Terveyskeskuksessa mahdoton päästä gynelle,yksityiseen ei varaa. Onko tosiaan niin että lääkärissä käynti alkaa olla rikkaiden etuoikeus
Kommentit (286)
Tee valitus oikeusasiamiehelle viranomaisen väärästä toiminnasta. Jossain ajassa pitäisi päästä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus nyt Suomessa toimii niin, että ensin hoitaja arvioi tarvitseeko lääkäriä. Sitten yleislääkäri tutkii ja arvioi osaako itse hoitaa vai tarvitseeko erikoislääkäriä.
Ei se toosa nyt niin ihmeellinen ole, että tuota järjestystä sen takia muutettaisiin.
t. Lääkäri
Ja sitten vielä ihmetellään jonoja ja pitkiä odotusaikoja. Onhan tuo nyt aivan saakelin kuormittavaa menoa systeemille.
Mulla oli pieni, mutta hankalassa paikassa oleva kasvain. Kuudes henkilö, joka kasvainta katsoi, oli vasta se oikea, joka pystyi poistamaan kasvaimen. Eikö olekin tehokasta?
Yhteensä matkoja kertyi 280 km. Käyntimaksuja en laskenut.
kyllä sitten herää älämölö kun gynet on kortilla erilaiset pöpöt alkavat rieumaan yhteiskinnassa, tulee muillekin hätä mutaatioiden kaa. mutta säästetään nyt.
Kun varaa aikaa terveyskeskukseen gynekologisessa asiassa, se on tärkeää ilmoittaa ajanvarauksen yhteydessä. Osa terveyskeskuslääkäreistä ei ole perehtynyt gynekologiaan eikä siten tee edes manuaalista sisätutkimusta. Se taas on vain realistista, jos itse tietää, että ei saisi mitään selville siten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne pitää päästä? Onko jotain sellaisia oireita, joihin yleislääkäri ei riitä?
On. Jatkuva verinen vuoto ja kipuja alavatsallea. Ihan turhaa mennä esittelemään tosaa jollekin yleislääkärille joka pahimmillaan ei ymmärrä suomea kunnolla.
Ap
Ensin yleislääkärille, joka kirjoittaa lähetteen erikoislääkärille. Näin julkinen sairaanhoito on toiminut iät ja ajat. Varaa siis se lääkärinaika heti.
Vierailija kirjoitti:
Kun varaa aikaa terveyskeskukseen gynekologisessa asiassa, se on tärkeää ilmoittaa ajanvarauksen yhteydessä. Osa terveyskeskuslääkäreistä ei ole perehtynyt gynekologiaan eikä siten tee edes manuaalista sisätutkimusta. Se taas on vain realistista, jos itse tietää, että ei saisi mitään selville siten.
ei sinne aikaa saa nykyisin varattua ilman että kertoo miksi sitä aikaa kaipaa. Aina kysytään mitä oireita ja sen jälkeen potilaat lajitellaan niihin joille riittää aluksi hoitajan konsultaatio ja niihin, jotka menee suoraan lääkärin arvioon (ja niihin joille sanotaan, että odota oireiden kanssa pari viikkoa, voi mennä oh itsestään ja annetaan kotihoito-ohjeet)
Vierailija kirjoitti:
No käy työterveydessä.
Köyhät ja sairaat syököön kakkua.
Kävin just Terveystalolla gynellä, 30 min aika ultran kanssa ja hintaa tuli 337 €. Aivan käsittämättömän törkyhintaista. En tiedä kuinka monta käyntiä vielä tarvitsen, myooman takia jouduin käymään. Julkisella yrittivät pakottaa jatkamaan kierukan käyttöä oireisiin vaikka se ei a) auttanut ja b) aiheutti pahoja haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Kävin just Terveystalolla gynellä, 30 min aika ultran kanssa ja hintaa tuli 337 €. Aivan käsittämättömän törkyhintaista. En tiedä kuinka monta käyntiä vielä tarvitsen, myooman takia jouduin käymään. Julkisella yrittivät pakottaa jatkamaan kierukan käyttöä oireisiin vaikka se ei a) auttanut ja b) aiheutti pahoja haittoja.
