Opettajaksi vai sosionomiksi varhaiskasvatukseen?
Jos ala kiinnostaa, kumpaan lähti sitte opiskelemaan? Vaikea tehdä valintaa, kun ei ole kovinkaan paljon kokemusta alalta. Ja en kaipaa niitä vastauksia, joissa sanotaan että ei kumpikaan.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vakasosionomit ovat vakaopettajiebpiikoja ja apulaisia.Tämän nään itse joka päivä ryhmässäni.Olen itse maanmatonen eli vakahoitaja.Opettajien mielestä me molemmat olemme arvottomia idiootteja.Vakaan ei enään kenenkään järkevän kannata tulla tai kouluttautua jos et ole opettaja.
Tämä on myös käytäntö muissakin yksiköissä,joten kannattaa kiertää kaukaa.
Itse vaihdan nyt alaa..Lapset on ihania..aikuiset ei.
Kamalaa. Anna vihje että missä tällaista on? Helsinki? Pohjoinen? Etelä? Koillinen? Kaakko?
Ja sitten nämä tunteet! Ja niiden yli korostaminen. Jos joku yksilö, lapsikin, saa vapaasti ilmaista tunteitaan eikä siihen puututa, vastaavasti toisen yksilön, lapsen, tunteista ei välitetä. Niinpä hänen pitää siis alkaa kiljua ja räyhätä. No, sellaistahan päiväkodeissa juuri onkin.
Ei herra isä, eihän tällainen ole tunnekasvatusta nähnytkään, että jätetään pikkulapset yksin tunteiden kanssa oli ne omia tai toisen. Ihan heitteellejättöä.
Nyt kasvatetaan lapsia, joilla on oikeus kaikkeen muttei mitään velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaindiagnoosit ja värikkäät tekevät työstä helvetin. Sama rumba jatkuu kouluissa eikä tilanteelle tehdä mitään, kun julkisella puolella pitää säästää aina ja ikuisesti.
Tätäkään ei saa potku- uhan takia edes ajatella saatikka sanoa ääneen
Alasta saa väärän käsityksen, jos lukee virallisia tietoja. Alalta on joukkopako. Laadukas varhaiskasvatus on sanahelinää. Riitaista ja aliresurssoitua toimintaa. Esimiestyö heikkoa. Kaikki puun ja kuoren välissä.
Onko oikeasti joukkopako? Olen samaa mieltä, että Suomen laadukkaan varhaiskasvatus- illuusion ja todellisuuden välillä on valtava kuilu. Malmilla ja pukinmäessä kielitaidottomat maahan* uuttajat sijaisina.
- Myös suoraan opettajiksi tuodaan ulkomailta, paikallisen ope-todistuksen muunto suomenkieleiseksi maksaa kuulemma tonnin ja sitten on täällä pätevä, näin kertoi ainakin yksi pk;n suomenk-taidoton muuttaja, englanniksi sitten täällä varhaiskasvattaa, näin ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vakasosionomit ovat vakaopettajiebpiikoja ja apulaisia.Tämän nään itse joka päivä ryhmässäni.Olen itse maanmatonen eli vakahoitaja.Opettajien mielestä me molemmat olemme arvottomia idiootteja.Vakaan ei enään kenenkään järkevän kannata tulla tai kouluttautua jos et ole opettaja.
Ikävää, että noin. Vakasosionomin asema on kyllä heikompi opettajaan verrattuna. Ei ves-päiviä, ei suunniteluaikaa jne. Meillä opettajilla vuosityöaika. Voivat tehdä suunnitelua työpaikan jälkeen tai ennen. Tästä kertyy lomapäiviä.
Hassua, että sosionomi pystyi ennen olemaan ope. Nyt tuo tehtävä muistuttaa Korkeakoulutettua lastenhoitajaa,
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea opettajakoulutukseen on päästä?
Erittäin helppoa.
Kuka lapset nykyisin hoitaa? Jos ryhmässä on vain yksi lastenhoitaja ja muut tekevät ihan muuta. Ope opettaa ja istuu tietokoneella. Sosionomin rooli on jotain epämääräistä. Unohtuiko tässä varhaiskasvatuksessa oleellinen eli lapsi?