Vanhempi suuttui kun kummi kysyi alakoululaiselta joululahjatoivetta
suoraan ja hankki lahjan sen mukaan.
Vanhemman mielestä lahja pitäisi toimittaa vanhemmalle rahana jonka vanhempi voi käyttää itse valitsemaansa käytännölliseen lahjaan kuten vaatteisiin tai muihin perheen kuluihin.
Toimiiko kummi väärin kun haluaa hoitaa asian noin suoraan kummilapsen kanssa ja antaa tälle jotain mitä tämä itse toivoo? Kyse on pienituloisesta perheestä jossa vanhempi on hokenut koko syksyn lapsille että yhtään lahjaa ei tule koska heillä ei ole varaa viettää joulua. Siksi ei myöskään koristella kotia, leivota tms. Kahdet isovanhemmat ovat antaneet ihan kivan rahasumman molempien lasten lahjoihin mutta kuulemma nekin rahat on kuluneet tärkeämpiin asioihin.
Onko kummien velvollisuus tässä tukea perheen yleistä taloutta vai onko ok ostaa vain kummilapselle tämän toivoma lelu lahjaksi?
Kommentit (41)
Kummi ei ole pajatso, vaan hänen tehtävänään on antaa kristillistä kasvatusta ja vastaavaa tukea, jos vanhemmat eivät siihen kykene. Lapsi SAA pyydettäessä antaa lahjatoiveensa kummille. Kenelläkään ei pidä olla marisemista. Kummi voi olla seuraavalla kerralla kysymättä lahjatoivetta.
Tuohan oli kummilta kivasti tehty.
Antaisin rahan suoraan lapselle. Sivuutan vanhemman "välikäden" kokonaan. Joulun jälkeen alkaa alennusmyynnit, ostakoon lapsi itselleen mitä haluaa.
Vanhemmilta ei tarvitse kysyä, mutta ilmoittaahan voi, ettei tule useita samoja lahjoja lapselle.
Kummi toimi ihan oikein. Hän on hankkimassa lahjaa kummilapselleen ja kun lapsi on jo niin iso, että osaa kertoa lahjatoiveen, niin miksi ihmeessä vanhempi siihen puuttuisi. Ja jos kummi antaa lahjarahan vanhemmille, niin mistä hän voi edes tietää, meneekö lahjaraha lapsen lahjaan vai esim. vanhempien omaan käyttöön.
En alkaisi porvoolaislapselle kummiksi.
Ihan oikein toimittu kummilta. Ainoa huono juttu on, jos nyt tämä kummilapsi saa (kalliin) joululahjan ja muut sisarukset eivät saa mitään. Ei se kummin vika ole, mutta ehkä tämäkin pitäisi ottaa huomioon lahjaa antaessa.
Toimit kummina hienosti! Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.
Kummi toimi oikein kun noin epäluotettava vanhempi on kyseessä.
Kummi voisi kutusua perheen lapset luokseen jouluksi.
Hiukan tietenkin harkintaa tähänkin, jos lapsi toivoo lahjaksi laskettelusukset ja kummi tietää, ettei vanhemmilla ole varaa viedä laskettelemaan niin eihän niistä suksistakaan mitään iloa ole.
Nää on oikeesti tosi typeriä 0/5 🥱
Aika tylsää lapsen tietää lahja etukäteen. Lahja on sellainen, että se kuvastaa antajan maailmaa ja persoonallisuutta. Selvää on, että lahja on mieluisa, jos myös lahjan saajan toiveet ja mielenkiinnon kohteet on huomioitu. Aikuisen tärkein ominaisuus oli se sitten kummi, vanhempi, isovanhempi, jne olisi nähdä se vaiva, että tuntee ja näkee sen lapsen sellaisena kun hän on ja hän täten myös tietää millainen lahja olisi mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin rahan suoraan lapselle. Sivuutan vanhemman "välikäden" kokonaan. Joulun jälkeen alkaa alennusmyynnit, ostakoon lapsi itselleen mitä haluaa.
Raha ei ole lahja.
Vierailija kirjoitti:
Kummi toimi oikein kun noin epäluotettava vanhempi on kyseessä.
Kummi voisi toimia vielä paremmin ja tehdä lasun.
Mä kummina tosissaan halusin ilahduttaa lasta itseään koska viime vuoden lahjarahat katosivat niin ettei lapsi saanut niillä mitään.
Nyt vanhempi on mulle raivoissaan kun kävin viemässä lahjan. Kuulemma mun takia nyt lapset ei saa talvivaatteita, heillä ei ole varaa maksaa sähkölaskua jne. Mä en kuulemma hyvätuloisena ymmärrä millaista on elää köyhyydessä ja pilasin nyt koko perheen joulun siksi että haluan mielistellä lasta.
Mä ymmärrän että kahden kotona olevan vanhemman myötä he on pienituloisempia kuin me kahden hoitajan palkoilla. Toisaalta isovanhemmat tarjoaa heille jouluksi aina kinkun, kuusen ja n 300€ rahaa jouluruokaostoksiin. Sekä yhteensä 140€/lapsi joululahjarahoja. Lisäksi heitä on kutsuttu joulypöytään ja viettämään aattoa useamman sukulaisperheen luokse. Itse he kokevat että heidät on jätetty yksin nälkiintymään joulun yli eivätkä suostu tulemaan kenenkään luokse katselemaan rikkaiden ihmisten joulun viettoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha ei ole lahja.
On se! Rahalahja. Usein hyvinkin mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä kummina tosissaan halusin ilahduttaa lasta itseään koska viime vuoden lahjarahat katosivat niin ettei lapsi saanut niillä mitään.
Nyt vanhempi on mulle raivoissaan kun kävin viemässä lahjan. Kuulemma mun takia nyt lapset ei saa talvivaatteita, heillä ei ole varaa maksaa sähkölaskua jne. Mä en kuulemma hyvätuloisena ymmärrä millaista on elää köyhyydessä ja pilasin nyt koko perheen joulun siksi että haluan mielistellä lasta.
Mä ymmärrän että kahden kotona olevan vanhemman myötä he on pienituloisempia kuin me kahden hoitajan palkoilla. Toisaalta isovanhemmat tarjoaa heille jouluksi aina kinkun, kuusen ja n 300€ rahaa jouluruokaostoksiin. Sekä yhteensä 140€/lapsi joululahjarahoja. Lisäksi heitä on kutsuttu joulypöytään ja viettämään aattoa useamman sukulaisperheen luokse. Itse he kokevat että heidät on jätetty yksin nälkiintymään joulun yli eivätkä suostu tulemaan kenenkään
tee lasu
Tietenkään et anna rahaa vanhemmille. Aivan hirveä tilanne.