Terveyskeskuksessa mahdoton päästä gynelle,yksityiseen ei varaa. Onko tosiaan niin että lääkärissä käynti alkaa olla rikkaiden etuoikeus
Kommentit (286)
Kokemusta on näistä tk-lääkäreistä, eivät osaa gynen puolen juttuja. Paristi ollut tulehdus, eivät näitä ole osanneet diagnosoida, lähettäneet kotiin eikä mitään lähetteitä ole tehty erikoissairaanhoitoon. Kävin yksityisellä, lääkäri vain nopeasti vilkaisemalla totesi, että sinulla on tulehdus, ei ihme, että on kipuja, laitan antibioottikuurin. Kummallakin kerralla meni tämän takia viikkojen kärvistelyksi. Toisella kerralla jopa ihan kohtutulehdukseksi asti järkyttävillä kivuilla, kun hoitoa ei saanut ajoissa. Tämä gynekologille pääsyn vaikeus on todellinen ongelma Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne pitää päästä? Onko jotain sellaisia oireita, joihin yleislääkäri ei riitä?
On. Jatkuva verinen vuoto ja kipuja alavatsallea. Ihan turhaa mennä esittelemään tosaa jollekin yleislääkärille joka pahimmillaan ei ymmärrä suomea kunnolla.
Ap
No minä menin, samasta syystä, ja yleiskääköri otti näytteen ja teki sisätutkimuksen, ja teki molemmat paremmin,kuin kukaan gynekologi koskaan. Ja tulosten tultua soitti, ja teki lähetteen sairaalaan naistentautien pkl, jonne pääsin todella nopeasti, ja siellä tehtiin toimenpide, joka auttoi asiaan. ( polyypit)
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin se on. Rikkailla varaa terveydenhoitoon, muut heitteillä.
Nimenomaan gynekologille ei pääse kuin yksityisellä. Mutta kun on kyse naisista, niin asia ei ilmeisesti ole niin tärkeä.
No ei pääse urologillekaan, ortipedille tai ylipäätään millekään erikoislääkärille menemättä ensin tkn/päivystyksen kautta. Niin tämä homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne pitää päästä? Onko jotain sellaisia oireita, joihin yleislääkäri ei riitä?
On. Jatkuva verinen vuoto ja kipuja alavatsallea. Ihan turhaa mennä esittelemään tosaa jollekin yleislääkärille joka pahimmillaan ei ymmärrä suomea kunnolla.
Ap
Varaa aika omalle terveysasemalle, pyydä gynekologiaan perehtynyt naislääkäri. Kaikki lääkärit opiskelevat myös gynekologiaa, mutta luonnollisesti naisilla on enemmän kokemusta "naistenvaivoista".
Ja hakeudu nopeasti lääkäriin !!!
Pitää paikkansa. Ensin Terveysasemalle jossa lääkäri tutkii asian ja jos aihetta on hän kirjoittaa lähetteen jatkotutkimuksiin. Siihen lähetteeseen lääkäri joutuu allekirjoituksellaan vahvistamaan että on katsonut potilaan ilmoittaman epäkohdan ja siksi päätynyt tekemään lähetteen.
Omalääkäri hiffasi rutiinilabrakokeissa että hemoglobiini arvo oli romahtanut. Heti määräsi rautapillerit, kirjoitti lähetteen ylä- ja alatähystykseen. Tähystysyksikkö vahvisti muutamassa päivässä Maisan kautta että lähete saapunut ja noin kolmen viikon päähän sain ajan tähystyksiin. Tämä viime kevätkesänä ja voin todeta että kyllä sote piti minusta hyvää huolta.
Miten niin? Kyllä minä pääsin terveyskeskuksen kautta gynekologille. Syynä postmenopausaalinen vuoto ja syöpäepäily.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse naisena päättänyt jo kauan sitten, että en mene koskaan gynekologille. En pysty tuohon, eikä ole rahaakaan. En ole valinnut syntymääni naiseksi ja se on muutenkin kamalaa niin ei enää yhtään lisää nöyryytystä. Olen autisminkirjolla ja mm. pelkään lääkäriä, tutkimuksia ja neuloja. Taustalla on mm. nöyryyttäviä kokemuksia lääkäristä lapsena. Lamaannuin lääkärissä, enkä uskaltanut vaatia lääkäriä lopettamaan tutkimusta. Silloin päätin, että en mene enää lääkäriin sitten kun saan itse päättää. Yritän nyt kuitenkin säästää ja manipuloida itseni päästäkseni edes hammaslääkärille tai psykiatrille hankkiakseni lisää diagnooseja, joilla voisi päästä eläkkeelle. Olen siis oikeastikin mm. ahdistunut ja masentunut, mutta diagnooseja ei ole. Mitään rauhoittavia en halua ottaa pystyäkseni noihin käynteihin kun en siedä edes Buranaa ja menen helposti tuollaisesta ihan sekaisin. Helpointa itselleni olisi mennä psykiat
Voi Jeesus sentään! Kylläpä sulla on rankkaa ja vaikeaa. Miten oletkaan pärjännyt näin pitkälle? Taisi mami passata vähän liikaa kun olit pieni, uniikki lumihiutale tuli ei tullut kunnon kansalasita. Voi voi
Vierailija kirjoitti:
Olen itse naisena päättänyt jo kauan sitten, että en mene koskaan gynekologille. En pysty tuohon, eikä ole rahaakaan. En ole valinnut syntymääni naiseksi ja se on muutenkin kamalaa niin ei enää yhtään lisää nöyryytystä. Olen autisminkirjolla ja mm. pelkään lääkäriä, tutkimuksia ja neuloja. Taustalla on mm. nöyryyttäviä kokemuksia lääkäristä lapsena. Lamaannuin lääkärissä, enkä uskaltanut vaatia lääkäriä lopettamaan tutkimusta. Silloin päätin, että en mene enää lääkäriin sitten kun saan itse päättää. Yritän nyt kuitenkin säästää ja manipuloida itseni päästäkseni edes hammaslääkärille tai psykiatrille hankkiakseni lisää diagnooseja, joilla voisi päästä eläkkeelle. Olen siis oikeastikin mm. ahdistunut ja masentunut, mutta diagnooseja ei ole. Mitään rauhoittavia en halua ottaa pystyäkseni noihin käynteihin kun en siedä edes Buranaa ja menen helposti tuollaisesta ihan sekaisin. Helpointa itselleni olisi mennä psykiat
Olen viimeisen 12 kuukauden aikana joutunut käymään 6 kertaa gynekologilla eikä kertaakaan ole tehty sisätutkimusta käsin (13 kuukautta sitte, ennen leikkausta. leikkaava gynekologi kokeili käsin miten kohtu liikkuu, se oli ainoa kerta, kun ns. palpointi tehtiin ja senkin gyne olisi voinut tehdä leikkausta ennen, kun olin nukutettuna, jos olisin siitä kieltäytynyt). Ultranneet ovat ja pari toimenpidettä tehty, joten toki alapääni ovat nähneet, mutta on tässä tullut juteltua eri gynekologien kanssa ja sanoivat ettei nykyisin sisätukimusta enää tehdä oletusarvoisesti kuten joitakin vuosia sitten vielä tehtiin. Lisäksi gynekologisen tutkimuksen, tai siis ultraäänitutkimuksen, voi joissain tapauksissa tehdä myös vatsanpeitteiden päältä (eikä tarvitse olla raskaana sitä varten). Gynelle ei edes tarvitse mennä, jos ei ole mitään erityisempiä alapään vaivoja, joten jos sinulla ei sellaisia ole, niin voit tiputtaa mielestäsi pois gynelle menemisajatukset: ei tosiaankaan tarvi mennä (ei vaikka miten lukisit netistä jonkun kirjoittavan, että pitää vuosittain käydä. Ei tarvi, jos ei vaivoja ole ja jos on, niin sitten tarkastusvälistä kerrotaan yksilökkohtaisesti), jos mitään vikaa ei ole ja jos joskus täytyy mennä, niin voi rohkeasti sanoa pelostaan: aInakin oman kokemukseni mukaan etenkin nuoremmat gynet ottavat potilaan tosi hyvin huomioon ja kehottavat sanomaan heti, jos jotain epämukavuutta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on näistä tk-lääkäreistä, eivät osaa gynen puolen juttuja. Paristi ollut tulehdus, eivät näitä ole osanneet diagnosoida, lähettäneet kotiin eikä mitään lähetteitä ole tehty erikoissairaanhoitoon. Kävin yksityisellä, lääkäri vain nopeasti vilkaisemalla totesi, että sinulla on tulehdus, ei ihme, että on kipuja, laitan antibioottikuurin. Kummallakin kerralla meni tämän takia viikkojen kärvistelyksi. Toisella kerralla jopa ihan kohtutulehdukseksi asti järkyttävillä kivuilla, kun hoitoa ei saanut ajoissa. Tämä gynekologille pääsyn vaikeus on todellinen ongelma Suomessa.
no ei tulehdusten takia gynen polille pidäkään saada lähetettä, koska yleislääkäritkin osaa ne hoitaa. Ikävä juttu että sinulle on sattunut ikävämpi kokemus sitten etkä ole saanut hoitoa ajoissa, mutta gynen polille pääsee tulehduksissa vasta sitten, kun tk-tasoinen hoito ei ole tepsinyt, vaikka vaiva on jo diagnosoitu siellä. Kohtutulehduksissa pääsee, jos joutuu menemään sen vuoksi päivystykseen ipujen tai liian huonon yleistilan vuoksi eikä voi odottaa seuraavaa arkipäivää ja tk:n kiirevastaanottoa, kohtutulehduksetkin hoidetaan muutoin tk-vetoisesti.
Sain viime viikon lopussa lähetteen gynen polille ylimääräisten vuotojen vuoksi. Nyt tuli jo pyyntö täyttää esitietolomake, joten lähete oli mennyt ns. läpi ja minut otettiin sinne sitten jonoon tutkimuksiin. Ennen lähetteen kirjoittamista piti käydä labrakokeissa. Siellä suljettiin pois mm. diabetes, sukupuolitaudit, tsekattiin raudat ja muutenkin tehtiin perusverikokeet (kirjotin ensin vahingossa persuverikokeet :D) Odotusaika on 3 kuukautta. Kotihoito-ohjeet tälle odotusajalle sain sitten myös.
Ei ollut kovinkaan vaikeaa. Naisilla ylimääräiset toistuvst vuodot ovat aina syy tehdä jatkotutkimuksia, koska ne voivat olla pahimmillaan syöpää, helpoimmillaan "ei mitään vakavaa, menee ohi itsestään, jos ei mene, niin ota uudelleen yhteyttä" tai hoidettava sukupuolitauti.
En kyllä ymmärrä miksi Ap ei voi mennä terveyskeskukseen kuten muut tekevät mukaan lukien rikkaat. Miksi köyhillä pitäisi olla vielä jotain erikoisoikeuksia kun he muutenkin elävät toisten rahoilla.
Veronmaksajan ärsyttää moinen vinkuminen. Miksi köyhä ei mene töihin tienaamaan ja palkkarahalla mene tutkituttamaan värkkinsä haluamallaa gynekologilla.
Aina vaan kinutaan lisää ilmaisia palveluita köyhille eikä mieleen tule että valtio on aikamoisessa kassakriisissä kun työnteko ei näytä suurta osaa kansasta kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se yleislääkäri nimenomaan laittaa sulle lähetteen sinne gynelle.
Taidat olla vähän vajaa kun et älyä,valitat vain
Vierailija kirjoitti:
Joo mun 60v äidillä jolta oli kuukautiset jo loppuneet alkoi tulla verta (käsitääkseni ei runssasti mutta jonkin verran kuitenkin). Sh puhelimessa oli sitä mieltä ettei tämä nyt ole lääkäriasia. Lopulta äiti sai kuitenkin ajan. Joku nuori mieslääkäri oli painellut mahaa ja määrännyt antamaan virtsanäytteen. Eikä muuta. Vuotoa tulee joskus vieläkin ja äitiparka vaan laittaa siteitä. Olen anellut menemään yksityiselle lääkärille. Ei mene kun kun mihinkään ei satu ja on niin kallista. No jaipa äiti henkiin jää kun täytti juuri 68.
Tuossa tilanteessa mennään sinne lääkäriin uudelleen kertomaan, että tämä vuoto ei ole loppunut. Sitten jo varmaan saakin sen lähetteen jatkotutkimuksiin.
Ei se aina ole esim työterveydessä sen parempaa, jos työnantajalla on suppeampi työterveys tai, kuten mun työpaikalla, työnantaja määrittelee miten lääkörin pitää toimia. Se on uskomatonta, mutta näin se menee. Työnantaja lopulta sen lääkärin palkan maksaa ja siis sanelee säännöt. (Esim. Montako päivää voi antaa sairaslomaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä tässä on alueellisia eroja, mutta pk-seudulla on ensin terveydenhoitajan jututus, sitten yleislääkäri ja lopulta tarvittaessa lähete erikoissairaanhoitoon.
En ole putkimies mutta voin vilkaista !
Vierailija kirjoitti:
No käy työterveydessä.
Gynen palvelut on yleensä rajattu ulos laajastakin työterveys sopimuksesta. En tiedä miksi.
Viimeisimmässä työpaikassani gyne kuului työterveyteen vain jos oli sellaisia oireita, että yleislääkäri ei riitä. Se on aika hassu linjaus, sillä minkään muun erikoislääkärin kohdalla ei ollut samaa rajoitetta.
Mutta oli se kuitenkin parempi kuin muissa työpaikoissa. Missään muussa työpaikassa gyne ei ole kuulunut lainkaan työterveyshuoltoon, vaikka kaikki muut, hammaslääkäristä lähtien olisi kuulunut. Gynet jostain mystisestä syystä rajataan aina pois.
Maamujen ohituskaista kuormittaa, hoidattavat itsensä kuntoon eksoottisista vaivoista !
Gyne ei ole yleislääkäri ja julkisella puolellakin maksat ensin yleislääkärin lähetteestä gynelle ja sen gynen käyntimaksun jolloin mennään jo 100€ ylikin joten kannattaisko ihan nyt vaan mennä sinne yksityiselle?