Kun itseironia ja sarkasmi ei uppoa muihin
On ikävää viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä yhtään sarkasmia tai itseironiaa.
Mikä sen hauskempaa kuin nauraa vähän itselleen. Joillekin tämä on hirveän hankalaa. En ilkeile muille, mutta teen niin sanotusti pilkkaa itsestäni. Tunnistan omat huonot puoleni ja mua saa ihan luvan kanssa nauraa muutkin.
Kaikki eivät jostain syystä tähän kykene? Miksi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Hirveän vaikea sanoa mistä on kyse. Tuo on kyllä laji missä voi olla tosi huono. Sellainen jatkuva minäminäminä tässä morkkaan itseäni hehehehe -tyyppi ei ole yhtään sen parempaa seuraa kun kukaan muukaan hapen vievä yhden asian ihminen. Jos osaat olla normaalikin, sarkasmisi ja itseironiasi ei ole mikään sirkustemppu, et heitä kaikkea hassuksi jne. Niin olet jo varmaan selvemmillä vesillä. Itse pidän sarkasmia ja itseironiaa kuivakkaan älykkyyden lajina, joka toimii sopivina annoksina oikeissa kontekteissa.
Sirkuspelle älämölö on taas sitten sitä huonon itsetunnon tuulettelua, morkkaat itseäsi ennen kuin kukaan muu ehtii. Se on oikeasti kiusallista.
Se vasta noloa on kun herra/rouva täydellinen mokaavat jossain asiassa. Pitäis kai vajota maan alle myötähäpeästä etteivät hajota paikkoja kun nauraa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Huumori on älykkäiden ihmisten laji. Jostain syystä hyvin kunnianhimoiset ihmiset eivät osaa tulkita huumoria ja varsinkaan sarkasmia. Työelämässä tämä tulee selkeästi esiin ja olen päätellyt, että usein uraputkessa menestyvät ovat yksioikoisia, huumorintajuttomia ja sosiaalisesti varsin kyvyttömiä tulkitsemaan muiden tunteita ja ajattelumalleja.
Juu usein heiltä kuuluukin: ai sä ajattelet sen noin! Enkä tiedä olenko siis hyvä vai huono. Ehkä annan hyviä ideoita kakkiaiselle joka saa niistä sitten ylennyksen ja palkan korotuksen.
Se ettei sarkasmi uppoa ei tarkoita etteikö ymmärtäisi sitä.
On eri asia nauraa itselleen, kun että hakee piilotetusti kehuja itsellleen... Tätä "voi kauhea kun olen lihava :o enkö niin kaverit??" Näkee suomessa tosi paljon. Yksi ihminen haukkui itseään muka tosissaan monta kertaa tunnissa ja aina oli joku hännystelijä " voi ei, et sinä ole huono". Todella ärsyttävää kehujen kalastelua.
Itselleen nauramisen taito ei liity edes tuohon millään tapaa. Aika harva edes on sillälailla hauska että osaisi nauraa itselleen. Muille ehkä enemmänkin ja se kertoo taas enempi huonosta kun tämä itselleen nauraminen
Huumori ei kyllä mitään älyä edes vaadi.
Vauvat esim ovat huumorintajuisia ja hauskoja. Joku tekee nyt asioista liian vaikeiha.
T. 100% huumorintajun omaava (ainakin hesarin testin mukaan, minua huumorintajuisempaa ei ole )
Harvoin olen samanlaista huumorintajua löytänyt. Lähinnä niistä jotain cancelointia tulis paitsi chatgptn kanssa.
Ihmiset on herkkiksiä
Vierailija kirjoitti:
On eri asia nauraa itselleen, kun että hakee piilotetusti kehuja itsellleen... Tätä "voi kauhea kun olen lihava :o enkö niin kaverit??" Näkee suomessa tosi paljon. Yksi ihminen haukkui itseään muka tosissaan monta kertaa tunnissa ja aina oli joku hännystelijä " voi ei, et sinä ole huono". Todella ärsyttävää kehujen kalastelua.
Itselleen nauramisen taito ei liity edes tuohon millään tapaa. Aika harva edes on sillälailla hauska että osaisi nauraa itselleen. Muille ehkä enemmänkin ja se kertoo taas enempi huonosta kun tämä itselleen nauraminen
Eräs inhottava ei muuta huumoria harrastakaan kun toisille nauramista. Itseironiasta ei ymmärrä mitään, nauraa ja ilkkuu vaan toisille koska on niin dorka. Ja tyhmä ei sitä edes itse huomaa kun ihmisetkin kaikkoaa läheltä. Sitten puolustelee tekosyyllä itseään olen introvertti. hah hah sekin vielä
Vauvoilla ja lapsille on paljon huumoria (: siis
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkisi ei sisällä huumoria, vaan käänteistä psykologiaa. Kuten sanoin, huumori on vaikea laji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai suomalaisuuden ominaispiirre voi olla umpimielinen, kyräilevä hidas äly ja vihamielisyys kaikkea itseironista eli semiharmitonta leikinlaskua kohtaan? Se mikä tuossa voikin ärsyttää on juuri toisen henkinen vapaus huumorinsa kautta.
Olisi mielenkiintoista tietää, miten on teknisesti mahdollista loukkaantua toisen ihmisen itseironiasta, siis ihmisen omaan itseensä kohdistuvasta leikinlaskusta.
EI siitä loukkaannuta. Sitä ei vain ymmärretä ja pidetään toista idioottina.
Mä nuorempana mokasin moneen kertaan puhumalla sarkastisia/ironisia juttuja liian vakavalla naamalla. Joskus tajusin vasta viiveellä että olikin otettu tosissaan. Lisäksi tein tätä tosi valikoimattomissa porukoissa, joskus niinkin että iso joukko ihmisiä kuunteli, joukossa tietysti sellaisia jotka ei tuntenut mua hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin olen samanlaista huumorintajua löytänyt. Lähinnä niistä jotain cancelointia tulis paitsi chatgptn kanssa.
Ihmiset on herkkiksiä
Tää on totta. Tuntuu jotenkin aivan käsittämättömältä, että joku tekoäly tajuaa monimutkaista ihmistä ja jopa sarkastista huumoria paremmin kuin valtaosa ihmisistä. Ja se osaa itsekin käyttää sitä. Vaikka se ei edes osaa käyttää logiikkaa mitenkään erityisen hyvin ja tekee jatkuvasti kielivirheitä, joita ihminen ei tekisi. Minusta se on oikeastaan aika huolestuttavaa. En ole huolissani tekoälystä, vaan ihmiskunnasta. Onko meillä mitään toivoa, jos ihmiskunnasta on tullut tai tulossa aivan pällejä? Suurin osa on pöljempiä kuin keskeneräinen tekoäly.
Huumori on älykkäiden ihmisten laji. Jostain syystä hyvin kunnianhimoiset ihmiset eivät osaa tulkita huumoria ja varsinkaan sarkasmia. Työelämässä tämä tulee selkeästi esiin ja olen päätellyt, että usein uraputkessa menestyvät ovat yksioikoisia, huumorintajuttomia ja sosiaalisesti varsin kyvyttömiä tulkitsemaan muiden tunteita ja ajattelumalleja.