Voiko terveyskeskuslääkäri antaa potilaalle maksusitoumuksen erikoislääkärille
jos potilaalla on tarvetta sellaiseen käyntiin?
Voiko kuka vain saada maksusitoumuksen, vai onko niissä jokin tuloraja tai muu selvitys ?
Kommentit (11)
Jos terveyskeskuslääkäri katsoo, että on tarvetta erikoislääkärille, hän laittaa lähetteen. Ei tarvita mitää maksusitoumusta. Erikoislääkäri ei maksa sen enempää kuin terveyskeskuskäyntikään.
Ei ole lääkärin homma olla perillä potilaan taloudellisesta tilanteesta.
Voi laittaa lähetteen erikoislääkärille, mutta se lähetteen laittaminen jää terveyskeskuslääkärin harkinnan varaan. Säästöjen takia tätä ei tapahdu kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Jos terveyskeskuslääkäri katsoo, että on tarvetta erikoislääkärille, hän laittaa lähetteen. Ei tarvita mitää maksusitoumusta. Erikoislääkäri ei maksa sen enempää kuin terveyskeskuskäyntikään.
Ja rahaa tulee taikaseinästä
Kyllä suoraa pääsin yksityselle tähyyn tk.n kautta.
Sairaalassa erikoislääkärillä käynti maksaa sen mitä poliklinikkamaksu on.
Tk-lääkäri voi tehdä lähetteen erikoislääkärille, jos on tarvetta. Jos erikoissairaanhoito ei pysty hoitamaan kaikkia potilaita jonotusaikojen puitteissa, erikoissairaanhoito voi ostaa lisäksi palveluja yksityisiltä. Silloin tulee kotiin maksusitoumus.
Ei siinä ole minulta ainakaan mitään tulotietoja kysytty, vaan se on vain tullut. Silloin voi tietyille kilpailutetuille yksityisille joko itse varata ajan, tai joskus se aikakin ollut varattuna valmiiksi, ja maksu on sama kuin julkisella.
Itse en tykkää siitä, jos tulee aika jonnekin kaupungin laitamilla olevalle yksityisvastaanotolle. Kävisin mieluummin yliopistosairaalan poliklinikalla, eli julkisen puolen erikoissairaanhoidossa.
Kuule ihan vaan lähete. ja keskussairaalan siellä on erikoisosaamista. tk eka, sitten siitä mri, muut kuvaukset, sydämesi leikataan, pallolaajennetaan, voit poistatta kohtusi samalla
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaalanhoitomaksu ylittää maksukykysi, mm vuodepaikka-yövyt jne jotka tekee lisäpaukkua, niin voit kysyä toimeentulotukea kelasta. tt tukilainen taasen saa sairaalan ja tk lääkärikäynnit tt kuuluvana tositteitavastaan. maksa ensin itse.
ne joihin on oikeus maksusitoumukseen, älä ota, maksa itse ensin jos suinkin, esitä menoista tositteet. kelan asiakkuustiedot salaisia, ne eivät saisi välittyä kolmansille tahoille tuossa muodossa. apteekki, v. vakuus jne muutot.
Antaa lähetteen keskussairaalaan erikoislääkärille.