Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (611)

Vierailija
361/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa antaa olla ton palkan verokortin, koska saa ansiosidonnaisesta vähän veronpalautusta, kun menee 25 %. Mutta veroprosentti on silti korkeampi aina työttömyys tuessa kuin palkassa, koska ei saa vähennyksiä. 

Tuohan on täysin tyhmää. Siinähän vain antaa korotonta lainaa valtiolle yli vuodeksi. Ei mitään järkeä.

On siinä järkeä, jos rahaa on silloin vähemmän. 

Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen myös julkisella. 

Oletko jo säästänyt rahaa? Ansiosidonnaista voi joutua odottamaan 6-8 viikkoa. 

Vierailija
362/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sut irtisanotaan tammikuussa niin onko sulla kahden kuukauden asumiskulu- ja ruokarahat säästössä?

Toivottavasti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ansiosidonnainen loppui niin jouduin odottamaan työmarkkinatuki päätöstä kaksi kuukautta.

Sellaista se työttömän elämä on. Ei kahteen kuukauteen mitään rahaa omalle tilille. 

Vierailija
364/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.

Mun eläke - vaikka olen aina ollut juuri keskituloinen - on 2200e brutto.

Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle. 

Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään! 

Oma bruttopalkkani on 2190 euroa /kk. Ei tunnu yhtään kivalta, että oma tuleva eläkkeeni on alle 1000 e / kk

Vierailija
365/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1946 syntynyt.  Eläkjeeni laskettiin koko työuran ansioiden mukaan. Eläketurvakeskuksen luettelo tuli eläkepäätöksen mukana.

Älkää sotkeko heidän eläkkeisiinsä joilla oli jo työuraa takana 1961.  Ne laskettiin toisella tapaa.

Sisareni s 1931 jäi eläkkeelle 1994.  Hänelle laskettiin siis joko 4 tai 10 vuotta tai jotain sellaista huomioiden.  Hänellä oli parempi eläke kuin minulla koska viimeisten työvuosien mukaan. (Nyttemmin on kuollut) 

Vierailija
366/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sut irtisanotaan tammikuussa niin onko sulla kahden kuukauden asumiskulu- ja ruokarahat säästössä?

Toivottavasti 

Minulla on muutaman vuoden käyttörahat säästössä ja puolen vuoden irtisanomisaika. Onko sinulla?

Vierailija
367/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu jäi eläkkeelle vuonna 2014.  45-vuotiaana. Jos tämmöisiä ruvetaan kertomaan, sairauseläkkeelle jääneitä.  Ei eläkeikäisenä eläkkeelle jääneitä.

Vierailija
368/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim työtulovähennystä. 

Ei ihan noin. Eläkeläinen saa eläketulovähennystä. Toki hallitus pienensi sitä. Mutta ei tietenkään voi tehdä vähennyksiä työhuoneesta, työmatkoista, yms.

Lisäksi eläkeläinen ei maksa eläkemaksuja (enää) eikä työttömyysvakuutusmaksuja. 

Eläketulovähennyksen saa vain pienistä eläketuloista. Lisäksi eläkeläinen maksaa korotettua sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksua.

Vierailija
369/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaani eläke vuonna 2024 oli 1 848 euroa kuukaudessa. En sanoisi sitä suureksi.

Onhan tuo nyt helkutin iso summa siitä että mitään et tee. Tolla elelee jo herroiksi. Mulla autolaina ja asuntolaina, palkasta jää verojen jälkeen 2200. Eläkeläiset maksaa vain vuokran tai oman talonsa ylläpidon, leipäpussin, voipaketin ja litran maitoa per viikko. Eli tuosta jää reilu tonni säästöön. 

🤣😂🤣

Ei ole totta! Nyt on todella neropatti puikoissa!!

Ensinnäkään eläkettä saadaan siltä ajalta KUN ON TEHTY TÖITÄ. Silloin on KERRYTETTY sitä eläkettä. Koska tarkoitus vanhuuseläkkeellä on olla tekemättä töitä on niinku säästetty etukäteen rahaa. Sitä kutsutaan työeläkkeeksi ja sitä saadaan sieltä omasta työeläkeyhtiöstä, sitten kun on jääty vanhuuseläkkeelle eli tehty ne 40-45 vuotta töitä.

Toiseksi unohdat tosiasiat, että autolainaa ja asuntolainaa ei ole pakko ottaa. Ne ovat sun valintasi. 

Voit itse muuttaa vuokralle asumaan, ja "elämään herroiksi".

Mutta kun olet vanhuuseläkkeellä, joudut myös maksamaan kaikki hoitokulut ja lääkkeet sun muut, et pysty ehkä siivoamaan itse tai laittamaan ruokaa, joten joudut maksamaan nekin kulut. Lisäksi jos on vaikka rollaattori käytössä, niin et sä missään 25 neliön pikkukämpässä pääse edes vessaan eli vuokraankin voi mennä enemmän rahaa kun pitää olla esteetön asunto ja talo. Lisäksi kun olet kotona koko päivän suureksi osaksi, menee enemmän sähköä ja vettä. Ja puhelutkin maksavat enemmän, koska olet ehkä enemmän puhelimen kautta kosketuksissa palvelupuhelimiin ja tuttaviisi, jos liikkuminen on vaikeaa. Pitää hankkia kaikenmaailman turvarannekeet sun muut. Jos on vaikeampaa sairautta tarvitaan lisää kalliita laitteita.

Vierailija
370/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaelätit riehaantuu, kun pelkää että joku saa enemmän.

Vierailija
371/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti 

Minulla on muutaman vuoden käyttörahat säästössä ja puolen vuoden irtisanomisaika. Onko sinulla?

No, ei ihan kahden vuoden, mutta puoliso on.

Vierailija
372/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa etuuden verokortti. 

Jos työtön laittaa palkan verokortin niin työmarkkinatuesta menee automaattisesti 20 % ja ansiosidonnaisesta 25 % ihan sama mikä on siinä palkka verokortissa veroprosentti.

Palkan verokortti ei ole työttömyystuelle. Jos sen toimitat otetaan isoin veroprosentti eli 20 työmarkkinatuessa ja ansiosidonnaisessa 25%. 

Eli oletko niin pöljä, että laitoit työpaikkaasi varten hakemasi verokortin Kelalle?

Häh, mistä sulle tollanen mieleen tuli?

Kelalle

😂😂😂😂😂😂😂

Ei se mulle mieleen tullut vaan sille joka koko ajan jankkaa ettei Kelalle voi laittaa palkkaverokorttia. 

Vierailija
373/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot eläkkeet leikkurin. Nyt saisi Purra saksia eläkeläisten kanssa ihan kunnolla.

Ei niitä voi leikata. Käsitä tämä nyt vihdoinkin.

Ainut konsti on tiukentaa isompien eläkkeiden verotusta. Minkä tämä hallitus on jo tehnytkin, mutta huomattavasti enemmän pitäisi verottaa.

Vierailija
374/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaani eläke vuonna 2024 oli 1 848 euroa kuukaudessa. En sanoisi sitä suureksi.

Onhan tuo nyt helkutin iso summa siitä että mitään et tee. Tolla elelee jo herroiksi. Mulla autolaina ja asuntolaina, palkasta jää verojen jälkeen 2200. Eläkeläiset maksaa vain vuokran tai oman talonsa ylläpidon, leipäpussin, voipaketin ja litran maitoa per viikko. Eli tuosta jää reilu tonni säästöön. 

🤣😂🤣

Ei ole totta! Nyt on todella neropatti puikoissa!!

Ensinnäkään eläkettä saadaan siltä ajalta KUN ON TEHTY TÖITÄ. Silloin on KERRYTETTY sitä eläkettä. Koska tarkoitus vanhuuseläkkeellä on olla tekemättä töitä on niinku säästetty etukäteen rahaa. Sitä kutsutaan työeläkkeeksi ja sitä saadaan sieltä omasta työeläkeyhtiöstä, sitten kun on j

Ei nuo minä-minä-minä nuoret osaa ajatella muuta itseään ja tätä hetkeä. Ei varmaan ymmärrä että uusin kateusleikkuri tulee leikkaamaan heidänkin eläkkeitään. Toki lipposen indeksi leikkaa silloin, kun inflaatio on alhainen, eli en työntekijänä olisi yhtään kateellinen.

Sairailta ja vanhuksilta viedään elämisen edellytykset ja pian kaikki on sossujonossa. Se vasta kalliiksi tuleekin valtiontaloudelle.

Vierailija
375/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa etuuden verokortti. 

Jos työtön laittaa palkan verokortin niin työmarkkinatuesta menee automaattisesti 20 % ja ansiosidonnaisesta 25 % ihan sama mikä on siinä palkka verokortissa veroprosentti.

Palkan verokortti ei ole työttömyystuelle. Jos sen toimitat otetaan isoin veroprosentti eli 20 työmarkkinatuessa ja ansiosidonnaisessa 25%. 

Eli oletko niin pöljä, että laitoit työpaikkaasi varten hakemasi verokortin Kelalle?

Häh, mistä sulle tollanen mieleen tuli?

Kelalle

😂😂😂😂😂😂😂

Ei se mulle mieleen tullut vaan sille joka koko ajan jankkaa ettei Kelalle

Voi laittaa, mutta siloin menee 20 %

Kun siinä palkan verokortissa on se työtulovähennys niin ei ne sitä veroprosenttia käytä.

Vierailija
376/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa antaa olla ton palkan verokortin, koska saa ansiosidonnaisesta vähän veronpalautusta, kun menee 25 %. Mutta veroprosentti on silti korkeampi aina työttömyys tuessa kuin palkassa, koska ei saa vähennyksiä. 

Tuohan on täysin tyhmää. Siinähän vain antaa korotonta lainaa valtiolle yli vuodeksi. Ei mitään järkeä.

En vaan ymmärrä mitä logiikkaa tuossa on. 

Jos hankkii verokortin työttömyyskorvausta varten arvioimillaan tuloilla, niin siinähän saa käteen enemmän työmarkkinatukea kuin jos laittaa kassaan sen 25 % kortin tai Kelalle 20 % kortin. 

Jos rahaa on vähemmän niin tämähän on se paras keino, eikä kituuttaa seuraavan vuoden elokuulle. 

Vierailija
377/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot eläkkeet leikkurin. Nyt saisi Purra saksia eläkeläisten kanssa ihan kunnolla.

Ei niitä voi leikata. Käsitä tämä nyt vihdoinkin.

Ainut konsti on tiukentaa isompien eläkkeiden verotusta. Minkä tämä hallitus on jo tehnytkin, mutta huomattavasti enemmän pitäisi verottaa.

Eläkemaksu palkan saajilla on niin iso ettei veroja voi nostaa. Hallitus leikkasi sitten eläkeläisten kotihoidosta 16 miljoonaa euroa. Ja lähitulevaisuudessa omaisten odotetaan osallistuvan eläkkeellä olevien vanhempien hoitoon.

Vierailija
378/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä mitä logiikkaa tuossa on. 

Jos hankkii verokortin työttömyysk

No, mulla on nyt vielä säästöjä, mutta ei ehkä enää elokuussa.

Vierailija
379/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti 

Aina pitäisi olla vähintään kuukauden puskurirahasto säästötilillä. Jos ei ole sellaista ennen työttömäksi jäämistä, se on ikävä juttu, koska korvauspäätöksen saanti kestää kauan ja sitten on se omavastuuaika sun muut, mitkä pienentävät ensimmäistä korvausta. Jos on työsuhteen päätyttyä saanut korvausta käyttämättömistä lomapäivistä, se raha tietysti kantaa jokin aikaa.

Vierailija
380/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ei voi leikata eläkkeitä, mutta eläkeläisen asumistuen voi poistaa omistusasunnosta niinkuin työttömille tehtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme