Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18 vuotias lapseni ei meinaa pärjätä taloudellisesti

Vierailija
09.12.2025 |

18 vuotias tyttäreni muutti syksyllä omilleen. Opiskelee ammattikoulussa, joten saa opintotuen ja asumislisän. Vähän väliä minulle valittaa että nämä eivät riitä elämiseen. En ymmärrä miten ei muka riitä ja minä en voi auttaa. Tytär elää omien sanojensa mukaan todella köyhästi, ei osta mitään turhaa, kaupasta ostaa halvinta, kävelee kouluun yms. Mutta tiedä sitten kun juuri täysi-ikäistyneen taloustaidot eivät ole yleensä parhaimmasta päästä. Vuokran jälkeen ei jää paljoa, vaikka vuokra ei olekaan suuri. On yrittänyt hakea töitä, ei kuulemma löydy. En sitten tiedä että miten on täyttänyt työhakemukset jne. Opintolainaa ei kannata ottaa elämiseen koska senhän joutuu maksamaan takaisin. Voisiko hän saada toimeentulotukea tai jotain muuta tukea? Pitäisikö hänen käydä sosiaalitoimistosta kysymässä.

Kommentit (268)

Vierailija
81/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiiä mitä mä öuen. Äiti täällä kirjoittaa ei täysikäinen enää asu kotona. Mutta et sen vertaa katsonut perään pärjääkö. Ensiksi se työpaikka, opiskelupaikka ja jos rahaa riittää, muutetaan. 

Vierailija
82/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opintolainaa ei kannata ottaa toisen asteen tutkintoon. Poikkeuksena vain jotkut sellaiset tilanteet, kun nuoren vanhemmat on juoppoja, väkivaltaisia tmv. ja nuoren kannattaa lähteä heti omilleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on katos "ilmainen" koulutus.

Vierailija
84/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko opiskelija-asunnossa vai markkinahintaisessa asunnossa? 

Itse asuin opiskeluaikoina opiskeluasuntosäätiön edullisessa soluasunnossa, tein osa-aikatöitä lukukausien aikana n. 15-20 h viikossa ja olin kesät täysipäiväisissä kesätöissä. Työt eivät olleet oman alan töitä, vaan ns. hanttihommia, mutta opettivat hyvin työelämästä ja työnteosta sekä sinnikkyydestä. 

Vierailija
85/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 -19 v asutaan vielä kotona, silloin päästään ylioppilaaksi ja sitten alkaa varsinaiset opinnot, opintolaina, osa käy työssä.

Vierailija
86/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina mahdollistaa opiskelun ilman että tarvitsee samalla käydä töissä. Ei sitä lainaa tarvitse nostaa kymmeniä tuhansia, vaikka 100e kuussa että saa syötyä vähän paremmin. Jos opinnot kestää kolme vuotta niin lainaa on muutama tonni. Sen maksaa äkkiä takaisin pienestäkin palkasta.

Itse otin ammatillisten opintojen mahdollistamiseksi 3000e lainaa vuonna 2005. Osa meni ruokaan ja osa muuhun opiskelijaelämään kuten baariin. Takaisin maksoin työttömyyskorvauksista vuosien aikana kun en työllistynyt siihen ammattiin.

Vierailija
87/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi asua kotona vielä, vai onko koulu toisella paikkakunnalla?

Tarvitseeko täysi-ikäisen asua kotona? Täysi-ikäisenä on hyvä itsenäistyä ja oppia elämään yksin.

Ap

Tarvitsee, jos ne omat siivet eivät vielä kanna. Ja eihän nuo näytä kantavan. Ja tytärtäsi älä tästä syyllistä. Ei ole helppo saada töitä kenenkään nyt, varsinkaan amistutkinnolla ilman työkokemusta. Jotenkin vaikuttaa siltä, ettei sinulla itselläsi ole elämän realiteetit hallussa. Et tiedä lapsesi saamia opiskelijan tukia (ovat tosi pienet), et avusta häntä, et anna ottaa lainaakaan, et tiedä työllisyystilanteesta, et anna asua kotona. Et ole kartalla jotenkin.

Koet ettei sinun kuulu auttaa, kun kerran lapsilisä ja elari on loppu. Ei lasta heitetä pesästä, jos hänellä ei ole siihen edellytyksiä. Ainakaan vastuullinen vanhempi ei tee niin.

Vierailija
88/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset ole opettanut elämäntaitoja lapsellesi? Entä ymmärrätkö, että nykyään ei tuet ja kulut välttämättä kohtaa? Tavallisella palkallakaan meinaa pärjätä.

Ap vaikuttaa hiukan yksinkertaiselta. Ja lopulta ehkä tämä on provo, toivottavasti. Omat pennut ei lähde ennenkuin tajuavat miten paljon kaikki maksaa ja joka tapauksessa tekevät kesätöitä niin että on pesämunaa. Rahankäyttöä pitää opettaa ja pitää suunnitella budjetti. Ja vanhemman luona voi asua kunnes siivet kantaa. Ja palata saa aina jos ei kannakaan.

Vierailija
89/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se opintolaina vaan kannattaa hyvinkin ottaa. Ei mitään järkeä kituuttaa. Itse nostin kaikki opintolainat mitä sai, helposti lähes huomaamatta ne tuli sitten maksettua työnteon ohessa.

Jep, suosittelen myös. Sai viettää rahallisesti huoletonta opiskeluelämää. Tekisin saman uudestaan nytkin. 

Vierailija
90/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi asua kotona vielä, vai onko koulu toisella paikkakunnalla?

Tarvitseeko täysi-ikäisen asua kotona? Täysi-ikäisenä on hyvä itsenäistyä ja oppia elämään yksin.

Ap

Tarvitsee, jos ne omat siivet eivät vielä kanna. Ja eihän nuo näytä kantavan. Ja tytärtäsi älä tästä syyllistä. Ei ole helppo saada töitä kenenkään nyt, varsinkaan amistutkinnolla ilman työkokemusta. Jotenkin vaikuttaa siltä, ettei sinulla itselläsi ole elämän realiteetit hallussa. Et tiedä lapsesi saamia opiskelijan tukia (ovat tosi pienet), et avusta häntä, et anna ottaa lainaakaan, et tiedä työllisyystilanteesta, et anna asua kotona. Et ole kartalla jotenkin.

Koet ettei sinun kuulu auttaa, kun kerran lapsilisä ja elari on loppu. Ei lasta heitetä pesästä, jos hänellä ei ole siihen edellytyksiä. Ai

Edelline lisää: Ai niin, eihän hänellä ole sitä amistutkintoakaan vielä. Jopa harjoittelijaksi ilman palkkaa on vaikea päästä. 

Vierailija
91/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sieltä kotoa heti tartte muuttaa, voi muutta vasta 35 vuotiaana omaan maksettuun asentoon kuten minä tein.

Kiva, mun vanhemmat heitti ulos kun täytin 18.

Vierailija
92/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä hokema minuakin aina huvittaa. 

Vierailija
93/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa ei tarvitse nostaa koko summaa vaan vaikka 100 euroa kuukaudessa. 

Opintolainan voi myös sijoittaa.

Persaukisen on paha sijoittaa opintolainaa. Pitää olla jo melko hyvissä varoissa, että sijoittaminen on mahdollista. Kyllä aika kermaperse pitää olla, jos ei tätä käsitä.

Vierailija
94/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin, että molemmat lapset asuu kotona toisen asteen ajan. 

Vierailija
95/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites lapsen isä osallistuu 

Miten sä pystyit pitämään lapsesta huolta, jos olit vaan lapsilisän ja elatustuen varassa hänen suhteensa. Kovin pieniä summia olleet kuitenkin, ettei niillä lasta ruokita ja pueta - tai edes kirjoja osteta.

Vierailija
96/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites lapsen isä osallistuu 

Miten sä pystyit pitämään lapsesta huolta, jos olit vaan lapsilisän ja elatustuen varassa hänen suhteensa. Kovin pieniä summia olleet kuitenkin, ettei niillä lasta ruokita ja pueta - tai edes kirjoja osteta.

Tässä voi olla sellainen hankala tilanne, että äiti on itse työtön tt-tuella. Jos lapsi muuttaa kotiin, hänen opintorahansa pienenee muutamaan kymppiin, koska vanhemman luona asuva ei saa täyttä opintorahaa. Lapsen opintolaina lasketaan kuitenkin tt-tuessa koko perheen tuloksi, siis myös äidin tulisi sillä elää. Silloin kävisi niin, että lapsi joutuisi elättämään äitiään - siis vieläpä velaksi.

Vierailija
97/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuuko opiskelija-asunnossa vai markkinahintaisessa asunnossa? 

Itse asuin opiskeluaikoina opiskeluasuntosäätiön edullisessa soluasunnossa, tein osa-aikatöitä lukukausien aikana n. 15-20 h viikossa ja olin kesät täysipäiväisissä kesätöissä. Työt eivät olleet oman alan töitä, vaan ns. hanttihommia, mutta opettivat hyvin työelämästä ja työnteosta sekä sinnikkyydestä. 

Soluasuntoja ei juuri enää ole olemassa, ja niissä harvoissakin on vuokra luokkaa vähintään 300e. Silloin elämiseen jää noin/max 200 euroa, joka on alle kolmannes toimeentulotuen - _minimistä_. Eli minimi summa millä pärjää on katsottu olevan ainakin kolminkertainen. 

Töitä ei saa tällä hetkellä kukaan, ei mitään töitä. Niihin sun hanttihommiin on satoja hakijoita joista isolla osalla jo alan kokemusta tai koulutus. Ei niihin enää opiskelijat pääse. Kesätöihin hakijoita on kirjaimellisesti tuhansia. 

Vierailija
98/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä hokema minuakin aina huvittaa. 

Mitä se koulutus sitten muka maksaa? Muutaman kirjan verran, mutta itse opetushan on ilmaista. 

Vierailija
99/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Opintolainaa ei kannata ottaa elämiseen koska senhän joutuu maksamaan takaisin.

Opintolaina on sijoitus tulevaisuuteen. Totta kai se pitää ottaa, jos ei muuten pärjää. Itselläni ja ei ollut mitään ongelmaa takaisinmaksussa, sitten kun opintojen jälkeen pääsi leivän syrjään kiinni.

Vierailija
100/268 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

22-vuotias lapseni asuu omillaan ja opiskelee lähihoitajaksi. Lukion hän suoritti kotona asuen ja asui kanssani vielä välivuoden ajan. Autan lastani taloudellisesti noin 500 eurolla kuukausittain, koska opintotuesta ja asumislisästä jää niin vähän käteen vuokran maksun jälkeen, vaikka lapseni asuu edullisessa opiskelija-asunnossa. En halua, että lapseni joutuu kituuttamaan sietämättömän pienillä tuloilla tai joutuu ottamaan näin epävarmassa tilanteessa paljon opintolainaa. Vaikka lapseni on jo reilusti täysi-ikäinen, koen, että minulla on vanhempana velvollisuus auttaa häntä taloudellisesti, kun minulla on siihen varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän