Näin laihduin, hyvin yksinkertaista
Olen nainen 54v, vaihtarit alkoi kun olin 41v ja joudun edelleen syömään hormonikorvaushoitoa. Neljä lasta, kaikki jo aikuisia. Olen aina ollut hoikka ja pystynyt syömään mitä vaan, mutta noin viisi vuotta sitten aloin lihomaan ja aineenvaihdunta selvästi hidastui. Lihoin noin 10 kiloa tässä ajassa. Olen yrittänyt laihduttaa monta kertaa, mutta en ole saanut mitään tuloksia. Liikunta ollut koirien kanssa kävelyä 1-2h päivittäin ja yksi ohjattu aerobinen liikuntatunti viikossa.
En ajatellut laihtumista, vaan kunnon kohottamista, kun joka paikkaa särki ja kolotti yötä päivää ja otin tälle syksylle kolme ohjattua tuntia: yksi lihashuolto, yksi tämä jo aiemmin harrastamani aerobinen ja yksi vähän raskaampi, bodyweight. Lisäksi otin tavoitteeksi kävellä vähintään 10 tuhatta askelta 3-5 päivänä viikossa ja kuntoportaat (954 porrasta edestakas) 1-3 kertaa viikossa. Teen kotona huonolla säällä, kun askelia tulee vähemmän 40-60 minsan käsi/jalkatreenin pienillä painoilla tai kumpparilla.
Innostuinkin sauvakävelystä niin, että askelia tulee viikossa 70-90t (tässä mukana koiralenkit) ja kuntoportaat kipitän ylös-alas 6-8 kertaa viikossa. Lisäksi aloin seuraamaan kalorimääriä askelmittarista ja pidin karkeasti päässä laskien huolen, että syön joka päivä vähemmän kaloreita kuin mittari ilmoittaa kulutukseksi, mutta syön muuten mitä huvittaa. Jos joku päivä menee jostain syystä yli, ei haittaa.
Askeleet muodostuu päivittäin yleensä koiralenkit yht 5t askelta ja sauva/porraskävely 7-8t askelta. Tähän päälle kauppareissut yms, jotka kävelen.
Nyt, kolme kuukautta myöhemmin alkaa tuo ylimääräinen 10kg olemaan poissa. Lisäksi askel on keventynyt ja kaikki nivel- ja lihassäryt ja -kolotukset on poissa. Tämän piti olla vain kokeilu, innostunko liikkumaan jos sitkeästi jaksan yrittää, mutta nyt en enää luopuisi mistään hinnasta! Alku oli aika tuskaa, etenkin noi bodyweight-tunnit, mutta jo muutaman viikon jälkeen alkoi huomaamaan, että jaksaa paremmin ja olo on kivan kevyt.