En usko, että julkisella pakotetaan (oletan, että tarkoitat terveyskeskusta tulla julkisella. julkista sairaanhoitoa on kuitenkin myös erikoissairaanhoito), mutta erikoissairaanhoidon ohjeiden mukaan mennään terveyskeskuksissa. Kierukat on siitä ikäviä, että ne usein hoitoa aloittaessa aiheuttavat oireita lisää, mutta sitten yleensä tasoittu (itse kuuluin siihen ryhmään, jolla kierukka ei aiheuttanut mitään oireita, mutta ei myöskään auttanut millään lailla myoomaan tai kuukautisiin, koska myooman vuoksi kierukka ei ollut optimaalisesti oikealla paikallaan eikä näin ollen hormonivaikutusta saatu kunnolla aikaan)
Suosittelen sinua pyytämään gynekologiltasi lähetettä julkisen puolen gynelle, jos joudut käymään sitten useammankin kerran myoomakontrolleissa. Tulee halvemmaksi kuitenkin.
tselläkin myooma ja sitä on naistentautien polilla tarkkailtu nyt ehkä kolmen vuoden ajan ja kokeiltu kaikenlaisia hoitoja. Nyt kohdunpoisto tulossa, kun tähän ei tunnu mikään muu hoito tepsivän ja oireet pahentuneet. Aika kalliiksi olisi yksityisellä tullut, koska jokaisella myoomakontrollikerralla on tehty myös nestetäyttö.
On älytön väite,ettei yksityinen lääkäri niin paljon maksa. Jos oteaan vaikka sydänfilmi tai ultrataan kohtu,se maksaa erikseen. Sitten käyntimaksu. Hintaa tulee äkkiä jopa 300e joka kädestä suuhun elävälle on aivan liikaa.
Jossei hoito kelpaa niin rouva maksaa itse. Olen näyttänyt toosaani somalimiehelle terveyskeskuksessa ja ihan hyvin asia eteni erikoissairaanhoitoon. Olet rasittava nillittäjä, joku uniikki lumihiutale neuropsykiatrisin oirein? Maksa itse jos ei kelpaa!
Mulla tuli päivän, parin pikamenkkoja joka kuu ja soitin terveyskeskukseen, puhelimessa kävi kyllä ilmi että on gynekolinen vaiva. Sain ajan seuraavalle päivälle.
Hätäisen oloinen vanhempi mieslääkäri selitti,että on varmaan esivaihdevevuodet. Sanoi että jos laittaa lähetteen eteenpäin,se tulee bumerangina takas.
2 vuotta myöhemmin joukkopapassa löytyi syöpäsoluja. Ei ole nyt kovin hyvä ole henkisesti eikä fyysisesti .(
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne pitää päästä? Onko jotain sellaisia oireita, joihin yleislääkäri ei riitä?
siksihän lääkärit erikoistuu. kukaan ei levitä edes vaikka olisi erikoistunut yleislääketieteen erikoislääkäri- sekin oma lajinsa. mitä sä et tajuu. miksi on silmälääkärit, eri kirurgian lajit..
Suomalainen ei pääse lääkäriin mutta tulijoille laitetaan hampaat kuntoon ja Helsingissä laittomat maassaolijat saa täydet terveyspalvelut.
Noilla oireilla oma äiti kuoli diagnosoimattomaan munasarjasyöpään korona-aikana. Terveyskeskuslääkäri ei ottanut vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Joo mun 60v äidillä jolta oli kuukautiset jo loppuneet alkoi tulla verta (käsitääkseni ei runssasti mutta jonkin verran kuitenkin). Sh puhelimessa oli sitä mieltä ettei tämä nyt ole lääkäriasia. Lopulta äiti sai kuitenkin ajan. Joku nuori mieslääkäri oli painellut mahaa ja määrännyt antamaan virtsanäytteen. Eikä muuta. Vuotoa tulee joskus vieläkin ja äitiparka vaan laittaa siteitä. Olen anellut menemään yksityiselle lääkärille. Ei mene kun kun mihinkään ei satu ja on niin kallista. No jaipa äiti henkiin jää kun täytti juuri 68.
En jaksa kaikkea lukea, mutta minun kokemuksen mukaan lääkäriin pääsee nopeasti vain rahalla.
Minulla on kaksi kertaa käynyt niin, että oma pieni lapsi tarvitsee nopeasti apua.
Toisessa tapauksessa putosi leikkitelineestä korkealta ja oli sen jälkeen hengitysvaikeuksia (minkä vuoksi lapsi olisi heti tutkittava), ja toisessa sai yhtäkkisen kova kuumeen (ilman normaalin flunssan muita oireita). Jopa läheisen keskussairaalan sivuilla sanotaan, että tällaisessa tilanteessa potilas on tutkittava välittömästi.
Ekassa tapauksessa tyhmänä luulin, että Suomessa saa suuren kaupungin keskussairaalassa hoitoa heti. Menin päivystykseen, jossa sitten odoteltiinkin lopulta tuntikaupalla. Onneksi lapsi sinä aikana itsekin virkosi. Jos olisi huonontunut, niin olisin järjestynyt kunnon huutokohtauksen. En edes tähän ala kerrata kaikkia yksityiskohtia, miten selitin tilanteen ja oireet ainakin 5 eri hoitajalle ennenkuin lopulta päästiin lääkäriin. Tehottomuus oli aivan käsittämätöntä, jos vertaa normaaliin mihin tahansa muuhun nykyajan työhön..
Toisella kerralla soitin päivystykseen kuumeesta. Ohje oli, että ota buranaa, älä tänne tule (!?!!). Olin että jumalauta pidä buranasi, ja menin suoraan Mehiläiseen, jossa saatiinkin erinomaista hoitoa heti. Lastenlääkäri otti selittämättömän kuumeen vakavasti, ja näytteiden lisäksi tutki sisäelimet, ovatko laajentuneet jne. Tuli oikeasti sellainen olo, että saamme asiantuntevaa apua. Siinä kohtaa se lääkärikeskuksen maksu oli aivan se ja sama, kun kyseessä oma lapsi.
Seuraava tapaus kun tulee, niin suoraan omalla rahalla yksityiselle. En tiedä kenelle tuo julkinen sairaanhoito toimii enää nykyään. Veroja siitä kyllä maksan kymmeniä tuhansia vuodessa.
T. Keskiluokkainen nettoveronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Jatkuva verinen vuoto ja kipuja alavatsallea. Ihan turhaa mennä esittelemään tosaa jollekin yleislääkärille joka pahimmillaan ei ymmärrä suomea kunnolla.
Ap
Kyllä me täällä tkssa asia tutkittaisiin ja hoidettaisiin. Gynekologille tehdään lähete, jos asia ei perusterveydenhuollossa hoidu. Tuo vaan se toosasi näytille.
T. Yleislääketieteen erikoislääkäri
Teet rikoksen juuri nyt. mene mt hoitoon feikkimölli
Olen itse naisena päättänyt jo kauan sitten, että en mene koskaan gynekologille. En pysty tuohon, eikä ole rahaakaan. En ole valinnut syntymääni naiseksi ja se on muutenkin kamalaa niin ei enää yhtään lisää nöyryytystä. Olen autisminkirjolla ja mm. pelkään lääkäriä, tutkimuksia ja neuloja. Taustalla on mm. nöyryyttäviä kokemuksia lääkäristä lapsena. Lamaannuin lääkärissä, enkä uskaltanut vaatia lääkäriä lopettamaan tutkimusta. Silloin päätin, että en mene enää lääkäriin sitten kun saan itse päättää. Yritän nyt kuitenkin säästää ja manipuloida itseni päästäkseni edes hammaslääkärille tai psykiatrille hankkiakseni lisää diagnooseja, joilla voisi päästä eläkkeelle. Olen siis oikeastikin mm. ahdistunut ja masentunut, mutta diagnooseja ei ole. Mitään rauhoittavia en halua ottaa pystyäkseni noihin käynteihin kun en siedä edes Buranaa ja menen helposti tuollaisesta ihan sekaisin. Helpointa itselleni olisi mennä psykiatrille kun ei siellä fyysisiä tutkimuksia tehdä.
Ei kyse ole aina väärinkohtelusta sinänsä. Hoitajat yrittävät parhaansa ja joskus niitä on vastassa kaksikin ja laittavat päänsä yhteen ja yrittävät kovasti ratkaista, mikä sinua vaivaa. Potilasparka ei kaiken ylenmääräisen huomion jälkeen oikein kehtaa vaatia lääkäriinpääsyä.