Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja irtisanottu 9 oppilaan tietojen katsomisesta Wilmassa.

Vierailija
08.12.2025 |

Erityisopettaja oli katsonut yhdeksän oppilaan perustietoja. Näihin oppilaisiin hänellä ei ilmeisesti siis olisi ollut katseluoikeutta. Tuossa koulussa hän näki oppilaista kaikkea, eikä työnantaja ollut rajannut näkymästä arkaluontoisia tietoja, jotka on kirjattu perustietolomakkeelle. 

Kommentit (384)

Vierailija
261/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen lauseesi kertoo ihan tarpeeksi sinusta ja vahvistaa epäilyn, että olet jotenkin kytköksissä tämän opettajan saamiin potkuihin ja toivot samaa muillekin. 

Niin varmaan. Onko tyhmälle hieman hankala ymmärtää mitä laki sanoi urkinnasta.

Vierailija
262/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei oppilasrekisterissä mitään erityisen salaista tietoa voi edes olla"

Ei sen tiedon tarvitse olla kuin jonkun kotiosoite. Et voi tietää jos siellä on vaikka lähestymiskielto jonkun sekopään takia ja salaiseksi laitettu kaikki yhteystiedot. Pahimmassa tapauksessa näiden vuotaminen vääriin käsiin voi olla vaarallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää jankatko enempää tuon trollin kanssa joka ei tiedä mitään koulumaailmasta. Tulee mieleen, onko hän ilmoituksen tehnyt vanhempi tai hänen läheisensä. Muuten on vaikea ymmärtää, miksi jankkaa urkkimisesta kun kyse on opettajan perustyöstä. Suurin osa ymmärtää tämän ja siksihän kohu on noussutkin. Vanhemman toimintaa ja rehtorin toimintaa on mahdoton ymmärtää, jos itse on joskus toiminut opettajana koulussa.

Sama tuli mieleen minullekkin. Taitaa hävettää itselläkin se häly mikä tästä nousi. Ja pelkää muiden ihmisten tuomitsevia reaktioita - ihan aiheestakin.

Miksi vanhemmat häpeäsi sitä, että ovat nostaneet haloon siitä kun kouluikäinen lapsensa on joutunut rikoksen uhriksi?

Vierailija
264/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa, eri juttu olisi jos ope oli tsiikannut oppilaiden pärseet.

Vierailija
265/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se GDPR:n järjettömyys juuri on että tietojen ei tarvitse olla mitenkään erityisen tulenarkoja tai kiinnostavia. Excel taulukko jossa on nimi ja sähköpostiosoite muodostaa henkilörekisterin jota on käsiteltävä GDPR:n määrittelemällä tavalla.

Vierailija
266/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" No sulta tuota älyllistä toimintaa ei selvästi löydy. Kun olet tietyssä koulussa opettajana ja niin ne kaikki oppilaat on sun työtä. On välituntivalvontaa, ruokalavalvontaa ym. Silloin joudut välillä katsomaan kenen tahansa oppilaan tietoja. "

Höpö höpö.

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) koskee kaikkia, myös opettajia 

Niin, ja se ei mitenkään estä ammatissa toimivaa (esim. opettaja, lääkäri) saamasta ihmisestä niitä tietoja mitä sen työn tekemiseen tarvitaan. Joten jos lopettaisit tuon avuttoman jankutus-trollauksen kun et tiedä asiasta mitään. 

Ei kai kukaan ole niin väittänytkään vaan jos ei ole syytä ja menet katsomaan niin se on urkintaa = laitonta PISTE 

Oletteko te todella näin tyhmiä. Vielä opettajia? Ei kai kenellekään muuten tämä laiton urkinta käy näin tunteisiin.

Vierailija
267/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se GDPR:n järjettömyys juuri on että tietojen ei tarvitse olla mitenkään erityisen tulenarkoja tai kiinnostavia. Excel taulukko jossa on nimi ja sähköpostiosoite muodostaa henkilörekisterin jota on käsiteltävä GDPR:n määrittelemällä tavalla.

Minusta tämä laki on hyvä asia. Ehdottomasti se on jokaisen ihmisen etu ettei tietoja hänestä saa kerätä ja käsitellä mielivaltaisesti ilman mitään rajoitteita. Tietojen käsittely asianmukaiseen tarkoitukseen on yhä edelleen täysin sallittua ja kuka tahansa saa antaa luvan käsitellä omia tietojaan vapaammin jos haluaa.

Vierailija
268/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jo jankaamminen laista kun mitään laitonta ei tapahtunut. Rikosta ei tapahtunut. Sen sanoi rehtorikin. Et itse tunne lakia kun jankkaat ja jankkaat.

Kyllä painaisi tuntoa loppu elämän olla se vanhempi, kuka aiheutti potkut ja sai tämän älämölön ja vastarinnan esille. 

Vierailija
269/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä laki on hyvä asia. Ehdottomasti se on jokaisen ihmisen etu ettei tietoja hänestä saa kerätä ja käsitellä mielivaltaisesti ilman mitään rajoitteita. Tietojen käsittely asianmukaiseen tarkoitukseen on yhä edelleen täysin sallittua ja kuka tahansa saa antaa luvan käsitellä omia tietojaan vapaammin jos haluaa.

Niin mutta nyt opettaja sai kenkää vaikka todennäköisesti yritti vain tehdä työtään paremmin.

Vierailija
270/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että sai potkut

Oikein

Oppiipahan olemaan

Urkinta on laitonta 

Jos ei ole oppilaan/potilaan kanssa tekemisissä, ei ole oikeutta katsoa tietoja 

EU tietosuojaasetus 

Simppeliä 

Vierailija
271/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo jankaamminen laista kun mitään laitonta ei tapahtunut. Rikosta ei tapahtunut. Sen sanoi rehtorikin. Et itse tunne lakia kun jankkaat ja jankkaat.

Kyllä painaisi tuntoa loppu elämän olla se vanhempi, kuka aiheutti potkut ja sai tämän älämölön ja vastarinnan esille. 

Muuramen kunnan mukaan menettely on lainvastainen ja vastoin kunnan tietoturva- ja -suojaohjeita.

Vierailija
272/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kyllä hommannut opettajana aseen ja käynyt yllätysvierailulla vanhempien luona.

Vierailija
273/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehtori ei ole tuollaista sanonut ja jossei irtisanomiselle ollut minkäänlaista perustetta olemassa niin sehän tekisi siitä räikeästi laittoman irtisanomisen. Hyvin epäuskottavaa miksi rehtori sellaiseen päätökseen olisi päätynyt.

Vierailija
274/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsee näkemään, hänellä on ollut oikeus niitä katsoa. Mitään tietoja ei ole levittänyt. Nyt on varmaan savustettu muista syistä pois. Alkaa olla naurettavaa touhua!

Mulla on kirjausoikeudet kolmeen yksikköön joissa työskentelen. Ei ole oikeutta kirjautua kuin sen yksikön asiakkaisiin jossa sillä hetkellä olen vuorossa. Se, että pääsee kirjautumaan asiakkaaseen ei tarkoita, että saa katsella - utelias?

Välillä tulee klikattua väärän yksikikön asiakasta (ohjelma muistaa missä viimeksi olen ollut) ja sitten vaan kirjaudun asiakkaaseen uudelleen ja laitan tiedoksi erehdyksessä avattu väärä asiakas tjs. Lokissa näkyy, että olen ollut asiakkaassa muutaman sekunnin - siinä ajassa ei ehdi mitään lukea.

Vierailija
275/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin kyllä hommannut opettajana aseen ja käynyt yllätysvierailulla vanhempien luona.

Sä oletkin h u l l u

Vierailija
276/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilman lokiin ei voi kirjoittaa mitään tietoja, jos erehdyksessä klikkaa jonkun oppilaan tietosivut auki.

Vierailija
277/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen oli ennen niin hyvin erilaista. Kotiin toimitettiin mm. puhelinluetteloita joissa nimet, puhelinnumerot ja osoitteet. Joka vuosi uusi. 

Vierailija
278/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää jankatko enempää tuon trollin kanssa joka ei tiedä mitään koulumaailmasta. Tulee mieleen, onko hän ilmoituksen tehnyt vanhempi tai hänen läheisensä. Muuten on vaikea ymmärtää, miksi jankkaa urkkimisesta kun kyse on opettajan perustyöstä. Suurin osa ymmärtää tämän ja siksihän kohu on noussutkin. Vanhemman toimintaa ja rehtorin toimintaa on mahdoton ymmärtää, jos itse on joskus toiminut opettajana koulussa.

Sama tuli mieleen minullekkin. Taitaa hävettää itselläkin se häly mikä tästä nousi. Ja pelkää muiden ihmisten tuomitsevia reaktioita - ihan aiheestakin.

Miksi vanhemmat häpeäsi sitä, että ovat nostaneet haloon siitä kun kouluikäinen lapsensa on joutunut rikoksen uhriksi?

Miksi kukaan ei tee rikosilmoitusta? Opettajan oikeusturvan vuoksi pitäisi ehdottomasti vaatia, että rikosilmoitus tehdään. Muuten irtisanominen on järjetön ylilyönti, kuten tällä hetkellä moni asiantuntija sanookin. 

Vierailija
279/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapausta tuntematta lehdessä sanotaan, että opettajat on tehneet adressin ja vetoavat erotetun opettajan puolesta. Voi olla aika tukala paikka rehtorilla jatkossa, kävi miten kävi kun sai opettajat eli alaiset itseään vastaan. Samoin tuon oppilaan vanhemmilla. Pieni kunta ja ihmiset tuntee toisensa. Nimet leviää jne. Spekuloin vaan miten usein käy  työpaikkasuhteille vaikka en enempää tiedäkkään kuin tuon lehtijutun.

Vierailija
280/384 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä oletkin h u l l u

Ei hullu saa asetta minä saan ja mulla on niitä monta, tulenko esittelemään niitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi