Terveyskeskuksessa mahdoton päästä gynelle,yksityiseen ei varaa. Onko tosiaan niin että lääkärissä käynti alkaa olla rikkaiden etuoikeus
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne pitää päästä? Onko jotain sellaisia oireita, joihin yleislääkäri ei riitä?
On. Jatkuva verinen vuoto ja kipuja alavatsallea. Ihan turhaa mennä esittelemään tosaa jollekin yleislääkärille joka pahimmillaan ei ymmärrä suomea kunnolla.
Ap
Minulla on kohdussa myoomia ja samoja oireita. Ehkä kyse samasta? Etköhän pääse gynelle terveyskeskuksen kautta.
Minulla samoja oireita ja lisäksi oli peräkkäin monta virtsatietulehdusta. Kävin tk:n mieslääkärillä kaksi kertaa ja yhden kerran teki alapään tutkimuksen ja kirjoitti lähetteen keskussairaalan gynelle. Jonne pääsin kolmen viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne pitää päästä? Onko jotain sellaisia oireita, joihin yleislääkäri ei riitä?
On. Jatkuva verinen vuoto ja kipuja alavatsallea. Ihan turhaa mennä esittelemään tosaa jollekin yleislääkärille joka pahimmillaan ei ymmärrä suomea kunnolla.
Ap
Julkisella erikoislääkäri maksaa jo 66e. Ero yksityiseen on muutamia kymppejä. Nyt vaan sijoitat ne kympit itseesi. Kyllä se yksityinen sinulle tekee lähetteen julkiselle, jos jotakin pahasti on vialla.
Näin ulkosuomalaisena vaikuttaa suorastaan kauhistuttavalta tuo suomen systeemi!
Mulla on omalääkäri jonka luona käyn vuosittain tarkastuksessa ja verikokeissa. Jos on jotain muuta mihin koen tarvitsevani lääkäriä niin pääsen vastaanotolle jos en samana päivänä niin viimeistään seuraavana.
Omalääkärin ohjeen mukaan käyn gynellä vuosittain, kaikille pakollinen sairausvakuutus maksaa käynnin joka kolmas vuosi mutta näin keski-ikäisenä haluan käydä useammin. Lisäksi omalääkäri suosittelee ihotautilääkärillä käyntiä joka viides vuosi. Tällä käynnillä tsekataan luomet ja jos on jotain seurattavaa niin ihotautilääkäri tihentää käyntiväliä. Niin gyne kuin ihotautilääkäri kontaktoidaan itse ja tehdään ajanvaraus, jos ei kemiat kohtaa niin vaihtaakin voi milloin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus nyt Suomessa toimii niin, että ensin hoitaja arvioi tarvitseeko lääkäriä. Sitten yleislääkäri tutkii ja arvioi osaako itse hoitaa vai tarvitseeko erikoislääkäriä.
Ei se toosa nyt niin ihmeellinen ole, että tuota järjestystä sen takia muutettaisiin.
t. Lääkäri
Ja sitten vielä ihmetellään jonoja ja pitkiä odotusaikoja. Onhan tuo nyt aivan saakelin kuormittavaa menoa systeemille.
Olen samaa mieltä, että tuota hoitajan ensiarviota voisi miettiä, mutta niin iso osa asioista saadaan hoidettua yleislääkärin toimesta, että portinvartijana erikoissairaanhoitoon oleminen ei todellakaan ole ongelma.
t. LääkäriOnhan se ongelma
Tiedän kaksi syöpätapausta, joita tk-lääkäri ei laittanut eteenpäin. Ramppasit lääkärissä ja saivat vaan buranaa. Lopulta menivät yksityiselle ja löytyi syöpä. Toinen selvisi toinen ei.
En käsitä tätä portinvartijasysteemiä ollenkaan. Ensin tappelet puhelimessa päästäksesi juttelemaan ajanvarauksesta vastaavan hoitajan kanssa - tässä voi kestää päiviä takaisinsoittosirkuksineen. Sitten jos hoitaja on hyvällä tuulella ja sallii sinun saapuvan HÄNEN (ei lääkärin) arvioitavaksi, joudut käyttämään kaiken manipulointitaitosi, että pääsisit joskus juttelemaan ihan lääkärin kanssa. Jos onnistut pomppimaan hoitajan temppuradan läpi ja vakuuttamaan hänet siitä, että kyllä nyt olisi ihan hyvä päästä lääkärin pakeille, saat ajan jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Tätä aikaa yleensä siirretään pari kertaa toiseen paikkaan niinkin kätevällä tavalla kuin postitse tulevalla kirjeellä - jonka perille saapuminen ainakin ajoissa on arvon Postin päivästä riippuen enemmän tai vähemmän todennäköistä.
Kun sitten vihdoin pääset tapaamaan oikeaa lääkäriä (tähän voi kulua ensimmäisestä tapaamisesta hoitajan kanssa muutamasta viikosta lain sallimaan useaan kuukauteen), sama temppurata alkaa alusta. Voisi kuvitella, että lääkäri, joka tutkimusten mukaan ehtii julkisella puolella ottaa päivässä vastaan muutaman potilaan, ehtisi tutustua asiaani ennen varattua aikaa, mutta ei - selitän hänelle nyt sitten asiani kolmatta kertaa (kaksi ensimmäistä kertaa siis hoitajalle, joka ei tietenkään ole paikalla). Ja sitten tämä vahvalla idän aksentilla varustettu oppinut istuu koneellaan näpyttämässä jotain, ei vilkaisekaan minua päin, kunnes komentaa ottamaan paitaa pois. Sydämen kuuntelu, verenpaineen mittaus ja käsky mennä kotiin ja ottamaan Buranaa ja ole sitten yhteydessä tarvittaessa uudelleen. Jos pyydät tässä tilanteessa lähetettä erikoislääkärille, jotta alkuperäinen vaiva saataisiin selvitettyä, niin sinut torpataan. Arvovaltainen lääkäri ei näe mitään syytä kuormittaa systeemiä enempää, sillä hänen röntgenkatseensa näkee sinun teeskentelevän, vaikka katse pysyisi tietokoneen ruudussa.
Tätä on Suomen julkinen terveydenhoito, päällekkäistä, tehotonta, halutonta tutkimaan. Jos olisin ensimmäisessä puhelussa saanut varattua ajan esim. sinne gynelle, jäisi tästä prosessista kaksi turhaa steppiä pois ja saisin vaivan kerralla hoidettua. Kenen mielestä jälkimmäinen tapa on varojen haaskausta?
Maksat siitä terveyskeskuksesta (mihin et edes pääse) enemmän kuin maksaisit yksityisellä lääkäriasemalla käynnistä.
Jokainen suomalainen vauvasta vaariin maksaa vuodessa 1161€ perusterveydenhuollostaan. Eli nelihenkisen perheen arvauskeskusmaksut ovat todellisuudessa 4X1161=4 644€. Se on melkein sata euroa viikossa. Ja tämä on vain perusterveydenhuollon hinta, erikoissairaanhoito on vielä paljon kalliimpaa.
Tämän järjestelmän mielekkyyttä voi miettiä kun seuraavan kerran kuuntelee jonotusmusiikkia.
Ja mielettömyyttä vain kasvattaa se, että tästä kustannuksista huolimatta jokaisen työssäkäyvän työnantajan tulee myös kustantaa tälle erillinen perusterveyshuolto. Maksamme Suomessa aivan järkyttävän paljon terveydenhuollostamme.
Suomalaiset ovat aivopesseet itsensä kuvittelemaan että meillä on joku harvinaisen hyvä ja edullinen terveydenhuoltojärjestelmä.
Todellisuudessa järjestelmä on asiakkaan kannalta sysipaska kaikissa muissa paitsi henkeä uhkaavissa erikoissairaanhoidon tapauksissa, ja maksamme siitä aivan älyttömiä summia.
Hulluinta on, että iso osa kansasta höpisee edelleen jostain maksuttomasta terveydenhuollosta vaikka todellisuudessa suomalainen julkinen terveydenhuolto on todella kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jätä mäkkimättö, alko ja rööki. Säästyneillä rahoilla pääset ronkittavaksi.
Sanotaan nyt niin että kyllä vähän minun mielestäni alkaa siltä näyttää että ainoastaan rahalla saat hyvää, ei kiireetöntä hoitoa. Edes työterveys ei sitä välttämättä tarjoa vaikka yleensä sitä pidetäänkin hyvänä. Suurin osa työterveyssopimuksista on kuitenkin enemmän tai vähemmän suppeita ja esimerkiksi kalliit magneettikuvaukset eivät sen piiriin yleensä kuulu. Itse olen tämän huomannut tänä vuonna omassa elämässäni. Hain ensin työterveydeltä pitkään ja lukuisia kertoja apua melko pahaan fyysiseen ongelmaani, mutta aloin saada kunnolla apua vasta silloin kun rupesin laittamaan tähän itse rahaa.
Julkinen puoli nyt sitten taas on ihan oma maailmansa. Ainakin osassa päin Suomea se vaikuttaa olevan lähes kaoottisessa tilassa. Minusta tuntuu käsittämättömältä että terveydenhuolto ja etenkin julkinen sellainen vaikuttaa toimivan jopa huomattavasti köyhemmissä maissa Suomea paremmin. Suomessa maksetaan lähes eniten veroja maailmassa ja terveydenhuoltoon näistä maksetuista veroista menee leijonan osa, mutta silti se on monesti jopa ala-arvoista. Tuo yhtälö ei vain mene minun ymmärrykseeni.
Laske ensin, paljonko maksa käynti yksityisellä Kelakorvauksen jälkeen. Julkisella maksat ensin lääkärikäynnin ja sen jälkeen erikoislääkärin. Siellä toisin labrat ja muut tutkimukset ovat maksuttomia.
Suomessa se hoitaja on kuningas ja ylempiarvoinen. Hänellä on itse asiassa enemmän valtaa kuin lääkärillä,hän päättää otetaanko ihminen ylipäätään järjestelmän rattaisiin mukaan vai ei. Hänellä on ylin valta. Pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Julkisella erikoislääkäri maksaa jo 66e. Ero yksityiseen on muutamia kymppejä. Nyt vaan sijoitat ne kympit itseesi. Kyllä se yksityinen sinulle tekee lähetteen julkiselle, jos jotakin pahasti on vialla.
epänormaaleissa vuodoissa ja kivuissa tulee sitten muita tutkimuksia kuin perustutkimus spekulalla ja käsin. yksityinen tekee varmasti ainakn ultrauksen, koska sillä voi helposti nähdä sitten onko kohdussa jotain. Sitten jos on, nin tulee nestetäyttö ja kohdunlimaklavonäyte ehkä myös (sitä ei välttämättä enää yksityisellä tehdä, jos potilas i halua, mutta voi olla, että joku yksityinen haluaa tehdä nekin siellä), joten hinnaksi yksityisellä muodostuu varmaan yli 300 euroa.
ja ennen lähetettä pitää käydä labroissa. En muista tarkkaa listaa, mutta meidän hyvinvointielueen lähetekriteereissä lukee, että ennen lähetettä potilaasta pitää ottaa papa ja joukko verikokeita sekä tietyt sukupuolitautitestit (jos menee yksityisellä, niin sitten maksaa itse myös labrakokeet) Suosittelen nielemään ylpeyden ja menemään suosiolla kolkuttelemaan perusterveydenhuollon rattaita ja vaatimaan hoitoa. jokainen yleislääkäri tietää (ja jos ei tiedä, niin aika on oppia), että ylimääräiset toistuvat vuodot ovat syy lähettää nainen gynen polille, koska niiden syy pitää selvitää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa se hoitaja on kuningas ja ylempiarvoinen. Hänellä on itse asiassa enemmän valtaa kuin lääkärillä,hän päättää otetaanko ihminen ylipäätään järjestelmän rattaisiin mukaan vai ei. Hänellä on ylin valta. Pelottavaa.
jos epäilee tulleensa kohdelluksi väärin jossain asiassaan terveyskeskuksessa, niin suomessa potilas voi valittaa ja pyytää uutta arviointia. Laki määrää. Se määrää myös ajan jonka sisällä potilaan on saatava lääkärin arvio oireistaan/tilastaan ja jos tk ei kykene sitä järjestämään, voi potilas hakeutua muualle hoitoon tai saada palvelusetelin. Lukekaa se laki ja sisäistäkää älkää jääkö pahoittamaan mieltänne, jos joku hoitaja jossain ei tiedä näistä asioista. Pitäkää huolta omista oikeuksistanne. Sivistyneesti toki, koska aggressiolla vaadittu hoito tai arvio yleensä johtaa vain siihen, että potilaasta kirjoitetaan että käyttäytyi aggressiivisesti ja hoitoonpääsy viivästyy
Jos saat ajan edes yleislääkärille, niin ehkä jatkohoito ohjautuu sitä kautta myös gynelle. Yleislääkärille julkiselle tuntuu vain olevan mahdoton päästä. Pohjois-Savon hyvinvointialueelle ainakin joudut ensin selittämään hoitajalle vaivasi, tänä sitten lääkäriä viisaampana arvioi saatko ylipäätään lääkäriaikaa ja jos, niin mihin jonoon pääset. Yleensä vastaus on se, että seuraile vielä ja ei oteta edes jonoon olipa vaiva mikä tahansa. Kiireettömään hoitoon pitäisi saada aika 3 kuukaudessa, mutta P-S hyvinvointialueella tämä ei toteudu ja siitä AVI antanut toistuvasti huomautuksia. Kiireelliseen hoitoon ei taida päästä lainkaan? Toivottavasti asut jollakin muulla hyvinvointialueella.
Vierailija kirjoitti:
Näin ulkosuomalaisena vaikuttaa suorastaan kauhistuttavalta tuo suomen systeemi!
Mulla on omalääkäri jonka luona käyn vuosittain tarkastuksessa ja verikokeissa. Jos on jotain muuta mihin koen tarvitsevani lääkäriä niin pääsen vastaanotolle jos en samana päivänä niin viimeistään seuraavana.
Omalääkärin ohjeen mukaan käyn gynellä vuosittain, kaikille pakollinen sairausvakuutus maksaa käynnin joka kolmas vuosi mutta näin keski-ikäisenä haluan käydä useammin. Lisäksi omalääkäri suosittelee ihotautilääkärillä käyntiä joka viides vuosi. Tällä käynnillä tsekataan luomet ja jos on jotain seurattavaa niin ihotautilääkäri tihentää käyntiväliä. Niin gyne kuin ihotautilääkäri kontaktoidaan itse ja tehdään ajanvaraus, jos ei kemiat kohtaa niin vaihtaakin voi milloin haluaa.
Paljonko tuo sairausvakuutus maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Jep ja mitä olen nähnyt potilaana ja kollegansa, he on täysiä typeryksiä ja idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten tiedät, ettei pääse gynelle, jos et ole siellä terkkarissa käynyt edes kokeilemassa... Lähete tehdään, jos vaiva on sellainen, että sillä vaivasyyllä on joku mahdollisuus sinne gynelle päästä.
Sitä paitsi, eikö joissain terkkareissa ole gynen vastaanottojakin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jatkuva verinen vuoto...No, johan sulla alkaa noi veriarvot olla aika huonot... Itse pitkät vaivaas kun et mene tutkimuksiin johon saattaisit päästä.
Näin se valitettavasti taitaa olla. Tietysti voit ottaa selvää kuka niitä aikoja jakaa ja tutustua, ystävystyä. Luulen että kavereille aikoja kyllä riittää.
Kyllä pääsee gynelle, mutta ensin pitää kuormittaa perusterveydenhuoltoa ja mennä yleislääkärille joka ottaa näytteet ja tunnustelee. Sitten vasta saa lähetteen gynelle. Kannattaa jotenkin nyt vaan keplotella itsensä yksityiselle. Mulla oli samat oireet kuin sulla ja eivät julkisella pitäneet mitään kiirettä.... toisaalta jos se on syöpä niin ei sitä kuitenkaan hoideta.