Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulu narsistisen vanhemman kanssa

Vierailija
07.12.2025 |

Miten vietätte vai vietättekö ollenkaan? Minulla tapahtui oman lapsen saamisen jälkeen herätys ja näin vasta sitten että millainen oma äitini on. En vaan ymmärrä että miten hän on voinut katsoa minua pientä lasta ja toimia kuten toimii. Se kertoo pahuudesta ja siitä ettei hän oikeasti ole välittänyt. Ongelma on kuitenkin siinä että sisaruksia hän kohteli hyvin (olin musta lammas) ja nyt lapsenlapsiaankin on kohdellut hyvin. Heille äitini on kiva mummi, mutta itse voin huonosti henkisesti aina kun käyn siellä. Olenkin jättänyt yhteydenpidon minimiin mutta lasten takia pitäisi olla joskus tekemisissä ja viettää myös joulua vähän yhdessä. Muita kenellä samoja ongelmia?

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on normaali ja mukava. Katso peiliin. 

Perustele.-ei ap

Ei hullulle ole syytä mitään perustella. 

Millä perusteella minä olen hullu? En ole ap.

Vierailija
22/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeeeeivittu TAAS tämä narsistihullu 🤦🏻. Ja AINA sama virsi että sisaruksille oltiin mukavia mutta hänelle ei. HUOH!!!

Et ole ilmeisesti perehtynyt siihen miten narsistivanhempi toimii. Tyypillistä on että yhdestä lapsesta tehdään syntipukki, yleensä siitä kuka on eniten hänen kaltaisensa ja uhka vanhemmalle itselleen. Sitten on kultalapsi joka nostetaan jalustalle. Tämän takia joillakin sisaruksilla voi olla täysin eri kokemus lapsuudestaan koska toinen sai hyvän kohtelun ja toinen ei. Minä olin ikävä kyllä se syntipukki ja katselin kun sisarukseni tekivät samoja asioita mitä minä mutta heitä ei syytetty. Heitä myös kannustettiin ja kehuttiin, minua ei. Äitini myös käänsi meidät toisiamme vastaan, juorusi aina toisesta lapsesta toiselle pahaa. Nyt aikuisena on huonot välit heihin, harmi että tajusin kaiken vasta aikuisena. Kärsin toki koko lapsuuden mutta en osannut n

Sulje nyt jo saatana se kone. KUKAAN ei lue. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele.-ei ap

Olet

1. Ap

2. Skitsofrenikko

3. Psykoottinen 

Vierailija
24/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

26.

Sulje nyt jo saatana se kone. KUKAAN ei lue. 

Sulje itse tai poistu ketjusta.

Vierailija
25/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoja ja sairaita vastauksia. Älä välitä ap. Vastaus kysymykseesi: itse tein niin, että kärvistelin lasten pikkulapsiajan yhdessä suvun kanssa aattokahvilla, jonka aikana jaettiin lahjat. Se toimi hyvin kun asuttiin kaikki aika lähellä toisiamme. Jokainen söi siis jouluruoat kotonaan ensin. Mun sisarus halusi myös näin.

Siitä saakka kun nuorinkin ollut n 10v lapset on itse olleet yhteydessä vanhempiini, käyneet siellä joulu- ja kesälomilla vaikka muutimme kauemmaksi.

Jos sulla on kurja olla vanhemmilla, lähde vaikka hetkeksi kävelylle tai istuskele yksin saunassa tms. Vedä happea ja muistuta itseäsi siitä, ettet enää ole lapsi vaan voit tehdä omat ratkaisusi.

Vierailija
26/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itkuinen ja paha olo, ap? Kipuilet ja oireilet, ahdistaa ja masentaa eivätkä keholliset traumareaktiot jätä rauhaan? 😢

Vierailija
27/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://hidastaelamaa.fi/2025/09/valikoiduitko-sina-narsistivanhempasi-… on sopiva artikkeli aiheeseen. Mikäli ei ole itse joutunut kokemaan tätä niin on helppoa vähätellä ja syyttää aloittajaa. 

Vierailija
28/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele.-ei ap

Olet

1. Ap

2. Skitsofrenikko

3. Psykoottinen 

En ole ap. Miksi haukut muita kommentoijia? Sinäkö vain saat kommentoida aloitusta?

Vierailija
29/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei narsistisen vanhemman kanssa ole pakko viettää Joulua. Narsisti on kyllä taitava manipuloimaan sut uskomaan, että täytyy tai olet huono ihminen. 

Vierailija
30/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://hidastaelamaa.fi/2025/09/valikoiduitko-sina-narsistivanhempasi-… on sopiva artikkeli aiheeseen. Mikäli ei ole itse joutunut kokemaan tätä niin on helppoa vähätellä ja syyttää aloittajaa. 

Eivät nuo ääliökommentoijat välitä tuollaista lukea, ovat päättäneet jo että ap on hullu.

Vierailija
31/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sunnuntai eli saatanan paskat amatöörikirjoittajat on palstalla ruikutuskyhäelmineen. HUOH!

Vierailija
32/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sunnuntai eli saatanan paskat amatöörikirjoittajat on palstalla ruikutuskyhäelmineen. HUOH!

Ei sun ole pakko avata ketjua, luulet olevasi täydellinen, et ole.

Vierailija
33/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten klikkasit aloitusta?

Vierailija
34/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ilkeitä kommentteja.

Mun äiti eli lapsuuden, jossa äitinsä kohteli häntä toisin kuin muita sisaria. Käytännössä oli muutoin perheen piika ja lomilla lähettiin sukulaisten luo, kun sisaret sai jäädä kotiin. Jäljet jätti äitiin, loppuun asti hänen oli vaikea ymmärtää mitä oli tehnyt väärin, kun lapsesta asti äitinsä kohteli kuin olisi huonompi kuin muut. Nyt jo äitistä aika jättänyt.

Sanon, että jos äitisi yhä kohtelee sinua huonosti, älä mene viettämään aikaa sinne lastesi kanssa. Lapset kyllä näkee sen, vaikka eivät osaisi vielä sanoa sitä.

Vierailija
35/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten klikkasit aloitusta?

Koska teille mummoille pitää opettaa mediakritiikkiä. 

Vierailija
36/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen kokemus vaikka ei ole lapsiakaan. Meitä on 2 sisarusta joista vanhempi siskoni on ollut aina mutsin suosikki. Minä oli railakas, tekeväinen, liikunnallinen, tempperamenttinen jo lapsena, en kumarrellut äitiäni ja sain tuntea niin henkisesti kuin fyysisestikin hänen raivon ja pahan olon tuon tuostakin. Hän ei ole muistaakseni koskaan osoittanut meille lapsille ei henkistä eikä fyysistä rakkautta. On kyllä yh äitinä parhaansa mukaan huolehtinut ruoat, vaatteet, koulun ym, mutta ei mitään henkistä rakkautta. Siskoani hän kohteli hyvin koska hän oli kiltti miellyttäjä persoona, minä aivan eri planeetalta.

Oli surullista aikoinaan katsoa miten hän lässytti ja hellästi huolehti siskoni jälkikasvusta kun olivat pieniä, kehuu heitä, piti sylissä ja tuntui että puhui heistä jatkuvasti (nyt jo ovat miltei aikuiseksi kasvaneita). Hän myös puhuu hyvin lämpimästi hänellä aikoinaan hoidossa olleista lapsista, mutta minulle ja siskolleni ei koskaan sano mitään positiivista, on vain neutraali. Ei tosin hauku eikä vähättele, mutta ei kannusta, ei koskaan edes sano että olen päässyt pitkälle elämässäni (vaikka näin on, siihen nähden mitä varmana hän edes ikinä kykeni olettamana).

Tein hiljattain hänelle testin ja sanoin itse eräässä asiayhteydessä, että miten pitkälle olen työurallani päässyt ja että miten hyvä palkkainen olen, elätän itseni täysin omilla tuloilla ilman euroakaan velkaa. Jotenkin odotin että olisi edes hitusen, muutamalla sanalla myötäillyt asiaa. EI, hän ei sanonut mitään muuta kuin jotain vaivaantunutta   "niiii' n". Kysyin samassa yhteydessä mitä kertoo vai kertooko mitään meistä omista lapsistaan naapureille tai vanhoille sukulaisille, hän ei osannut sanoa mitään, ei siis tullut yhden yhtä lausetta suusta. Hän vaan änkytti jotain ja käänsi puheen siihen ettei nyt ole ollut yhteyksissä ja ei hän siellä nykyisellä kylällä kukaan oikein tunne. Näin miten häkeltyi kysymyksestäni. Ei siis kyennyt edes valkoiseen valheeseen, että olisi jotain positiivista tullut suusta ulos. EI, ne sanat ei siis tule hänen suusta ulos kun on kyse omista lapsista. Se kertonee jotain. Mutta, sitten jotain naapurin random nuorta miestä, jota en ole koskaan ees tavannut, josta on tullu joku amiskan käynyt hitsaaja, kehuu kyllä monin sanoin, toistuvati ottaa itse puheeksi, loputtomia tarinoita tästä henkilöstä miten hienosti hän on päässyt johonkin työtehtäviin firmalle xxx ihan ulkomaille saakka työkeikalle ja on niiiiiiiiin hyvä ammattilainen, aivan loputonta tarinaa. Minun ja siskoni työurasta ei sanaakaan. Auts.

Vierailija
37/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun ole pakko avata ketjua, luulet olevasi täydellinen, et ole.

Mutta ap mielestään on. Huoh. 

Vierailija
38/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viettäisi.

Vierailija
39/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko itkuinen ja paha olo, ap? Kipuilet ja oireilet, ahdistaa ja masentaa eivätkä keholliset traumareaktiot jätä rauhaan? 😢

Kyllä, outoja kipuja ja sairastelua mille ei ole löytynyt syytä. Nyt ymmärtän mistä ne kumpuaa. Ongelma on siinä kun lapsi haluaa nähdä vanhemmassaan hyvää loppuun asti ja saada hyväksyntää. Äitini mm sanoi minulle lapsena humalassa että haluaisi pahoinpidellä minut niin että veri lentää. Että sellainen mukava mamma. Taitaa tulla vaan mahdollisimnan lyhyt visiitti jouluna.

Vierailija
40/149 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumieltä ei kannata tuhota uhrautumalla. Mikään ei vedä mieltä matalammaksi kuin ahdistus juhlan keskellä, kun tiedostaa että pitäisi nauttia olosta. Tämän vuoksihan erotkin trendaavat aina suurten juhlipyhien jälkeen. Lapset voivat tavata isovanhempiaan arkiviikonloppuina.