista, päätti jäädä kotiil.
Ei ole varaa auttaa. En saa enää lapsilisää ja elatusmaksua kun lapsi on täysi-ikäinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, jos vanhemmat eivät ole valmiita tukemaan toisella asteella opiskelevaa nuortansa taloudellisesti, sitten lienee pakko ottaa sitä opintolainaa.
Oma lapseni lähti myös 18-vuotiaana omilleen kesken lukion ja me vanhemmat avustimme häntä taloudellisesti. Nyt hän on yliopisto-opiskelija ja tekee osa-aikatöitä opintojensa lisäksi, joten enää ei tarvitse avustaa.
Olen itse keski-ikäinen ihan AMK-tutkinnon suorittanut työtön, mutta niin vaan joudun itsekin asumaan vanhempani luona. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa, eikä se riitä mitenkään vuokraan täällä missä asun ja vielä muihin elämisen kuluihin. Asun vanhempani luona tässä asunnossa todennäköisesti niin kauan kuin vanhempanikin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein töitä kun opiskelin. Onneksi silloin 30 vuotta sitten sai helposti töitä. Myin hampurilaisia iltaisin hampurilais raflassa. Tienasin joku 1300 markkaa kuussa ja säästin kaikki raha koska asuin itse kotona. Myin 3 vuotta hampurilaisia ja säästöön kertyi 30000 markkaa. Silloin se olikin iso raha.
Tytär on sanonut hakeneensa töitä, mutta ei ole kuulemma saanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi asua kotona vielä, vai onko koulu toisella paikkakunnalla?
Tarvitseeko täysi-ikäisen asua kotona? Täysi-ikäisenä on hyvä itsenäistyä ja oppia elämään yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä kiire oli muuttaa omilleen? Asuuko toisella paikkakunnalla eikä voi opiskella kotoa käsin? Omille lapsille ainakin sanoin, että voivat asua kotona kunnes opinnot on hoidettu. Ei ole mikään kiire rientää velkakierteeseen, jossa lainoja maksellaan 10 seuraavaa vuotta takaisin, jos vaan itse pystyn lastani auttamaan.