Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna parhaat vinkit muuttoon?

Vierailija
06.12.2025 |

Olis muutto ennen joulua, kämppä kuin pyörremyrsky eikä yhtään jaksais tätä härdelliä lapsiperheen arjen pyörteessä. Help, miten tästä selviää? Mitkä sun parhaat muuttovinkit?

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras muuttovinkki: älä muuta. 

Olen muuttanut parikymmentä kertaa eikä se muutu helpommaksi ainakaan ellei ole paljon rahaa. Muuttojen myötä tulee vain entistä tietoisemmaksi siitä, mitä kaikkea yllättävää ongelmaa voi ilmetä. Viimeksi minulla oli paljon aikaa valmistautua ja tuttava tarjosi apua, mutta sitten tämä tuttava oli koko ajan todella hankala, ilmoitti parin tunnin varoitusajalla noutavansa kuorman vaikka muutossa oli kuukausien aikaikkuna, ja tietysti tuttava myös rikkoi paljon tavaraa niitä kuormaan asetellessaan. Hän ei myöskään osannut kuormata ollenkaan ja jos neuvoin yhden huonekalun kuormaamisessa, hän alkoi muuttelemaan jo hyvin pakattujen esineiden paikkoja eri tavalla. En aio enää muuttaa ellei ole varaa käyttää kallista muuttofirmaa. 

Vierailija
102/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti puhuen suunnittele muutto huolella ja aloita pakkaaminen tavaroista, joita et enää tarvitse ennen muuttoa. Isoja pahvilaatikoita ja kirjoitat niihin mitä niissä on pakattuna. Lapset voi auttaa pakkaamalla omia lelujaan tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muutat vuokra-asunnosta kannattaa palkata ammattilainen tekemään loppusiivous. Viime vuosina muuttaneilla tutuilla on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus että vuokranantaja vaatii siivouskuluja ja väittää ettei vuokralaisen siivous ole riittävä.

Valokuvat talteen.

Vierailija
104/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään vuokrattavia muovisia muuttolaatikoita. Niistä joutuu maksamaan vuokraa joka päivältä. Pahviset muuttolaatikot (esim. Biltema, Clas Ohlson, Puuilo yms.) ovat ihan riittävän tukevia oikein pakattuina. Eikä maksa yhtään enempää vaikka tavarat olisi laatikoissa viikon sijasta kolme viikkoa. Pahvisia laatikoita pystyy pinoamaan päällekkäin ja kestävät painoa, mutta järki mukaan pakkaamiseen. Pakkauspaperia pari kiloa astioiden pakkaamiseen, niin ei tarvitse muuton jälkeen silittää kaikkia liinavaatteita uudelleen. Eikä kaikkia kirjoja samaan laatikkoon. Painavat tavarat laatikon pohjalle, mielellään keskelle, tai ainakin tasaisesti ympäri pohjaa, kevyempää päälle. Noin 15kg on vielä sopiva paino laatikolle. Maalarinteipin ja sakset voi jättää kauppaan, osta mielummin

Eikös niissä banaanilaatikoissa saa toukat ja öttiäiset kaupan päälle?

Eipä ole koskaan sellaisia tullut. 16 muuttoa olen aikuisiälläni tehnyt ja kaikki kaupasta saaduilla laatikoilla. Banaanilaatikot parhaita. 

Vierailija
105/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

* Vie kaikki arvokas itse omalla autolla, ei maksetulla muuttokuljetuksella, jos valitset muuttofirman.

* Muutenkin omalla autolla kaikki mahdollinen mikä omaan autoon mahtuu, muuttokulut muuttofirman kautta tulee halvemmaksi. 

* Jos käytät muuttofirmaa, roudaa itse tavarat alakertaan valmiiksi, muuttofirmat laskuttavat tuntitaksalla. Huonekalutkin saat vietyä, jos on hissitalo, aika helposti, jotkut kiva alusta alle tai kaverit apuun.

Itse vuokraisin muuttofirman siirtämään painavat kalusteet, enkä riskeeraisi talkooväen selkiä, näppejä saati varpaita.

Pianon siirtoon ammattilaiset nostolaitteineen, niin saat sen ehjänä uuteen kotiin.

T. nim. Entinen selkä

Vierailija
106/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa pehmeille tavaroille läpinäkyviä isoja jätesäkkejä. Mustista et näe mitä siellä on.

Vaikka et käyttäisi muuttofirmaa, hommaa silti nokkakärryt ja vuokraa muuttolaatikot. Pinottavuus helpottaa ja nopeuttaa niin paljon. 

Jos vaan mahdollista, niin käy uudessa paikassa etukäteen siivoamassa, laittamassa kattovalot paikoilleen ja suunnittele huonekalujen paikat. Ne voi vaikka merkitä hyvin irtoavalla teipillä, jossa lukee mitä siihen tulee. 

Itse kävisin uuden asunnon läpi UV-taskulampun kanssa, niin saisi myös piilotörkyä pois. (Jos olet kovin bakteerikammoinen, niin vältä...). Tosin katso ensin oma "siisti" asuntosi läpi niin tiedät mitä voi odottaa.

Vierailija
107/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse muuttofirma, jolla on hyvät arvostelut ja joka antaa urakkatarjouksen. Tuntilaskutuksessa muutto on kummasti paljon hitaampi...

Arvotavara tietysti omaan autoon.

Muista, että firmoilla on vakuutukset ja kunnon välineet, mitä kavereilla ei ole.  

Vierailija
108/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa pehmeille tavaroille läpinäkyviä isoja jätesäkkejä. Mustista et näe mitä siellä on.

Mustiin kannattaa laittaa jesaria kylkeen ja kirjoittaa niihin, mitä säkissä on. 

Vierailija
109/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pakkaa vaatteita jätesäkkiin. Auts. Niistä jää hajua vaatteisiin ja vaatteet mullinmallin. Kunnolliset muuttolaatikot, johin vaatteet voi pinota niin, että uudessa paikassa voi nostaa suoraan kaappiin.

Mahdollisimman vähän mitään kasseja ja nyssäköitä, ne hidastaa ja hankaloittaa muutioa. Laatikoita laatikoita.

Vierailija
110/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikoista. Useasti muuttaneena koen, että on hyvä käyttää sekä tukevia omia pahvi- tai varastolaatikoita, että vuokrata laatikoita.

Pahvilaatikoissa on myös eroja. Mulla on Niemeltä hankittuja vuosia sitten, jotka on kestäneet kolme muuttoa hyvänä. Väliajan säilytän litteänä tai pidän niissä varastotavaraa. Niitä on noin 25 kpl. Lisäksi olen ison kaksion muuttoon ottanut noin 40 vuokralaatikkoa viikoksi pariksi. 

Monet vuokrafirmat tarjoaa alennuskuponkeja muuttofirmoihin tai laatikkovuokriin. Kannattaa tsekata. Itse sain vuokralaatikot puoleen hintaan. 

Olen nuorena muuttanut myös banaanilaatikoilla, käy ne opiskelijalle. Mutta isomman asunnon muutto ei niillä reikäpohjilla ole järkevää, jos muutto ei ole muutamasta kympistä kiinni ja käytät aikasi mieuummin pakkaamiseen kuin laatikkojen metsästykseen ja poistoon.

Vierailija
111/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakkaa vaatteita jätesäkkiin. Auts. Niistä jää hajua vaatteisiin ja vaatteet mullinmallin. Kunnolliset muuttolaatikot, johin vaatteet voi pinota niin, että uudessa paikassa voi nostaa suoraan kaappiin.

Mahdollisimman vähän mitään kasseja ja nyssäköitä, ne hidastaa ja hankaloittaa muutioa. Laatikoita laatikoita.

Jos on ahdas auto, niin nyssäkät täyttää hukkatilan, johon laatikko ei mene. Kodeissa on paljon pehmeää tavaraa, joka ei ole vaate: sohvatyynyjä, peittoja, pehmoleluja, mattoja, kylpypyyhkeitä. Jostain syystä läpinäkyvä jätesäkki ei haise samalla tavoin kuin musta. Ehkä vähempi kierrätysmuovia tms. En itsekään arvovaatteita laita säkkiin tai edes laatikkoon. Ne vien pukupusseissa omassa autossa tai matkalaukussa.

Vierailija
112/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mitä vaatteita, kenkiä, hygieniatarvikkeita, lääkkeitä, asiakirjoja, leluja yms tarvitsette uudessa asunnossa ensimmäisen viikon aikana. Pakkaa ne erikseen erityiseen laatikkoon tai matkalaukkuihin. Sitten ensimmäisen viikon elätte siitä laatikosta tai matkalaukusta ja leikitte olevanne hotellissa lomalla. Puratte sitten rauhassa tavaroita paikalleen, ilman että täytyy penkoa kaikki laatikot etsien uninallea tai mieluisinta pyjamaa, 

Vierailija
113/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nuorena muuttanut myös banaanilaatikoilla, käy ne opiskelijalle. Mutta isomman asunnon muutto ei niillä reikäpohjilla ole järkevää, jos muutto ei ole muutamasta kympistä kiinni ja käytät aikasi mieuummin pakkaamiseen kuin laatikkojen metsästykseen ja poistoon.

Niissä on ne irtopahvit, joten pienet reiät pohjissa ei haittaa. Ne irtopalat kun laittaa pohjalle ja päälle, ei reikiä ole. Hyvin onnistui vielä viiskymppisenä ei-opiskelijanakin 😀

Monessa kaupassa voi banaanilaatikoita varata nimellä. Ei tarvitse metsästää, kun hakee vaan kaupasta sovittuna päivänä haluamansa määrän.

Vierailija
114/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei oo lapsia, muutot ovat sujuneet kirurgisella tarkkuudella, loogisen ajattelun, järjestelmällisyyden ja monen kokemuksen myötä ihan mutkitta. Rahaa tosin menee kyllä koska valtakunnalliseti tunnettu iso muuttofirma hoitaa kaiken pakkaamista vaille, se hoidan itse.

Vierailija
115/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ahdas auto, niin nyssäkät täyttää hukkatilan, johon laatikko ei mene. Kodeissa on paljon pehmeää tavaraa, joka ei ole vaate: sohvatyynyjä, peittoja, pehmoleluja, mattoja, kylpypyyhkeitä. Jostain syystä läpinäkyvä jätesäkki ei haise samalla tavoin kuin musta. Ehkä vähempi kierrätysmuovia tms. En itsekään arvovaatteita laita säkkiin tai edes laatikkoon. Ne vien pukupusseissa omassa autossa tai matkalaukussa.

Se haju ei tartu vaatteisiin, jos niitä nyt ei viikkokausiksi säkkiin jätä.

Vierailija
116/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatikoista. Useasti muuttaneena koen, että on hyvä käyttää sekä tukevia omia pahvi- tai varastolaatikoita, että vuokrata laatikoita.

Pahvilaatikoissa on myös eroja. Mulla on Niemeltä hankittuja vuosia sitten, jotka on kestäneet kolme muuttoa hyvänä. Väliajan säilytän litteänä tai pidän niissä varastotavaraa. Niitä on noin 25 kpl. Lisäksi olen ison kaksion muuttoon ottanut noin 40 vuokralaatikkoa viikoksi pariksi. 

Monet vuokrafirmat tarjoaa alennuskuponkeja muuttofirmoihin tai laatikkovuokriin. Kannattaa tsekata. Itse sain vuokralaatikot puoleen hintaan. 

Vähän ihmettelen näitä, joilla on varaa hankkia omakotitalo ja se aivan tupaten täyteen tavaraa, mutta muuttolaatikoista ei pystytä sitten maksamaan mitään. Tuollaisen tavaramäärän muuttaminen on joka tapauksessa niin kallista, että laatikoiden hinta on ihan mitätön summa kokonaiskustannuksista. Puhumattakaan siitä kuinka paljon säästää aikaa ja vaivaa sillä, että käytössä on tukevat, pinottavat ja tavaroita suojaavat laatikot.

Eri asia tietysti, jos tavaraa on niin vähän, että ne mahtuvat viiteen banaanilaatikkoon ja kahteen jätesäkkiin.

Vierailija
117/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se haju ei tartu vaatteisiin, jos niitä nyt ei viikkokausiksi s

En todellakaan jaksa alkaa purkaa koko omaisuutta heti muuton jälkeen. On muutakin elämää, kuten työt ja harrastukset.

Vierailija
118/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta muuttaa viihtyisään paikkaan missä ei ole rikollisuutta, psykopaatteja, epärehellisyyttä, rähiseviä sekakäyttäjiä, pedofiilejä eikä muutakaan persuilua.

Vierailija
119/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatta muuttaa viihtyisään paikkaan missä ei ole rikollisuutta, psykopaatteja, epärehellisyyttä, rähiseviä sekakäyttäjiä, pedofiilejä eikä muutakaan persuilua.

Sori. Piti kirjoittamani perseilyä, ei "persuilua" joka tuli jotenkinn luontevasti.

Vierailija
120/181 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaa muuton itse niin että vuokraa auton ja kantaa itse, kaverit yms. apuna niin:

Etenkin kaupungissa mieluummin isompi auto kuin pienempi. Vaikka ajaisi vain esim. kaupungin keskustasta reunalle, niin liikennevaloissa, risteyksissä, ruuhkissa menee muutaman kilometrin ajamiseen ihan hirveästi aikaa. Nopeampaa, jos saa parilla ajolla tehtyä.

Riittävästi nesteitä ja purtavaa tarjolle. Etenkin jos on mahdollisesti lämmintä. Kantaessa kuluu energiaa niin ettei sitä meinaa huomata, ennenkuin on jo kurja olo. Ja vaikka olisi suunniteltu joku ruokailu, aikataulu yleensä aina venyy. Vissyä ja sokerillista limsaa, patukoita tai muuta välipalaa, kahvinystäville kahvijuomia tai termari ja pahvimukeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi