Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun itseironia ja sarkasmi ei uppoa muihin

Vierailija
05.12.2025 |

On ikävää viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä yhtään sarkasmia tai itseironiaa. 

Mikä sen hauskempaa kuin nauraa vähän itselleen. Joillekin tämä on hirveän hankalaa. En ilkeile muille, mutta teen niin sanotusti pilkkaa itsestäni. Tunnistan omat huonot puoleni ja mua saa ihan luvan kanssa nauraa muutkin.

Kaikki eivät jostain syystä tähän kykene? Miksi? 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai suomalaisuuden ominaispiirre voi olla umpimielinen, kyräilevä hidas äly ja vihamielisyys kaikkea itseironista eli semiharmitonta leikinlaskua kohtaan? Se mikä tuossa voikin ärsyttää on juuri toisen henkinen vapaus huumorinsa kautta.

Olisi mielenkiintoista tietää, miten on teknisesti mahdollista loukkaantua toisen ihmisen itseironiasta, siis ihmisen omaan itseensä kohdistuvasta leikinlaskusta.

Samaa olen ihmetellyt, mutta mahdollista on. Olin joitakin vuosia sitten harjoittelmassa eräässä työpaikassa, jonka töissä olin oikeasti todella huono alkuun. Jossain kohtaa oli minun jo pakko kommentoida omaa pöljyyttäni tyyliin "no niin, saapa nähdä saanko tällä kertaa tämän hiton kuvan otettua väärään aikaan" ja eikö pomo ollut joku hämäläinen joka oikeasti jälkeenpäin valitti minulle, että mitä sinä oikein yritit väärään aikaan ottaa sitä kuvaa... ei ollut nähtävästi tajunnut, että en ollut ihan tosissani vaan nimenomaan yritin välttää virhettä. Minkäs teet.

Vierailija
22/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, osaan kertoa niin hauskalla tavalla noloja juttuja itsestäni, että saan kenet tahansa nauramaan kippurassa. Ja kyse ei ole mistään kännitoilailujutuista. Itseään voi pilkata seurassa niinkin, ettei kukaan luule, että kertojalla on huono itsetunto. 

Itseironia ja huono itsetunto ovat kuin paita ja peppu.

Aivan päinvastoin. Kun osaa nauraa itselleen, osaa nauraa myös muille, eikä kuvittele kenenkään olevan mitään erityistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai suomalaisuuden ominaispiirre voi olla umpimielinen, kyräilevä hidas äly ja vihamielisyys kaikkea itseironista eli semiharmitonta leikinlaskua kohtaan? Se mikä tuossa voikin ärsyttää on juuri toisen henkinen vapaus huumorinsa kautta.

Olisi mielenkiintoista tietää, miten on teknisesti mahdollista loukkaantua toisen ihmisen itseironiasta, siis ihmisen omaan itseensä kohdistuvasta leikinlaskusta.

Olen kuullut aikuisten puhuvan jälkeenpäin jonkun itseironialle kuinka se taas ylisti ja kehui itseään. Puhu sitten tällaisille itseironiaa.

Vierailija
24/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itsensä liian vakavasti ottavat ihmiset on vähän.... Tylsiä xD kaikkien pitäisi oppia nauramaan itselleen.

Vierailija
25/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, osaan kertoa niin hauskalla tavalla noloja juttuja itsestäni, että saan kenet tahansa nauramaan kippurassa. Ja kyse ei ole mistään kännitoilailujutuista. Itseään voi pilkata seurassa niinkin, ettei kukaan luule, että kertojalla on huono itsetunto. 

Itseironia ja huono itsetunto ovat kuin paita ja peppu.

Aivan päinvastoin. Kun osaa nauraa itselleen, osaa nauraa myös muille, eikä kuvittele kenenkään olevan mitään erityistä.

Mutta kun jotkut ovat niin olevinaan että tuhahtavat toisen ironialle eivätkä siedä naureskelua ollenkaan. Vaativat vakavana pönötystä mutta pian sitten alkaa omien todella outojen ja tylsien juttujen kertominen joille pitäisi nauraa.

Vierailija
26/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tunnistin tuon erään kommentoijan huomion englantilaisen huumorin ja tietyn savolaisuuspiirteen yhtäläisyydestä. Minä aina välillä unohdan, että kaikki eivät tosiaan ymmärrä!

Vierailija
27/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut aikuisten puhuvan jälkeenpäin jonkun itseironialle kuinka se taas ylisti ja kehui itseään. Puhu sitten tällaisille itseironiaa.

Voisivatko tälläiset ihmiset kivuta johtaviin asemiin? Uskon että voisivat.

Sitten on erikseen strategisesti opeteltu itseironia (koska tajutaan että se antaa ihmisestä nokkelan ja lunkin vaikutelman), jonka alla voi piileksiä kuitenkin täysi piinkova paksiainen.

Vierailija
28/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan itseironiassa toki se vaara, että joku sekoittaa sen huonoon itsetuntoon, tai kuten aiemmin sanottiin, luulee ironikon olevan tosissaan tai jopa että nyt vähätelläänkin tapahtunutta ongelmatilannetta. On kuitenkin eri asia naurahtaa kevyesti omalle virheelleen ja sanoa "tämähän meni mallikkaasti" kuin sanoa "minä olen tyhmä enkä ikinä opi".

Vierailija
29/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on erikseen strategisesti opeteltu itseiron

Minusta itseironia ei mitenkään poissulje mahdollisuutta, että ihminen on piinkova pazkiainen. Kyllä se käkkiäinenkin voi osata nauraa itselleen, mutta silti jatkaa valitsemallaan linjalla. Mutta jos saat sen nauramaan omalle piinkovalle ytimelleen, kyllä se pikkuhiljaa lähtee jostain päästä pehmenemään.

Vierailija
30/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään että ihmiset on erilaisia, ei kaikkia ole hyvä tasapäistää toistensa klooneiksi. 

<

Vierailija
31/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tunnistin tuon erään kommentoijan huomion englantilaisen huumorin ja tietyn savolaisuuspiirteen yhtäläisyydestä. Minä aina välillä unohdan, että kaikki eivät tosiaan ymmärrä!

Minä olen havainnoinut tämän asian monta kertaa. Itä-Suomessa kaveriporukassa naurettiin viimeksi aivan vedet silmissä yhdelle hiukan pettämiseen taipuvaiselle herrasmiehelle, joka pyrki kaverinsa vaimon kanssa saunaan (puolivahingossa). Juuri oltiin muisteltu jotain hänen vanhaa hiukan kyseenalaista, mutta hauskaa lähentely-yritystään. Ja parasta oli, että kyseinen mies itse nauroi itselleen aivan vilpittömästi ja loukkaantumatta, kuten myös vaimonsa. Rapatessa roiskuu, ja rakennusmiehillä varsinkin. Ajattelin taas silloin, että nykyisessä asuinpaikassani Länsi-Suomessa en tunne ketään, jolle edes uskaltaisin tuollaisesta asiasta nälviä, puhumattakaan että osaisi ottaa huumorilla. 

Vierailija
32/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on erikseen strategisesti opeteltu itseiron

Jos elämä on noin kovaa kilpailua sitten pitää vaan pönöttää tylsänä tylsässä porukassa ja masentua. Mutta älkää nyt sitten naureskelko kahvipöydässä isäntäväelle tai vieraille, ei sekään anna teistä fiksua kuvaa.

Vierailija
33/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän vaikea sanoa mistä on kyse. Tuo on kyllä laji missä voi olla tosi huono. Sellainen jatkuva minäminäminä tässä morkkaan itseäni hehehehe -tyyppi ei ole yhtään sen parempaa seuraa kun kukaan muukaan hapen vievä yhden asian ihminen. Jos osaat olla normaalikin, sarkasmisi ja itseironiasi ei ole mikään sirkustemppu, et heitä kaikkea hassuksi jne. Niin olet jo varmaan selvemmillä vesillä. Itse pidän sarkasmia ja itseironiaa kuivakkaan älykkyyden lajina, joka toimii sopivina annoksina oikeissa kontekteissa. 

Sirkuspelle älämölö on taas sitten sitä huonon itsetunnon tuulettelua, morkkaat itseäsi ennen kuin kukaan muu ehtii. Se on oikeasti kiusallista.

Vierailija
34/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan itseironiassa toki se vaara, että joku sekoittaa sen huonoon itsetuntoon, tai kuten aiemmin sanottiin, luulee ironikon olevan tosissaan tai jopa että nyt vähätelläänkin tapahtunutta ongelmatilannetta. On kuitenkin eri asia naurahtaa kevyesti omalle virheelleen ja sanoa "tämähän meni mallikkaasti" kuin sanoa "minä olen tyhmä enkä ikinä opi".

Tuon "tämähän meni mallikkaasti" -lauseen jotkut tulkitsee omakehuksi ja itsensä ylentämiseksi. Jotkut on niin tosikkoja.

Vierailija
35/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten kun kuulen lauseen "ei ymmärrä sarkasmia", niin sanoja ei itse ymmärrä ollenkaan mitä sarkasmi on. Huonot vitsit, kiusaaminen tai hölmöily ei ole sarkasmia.  

Vierailija
36/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten kun kuulen lauseen "ei ymmärrä sarkasmia", niin sanoja ei itse ymmärrä ollenkaan mitä sarkasmi on. Huonot vitsit, kiusaaminen tai hölmöily ei ole sarkasmia.  

Jaaha, saatiin tänne taas yksi huumorin auktoriteetti, joka on antanut tuomionsa. Hölmöily ei ole sarkasmia, ettäs tiedätte! Eikä arkkitehtuuri ole keltaista! Kyllä minä tiedän.

Vierailija
37/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille ei oikein voi mitään, huumori ylipäänsä ei sovi kaikille. Osa ihmisistä vain on niin tosikkoja, etteivät osaa nauraa millekään ja osalla niin suuri ja hauras ego, etteivät varsinkaan osaa nauraa itselleen. Sellaiset hermostuvat saman tien vaikka tyhmempikin tajuaa vitsin harmittomaksi. Pahimmillaan he ovat lisäksi ilkeämielisiä, eli eivät kestä itseensä kohdistuvaa hyväntahtoistakaan huumoria, mutta muita piikittelevät hyvinkin julmasti, tarkoituksenaan vain kiusata, ei naurattaa. 

Emme mainitse erään oranssin miesoletetun nimeä tässä.

Vierailija
38/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän vaikea sanoa mistä on kyse. Tuo on kyllä laji missä voi olla tosi huono. Sellainen jatkuva minäminäminä tässä morkkaan itseäni hehehehe -tyyppi ei ole yhtään sen parempaa seuraa kun kukaan muukaan hapen vievä yhden asian ihminen. Jos osaat olla normaalikin, sarkasmisi ja itseironiasi ei ole mikään sirkustemppu, et heitä kaikkea hassuksi jne. Niin olet jo varmaan selvemmillä vesillä. Itse pidän sarkasmia ja itseironiaa kuivakkaan älykkyyden lajina, joka toimii sopivina annoksina oikeissa kontekteissa. 

Sirkuspelle älämölö on taas sitten sitä huonon itsetunnon tuulettelua, morkkaat itseäsi ennen kuin kukaan muu ehtii. Se on oikeasti kiusallista.

Kuulostaa niin markojen jutulta

Vierailija
39/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeenkyrö 🥇

Vierailija
40/40 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä pelkää kaikki ollaan vuorollaan pazkiaisia, myös sinä.

<

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän