Vanhempi suuttui kun kummi kysyi alakoululaiselta joululahjatoivetta
suoraan ja hankki lahjan sen mukaan.
Vanhemman mielestä lahja pitäisi toimittaa vanhemmalle rahana jonka vanhempi voi käyttää itse valitsemaansa käytännölliseen lahjaan kuten vaatteisiin tai muihin perheen kuluihin.
Toimiiko kummi väärin kun haluaa hoitaa asian noin suoraan kummilapsen kanssa ja antaa tälle jotain mitä tämä itse toivoo? Kyse on pienituloisesta perheestä jossa vanhempi on hokenut koko syksyn lapsille että yhtään lahjaa ei tule koska heillä ei ole varaa viettää joulua. Siksi ei myöskään koristella kotia, leivota tms. Kahdet isovanhemmat ovat antaneet ihan kivan rahasumman molempien lasten lahjoihin mutta kuulemma nekin rahat on kuluneet tärkeämpiin asioihin.
Onko kummien velvollisuus tässä tukea perheen yleistä taloutta vai onko ok ostaa vain kummilapselle tämän toivoma lelu lahjaksi?
Kommentit (41)
Muistakaa kummit, että luotte itse kummiutenne ettekä toimi vanhempien sätkyukkona.
Vierailija kirjoitti:
Mä kummina tosissaan halusin ilahduttaa lasta itseään koska viime vuoden lahjarahat katosivat niin ettei lapsi saanut niillä mitään.
Nyt vanhempi on mulle raivoissaan kun kävin viemässä lahjan. Kuulemma mun takia nyt lapset ei saa talvivaatteita, heillä ei ole varaa maksaa sähkölaskua jne. Mä en kuulemma hyvätuloisena ymmärrä millaista on elää köyhyydessä ja pilasin nyt koko perheen joulun siksi että haluan mielistellä lasta.
Mä ymmärrän että kahden kotona olevan vanhemman myötä he on pienituloisempia kuin me kahden hoitajan palkoilla. Toisaalta isovanhemmat tarjoaa heille jouluksi aina kinkun, kuusen ja n 300€ rahaa jouluruokaostoksiin. Sekä yhteensä 140€/lapsi joululahjarahoja. Lisäksi heitä on kutsuttu joulypöytään ja viettämään aattoa useamman sukulaisperheen luokse. Itse he kokevat että heidät on jätetty yksin nälkiintymään joulun yli eivätkä suostu tulemaan kenenkään
Tilanteesi on monimutkainen ja koskettava, ja se heijastaa klassista ristiriitaa kummin hyvän tahdon ja perheen todellisen tilanteen välillä, sinä halusit ilahduttaa lasta, mutta vanhempi koki sen nöyryyttävänä ja uhkana perheen taloudelle, nähden lahjan ärsykkeenä heidän köyhyydelleen. Ratkaisu on kommunikaatiossa, jossa tunnustat perheen haasteeet, ehdotat konkreettista apua, ota lapsi esim luoksesi ja keskitty lapsen kristilliseen kasvatukseen(joka on kummin tehtävä) ilman lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään et anna rahaa vanhemmille. Aivan hirveä tilanne.
Lahjanantajan ja- sajan välinen asia. Vanhemmat haluaa lahjoituksia ja menee mihin menee. Sanoy joko tai- vie lapsen ostoksille ja saa valita xx määrän asiaa max summaan. Tai pyydät, että nimeää jotain ja sulla lupa tehdä tarkempi valinta- jotain ylätysmomenttiakin- Kuvastosta esim. jokunen rengastus ja sittten ei arvaa minkä niistä. Tai yhdessä kauppaan, tai syömään , konditorian, leffaan.
Tiedän yhden tytön 7-16v asti äitinsä otti kaiken pois, mitä annettin. Mummo antoi vaikka 5e-10e, Äitinsä arvasi ja tinkasi: " Oletko saanut siltä jotain, anna saa....na tänne se" " Miehän tässä siut elätän, tänne ne kuuluu." Ja joo ei ikinä saanut mitään ns taskurahaa, mutta eipä juuri muutakaan.Joku ns aikuisen naisen vaatekappale jonka tämä äiti valitsi, että näyttäis aikuiselle. Niillä urheilutunnillekin. Nolas täysin. Joka lähtöön on taukkeja.
Toi esimerkkiperhe ei nyt saa keräystä-muista se. Lahja saa muuten olla joskus ihan hauskaakin, eikä aina sitä järkevää halpaa ja perusteltua. Toki noitakin tarvitaan kun HOPe yhdistyksen lapsetkin toivovat oikein alushousuja, rukkasia jne. Voi pienet, tuntuu pahalle.
Kerro miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummi toimi oikein kun noin epäluotettava vanhempi on kyseessä.
Kummi voisi toimia vielä paremmin ja tehdä lasun.
Juuri näin! Melkoinen rosvo pitää olla kun lapseltaankin varastaa. Lieneekö leveämpi mekko.
totta, nyt on vanhemmat tajunneet jotain päin per....tä. noloja, keräys kohta heidän perheelle. kummit ostaa just täsmäjuttuja,kirjoja, vaatteen, tavaran tai vie leffaan, koru, syömään, yhteistä aikaa, ottaa reissuun mukaankin joskus, olkoon vaikka reppu, mutta suora lahja lahjanantajalta- l.saajalle.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin tuon kummiuden tuohon.
Jättäisit siis lapsen ilman kummia? Hirveä olet.
Kyllähän tämä selvästi kertoo ettei raha olisi missään vaiheessa päätynyt lapselle asti. Toki kun tilanne on tällainen, niin olisi sinulta kiva teko antaa jotkin ihan pienet lahjat myös kummilapsen sisaruksille. Pakko ei ole, mutta voisi ilahduttaa heitäkin. Eikä tarvitse tosiaan olla karkkipussia kummempi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin rahan suoraan lapselle. Sivuutan vanhemman "välikäden" kokonaan. Joulun jälkeen alkaa alennusmyynnit, ostakoon lapsi itselleen mitä haluaa.
vanhemmat ottaa rahan väkisin pois, vaikka lyömällä. nähty on. ja jos salaa ostaa, näkeehän ne vanhemmat, että mistä toi on ilmestynyt tänne, selitä. minkä ikäinen muuten, teini voisi ostaa yksinkin jotain,mutta jopa 16v on otettu 5-10e summa pois vedoten kun äitee siut elätt'', se kuuluu miulle,miehä kaikk maksan. ns mummin antama karkkirahaa ei saa pitää- joo-vanhemman velvollisuus on elättää lapsi, lapsen velvollisuus ei ole laittaa elatuskassaan rahaa.
esimerkkitapaus josta ap kertoo, ties vaikka menisi röökiin, joulujuomiin,,,ei noin.
Kummilapsesi vanhemmmat ehtii vielä hyvin myymään sen lahjan ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisin rahan suoraan lapselle. Sivuutan vanhemman "välikäden" kokonaan. Joulun jälkeen alkaa alennusmyynnit, ostakoon lapsi itselleen mitä haluaa.
Raha ei ole lahja.
on olemassa - Rahalahja. sitten on lahjakortit. ovat lahjoja. toki paketit kivoja
Vierailija kirjoitti:
Mä kummina tosissaan halusin ilahduttaa lasta itseään koska viime vuoden lahjarahat katosivat niin ettei lapsi saanut niillä mitään.
Nyt vanhempi on mulle raivoissaan kun kävin viemässä lahjan. Kuulemma mun takia nyt lapset ei saa talvivaatteita, heillä ei ole varaa maksaa sähkölaskua jne. Mä en kuulemma hyvätuloisena ymmärrä millaista on elää köyhyydessä ja pilasin nyt koko perheen joulun siksi että haluan mielistellä lasta.
Mä ymmärrän että kahden kotona olevan vanhemman myötä he on pienituloisempia kuin me kahden hoitajan palkoilla. Toisaalta isovanhemmat tarjoaa heille jouluksi aina kinkun, kuusen ja n 300€ rahaa jouluruokaostoksiin. Sekä yhteensä 140€/lapsi joululahjarahoja. Lisäksi heitä on kutsuttu joulypöytään ja viettämään aattoa useamman sukulaisperheen luokse. Itse he kokevat että heidät on jätetty yksin nälkiintymään joulun yli eivätkä suostu tulemaan kenenkään
järkkyä sakkia- mikään ei riitä ja noin paljon paapotaan. heidän joulu kustannetaan hyvänhyvyyttä ja silti ...en löydä sanoja. he saavat lapsilisät-sano ostaaaaa niill' kuteet lapsille- mihis ne menee. lahja voi olla vain legot, ei koko perheelle keräyskassaa, osta sit'ä, tätä,tuota. . kyllä moni ei saa isovanhemmilta mitään moista noin reippaasti- kuule, lopeta ja laita jotain rahaa sivuun ja anna se kummilapselle 18v,kerro miksi näin- kun meni vaikeeksi teidän perheen kanssa,selitä tätä.
noi porukat jo noloja, ihan häpeen. 1 hyasintti ja kättä päälle. hakekoot tukimuotpja- ei teidän tehtävä. erikoisjuttu,jos akuuttihätä ja auttaminen lyhytkestoista, asunto paloi,kuolema, syöpä jne
Vierailija kirjoitti:
Kummi ei ole pajatso, vaan hänen tehtävänään on antaa kristillistä kasvatusta ja vastaavaa tukea, jos vanhemmat eivät siihen kykene. Lapsi SAA pyydettäessä antaa lahjatoiveensa kummille. Kenelläkään ei pidä olla marisemista. Kummi voi olla seuraavalla kerralla kysymättä lahjatoivetta.
En ole kristitty eikä ole kummilapsenikaan. Kummius on vanhempi asia Pohjolassa kuin kristinusko.
Sitä paitsi et taida tietää miten pajatso toimii :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän että kahden kotona olevan vanhemman myötä he on pienituloisempia kuin me kahden hoitajan palkoilla. Toisaalta isovanhemmat tarjoaa heille jouluksi aina kinkun, kuusen ja n 300€ rahaa jouluruokaostoksiin. Sekä yhteensä 140€/lapsi joululahjarahoja. Lisäksi heitä on kutsuttu joulypöytään ja viettämään aattoa useamman sukulaisperheen luokse. Itse he kokevat että heidät on jätetty yksin nälkiintymä
Joo tee. Noin runsaasti autetaan eri tavoin ja silti jokin elämänhallintaongelma. Kummi saa ostaa kuusen alle kivan jutun. Toki huomioisin jos muut lapset ei saa mitään, että niillekin. Mutta rajallainen auttamine tai ei edes auttaa, vaan ostaa se 1 lahja per lapsi maltillinen hinta. Tuo perhe saa lapsilisät- ne ovat tarkoitettu lapsen hyvinvointiin ja juurikin ruoka ja talvikuteet- Eli Lasu -minne lapsilisät katoaa.
Nuo siirtää jo elatusvelvollisuutta ulkoistaen- Noloa- En olisi tekemisissä. Mikään ei riitä. Juoko, röökiä-joulujuomat.pelit,minne raha liukuu. Moni ei saa isovanhemmiltaan moista apua. Monikin esittää niin raasua ja kerjää armonpaloja. Osaako noi käyttää perusvarantojaan budjetoiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse sukulaislapsesta jota en tietenkään halua rankaista vanhempiensa takia.
Tässä vaan kun on useana vuonna toivottu rahaa lahjaksi eikä siitä ole päätynyt mitään konkreettista kivaa lapselle itselleen niin esim kesällä syntymäpäivänään tarjosin hänelle lintsin reissun mun perheen kanssa ja sen yhteydessä käytiin yhdessä valitsemassa pieni lahja. Tästä tuli jo sanomista myöhemmin.
Lapsi on kiva ja kiitollinen kaikesta, mutta vanhemman valitus ja syyllistäminen turhauttaa.
Ap
Ihan törkeetä. Noin kiva reissu. järkkyä, onko heillämt ongelmaa, elämänhallintaongelmaa, siisteys, rahankäyttö, tupakkaa, aölkoa, miltä elämä näyttää, ruokapöytä, koti-siisteys, vaatteet, minne lapsilisät katoaa.
kohta ei auta muu kuin selittää lapselle, että et tule. säästät noi retkirahat ja lahjat sivuun ja saat kun täytät 18v ja ne ei kuulu sun vanhemmille.
älä tee lapselle tiliä. kela ei hyväksy sitä- no olipa kiva reissu. mitäs he siitä valitti--kerro
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummi toimi oikein kun noin epäluotettava vanhempi on kyseessä.
Kummi voisi toimia vielä paremmin ja tehdä lasun.
Juuri näin! Melkoinen rosvo pitää olla kun lapseltaankin varastaa. Lieneekö leveämpi mekko.
on järkky perhe, ihan äimänä, mutta nähty on,eli noita piisaa. että pistää vihaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisit siis lapsen ilman kummia? Hirveä olet.
no ku mitään ap ei saa tehdä. ei viedä lintisille, siitä lahjakauppaan, jouluna ei lahjaa, vaan vanhemmille fyrkkana. selittäkööt itse lapselle- kummi otti ja lähti. lapselle ei saa antaa edes lintsiretkee- noi on jotain syvätaukkeja, häkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Laps iantaa rahan vanhemmilleen. :(
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä selvästi kertoo ettei raha olisi missään vaiheessa päätynyt lapselle asti. Toki kun tilanne on tällainen, niin olisi sinulta kiva teko antaa jotkin ihan pienet lahjat myös kummilapsen sisaruksille. Pakko ei ole, mutta voisi ilahduttaa heitäkin. Eikä tarvitse tosiaan olla karkkipussia kummempi juttu.
lehdet tai kirjat. askarteluun, kyniä tai pipot,
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsesi vanhemmmat ehtii vielä hyvin myymään sen lahjan ennen joulua.
Punaviiniä ,laatulaagereita,savukkeita, sikari isille huulipieleen, liköörit ja uunavuonna onkii jo kuoharit, mummo ja pappako ostaa nekin ja tulite toiseen händyyn. mätä sakki, häkkiin vaan.
Kyse sukulaislapsesta jota en tietenkään halua rankaista vanhempiensa takia.
Tässä vaan kun on useana vuonna toivottu rahaa lahjaksi eikä siitä ole päätynyt mitään konkreettista kivaa lapselle itselleen niin esim kesällä syntymäpäivänään tarjosin hänelle lintsin reissun mun perheen kanssa ja sen yhteydessä käytiin yhdessä valitsemassa pieni lahja. Tästä tuli jo sanomista myöhemmin.
Lapsi on kiva ja kiitollinen kaikesta, mutta vanhemman valitus ja syyllistäminen turhauttaa.
Ap