Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti Suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka

Vierailija
07.12.2025 |

Julkisuutta hallitsee puhe köyhistä eläkeläisistä, vaikka tilastot eivät nykyaikana tue sellaista näkökulmaa. Suuret ikäluokat ovat olleet voittajia sukupolvien tulonjaossa ja varallisuuden jaossa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/49dbe898-1020-4bd3-b2fe-fc97ae6a8a…

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.

Mun eläke - vaikka olen aina ollut juuri keskituloinen - on 2200e brutto.

Toki on pienempiä bruttopalkkojakin mutta olen kyllä reippaasti mediaanin (n 3200e) alle. 

Mun mieheni eläke tulee olemaan huima 3800e vaikka verotettavat tulot on lähes 118 000e vuodessa. Ei paljoa yli mediaanipalkan pääse hänkään läkkeessään! 

Tulot voivat olla tuon työuran loppupuolella mutta eläkettä on kerrytetty palkasta pikkuhiljaa koko työuran ajan. Jos alkupuolen palkka ollut pienempi niin sitten tuo on ihan oikein.

vertailun vuoksi, itsellä oli viimeiset vuodet n. 120k palkkatulot ja eläke siten vähän alle 5k.

Vierailija
22/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noille on joka paikka alennuksia kunnovat rikkaimpia

Koska Ulupukalla on niin pieni 3000 euron eläke. Ei pärjää pieni ihminen sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä sinun isovanhemmillasi on joku jätti eläke mutta kyllä tavallisilla normaalityössä käyneellä on todella pieni eläke, ei se ole mikään tupla! Kannattaisi varmaan ottaa vähän selvää ennen kuin rupeaa kirjoittelemaan näitä höpölöpö harhaluulojaan!

Kyselkää vaikka omilta isovanhemmilta kuinka rikkainta he ovat vai onko kaikilla ne jo kuolleet ajat sitten ja nyt on vaan tämmöiset epäluulot sitten tulilla! 

Aika tietämätöntä porukkaa miten mahdotto selvitä vanhousikään asti..

Lue artikkeli. Luvut on katsottu tilastoista.

Eläkkeitä maksataan 40, 2 miljardia vuodessa.

Vierailija
24/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jaat maksumuurin takana olevia linkkejä?

Vierailija
25/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, mikä tarkoittaa, että suurin osa eläkeläisistä on virallisesti köyhiä.

Selvitä itsellesi mikä on Mediaani!

Vierailija
26/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan ole. Esimerkiksi naisten keskimääräinen työeläke 2025 oli piirun vajaa 1700,00 kuukaudessa. Mediaanipalkka lienee n. 3600,00 kuukaudessa. Molemmat ilmoitettu bruttotulona.

Vierailija
27/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot eläkkeet leikkurin. Nyt saisi Purra saksia eläkeläisten kanssa ihan kunnolla.

Kannattaa miettiä mitä toivoo! Jos eläkkeisiin tulee eläkekatto, niin suurimpana kärsijänä ei ole nykyiset eläkeläiset vaan nuoremmasta ikäpolvesta ne, jotka olisivat saaneet ison eläkkeen. Eli siis potkittuja potkittaisiin lisää!

Vierailija
28/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole, kun eläke isompi kuin työssäkäyvien bruttopalkka.

Silloin heidän bruttopalkkansakin on ollut isompi kuin sinulla, ääliö. Työeläke määräytyy maksettujen eläkemaksujen perusteella.

Ei ihan..suurten ikäluokkien kohdalla huomioitiin parhaat tulovuodet. Toki muutenkin he vetivät kotiin päin todella rumasti. Järkkäsivät itselleen varhaisen eläkkeen,  ilman että itse olisivat joutuneet jurru maksamaan eläkemaksuja. On vähän toista nykyään.. Silti nämä nettohyötyhä eläkekusettajat sanovat nuorempia pullamössöiksi. Siinä sitä on ironiaa. Pääse itse ihmiskunnan historian helpoimmalla ja hauli muita sitten pullamössöiksi.

Vierailija
29/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei varmaan ole. Esimerkiksi naisten keskimääräinen työeläke 2025 oli piirun vajaa 1700,00 kuukaudessa. Mediaanipalkka lienee n. 3600,00 kuukaudessa. Molemmat ilmoitettu bruttotulona.

Kyllä on.

Se on katsottu tilastoista nuo palkat.

Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia.

Vertailuna ansiosidonnaista 2 miljardia.

Vierailija
30/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot eläkkeet leikkurin. Nyt saisi Purra saksia eläkeläisten kanssa ihan kunnolla.

Mikä sun mielestäsi on iso eläke (brutto)?

Vierailija
31/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläke tällä hetkellä noin 1000 €/kk. Vielä eläkkeeseen matkaa noin 2-vuotta. Mutta ei minun ikäinen enää töihin pääse. Toki tuolla elää, jos pihistää paljon. Niin monen muunkin eläke todella pieni, joten ihan turha olla kateellinen. Kaikki me olemme olleet töissä, opiskelleet paljon osa, joten sen vuoksi toki heillä suurempi eläke ja ovat maksaneet enemmän veroja kuin itse aikoinaan pienestä palkastani. Ja mikä ihmeen pyramidihuijaus? En tiennyt tai kukaan eläkeläinen tietää mitä tarkoittaa pyramidihuijaus, koska sitä harrastaa vain rikolliset. 

Vierailija
32/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä mitä toivoo! Jos eläkkeisiin tulee eläkekatto, niin suurimpana kärsijänä ei ole nykyiset eläkeläiset vaan nuoremmasta ikäpolvesta ne, jotka olisivat saaneet ison eläkkeen. Eli siis potkittuja potkittaisiin lisää!

No, nyt on tilanne, että perikunnan asunnoista ei makseta mitään. Sun lapsi perii sähkölämmityspaskan, mitä ei vuokraa eikä osta kukaan.

Vierailija
33/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eläke tällä hetkellä noin 1000 €/kk. Vielä eläkkeeseen matkaa noin 2-vuotta. Mutta ei minun ikäinen enää töihin pääse. Toki tuolla elää, jos pihistää paljon. Niin monen muunkin eläke todella pieni, joten ihan turha olla kateellinen. Kaikki me olemme olleet töissä, opiskelleet paljon osa, joten sen vuoksi toki heillä suurempi eläke ja ovat maksaneet enemmän veroja kuin itse aikoinaan pienestä palkastani. Ja mikä ihmeen pyramidihuijaus? En tiennyt tai kukaan eläkeläinen tietää mitä tarkoittaa pyramidihuijaus, koska sitä harrastaa vain rikolliset. 

Jos eläkkeitä maksetaan 40 miljardia niin ei kaikki voi saada eläkettä vain 1000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
34/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan on suurempi eläke mitä bruttopalkat.

Kenellä? Suurin osa eläkeläisistä ei ole eläkkeellä olevia toimitusjohtajia. 

Vierailija
35/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele eläkeläinen.

Suomalaisten keskimääräinen kuukausieläke (brutto) oli vuonna 2024 

2 100 euroa, nousten edellisestä vuodesta. Tämä luku kattaa kaikki eläkelajit, ja keskimääräinen mediaanieläke oli 1 848 euroa. Miesten keskieläke oli 2 349 euroa ja naisten 1 893 euroa kuukaudessa, ja huomattava osa eläkkeensaajista (yli puolet) sai alle 2 000 euron eläkettä, kun taas 10 % sai yli 3 000 euroa. 

Vierailija
36/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Ylimääräisen voi sijoittaa itse kuten Ruotsissa.

Vierailija
37/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä sinun isovanhemmillasi on joku jätti eläke mutta kyllä tavallisilla normaalityössä käyneellä on todella pieni eläke, ei se ole mikään tupla! Kannattaisi varmaan ottaa vähän selvää ennen kuin rupeaa kirjoittelemaan näitä höpölöpö harhaluulojaan!

Kyselkää vaikka omilta isovanhemmilta kuinka rikkainta he ovat vai onko kaikilla ne jo kuolleet ajat sitten ja nyt on vaan tämmöiset epäluulot sitten tulilla! 

Aika tietämätöntä porukkaa miten mahdotto selvitä vanhousikään asti..

Kuitenkin nämäkään joilla ei ole niin hyvä eläke , eivät itse joutuneet maksamaan tyel-maksuja kuin vähän aikaa. Silti pääsivät varhain eläkkeelle. Pääsivät keskim velattomia ja vakavaraisina lomalleen. Toista on meillä. Maksetaan teidän lomailunne ja silti eläkeikä.on 70v . mikä tässä on reilua?

Vierailija
38/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, nyt on tilanne, että perikunnan asunnoista ei makseta mitään. Sun lapsi perii sähkölämmityspaskan, mitä ei vuokraa eikä osta kukaan.

Heikentäkää vaan irtisanomissuojaa ja tuet on paskottu, töitä ei ole, porukkaa irtisanotaan eikä kukaan ota enää asuntovelkaa. Ja eläkeläisten asuntojen arvot tippuvat nollaan 

Vierailija
39/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noille on joka paikka alennuksia kunnovat rikkaimpia

Ei kaikilla eläkeläisistä ole hyvät tulot.

Vierailija
40/72 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on.

Se on katsottu tilastoista nuo palkat.

Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia.

Vertailuna ansiosidonnaista 2 miljardia.

Mitä saatanan tekemistä eläkkeillä ja työttömyyskorvauksilla on toistensa kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän