Anna parhaat vinkit muuttoon?
Olis muutto ennen joulua, kämppä kuin pyörremyrsky eikä yhtään jaksais tätä härdelliä lapsiperheen arjen pyörteessä. Help, miten tästä selviää? Mitkä sun parhaat muuttovinkit?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikoista. Useasti muuttaneena koen, että on hyvä käyttää sekä tukevia omia pahvi- tai varastolaatikoita, että vuokrata laatikoita.
Pahvilaatikoissa on myös eroja. Mulla on Niemeltä hankittuja vuosia sitten, jotka on kestäneet kolme muuttoa hyvänä. Väliajan säilytän litteänä tai pidän niissä varastotavaraa. Niitä on noin 25 kpl. Lisäksi olen ison kaksion muuttoon ottanut noin 40 vuokralaatikkoa viikoksi pariksi.
Monet vuokrafirmat tarjoaa alennuskuponkeja muuttofirmoihin tai laatikkovuokriin. Kannattaa tsekata. Itse sain vuokralaatikot puoleen hintaan.
Olen nuorena muuttanut myös banaanilaatikoilla, käy ne opiskelijalle. Mutta isomman asunnon muutto ei niillä reikäpohjilla ole järkevää, jos muutto ei ole muutamasta kympistä kiinni ja käytät aikasi mieuummin pakkaamiseen kuin laatikkojen metsästykseen ja po
Eikä meillä ole mitenkään talo ollut tupaten täynnä tavaraa, ei ole edelleenkään. Outo päähänpinttymä nyt sinulla tuo, että jos aloittaa muuttovalmistelut ja pakkaamiset ajoissa, on heIvetisti tavaraa 😂
Pakkohan sitä on olla helvetisti, jos on kymmeniä laatikoita sellaista tavaraa, jota kukaan ei kaipaa viikkoihin tai jopa kuukausiin. Mutta ihmisillä on asunnoissaan todella paljon tarpeetonta sälää, et ole mikään poikkeus sen suhteen ja se on ihan ok.
^ Kyllä ja sinä käytät kesävaatteita ym tarvikkeita keskellä talveakin, kaikki tavarat on aina ja koko ajan käytössä, kyllä 😂
Ja kuule, mä asun nyt alle 40 neliön mökissä jossa on hyvin tilaa. Mietipä sitä 😉
Vierailija kirjoitti:
^ Kyllä ja sinä käytät kesävaatteita ym tarvikkeita keskellä talveakin, kaikki tavarat on aina ja koko ajan käytössä, kyllä 😂
Ja kuule, mä asun nyt alle 40 neliön mökissä jossa on hyvin tilaa. Mietipä sitä 😉
Jaksan purkaa ne viidet shortsit, kolme kesämekkoa ja kahdet sandaalit muuttokuormasta vaikka samana iltana.
Vierailija kirjoitti:
Ei hissiin nokkakärryillä tai huonekalun kanssa, ettei kiilaudu ja kuole. Mieluummin ammattilainen tai pätevä ihminen avuksi. Ei leikin asia. -Uuteen asuntoon pitää laittaa lamput ajoissa ja pedit. Tilata sähkö ja vesi yms. Vanhasta sopimukset siirtää. Netti.
Hissejä on monenlaisia. On sellaisia, missä voi kuskata vaikka pianon ongelmitta (olen ollut sellaisen hissin kyydissä ihan normaalissa kerrostalossa) ja sitten minihissejä, mihin ei mahdu oikeastaan mitään. Aika monessa hississä on varoituslaput noista nokkakärryistä, kannattaa laittaa sen ohjekuvan mukaisesti kärryt hissiin, ei sen väärän, missä varoitetaan.
Älä pakkaa mitään laatikkoa liian painavaksi, ettei mene keneltäkään selkä.
Itsellä aika paljon kirjoja, ja kirjalaatikkoon voi laittaa puolet vaikka vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenien muuttojen kokemuksella. Tee yhdestä huoneesta laatikkohuone. Sinne toiselle seinustalle tyhjät laatikot, toiselle täydet.
Haet sieltä laatikon, täytät sen, kirjoitat mitä sisältää/mihin huoneeseen menee uudessa kodissa, ja viet laatikon takaisin huoneeseen odottamaan muuttopäivää.
Muu asunto pysyy siistinä, ja muuttopäivänä on helppo kantaa samasta huoneesta kaikki ulos ja autoon. Siksi laatikkohuone kannattaa myös olla lähimpänä ulko-ovea.
Harvalla on mitään huonetta omistaa laatikoille. Niitä pakattuja laatikoita voi laitella vähän huoneeseen kuin huoneeseen jonnekin seinän viereen kasaan. Samoin niitä voi tunkea ja tyhjennettyihin kaappeihin. Aina johonkin, missä ne eivät ole tiellä viemässä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Säilöttekö oikeasti kuukauden ajan tavaroita laatikoissa? Olen hämmentynyt. Eikö niille tule käyttöä sinä aikana?
Meillä meni aika kauan tavaroiden purkamiseen. Me muutettiin remontin keskelle, käytännössä meillä oli keittiö, vessa, kylpyhuone ja pienin makuuhuone ilman vaatekaappia käytössä, kun muutto tapahtui. Laatikot oli hyvin merkattu, joten tarvittavat löytyi käyttöön, mutta paljolti ne pyörivät siellä laatikoissa. Tai oli olohuonekin tavallaan valmis, mutta se toimi huonekalujen ja laatikoiden varastona, mitä ei voinut laitella vielä niihin remontissa oleviin huoneisiin. Olin pitkälle raskaana ja lääkäriltä oli nostelukielto, joten kantelin yksittäin tavaroita niistä laatikoista, mitkä oli laitettu minulle sopivalle korkeudelle purettavaksi. Oli kyllä yhtä juhlaa, kun remontti viimein valmistui ja sai kaikki tavarat paikoilleen ja pääsi viimein omaan makuuhuoneeseen omaan sänkyyn nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilöttekö oikeasti kuukauden ajan tavaroita laatikoissa? Olen hämmentynyt. Eikö niille tule käyttöä sinä aikana?
Meillä meni aika kauan tavaroiden purkamiseen. Me muutettiin remontin keskelle, käytännössä meillä oli keittiö, vessa, kylpyhuone ja pienin makuuhuone ilman vaatekaappia käytössä, kun muutto tapahtui. Laatikot oli hyvin merkattu, joten tarvittavat löytyi käyttöön, mutta paljolti ne pyörivät siellä laatikoissa. Tai oli olohuonekin tavallaan valmis, mutta se toimi huonekalujen ja laatikoiden varastona, mitä ei voinut laitella vielä niihin remontissa oleviin huoneisiin. Olin pitkälle raskaana ja lääkäriltä oli nostelukielto, joten kantelin yksittäin tavaroita niistä laatikoista, mitkä oli laitettu minulle sopivalle korkeudelle purettavaksi. Oli kyllä yhtä juhlaa, kun remontti viimein valmistui ja sai kaikki tavarat paikoilleen ja pääsi viimein omaan makuuhuon
Tämä nyt on ihan eri tilanne kuin "tavallinen" muutto.
Tee muuttolaatikoista päällekkäin lastattavia eli kannet kiinni, eikä yksikään tavara ylitä laatikon kokoa. Ne hankalat laatikot lastataan viimeisinä, jotta jäävät päälle ja puretaan ensimmäisenä yhteen nurkkaan, jotta se muu tavara saadaan sujuvasti kulkemaan. Äläkä tee liian painavia laatikoita, jotta ne eivät murskaa pinossa alempia ja ovat kuljetettavissa. Vaikka banaanilaatikot ovat parhaita, älä siis pakkaa sellaista täyteen kirjoja. Teippi laatikossa kiinnitetään aina teippiin eli se kiertää laatikon ympäri. Se ei pysy kiinni kuivassa pahvissa. Osta hyvää pakkausteippiä. Jos kuitenkin haluat ostaa halvinta, niin osta yksi rulla hyvää, jotta opit miksi kannattaa käyttää hyvää teippiä. Laatikoihin merkinnät sisällöstä ja määränpään huoneesta. Jos on apua, seiso opastamassa apulaisia, äläkä jätä heitä päättämään ja ihmettelemään, mitä viedä. Pariskunnasta toinen on lähtöpäässä ja toinen uudessa opastamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkitsi jokaiseen laatikkoon ja jätesäkkiin mihin huoneeseen sen tavarat kuuluvat. Pakkaa erikseen mitä tarvitsee parin ekan päivän aikana ettei niitä tarvi etsiä laatikoista.
Periaatteessa toi huonemerkintä on hyvä, käytännössä edellyttää, että kantajat tietävät, mikä huone on mikin. Meillå oli 3 makuuhuonetta, jotka oli nimetty makuuhuoneeksi, työhuoneeksi ja lapsen nimellä hänen huoneeksi. Kaikista löytyi kaikkiin tarkoitettua tavaraa. Ei se mitään muuten, mutta osa tavaroista oli niin painavia, ettei niitä jaksanut siirtää paikoilleen ilman ulkopuolista apua. Äitini jäljiltä astiat oli kaapeissa ja laatikoissa miten sattuu... Eli mielummin menee itse sinne uuteen kämppään kuin jää pakkaamaan viimeisiä itse.
"Oveen lisäksi huoneen pohjapiirros, johon merkitään, mihin voivat laittaa painavat kalusteet.
Löytyy sitten sohva ja piironki sentilleen kohdaltaan."
Kaverini teki näin.
Oli kyllä iso asia selkäkipuiselle, kun painavat kalusteet odottivat valmiina just oikeilla paikoillaan, kun hän itse käveli sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksan purkaa ne viidet shortsit, kolme kesämekkoa ja kahdet sandaalit muuttokuormasta vaikka samana iltana.
Jep, eli kuten sanottu, olet sinkku etkä isomman perheen lähivanhempi. Näinhän se tuli selväksi. Tilanne on hieman eri kaksikymppisellä sinkulla siinä kt-yksiössä, kuin vaikka 5-lapsisella perheellä omakotitalossa. Se tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenien muuttojen kokemuksella. Tee yhdestä huoneesta laatikkohuone. Sinne toiselle seinustalle tyhjät laatikot, toiselle täydet.
Haet sieltä laatikon, täytät sen, kirjoitat mitä sisältää/mihin huoneeseen menee uudessa kodissa, ja viet laatikon takaisin huoneeseen odottamaan muuttopäivää.
Muu asunto pysyy siistinä, ja muuttopäivänä on helppo kantaa samasta huoneesta kaikki ulos ja autoon. Siksi laatikkohuone kannattaa myös olla lähimpänä ulko-ovea.
Harvalla on mitään huonetta omistaa laatikoille. Niitä pakattuja laatikoita voi laitella vähän huoneeseen kuin huoneeseen jonnekin seinän viereen kasaan. Samoin niitä voi tunkea ja tyhjennettyihin kaappeihin. Aina johonkin, missä ne eivät ole tiellä viemässä tilaa.
Kukin tavallaan. Ei meilläkään ole ollut "laatikoille omistettua huonetta", vaan jostain huoneesta on tehty se laatikkohuone muuttojärjestelyjen ajaksi. Koska nimenomaan ei olla tykätty siitä, että laatikoita on joka puolella.
Esimerkiksi, kun asuttiin kt-kolmiossa, oma makkarimme oli lähinnä ulko-ovea ja siitä tehtiin laatikkohuone niin, että sänky siirrettiin olohuoneen nurkkaan ja lapset sai pitää huoneensa. Toisessa asunnossa, kun lapset oli pienempiä, laatikkohuone saatiin niin että lasten sängyt tuli meidän makkariin. Jne. Me ollaan tämä todettu näppärimmäksi muutoissa juuri siksi ettei niitä laatikoita ja epäjärjestystä jaksa katsella 😀
Riidelkää ihan v*tusti. Sanokaa mielipiteet ääneen. Tais sitten mies lähtee kaljalle ja nainen saa sisustaa kodin mieleisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* Vie kaikki arvokas itse omalla autolla, ei maksetulla muuttokuljetuksella, jos valitset muuttofirman.
* Muutenkin omalla autolla kaikki mahdollinen mikä omaan autoon mahtuu, muuttokulut muuttofirman kautta tulee halvemmaksi.
* Jos käytät muuttofirmaa, roudaa itse tavarat alakertaan valmiiksi, muuttofirmat laskuttavat tuntitaksalla. Huonekalutkin saat vietyä, jos on hissitalo, aika helposti, jotkut kiva alusta alle tai kaverit apuun.
Itse vuokraisin muuttofirman siirtämään painavat kalusteet, enkä riskeeraisi talkooväen selkiä, näppejä saati varpaita.
Pianon siirtoon ammattilaiset nostolaitteineen, niin saat sen ehjänä uuteen kotiin.
T. nim. Entinen selkä
* Nykyään voi ostaa temusta sellaisia pyöriä mm. sänkyjen ja lipastojen alle.
* Apuna voi käyttää myös vanhaa peittoa, jonka päälle voi laittaa lipaston tai ruhkopatjan ja vetää sitä sitä peittoa eikä tarvitse käyttää selkää.
* aika harvalla on piano kotona,mutta siihen voi käyttää ammattilaista
En lukenut kuin aloituksen, mutta muutaman muuton tehneenä koin, että suurin osa tavaroista liikkuu paremmin kestokasseissa. Astiatkin, kun hyvin pakkaa. Helppoa kantaa vaikka molemmissa käsissä vs muuttolaatikko jonka kanssa voi kompastua. Ja itse olemme tehneet muuttomme, ei ole tarvittu muuttofirmaa. Vuodevaatteet, täkit tms jätesäkkeihin ja hyvin on toiminut. Eikä ole tarvinnut maksaa muutosta paljon. Muutamalla kympillä selvitty, kun vuokrattu pakettiauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni aika kauan tavaroiden purkamiseen. Me muutettiin remontin keskelle, käytännössä meillä oli keittiö, vessa, kylpyhuone ja pienin makuuhuone ilman vaatekaappia käytössä, kun muutto tapahtui. Laatikot oli hyvin merkattu, joten tarvittavat löytyi käyttöön, mutta paljolti ne pyörivät siellä laatikoissa. Tai oli olohuonekin tavallaan valmis, mutta se toimi huonekalujen ja laatikoiden varastona, mitä ei voinut laitella vielä niihin remontissa oleviin huoneisiin. Olin pitkälle raskaana ja lääkäriltä oli nostelukielto, joten kantelin yksittäin tavaroita niistä laatikoista, mitkä oli laitettu minulle sopivalle korkeudelle purettavaksi. Oli kyllä yhtä juhlaa, kun remontti viimein valmistui ja sai kaikki tavarat paikoilleen ja pääsi viimein omaan makuuhuon
Sama. Ekat puoli vuotta asuttiin asuntoautossa, sitten asuttiin vuosi tupakeittiössä, siitä vuoden päästä saatiin makkari käyttöön. Että onneksi oli ihan ilmaiset pahvilaatikot.
Teipistä, olen hämmentynyt että ihmiset käyttää pakkausteippiä. Itselläni aina muutossa vain jesaria, siksikin että siihen saa suoraan kirjoitettua mitä esim. jätesäkki sisältää. On myös kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* Vie kaikki arvokas itse omalla autolla, ei maksetulla muuttokuljetuksella, jos valitset muuttofirman.
* Muutenkin omalla autolla kaikki mahdollinen mikä omaan autoon mahtuu, muuttokulut muuttofirman kautta tulee halvemmaksi.
* Jos käytät muuttofirmaa, roudaa itse tavarat alakertaan valmiiksi, muuttofirmat laskuttavat tuntitaksalla. Huonekalutkin saat vietyä, jos on hissitalo, aika helposti, jotkut kiva alusta alle tai kaverit apuun.
Itse vuokraisin muuttofirman siirtämään painavat kalusteet, enkä riskeeraisi talkooväen selkiä, näppejä saati varpaita.
Pianon siirtoon ammattilaiset nostolaitteineen, niin saat sen ehjänä uuteen kotiin.
T. nim. Entinen selkä
itse siirsin yksin alakertaan lipaston ja pöydät, en nostamlla vaan raahaamalla. Toki tilava hissi ja NOKKAKÄRRYT.
* nokkakärryt ihan pakko olla, lipaston siirsin nokkakärryillä, ihan vanha täyspuu lipasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, eli kuten sanottu, olet sinkku etkä isomman perheen lähivanhempi. Näinhän se tuli selväksi. Tilanne on hieman eri kaksikymppisellä sinkulla siinä kt-yksiössä, kuin vaikka 5-lapsisella perheellä omakotitalossa. Se tästä.
Olen yli nelikymppinen kolmen lapsen äiti. Muuttoa varten vuokrasimme muuttolaatikot yhdeksi viikoksi ja ihan hyvin riitti aika pakkaamiseen ja purkamiseen. En jaksaisi katsella mitään purkamattomia laatikoita ja epämääräisiä nyssyköitä pyörimässä nurkissa viikkokaupalla.
Sitten on eri asia sekin, jos ja kun ei vaan HALUA maksaa. Me muutimme tosiaan 1200 km päähän, okt-muutto, ja muutto itsessään maksoi alle 150 euroa.
Eikä meillä ole mitenkään talo ollut tupaten täynnä tavaraa, ei ole edelleenkään. Outo päähänpinttymä nyt sinulla tuo, että jos aloittaa muuttovalmistelut ja pakkaamiset ajoissa, on heIvetisti tavaraa 😂