Anna parhaat vinkit muuttoon?
Olis muutto ennen joulua, kämppä kuin pyörremyrsky eikä yhtään jaksais tätä härdelliä lapsiperheen arjen pyörteessä. Help, miten tästä selviää? Mitkä sun parhaat muuttovinkit?
Kommentit (194)
Jos muuttaa itse ja saa ulkopuolisilta apua, niin tavaroiden omistajan kannattaa varmistaa, että auto pakataan siten ettei tavarat liiku. Tavaroiden omistajan kannattaa olla pakkaamassa autoa ettei puolityhjällä autolla ajeta turhaan edestakaisin, jolloin muutosta tulee todella tuskaisen pitkä.
Jos muuttaa alueella, jossa asuu paljon sellaisia ihmisiä, joilla menee sekaisin muiden ja omat tavarat, niin kannattaa laittaa auto lukkoon aina kun ihminen ei ole paikalla. Varkaat osaavat olla nopeita ja hakea laatikoita siten ettei muuttaja huomaa edes useiden laatikoiden katoamista - ennen kuin etsii tavaroita uudessa osoitteessa.
Mikäli saa ulkopuolisilta apua, niin pitää tarjota heille juotavaa ja syötävää. Juotavan osalta siten, että voivat itse halutessaan käydä milloin tahansa juomassa.
Vierailija kirjoitti:
Seteliä pöytään, ja muuttofirma toimittaa sulle laatikot, pakkaa ja kuljettaa. Siivousfirma hoitelee molemmiss päissä siisteysasiat kuntoon.
TÄMÄ!
Olen nyt säästänyt/säästän muuttoa varten, parin vuoden kuluttua tapahtuu.
Olen jo saanut kasaan muuttofirmaan rahat. Seuraavana on listalla loppusiivous tähän ja uuteen tulosiivous.
pikkuhiljaa kerään vaikka on pienet tulot!
En muuta kuin itseni bussilla uuteen! Muut palkatut saa tehä kaiken muun!
Karsikaa reilulla kädellä pois kaikki se, mitä ette enää käytä, mikä on rikki ja muuten tarpeetonta. Tavarat voi helposti viedä kierrätyskeskukseen tai lajitella jätekeräykseen vietäviksi. Parin-kolmen tunnin rehkimisellä saatte raivattua helposti kaiken ylimäääisen pois. Uuteen asuntoon on turha kuljetella mitään ylimääräistä.
Mummo apuun. Meillä viime muutossa mummo piti nuorimmaista silmällä, laittoi keittiön kuntoon ja ruokki koko muutto porukan. Opasti mihin huoneeseen mitäkin tulee.
Hyvä ketju,paljon arvokkaita neuvoja. Muuttohuone lähelle ovea toimii, oltava voimaa ja aikaa siirrellessä laatikot valmiiksi huoneeseen. Myös toisessa päässä hyvä jos ei halua useaa huonetta täyteen laatikoita ja elää keskellä kaaosta.
Talkooavusta hyvä olla kiitollinen. Jos ei itse ehdi, jaksa tai osaa hoitaa muuttoa, pienikin pakkaamis tai muu apu auttaa. Toiset ihmiset antavat panoksensa, aikansa ja energiansa, siitä kannattaa iloita. Voi tarjota vaikka evästä.
Miten saa mustalle alueelle vastattua, asialliset vastaukset, kiitos
Eikö kukaan tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Miten saa mustalle alueelle vastattua, asialliset vastaukset, kiitos
Eikö kukaan tiedä?
Jeesatkaa nyt vähän
Vierailija kirjoitti:
Seteliä pöytään, ja muuttofirma toimittaa sulle laatikot, pakkaa ja kuljettaa. Siivousfirma hoitelee molemmiss päissä siisteysasiat kuntoon.
Tämä. Olen yli seitsenkymppinen ja rollaattorimummo. Elämäni helpoin muutto kun ulkoistin kaiken ammattilaisille. Itse liimasin vain tarrat "muutto" muutettaviin tavaroihin, paljon suoraan kaatopaikalle.
Pyydä auttamaan fb kautta,
tarjoat kahvet,pullat ja pitsat.
Eka sivu ja kymppi sivu silmäilty paljon hyviä neuvoja. Jos vielä jotain sanois, vaikka ehkä olette muuttaneet jo.. :D
Jos ei käytä muuttofirmaa, niin edes niiden jämäkät muovilaatikot käyttöön, jos omia ei halua ostaa.
Kuhunkin laatikkoon ja pussiin teippi mihin kuuluu. Laatikoihin mä printtasin asuntokartan ja ruksin huoneen, jonne kuuluu. Hyvin löytivät paikalleen.
Ruokaa koko muuttoporukalle. Iänikuinen makaronilaatikko on helppo tehdä etukäteen ja lämmittää mikrossa. Sitä saa tehtyä paljon ja edullisesti. Täyttää paremmin kuin keitot. Jos vielä sitten jotain salaattia ja pieniä sämpylöitä. Vettä ja kahvia (teetä) termariin, niitä menee koko ajan. Sitten snäkkejä: hedelmiä, patukoita...
Kouluikäisten kavereita voisi palkata apuun. Systeri teki pikkusen kevyempiä laatikota, niin lasten luokkakavereita tuli kantamaan. Muutama kymmenvuotias ja äkkiä on kamat vaihtaneet paikkaa. Heillä oli siis lyhyt muutto ja kesällä, pysty rattailla ja skooteilla viemään. Palkkaus oli jotain euro per laatikko ja sitten vielä lasten kemut erikseen. Heidän touhujaan luonnollisesti oli vahtimassa (vähän huonompi jalkainen) isoäiti. Joka piti sapuskapiisiä yllä ja teki merkintöjä lasten tuomista kuormista jne.
Aikuiset tietty hoitaa painavat ja arvotavaroiden siirron. Nekin voi merkata jotenkin erikseen.
Muistelen, että yhtä kaverin nopeeta muuttoa varten vuokrasivat sellaisen varaston. Saivat ajoissa sinne vietyä etukäteen kamoja... Muuton piti tapahtua muutaman tunnin sisään, kun seuraavat tuli jo samana päivänä. Se varasto autto, ettei syntynyt järjetöntä muuttokaaosta. Jos ei varastoa raaski, niin ehkä läheisellä on tyhjää tilaa johon voipi hetkellistä varastointia tehdä,
Niemi muuttaa. Halpa ei ole mutta! Hyvää ja halpaahan ei ole. Pakkaa isommat huonekalut niin että kestävät matkan. Onnea muuttoon ja uuteen kotiin. Hyvää joulua
Tässä kohtaa myöhäistä, mutta mun vinkki olisi perusteellinen siivoaminen ennen muuttoa. Kaikki turha tavara pois, muutossa mukaan vain se mitä oikeasti mukaan haluaa. Turhaa pakata ja kuljettaa roskaa kämpästä toiseen.
Tämän jälkeen laatikoiden pakkaaminen loogisesti. Jos on pahvilaatikoita niin kaikkiin tieto mihin huoneeseen ne kuuluvat. Sitten vaan muuttofirma tai tuttuja kuskaamaan kaikki. Jos mahdollista niin ensin huonekalut paikalleen, sitten laatikot niin ne voi purkaa heti omille paikoilleen eivätkä ole kasattuna just sinne minne se sänky pitäisi saada.
Tämä tiedoksi kaikille pahvilaatikoita ehdottaneille ja "ei ole niin kiire purkaa" -tyypeille.
"Korhonen ei itse säilyttäisi pahvilaatikoita kotona pidempään kuin on tarve.
- Ei missään nimessä. Pahvilaatikot kannattaa purkaa mahdollisimman nopeasti pois lattioilta. Muovilaatikko on säilytykseen parempi.
Moni hyödyntää muutossa koottavia pahvilaatikoita. Ne saattavat myös jäädä häkkivarastoon säilytykseen jopa vuosiksi.
- Myös niissä voi aivan varmasti elää paperitoukkia. Itsekin olen käyttänyt pahvisia muuttolaatikoita parikymppisenä, mutta en enää."
https://www.is.fi/asuminen/art-2000011677519.html