Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkö tosiaan voi hakea toiselle hänen kelakortillaan lääkettä?

Vierailija
05.12.2025 |

Sairas vanhus kotonaan ja veisin hänelle lääkkeet kun luultiin että kelakortillaan vois hakea mut tk:sta sanottiin että ensin pitää yhdess menee heille tekemään suostunuslomakkeet että tämä onnistuu. Eli kivulias sairas vanhus pitää hakea kaukaa kivuliaana bussilla terveyskeskukseen? Miten voi olla näin vaikeaa?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea, mutta sun pitää osata sanoa se lääke nimeltä.

Ei voi hakea ilman valtuutusta.

Vierailija
22/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on ollu nipoa palvelua apteekissa. 

Luin vähän aika sitten artikkelin, jossa haastateltiin farmaseutteja ja just tätä kelakortti käytäntöä.

He sanoivat suoraan, että kelakortti on jo menneen ajan jäänne, eikä sitä todellakaan edes tarvita apteekissa, asioit sitten itsellesi tai toiselle. Tärkeintä on tietää henkilötunnus ja mitä lääkettä olet hakemassa. Se riittää oikeasti. Kelakorttia ei tarvita.

Läpi koko historian on apteekista saanu haettua sairaalle läheiselle lääkkeet. Koska usein ihmiset ovat niin sairaita, että toisten on pakko asioida heidän puolestaan.

Ihmettelen suuresti ap:n apteekkikäyntiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea, mutta sun pitää osata sanoa se lääke nimeltä.

Ei voi hakea ilman valtuutusta.

Kyllä voi. 

Vierailija
24/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa lääkket haettu vaikka ilman kelakorttia, kunhan tietää kenelle on hakemassa, hetu ja mitä on hakemassa. Aika monessa apteekissa on muuten kotiinkuljetus, eikä se yleensä edes kauhean kallis ole

No ei todellakaan voi. Lopeta levittämästä valheellista tietoa. Ennen pystyi mutta petosten ja muiden estämiseksi tuli valtuutus ja siihen pitää kirjautua pankki tunnuksilla ja tietää myös toisen henkilötunnus oman lisäksi. 

Vierailija
25/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa lääkket haettu vaikka ilman kelakorttia, kunhan tietää kenelle on hakemassa, hetu ja mitä on hakemassa. Aika monessa apteekissa on muuten kotiinkuljetus, eikä se yleensä edes kauhean kallis ole

Omalle lapselle oisin just hakenut niin et oli kuva hänen passista ja tiedossa kaikki mut en todellakaan saanut vaikkei lapsi ole estoja laittanut. Mies taas sai kysymällä ilman mitään kortteja eli taitaa vaihdella riippuen hlöstä.

Just tänään hain lapsen lääkkeet ja oli pojan kelakortti vielä unohtunut kotiin niin kelpasi ihan minun oma henkilökortti, kysyivät vaan lapsen hetun ja tietty lääkkeen nimi pitää sanoa.

Vierailija
26/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakennut esim morfiinia. Ei ole lääkekohtausia eroja

27/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan voi. Lopeta levittämästä valheellista tietoa. Ennen pystyi mutta petosten ja muiden estämiseksi tuli valtuutus ja siihen pitää kirjautua pankki tunnuksilla ja tietää myös toisen henkilötunnus oman lisäksi. 

Milloin tämä on muuttunut? Mutta siis kiitos tiedosta, niin ei turhaan lähde apteekkiin hakemaan kenenkään toisen puolesta lääkkeitä. 

Vierailija
28/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalle lapselle oisin just hakenut niin et oli kuva hänen passista ja tiedossa kaikki mut en todellakaan saanut vaikkei lapsi ole estoja laittanut. Mies taas sai kysymällä ilman mitään kortteja eli taitaa vaihdella riippuen hlöstä.

Niin riippuu. Mun lyricat ja opamoxit sai haettua paperille kirjoittamalla valtakirjalla ns ulkoiselta habitukseltaan "siistimpi" kaveri , mutta naapurille ei annettu ennenkuin soittivat hänen kanssa lisäksi vielä minulle. 

Vierailija
29/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vähän aika sitten artikkelin, jossa haastateltiin farmaseutteja ja just tätä kelakortti käytäntöä.

He sanoivat suoraan, että kelakortti on jo menneen ajan jäänne, eikä sitä todellakaan edes tarvita apteekissa, asioit sitten itsellesi tai toiselle. Tärkeintä on tietää henkilötunnus ja mitä lääkettä olet hakemassa. Se riittää oikeasti. Kelakorttia ei tarvita.

Läpi koko historian on apteekista saanu haettua sairaalle läheiselle lääkkeet. Koska usein ihmiset ovat niin sairaita, että toisten on pakko asioida heidän puolestaan.

Ei toimi ainakaan Tampereella 

Vierailija
30/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kotipaikkakunnalla huolehdin vanhempieni lääkeostoista. Äidilläni oli vaikeaan hermosärkyyn ns. kolmiolääkkeitä, eikä ikinä ollut ongelmia niiden saamisessa. Minulla oli hänen Kela-korttinsa ja osasin kertoa, mikä lääke oli kyseessä. Mutta, mutta. Kun olisin laittanut uusittavaksi isäni reseptin apteekin kautta (isälläni ei ollut pankkitunnuksia, joten uusiminen OmaKannassa ei onnistunut), niin siihenpä sitten vaadittiinkin valtakirja. Myöskään listaus isän resepteistä ei onnistunut ilman valtakirjaa.

Vierailija
31/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kangasalla ainakin saa haettua ihan ilman mitään valtuutuksia lapsen lääkkeet edelleenkin, tänään just hain.

Vierailija
32/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi myydä lääkkeitä toisen kelakortilla? Eikö jokaisen pidä hoitaa lääkeasiat itse. Vaarana on että hakija ottaa lääkkeet omaan käyttöönsä ja väittää että ei ole edes hakenut huumaavia lääkkeitä. 

Vierailija
33/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain vanhemmalleni lääkkeet hänen kotiutuessaan sairaalasta leikkauksesta. Sairaalassa olivat tulostaneet reseptin, jossa itse resepti ja  qr-koodi. Annoin  paperin apteekissa farmaseutille, sanoin asioivani vanhempani puolesta. Farmaseutti teki hommansa, luovutti lääkkeen minulle ohjeineen ja minä menin kassalle. Ei tarvittu kelakorttia edes, koska qr-koodi. 

34/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi myydä lääkkeitä toisen kelakortilla? Eikö jokaisen pidä hoitaa lääkeasiat itse. Vaarana on että hakija ottaa lääkkeet omaan käyttöönsä ja väittää että ei ole edes hakenut huumaavia lääkkeitä. 

Koska se, jonka lääkkeistä on kyse, ei ehkä itse enää kykene asioimaan apteekissa. Mun äiti kuoli 2,5 vuotta sitten ja hänelle vielä me lapsensa pystyttiin hakemaan apteekista lääkkeet. Viimeiseen puoleen vuoteen hän eip ystynyt kunnolla edes kävelemään, niin ihan mahdotonta olisi ollut saada raahattua muistisairasta jonnekin apteekkiin. 

Vierailija
35/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia lääkkeitä ei saa, tavalliset kyllä.

Tässä nyt tiätty nimesomaan kiinnostelis ne epätavallisemmat lääkkeet. Oikotiä onneen. Oikotiä.

Vierailija
36/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain pkv lääkkeitä tai vastaavia tuskin saa, mut peruslääkkeet pitäis saada ihan ilman mitään suostumuksia, pelkällä kelakortilla.

Pankkiin et pääse kymppiä tallentamaan ilman kuulustelua mutta jos kadulta löydät kelakortin niin apteekista kannattaa käydä kysymässä mitä sillä saa.

Only in Finland.

Apteekissa ei kerrota mitä kortilla saa vaan pitää osata kertoa mitä lääkettä haluaa.

Vierailija
37/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni työstä tullessaan on käynyt minulle monesti apteekeissa. Olen antanut kelakorttini mukaan ja kirjoittanut lapun mitä lääkettä. 

Kaikkea on saanut: Mielialalääkettä, rauhoittavia sekä unilääkettä.

Ja tosiaan useissa apteekeissa, mikä nyt on sattunut olemaan matkan varrella.

Samoin olen itse hakenut äidille lääkkeitä ihan toiselta paikkakunnalta äidin kelakortilla ilman ongelmia.

Ja nämä ihan tässä parin viikon sisällä.

Vierailija
38/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kangasalla ainakin saa haettua ihan ilman mitään valtuutuksia lapsen lääkkeet edelleenkin, tänään just hain.

Mä hain eilen täysi-ikäiselle pojalleni lääkärin määräämää ihovoidetta. Ihan helposti sain. Olen saanut haettua hänelle ilman kelakorttiakin miljoona kertaa. Habitukseni on siisti perheenäiti, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa, että pärstäkertoimella annetaan.

Vierailija
39/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain vanhemmalleni lääkkeet hänen kotiutuessaan sairaalasta leikkauksesta. Sairaalassa olivat tulostaneet reseptin, jossa itse resepti ja  qr-koodi. Annoin  paperin apteekissa farmaseutille, sanoin asioivani vanhempani puolesta. Farmaseutti teki hommansa, luovutti lääkkeen minulle ohjeineen ja minä menin kassalle. Ei tarvittu kelakorttia edes, koska qr-koodi. 

Ja vaikka ei olisi ollut mitään qr-koodejakaan, olisit saanut lääkkeet ilman vanhempasi kelakorttiakin. Pelkkä henkilötunnuksen tietäminen ja mitä lääkettä hakee, riittää.

Vierailija
40/66 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähiomaiselle tulee lääkkeet apteekista valmiissa päiväannospaketeissa, kotihoito hakee ja toimittaa ne. Ei hän pääse itse liikkumaan kuin ihan metrejä vain.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi