Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (611)

Vierailija
401/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka viikko tulee tämä eläkelläisten moittimiskeskustelu, mikä taho tätä trollausta pitää yllä?

Miettikääpä, kenen etu on luoda epäsopua ja ristiriitoja? Ei tarvitse siihen tietoon korkeakouluopintoja.😬

Vierailija
402/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaani eläke vuonna 2024 oli 1 848 euroa kuukaudessa. En sanoisi sitä suureksi.

Onhan tuo nyt helkutin iso summa siitä että mitään et tee. Tolla elelee jo herroiksi. Mulla autolaina ja asuntolaina, palkasta jää verojen jälkeen 2200. Eläkeläiset maksaa vain vuokran tai oman talonsa ylläpidon, leipäpussin, voipaketin ja litran maitoa per viikko. Eli tuosta jää reilu tonni säästöön. 

Tuo 1848€/kk on brutto. Siitä menee yli 16% veroa, eli käteen jää noin 1550€/kk keskimääräisen kunnallisverotuksen kunnissa, ja suuren kunnallisverotuksen kunnissa muutama prosentti vähemmän.

Sekin on nelinkertainen siihen mitä olet ansainnut itse. Kaikki loput on poissa muiden käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Joku nuori suuressa viisaudessaan ehdotti, että eläkkeet jaettaisiin nuorille. Sopiiko tämä sinulle, ap?

Eläkkeitä pitäisi leikata portaittain. Mitä vähemmän on itse maksanut sitä enemmän leikataan. Käytännössä eniten leikattaisiin sius ennen 55 syntyneiltä. Ei tätä rahaa jaettaisi, vaan kevennettäisiin tyel-maksuja. 

Vierailija
404/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan on suurempi eläke mitä bruttopalkat.

Samojen tilastojen mukaan suomalainen tienaa keskimäärin 3300€-4000€..

Siltikin taitaa moni tienata alle tuon..

Vierailija
405/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän trollit ulisee..

Vierailija
406/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Joku nuori suuressa viisaudessaan ehdotti, että eläkkeet jaettaisiin nuorille. Sopiiko tämä sinulle, ap?

Eläkkeitä pitäisi leikata portaittain. Mitä vähemmän on itse maksanut sitä enemmän leikataan. Käytännössä eniten leikattaisiin sius ennen 55 syntyneiltä. Ei tätä rahaa jaettaisi, vaan kevennettäisiin tyel-maksuja. 

Toivottavasti saat oikein pienen eläkkeen kun sellaista kerran toivot.

Et kyllä taida ymmärtää eläkkeen määräytymistä.  Tyel maksu  on prosenttia bruttopalkasta.   Jos tunnet matematiikkaa yhtään silloin pienistä palkoista joista saadaan pieni eläke on  maksettu vähemmän vakuutusmaksua.

Eli vähän tyelliä vakuutusyhtiölle  on lopputuöos pieni eläke .

Ei sitä tarvitse erikseen leikata kun pienituloiselle tulee pieni eläke muutenkin.

Vierailija
407/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkevinkuja Igorin aloitus joka päivä.

Vierailija
408/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 1946 syntynyt.  Eläkjeeni laskettiin koko työuran ansioiden mukaan. Eläketurvakeskuksen luettelo tuli eläkepäätöksen mukana.

Älkää sotkeko heidän eläkkeisiinsä joilla oli jo työuraa takana 1961.  Ne laskettiin toisella tapaa.

Sisareni s 1931 jäi eläkkeelle 1994.  Hänelle laskettiin siis joko 4 tai 10 vuotta tai jotain sellaista huomioiden.  Hänellä oli parempi eläke kuin minulla koska viimeisten työvuosien mukaan. (Nyttemmin on kuollut) 

Ja sinä hyödyt aivan valtavasti tästä eläkekusetuksesta meidän kustannuksella. Vuosikymmenien loma muiden maksaessa sen. Maksajille tätä samaa ei ole tarjolla. Ymmärrätkö itse miten hyväosainen ja paapottu olet,?

Kun jäin eläkkeelle 63 -vuotiaana aloirettuani työnteon 1961?  Ja matalapalkkaisena naisena eläkkeeni oli alle 1000 euroa brutto kansaneläkkeen lisäosannkanssa.

Kadehdi ja hauku.  Oletko se pienipalkkainen kauppalehden toimittaja?

Sisareni oli kirjapainotyöläinen, hänellä oli brutto n. 1600.

Vierailija
409/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nuorempana leikannut oman kulutuksen minimiin ja kaikki vähänkin ylimääräinen menee sijoituksiin. Toivottavasti joskus on sen verran iso potti kasassa, ettei tarvitse 70-vuotiaaksi raataa töissä, jos sekään enää tulevaisuudessa riittää.

Vierailija
410/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret uhraavat liiaksi aikaa miettiessään eläkkeitä, koska eivät tule koskaan eläkettä saamaan.

Vierailija
411/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 1946 syntynyt.  Eläkjeeni laskettiin koko työuran ansioiden mukaan. Eläketurvakeskuksen luettelo tuli eläkepäätöksen mukana.

Älkää sotkeko heidän eläkkeisiinsä joilla oli jo työuraa takana 1961.  Ne laskettiin toisella tapaa.

Sisareni s 1931 jäi eläkkeelle 1994.  Hänelle laskettiin siis joko 4 tai 10 vuotta tai jotain sellaista huomioiden.  Hänellä oli parempi eläke kuin minulla koska viimeisten työvuosien mukaan. (Nyttemmin on kuollut) 

Ja sinä hyödyt aivan valtavasti tästä eläkekusetuksesta meidän kustannuksella. Vuosikymmenien loma muiden maksaessa sen. Maksajille tätä samaa ei ole tarjolla. Ymmärrätkö itse miten hyväosainen ja paapottu olet,?

Ikävää ettet ole työkykyinen. Saat sen 1000 euroa silti eläkettä jonka minäkin kansakoulun käynyt matalilla palkoilla jinka minä yli 40 vuoden työuralla.   

Mulla on kolme hyväpalkkaista lasta, heidän veroistaan sinäkin saat ne sosiaaliavustukset joiden turvin täällä päivät vietät näyttäen miten hutera on tietämyksesi eläkejärjestelmästä.  Muutaman lausen vihamielistä toistoa.  Terveys olisi iso asia teille nuorillekin.

Vierailija
412/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret uhraavat liiaksi aikaa miettiessään eläkkeitä, koska eivät tule koskaan eläkettä saamaan.

Juuri näin! Ja jos buumereiden chillaus hyvillä eläkkeillä harmittaa, niin muutto johonkin toiseen maahan auttaa asiaan.

Vierailija
413/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku 2000 eur/kk  bruttoeläke oikeesti kyllä tosi surkea.

Saati saamani 980 e 41v  työstä

Vierailija
414/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Ja jos buumereiden chillaus hyvillä eläkkeillä harmittaa, niin muutto johonkin toiseen maahan auttaa asiaan.

Kannattaa valita maa, jossa itse pitää huolehtia eläkkeestä. Ja sitten jättää huolehtimatta siitä. Sitten vanhuksena huomata, että ei ole oikeutta minkään maan eläkkeeseen. 

Vierailija
415/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tosin eläkkeitä ei pystytä maksamaan. Jos ollaan Norjassa töissä niin eläkemaksu palkasta menee norjan eläkkeisiin.

Suomessa rahasto riittää 7 vuotta.

Vierailija
416/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne varat on aikoinaan väkisin ulosmitattu palkasta ja rahastoitu kun eläkeläinen on ollut palkkatöissä, pitäisikö siis yksityisihmisten rahastot,pörssiosakkeet,kryptot,asunnot ja säästöt myös sosialisoida julkisiin menoihin.

Eli poistetaan omaisuudensuoja kaikilta tasapuolisesti.

Vierailija
417/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää ettet ole työkykyinen. Saat sen 1000 euroa silti eläkettä

Julkisella lähtee irtisanomissuoja tammikuussa ja sun lapsi voi joutua odottamaan leikattua ansiosidonnaista 6- 8 viikkoa.

Tässä on kolme viikkoa aikaa säästää rahat.

Vierailija
418/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto ehdottomasti Suomeen

Vierailija
419/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka viikko tulee tämä eläkelläisten moittimiskeskustelu, mikä taho tätä trollausta pitää yllä?

Miettikääpä, kenen etu on luoda epäsopua ja ristiriitoja? Ei tarvitse siihen tietoon korkeakouluopintoja.😬

Ansiosidonnaista leikattiin 400 kuukaudessa ja te eläkeläiset nostitte ansiosidonnaista 30 vuotta.

Vierailija
420/611 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nuoremmat voimme kieltäytyä auttamasta eläkeläisiä eli teidän pitää ostaa palvelut ja voimme nostaa palveluiden hintaa. 500 euroa kodin siivouksesta on ok hinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän