Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkö tosiaan voi hakea toiselle hänen kelakortillaan lääkettä?

Vierailija
05.12.2025 |

Sairas vanhus kotonaan ja veisin hänelle lääkkeet kun luultiin että kelakortillaan vois hakea mut tk:sta sanottiin että ensin pitää yhdess menee heille tekemään suostunuslomakkeet että tämä onnistuu. Eli kivulias sairas vanhus pitää hakea kaukaa kivuliaana bussilla terveyskeskukseen? Miten voi olla näin vaikeaa?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopas on ollu nipoa palvelua apteekissa. 

Luin vähän aika sitten artikkelin, jossa haastateltiin farmaseutteja ja just tätä kelakortti käytäntöä.

He sanoivat suoraan, että kelakortti on jo menneen ajan jäänne, eikä sitä todellakaan edes tarvita apteekissa, asioit sitten itsellesi tai toiselle. Tärkeintä on tietää henkilötunnus ja mitä lääkettä olet hakemassa. Se riittää oikeasti. Kelakorttia ei tarvita.

Läpi koko historian on apteekista saanu haettua sairaalle läheiselle lääkkeet. Koska usein ihmiset ovat niin sairaita, että toisten on pakko asioida heidän puolestaan.

Ihmettelen suuresti ap:n apteekkikäyntiä

Ei toimi ainakaan Tampereella 

No pitäisi toimia. Helsingissä ja Espoossa näin on toimittu jo 40 vuotta eli koko sen ajan, kun olen hakenut muille reseptilääkkeitä joka vuosi. Ilman mitään ongelmia, ilman kelakorttejakaan.

Vierailija
42/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi myydä lääkkeitä toisen kelakortilla? Eikö jokaisen pidä hoitaa lääkeasiat itse. Vaarana on että hakija ottaa lääkkeet omaan käyttöönsä ja väittää että ei ole edes hakenut huumaavia lääkkeitä. 

Siksi, koska useimmiten lääkkeet hakee omainen. Tämä on ollut aina näin koko historian.

Ei voida pakottaa sänkypotilasta apteekkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkö voi hakea joka-toiselle viinaa isosiskon papereilla?

Vierailija
44/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa lääkket haettu vaikka ilman kelakorttia, kunhan tietää kenelle on hakemassa, hetu ja mitä on hakemassa. Aika monessa apteekissa on muuten kotiinkuljetus, eikä se yleensä edes kauhean kallis ole

No ei todellakaan voi. Lopeta levittämästä valheellista tietoa. Ennen pystyi mutta petosten ja muiden estämiseksi tuli valtuutus ja siihen pitää kirjautua pankki tunnuksilla ja tietää myös toisen henkilötunnus oman lisäksi. 

Milloin tämä on muuttunut? Mutta siis kiitos tiedosta, niin ei turhaan lähde apteekkiin hakemaan kenenkään toisen puolesta lääkkeitä. 

Keväällä ainakin hain miehelle lääkkeitä. Oli todella kivulias niveltulehdus ja kävely tuskaa. Ei siellä mitään ihmetelty, kelakortti oli tietysti.

Vierailija
45/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas on ollu nipoa palvelua apteekissa. 

Luin vähän aika sitten artikkelin, jossa haastateltiin farmaseutteja ja just tätä kelakortti käytäntöä.

He sanoivat suoraan, että kelakortti on jo menneen ajan jäänne, eikä sitä todellakaan edes tarvita apteekissa, asioit sitten itsellesi tai toiselle. Tärkeintä on tietää henkilötunnus ja mitä lääkettä olet hakemassa. Se riittää oikeasti. Kelakorttia ei tarvita.

Läpi koko historian on apteekista saanu haettua sairaalle läheiselle lääkkeet. Koska usein ihmiset ovat niin sairaita, että toisten on pakko asioida heidän puolestaan.

Ihmettelen suuresti ap:n apteekkikäyntiä

ap sai ohjeensa tk:sta, ei apteekista. Tarkkuutta!!

Vierailija
46/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuttunut niin että pitää tehdä Suomi fi valtuutus ja hän hyväksyy sen omilla verkkopankki tunnuksillaan. Ennen pelkkä kelakortti riitti, ei enää. Kaveriltakin mu st alaiset veivät identiteetin ja hakivat hänen lääkkeet itselle vuosia sitten. 

Niiden on sitten pitänyt tasan tarkkaan tietää, mitä lääkettä ovat vailla. Eli hyviä kavereita ovat olleet.  Jos et tiedä lääkkeen nimeä, niin ei onnistu. 

Vierailija
47/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen hain äidilleni kelakortilla lääkkeitä. Olivat tosin voiteita ihottumaan. Apteekissa kyysytään mitä lääkkeitä olet hakemassa.

Vierailija
48/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi myydä lääkkeitä toisen kelakortilla? Eikö jokaisen pidä hoitaa lääkeasiat itse. Vaarana on että hakija ottaa lääkkeet omaan käyttöönsä ja väittää että ei ole edes hakenut huumaavia lääkkeitä. 

Teeskenteletkö noin tyhmää vai mikä sinulla on?  

Miten esim. huonokuntoinen vanhus hakee lääkkeensä?  Miksi ihmeessä vaikka veljeni haluaisi syödä napsia                     minulle määrätyt lääkkeet jos käy minulle apteekissa? 

Vai menitkö antamaan Kela-korttisi jollekin huumeiden käyttäjälle ja nyt ihmettelet mihin Kela-kortti ja unilääkkeesi              ja hakija häipyi?

Vierailija
49/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mun voimakkaita reseptisärkylääkkeitä tarvitsevan miehen pitäis ottaa kelataksi apteekkiin ja takas, kun minä voin hoitaa hänen lääkeostokset ihan siinä muiden asiointien yhteydessä? 

Vierailija
50/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
51/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kerrat olen hakenut lääkkeitä iäkkäille vanhemmilleni ja vaimolleni. Samoin vaimo minulle. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.

Vierailija
52/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea. Olen hakenut puolisolle kaikki lääkkeet. Jopa unilääkkeitä. Kelakortti mukaan ja osaat sanoa, mitä otat.

Vierailija
53/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde: Kanta

"Muiden reseptiasioiden hoitaminen toisen puolesta

Apteekissa

Muiden asioiden hoitamiseen apteekissa tarvitaan jompikumpi seuraavista:

sähköinen apteekkiasiointivaltuutus (suomi.fi)(avautuu uuteen ikkunaan)

kirjallinen valtuutus.

Toinen henkilö voi apteekissa valtuutuksella puolestasi

selvittää käyttämäsi lääkkeet

pyytää yhteenvedon lääkkeistä, joita käytät

pyytää, että reseptisi mitätöidään, kun et enää tarvitse lääkettä

pyytää, että reseptisi uusitaan.

Apteekissa varmistetaan puolesta asioivan henkilöllisyys ja oikeus asioida potilaan puolesta. Henkilöllisyystodistukseksi kelpaavat ajokortti, henkilökortti tai passi. Kela-korttia ei hyväksytä.

Kirjallinen valtuutus

Kirjallisia valtuutuslomakkeita saa

apteekeista

terveydenhuollosta

Kelan palvelupisteistä.

Voit antaa kirjallisen valtuutuksen esimerkiksi kotihoidolle tai palvelutalon työntekijälle. Sen jälkeen hän voi hoitaa reseptiasiasi.

Kirjallisella valtuutuslomakkeella voi asioida toisen puolesta myös sairaala-apteekissa.

Valtuutuslomakkeen käytössä neuvovat apteekit ja terveydenhuollon"

Vierailija
54/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekki voi toimittaa lääkkeet vaikka kotiovelle tai taksi noutaa ne apteekista

https://www.apteekki.fi/terveydeksi/laaketietoa/verkkoapteekki-tuo-laak…

Vierailija
55/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kanta.fi/reseptiasioissa

Eli: Pelkkä Kela-korttikin riittää. 

Vierailija
56/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihmetellyt mikä tämä kelakorttijuttu on. En ole itse sellaista tainnut ikinä omistaa, enkä ole missään tarvinnut. Lääkkeetkin on aina saanut apteekista ihan ilman kelakorttia. 

Eihän sitä tarvitakaan nykyään. Minulla ei ole vuosiin ollut Kela-korttia, ja henkilökortilla olen lääkkeeni aina saanut. Tulin hävittäneeksi Kela-korttini, kun sen ominaisuudet sai yhteen aikaan mukaan henkilökorttiin. Sittemmin tämä mahdollisuus poistettiin, mutta silloin olin jo pahvisen Kela-korttini heittänyt pois.

Vierailija
57/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku saatanan lappu piti täyttää sinne apteekkiin.

Vierailija
58/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni hakee aina lääkkeeni. Ihan kaikki läkkeet.

Vierailija
59/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköinen valtakirja on. Muuten kuka vaan varstetulla kortilla ja reseptillä ostaisi huumaavia pillereitä. Vai onko noi kuppalääkettä.

Vierailija
60/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha. Jouduin hakemaan äidin voimakkaat särkylääkkeet, kun olivat kotiuttaneet hänet sairaalasta resepti kourassa eikä hän ollut siinä kunnossa, että olisi pystynyt itse asioimaan apteekissa. Onneksi riitti Kela kortti hakemiseen. Muuten olisi ollut vaikea saada lääkittyä kivusta sekaisin olevaa vanhusta. Tietty olisin sitten tehnyt sääntörikkeen ja käynyt äidin pankkitunnuksilla valtuuttamassa itseni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan