Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (611)

Vierailija
281/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan loogista, kun nuoret ei suostu töihin. Toki silloin jokainen eläke on suurempi kuin saatu palkka eli nolla euroa.

Ei mennä töihin eikä jakseta lisääntyä, olen seurannut opiskelijoitten elämää, on pileitä ja illanvietoja, no paikalle tuodaan Alpakoita silitettäviksi, no siinäpä tuli ihimisten läheisyysriippavaisuus hoidettua,Ei oikein jaksa muuta kun voi lapsiakin syntyä. Ei jumal...ta, eläkeläistenkö ne lapsetkin pitäisi tehdä ettei fitnesmuijien vatsanahka venähtäisi.

Luuletko, että jollain 595 minimiäitiyspäivärahalla halutaan lapsia. Jopa takuueläke on 986 netto 

Ja töihin ei mennä. Hakijoita on satoja. Tonne kaupungin yksiköiden hakemukset https://www.kuntarekry.fi ja tonne valtion www.valtiolle.fi

Yksityiset sitten

Olen rakennustyöntekijänä kokenut 90-luvun laman, no ajelin  ympäri Tamperetta ja tyrkytin itseäni töihin silloista Tamperetalon työmaata myöten ja kotona kolme lasta, luulen tietäväni jotain persaukisena olemisesta, niin muuten löysin töitä kun tarpeeksi kyselin.

Vierailija
282/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eräs nuori mies julkaisee mukamas totuuden eläkeläisistä? Kun aina se totuus on se, että jos haluaa jonkin tutkimustuloksen, niin aina se toivottu tulos tulee? Kappas vain, että ihan syliin tipahti? Kun otanta ei kerro koko Suomen eläkeläisistä pätkän vertaa. Voi toki laittaa julkaisuun, että kuinka paljon ne eläkkeet maksavat koko Suomen kansalle,  mutta se totuus ei kerro tai tutkimus kaikista eläkkeen saajista, että kuinka paljon osa ja suurin osaa saa huonoa eläkettä. Näin se nuori mies alkaa syyttämään eläkkeen saajia, kun itsellään on ihan hyvä palkka ja on hyvässä työssä. Tuskin hän on kiinnostunut mistään muusta, kuin vain se häntä kiinnostaa, että eläkeläiset vievät hänen rahansa mukamas? Että ketä saa syyttää eli niitä eläkeläisiä? Hävettää tämä julkaisu. Kukaan eläkeläinen ei ole päättänyt 0 töitä, ei heistä kukaan ollut päättämässä pätkätöistä tai kukaan heistä ei ole enää minkään yrityksen pomo ym. Eli sinne päin ne valot. Ja toki syntyvyys laskee, kun nuorille ei tarjota enää vakituista työpaikkaa, ja aina saa pelätä, että milloin ne työt loppuvat? Kun yrittäjät eivät enää halua maksaa korkeita sosiaalimaksuja ja korkeita veroja ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAISTAKAA PASKA

mulla on eläke 1600. Siinä on kovaa eläkettä tarjolla. 

Moni ei saa edes noin paljon palkkaa. Hyvä eläke. 

Harva saa noin vähän palkkaa, ovat enimmäkseen osa-aikaisia.

Niin, kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä ja sama ravintola-alalla. Lisäksi niissä on nolla-sopimuksia.

Se on voi, voi, mutta ei ole enemmän tunteja tekevien kannalta oikeudenmukaista, että vähemmillä tunneilla ansaitsisi yhtä paljon.

Ei. 

Mutta kun työtunteja ei saa enempää eikä kauppiaat sovittele työvuoroja. 

Tietysti voisi mennä myös henkilökohtaiseksi avustajaksi ja soittaa avustettavalle, että tänään en tule sinua hoitamaan on työvuoro kaupassa. 

Vierailija
284/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoinpa sitä johtajat ottaa työhakemuksia kuin johtotehtäviin.

Jotenkin huvittavaa jos hlö kertoo saavansa vähemmän palkkaa kuin mediaanieläke, pyrkisi  silti yritysten johtajien pakeille. Kyllä osuuskaupaasakin vähäisemmät pomot palkkaa sen osapäiväkassan.

Osapäiväkassa saa sen 1300 ja soviteltua 140 euroa. 

Lopettaisit naurattamasta.   Olet niin omilla ajatusurillasi.  Nuo samat lorut, ymmärsitkö ees aloitustA?

Ymmärsin todellakin, mutta sä et. Varmaan pelkkä kansakoulu käyty. 

Kyllä iso osa suurista ikäluokista kävi myös kansalaiskoulun, et sä 4 vuoden kansakoululla päässyt oppivelvollisuudesta. 

Vierailija
285/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin eräs nuori mies julkaisee mukamas totuuden eläkeläisistä? Kun aina se totuus on se, että jos haluaa jonkin tutkimustuloksen, niin aina se toivottu tulos tulee? Kappas vain, että ihan syliin tipahti? Kun otanta ei kerro koko Suomen eläkeläisistä pätkän vertaa. Voi toki laittaa julkaisuun, että kuinka paljon ne eläkkeet maksavat koko Suomen kansalle,  mutta se totuus ei kerro tai tutkimus kaikista eläkkeen saajista, että kuinka paljon osa ja suurin osaa saa huonoa eläkettä. Näin se nuori mies alkaa syyttämään eläkkeen saajia, kun itsellään on ihan hyvä palkka ja on hyvässä työssä. Tuskin hän on kiinnostunut mistään muusta, kuin vain se häntä kiinnostaa, että eläkeläiset vievät hänen rahansa mukamas? Että ketä saa syyttää eli niitä eläkeläisiä? Hävettää tämä julkaisu. Kukaan eläkeläinen ei ole päättänyt 0 töitä, ei heistä kukaan ollut päättämässä pätkätöistä tai kukaan heistä ei ole enää minkään yrityk

Minimieläke on takuueläke 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake

Vierailija
286/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.

Jokainen saa omien työasioiden mukaan eläkettä, ei voi verrata johonkin keskivertopalkkaan. Itse saan n 70% viimeisestä palkasta ja siitä miinus vero 15 %, elikkä olen pienituloinen. 

Vierailija
287/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Kenen eläke ? Äitini eläke on 1200 e joten työssäkäyvien bruttopalkka ei häävi ole .LOLLOL.

Miksi alatte jankkaamaan tota teidän äiti. Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta ja tilastojen mukaan heidän eläke on suurempi kuin nykypäivän bruttopalkat.

Höpö höpö, vertailu ontuu. Tottakai jos vertaa koulutetun eläkeläisen eläkettä työttöm

Tämä ei pidä paikkaansa. Se vain tarkoittaa, että sinä et ole hakenut asianmukaista verokorttia. 

Vierailija
288/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eläke - vaikka olen aina ollut juuri keskituloinen - on 2200e brutto.

Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle. 

Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään! 

Mun palkka on 20 vuoden jälkeen 2240€.

Vierailija
289/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa toi eläkeläisten itsensä kehuminen ja muiden vähättely. 

Oikein tyypillisiä narsisteja, kun muut on vain tukitöissä. 

Eivät edes tajua, että heillä on persoonallisuushäiriö. 

Jos henkilö kertoo tuki/kuntoutustöistään itse silloimhan asia on niin.

No, entä sitten, jos sun aikuinen lapsi irtisanotaan nyt kun julkisella irtisanomisperusteeksi riittää asiallinen syy niin onko hän jotenkin tukitöissä huonompi. 

Miten voit asioida kaupungin yksiköissä, missä sinua palvelee tukitöissä oleva tai ison marketin kassalla. Ne on samoja töitä, ainut ero, että valtio maksaa 50 % palkasta.

Työttömiä on ollut päiväkodissa lapsia hoitamassa palkkatuella, kaupunki maksaa 50 % palkasta ja valtio 50 %. 

Vierailija
290/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtöntä."

Kannataisiko lakia muttaa näinä huonon työllisyyden ajaksi.

Vierailija
291/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAISTAKAA PASKA

Niin, kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä ja sama ravintola-alalla. Lisäksi niissä on nolla-sopimuksia.

Se on voi, voi, mutta ei ole enemmän tunteja tekevien kannalta oikeudenmukaista, että vähemmillä tunneilla ansaitsisi yhtä paljon.

Kyllä niitä työvuoroja saa enemmän mutta vaatii aktiivisuutta. Kysy vaikka vuokrafirmoilla työskenteleviltä. Tekevät ihan täyttä päivää, tosin eri paikoissa. Ja työnantajasi pitäisi tarjota omalle henkilökunnalle ensin vapaat vuorot.

Vierailija
292/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim työtulovähennystä. 

Vierailija
293/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi alatte jankkaamaan tota teidän äiti. Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta ja tilastojen mukaan heidän eläke on suurempi kuin nykypäivän bruttopalkat."

Ei ole. Itse asiassa palkkatulojen vuosittaista mediaania ei oikein tahdo enää löytää mistään. Enimmäkseen raportoidaan ansiotulojen mediaania, mihin lasketaan palkat, palkkiot ja eläkkeet.

Mikäli Taloussanomiin on uskominen, niin palkkatulojen mediaani oli viime vuonna 29395€/vuosi eli 2351,60€/kk, ja luvussa ovat mukana kaikki palkkatuloa vuoden aikana saaneet, myös osa-aikaa ja pätkää tehneet.

Eläketulojen mediaani taas oli 1848€/kk

Vierailija
294/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAISTAKAA PASKA

Ei kaikissa kaupoissa saa täysiä tunteja. Riippuu ihan kaupasta ja sama ravintola-alalla. 

Vierailija
295/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei edes tajua mitä on palkkatukityöt. Ihan samoja töitä mitä vakutuiset tekevät, mutta valtio maksaa 50 % palkasta.

Esim. ison marketin kassalla. 

Vierailija
296/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauroin tätä kommenttia, että eläkeläiset ovat jotain pyramidi huijareita. Kun tämä lapsukainen ei edes tiedä mitä tarkoittaa pyramidihuijaus?  Lue sinä lapsi vähän enemmän historiaa ja ota selville asioista. Älä katso tik tokista ohjeita. 

Joo. ei huolta, en kyllä ajatellut tehdä yhtään mitään koskaan tai ikinä. Kaivelen nenää ja räin kattoon. En tule laittamaan tikkkua ristiin teikäläisten puolesta.

Niin että päälle parikymppisenä et aio tehdä mitään elämälläsi ettei eläkelläiset siitä vain mitenkään hyödy, et mene töihin etkä perusta perhettä, öö mitä siten teet, käyt Eppujen festareilla ja hehkutat sitä vielä 80 vuotiaanakin? Niin ne Eputkin lopettaa tähän vuoteen.

Vierailija
297/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAISTAKAA PASKA

Toihan on hyvä. Mulla on 1 131 euroa. Ja kansaneläke on siinä mukana.

Lue aloitus, mistä keskustelu lähti liikkeelle

En pääse maksumuurin taakse. 

Eikäpä se muuta mitään. Jos mulla on tonnin eläke, toisella 500 euroa enemmän, niin onhan se faktisesti parempi eläke kuin minulla. Mutta tuo henkilö jolla on 1 600 euron eläke, ei pidä sitä itse hyvänä. Siinäkin hän on oikeassa, koska mediaanieläke on 1 800 euroa ja risat. 

Vierailija
298/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on ollut ajamassa palkkatuella kuorma-autoa kaupungilla, kun kaupunki veti uusia vesiputkia uudelle asuinalueelle. 

Ei siinä töissä mitään eroa ole. Ainut, että puolet palkasta maksaa valtio. 

Toki voi maksaa 70 %, jos on vaikka reuma. 

Vierailija
299/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot eläkkeet leikkurin. Nyt saisi Purra saksia eläkeläisten kanssa ihan kunnolla.

Tiedätkö, hyvä ystävä, paljonko eläkkeitä on leikattu viimeisen 40 vuoden aikana? Kuinka paljon palkkoja on korotettu vastaavana aikana? Tiedätkö, että jokainen eläkkeiden leikkaus pienentää myös Sinun eläkettäsi?

Vierailija
300/611 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaupungin yksikköön pääsee palkkatuella vain, jos on sairaus tai yli 60-vuotta. Jos on vaikka reuma sairaus saa tehdä vähän hitaampaa tahtia.

Palkkatukitöissä on myös terveitä, mutta he pääsevät vain yksityiselle ja hyvinvointialueelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän