Onko väärin tuntea vitutusta sukulaisen suuresta eläkkeestä
Olin auttamassa isoäitiäni pankkiasioissa ja kysyin hämmstyksissäni että mistä sille on tullu yli 5000€ ja sanoi suoraan että se on hänen eläkkeensä. Tuntuu ihan älyttömältä että jotkut saa tuollaisia eläkkeitä, vaikka kyseessä onkin oma sukulainen ja pitäisi varmaan olla pelkästään tyytyväinen hänen puolestaan. Toki olen tyytyväinenkin hänen puolestaan, mutta tuntuu jotenkin epäreilultakin tuollainen. Tuskin meidän sukupolvi tulee tuollaisia eläkkeitä ikinä näkemään.
Isoäitini oli käytännössä samalla tehtaalla duunarina koko elämänsä ja saa oman eläkkeen lisäksi leskeneläkkeen. Suurin osa tuosta eläkkeestä on juurikin sitä leskeneläkettä, jota ei enää tulevat sukupolvet tule saamaan. Toki isoäitini mies oli erittäinkin hyvin palkatuissa töissä jonka seurauksena tuo leskeneläke on niin suuri. Kaiken lisäksi pääsi eläkkeelle 60 vuotiaana koska työnantajalla oli joku linjaus että naiset pääsevät aikaisemmin eläkkeelle. Ei voi mennä nämä eläkkeet millään tavalla reilusti tulevien sukupolvien näkökulmasta.
Kommentit (77)
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin, että 25 % tulee täyteen ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Koita saada itsellesi hyväpalkkainen mies, joka kuolee ennen kuin on ihan seniili ja olet itse vielä hyvässä kondiksessa. Ja hanki itsellesi kunnon tulot ja tee pitkä työura.
Vitutuksen tunteminen ai auta tilanteessasi mitään. Iloitse isoäitisi puolesta. Go granny go!
1995 syntyneet ja nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta.
Tavallisella duunarilla ei ole viiden tonnin eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten vituttaa kaikki, mutta tämä eri sukupolvien vertailu ja kadehtiminen on kyllä turhinta mitä on. Kaikki sukupolvet elää erilaisissa olosuhteissa, toisille käy huonommin, toisille paremmin, yleensä yhdellä polvella on yksi asia huonommin, toinen paremmin. Näin itsenäisyyspäivän kynnyksellä muistelen sodissa olleita vaarejani, joille oli itsestäänselvää, että mennä pitää. Vanhempani pääsivät eläkkeelle kuusikymppisinä, mutta ehtivät he kuitenkin hommia paiskoa, kun koulutusta saivat selkeästi vähemmän kuin minä.
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua.
Työikäiset ei saa asuntolainaa määräaikaisilla töillä eikä osa-aikatöillä eikä nolla-sopimuksilla eikä työkokeiluilla eikä palkkatukitöillä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Asunnot menevät purettavaksi. Ei työikäiset saa asuntolainaa joten ei he asunnoista mitään maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita saada itsellesi hyväpalkkainen mies, joka kuolee ennen kuin on ihan seniili ja olet itse vielä hyvässä kondiksessa. Ja hanki itsellesi kunnon tulot ja tee pitkä työura.
Vitutuksen tunteminen ai auta tilanteessasi mitään. Iloitse isoäitisi puolesta. Go granny go!
Niinkö, pitää myös jäädä leskeksi.
Ei muuten saa.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Kadehtiminen syö kateellista ihmistä itseään, joten ei kannata kadehtia.
Joku vihreä kuikuillut mummonsa tiliä, jossa tuo summa ovisi olla hänen elinikäiset säästönsä. Pankissa ei kyllä anneta kenenkään tulla sattumalta toisen tilejä katsselemaan, vaan jonotetaan kauempana.
Jos ne on varattu ap:lle perinnöksi ne 5000 euroa, jos malttaa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten saa.
Niin.
1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Elämä ei ole koskaan reilua. Jos isoäitisi saisi minimieläkettä niin sittenkö sinulla menisi paremmin? Voi hyvänen aika.
Vierailija kirjoitti:
Kadehtiminen syö kateellista ihmistä itseään, joten ei kannata kadehtia.
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa ja leikkasi tuet.
1000 netto eläkettä saava mummo pääsee kohta maksamaan naapuriensa yhtiölainoja.
Mummo voi jättää lääkkeet ostamatta, kun makselee naapureiden putkiremontti lainoja kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Mummo voi jättää lääkkeet ostamatta, kun makselee naapureiden putkiremontti lainoja kerrostalossa.
Mummo voi samalla hurrata, että yes ansiosidonnaista leikattiin.
Vuokraa saa korottaa vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä. Vuokralla asuva ei ole vastuussa naapureiden yhtiölainoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten saa.
Niin.
1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä.
Leskeneläke sovitetaan omaan eläkkeeseen. Mun äiti ei saa leskeneläkettä koska hammaslääkärinä sai paljon parempaa eläkettä kuin muusikko isäni.