Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka
Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…
Kommentit (611)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei huvita tarttua tavistöihin kun sentään on amk.
Mulla vois olla amk ja rkp ja kpr tai vaikka mikä hieno kirjainyhdistelmä.
Se riittää mulle että jos maisteille ei kelpaa duunit ja insinööreille, niin en minäkään niihin mene vaikka on vain pk-paperit alla.
Katon mitä muut tekee tai on tekemättä. Jos teikäläiset lähtee hommiin, niin saatan seurata mukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.
Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.
Mun eläke - vaikka olen aina ollut juuri keskituloinen - on 2200e brutto.
Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle.
Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään!
Valtion virastossa saa kokoaikatyössä 2200 brutto - ve
Ei kaikki valtiolla saa 4000 - 6000, jossain ely keskuksessa ehkä.
Mutta ai niin sä olet narsisti eli kehut itseä ja vähättelet muita. Kun muut on vain tukitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.
Haluaisin nähdä tuon tietolähteen. Tunnen paljon eläkeläisiä, jotka tehneet vuosikymmenet töitä, ja useimpien eläke on noin 1500 euron tuntumassa. Sitten on joitakin suuripalkkaisia, joiden eläke voi olla 5000-7000 euroa kuussa. Mutta suurimmalla osalla tavallisista esim. toimistotyötä tehneillä eläke on noin 1500-1600.
No se on juuri noin. Millä sen näille selität, kun puhuvat asian ohi enimmäkseen
Vierailija kirjoitti:
Nauroin tätä kommenttia, että eläkeläiset ovat jotain pyramidi huijareita. Kun tämä lapsukainen ei edes tiedä mitä tarkoittaa pyramidihuijaus? Lue sinä lapsi vähän enemmän historiaa ja ota selville asioista. Älä katso tik tokista ohjeita.
Jos sinä narsisti nyt lakkaisit itsesi kehumisen ja muiden vähättelyn.
Tiedätkö että narsistilla on persoonallisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Nauroin tätä kommenttia, että eläkeläiset ovat jotain pyramidi huijareita. Kun tämä lapsukainen ei edes tiedä mitä tarkoittaa pyramidihuijaus? Lue sinä lapsi vähän enemmän historiaa ja ota selville asioista. Älä katso tik tokista ohjeita.
Joo. ei huolta, en kyllä ajatellut tehdä yhtään mitään koskaan tai ikinä. Kaivelen nenää ja räin kattoon. En tule laittamaan tikkkua ristiin teikäläisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia video cv:tä te eläkeläiset aikanaan teitte? Oliko ryhmähaastattelu, yksilö haastattelu ja työnäyte?
Ei ollut videoita yksityisillä ihmisillä, niin ei tietenkään tarvinnut tehdä. Haastattelu oli ja kun töihin pääsi oli ensin harjoittelijan palkka joka oli pienempi, jotkut harjoitteli ilman palkkaa.
No, ammattikorkeakoulussa on kuuden kuukauden työharjoittelu ilman palkkaa ja lisäksi työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa ja kaupungin yksiköissä jne.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtönt
Opiskelijat ovat opiskelijoita työharjoitteluajan ja he saavat tältä ajalta opintotukea. Opintotukea saavalle ei voi maksaa palkkaa, ja harjoittelu on osa oppimisprosessia, ei virallista työssäoloa.
Huvittaa toi eläkeläisten itsensä kehuminen ja muiden vähättely.
Oikein tyypillisiä narsisteja, kun muut on vain tukitöissä.
Eivät edes tajua, että heillä on persoonallisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia video cv:tä te eläkeläiset aikanaan teitte? Oliko ryhmähaastattelu, yksilö haastattelu ja työnäyte?
Ei ollut videoita yksityisillä ihmisillä, niin ei tietenkään tarvinnut tehdä. Haastattelu oli ja kun töihin pääsi oli ensin harjoittelijan palkka joka oli pienempi, jotkut harjoitteli ilman palkkaa.
No, ammattikorkeakoulussa on kuuden kuukauden työharjoittelu ilman palkkaa ja lisäksi työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa ja kaupungin yksiköissä jne.
Ennenkin harjoiteltiin palkatta , se kuului opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa e
Osa tekee koulun harjoittelun kesällä, jolloin ei saa opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen sivuilta voitte katsoa tilastot eläkkeistä ja palkoista. Sitten voitte verrata kummat on suurempia, jos ei oma järki sano.
Mediaanieläke oli 1 848 euroa, mediaanipalkka yli 3 430 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenkin harjoiteltiin palkatta , se kuului opiskeluun.
Ja nykyään ollaan ilman palkkaa työkokeilussa valmistumisen jälkeen.
Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistotrollit päässeet taas vauhtiin valehtelussa. Mediaanieläke alle 1900 €/kk miinus verot. Leikatkaa niitä järjettömiä yritystukia ja laittakaa veronkierto kuriin niin rahaa olisi eikä leikkauksia tarvitsisi tehdä, mutta tämä ei oikeistolle käy. Tällä menolla 1960-1980 -luvuilla syntyneet jäävät ilman eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle.
Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään!
Valtion vi
Vaikkapa yliopistolla. Keskustelussa joku puhuu tavistoimistotöistä ja kaupan matalapalkkatöistä . Korkeasti koulutetuilla kuitenkin on toiset tehtävät ja parempi palkka. Joku mainitsi sos. Maistereiden palkat. Tuttu saa jotain 4800, sanoi toisella hva-alueella samasta olevan yli 5000 palkka.
minimipalkka sille tasolle että on riittävä.
vasemmiston ehdotus oli 15e h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion vi
Vaikkapa yliopistolla. Keskustelussa joku puhuu tavistoimistotöistä ja kaupan matalapalkkatöistä . Korkeasti koulutetuilla qkuitenkin on toiset tehtävät ja parempi palkka. Joku mainitsi sos. Maistereiden palkat. Tuttu saa jotain 4800, sanoi toisella hva-alueella samasta olevan yli 5000 palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAISTAKAA PASKA
mulla on eläke 1600. Siinä on kovaa eläkettä tarjolla.
Moni ei saa edes noin paljon palkkaa. Hyvä eläke.
Harva saa noin vähän palkkaa, ovat enimmäkseen osa-aikaisia.
Niin, kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä ja sama ravintola-alalla. Lisäksi niissä on nolla-sopimuksia.
Se on voi, voi, mutta ei ole enemmän tunteja tekevien kannalta oikeudenmukaista, että vähemmillä tunneilla ansaitsisi yhtä paljon.
Voisiko narsistit pikkuisen vielä kehua itseään lisää.
Muut on vain tukitöissä.
Niin palkkatuella koulunkäyntiavustajina. Ei
Voisiko narsistit pikkuisen vielä kehua itseään lisää.
Muut on vain tukitöissä.
Niin palkkatuella koulunkäyntiavustajina.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa toi eläkeläisten itsensä kehuminen ja muiden vähättely.
Oikein tyypillisiä narsisteja, kun muut on vain tukitöissä.
Eivät edes tajua, että heillä on persoonallisuushäiriö.
Jos henkilö kertoo tuki/kuntoutustöistään itse silloimhan asia on niin.