Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkö tosiaan voi hakea toiselle hänen kelakortillaan lääkettä?

Vierailija
05.12.2025 |

Sairas vanhus kotonaan ja veisin hänelle lääkkeet kun luultiin että kelakortillaan vois hakea mut tk:sta sanottiin että ensin pitää yhdess menee heille tekemään suostunuslomakkeet että tämä onnistuu. Eli kivulias sairas vanhus pitää hakea kaukaa kivuliaana bussilla terveyskeskukseen? Miten voi olla näin vaikeaa?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä saa hakea toisen kelakortilla, sinun pitää tietää mitä lääkettä olet hakemassa ja kuinka paljon. Reseptien uusimiseen tai muuttamiseen tarvitsee valtuutuksen, reseptien kertomiseen tarvitsee valtuutuksen myös. Jos menen apteekkiin jonkun toisen kelakortin kanssa ne eivät kerro mitä lääkkeitä voin saada, jos nyt löydän jonkun kelakortin kadulta niin en voi mennä ostamaan sen vahvoja kipulääkkeitä, ellen osaa apteekissa sanoa mitä lääkettä olen ostamassa.

Vierailija
62/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa apteekista kelakortilla toisen lääkkeet. Olen vastikään hakenut ystävän leikkauksen jälkeen vahvoja särkylääkkeitä hänen kelakortillaan ja maksukortillaan. Itse potilas odotti autossa. Ei ollut ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kotipaikkakunnalla huolehdin vanhempieni lääkeostoista. Äidilläni oli vaikeaan hermosärkyyn ns. kolmiolääkkeitä, eikä ikinä ollut ongelmia niiden saamisessa. Minulla oli hänen Kela-korttinsa ja osasin kertoa, mikä lääke oli kyseessä. Mutta, mutta. Kun olisin laittanut uusittavaksi isäni reseptin apteekin kautta (isälläni ei ollut pankkitunnuksia, joten uusiminen OmaKannassa ei onnistunut), niin siihenpä sitten vaadittiinkin valtakirja. Myöskään listaus isän resepteistä ei onnistunut ilman valtakirjaa.

Minulle kävi ihan samoin omien vanhempien kohdalla.

Vierailija
64/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa Kela-kortilla haettua. Teen tätä viikottain.

Vierailija
65/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännityksellä odotan, pitääkö kohta eläintenkin antaa valtakirja ihmiselle. Tähän saakka olen saanut kissan lääkkeet apteekista pelkällä paperisella reseptillä.

Vierailija
66/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hakenut mieheni asmalääkkeen kun hän oli sairas, eikä kukaan kysellyt mitään valtuuksia.

Vierailija
67/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännityksellä odotan, pitääkö kohta eläintenkin antaa valtakirja ihmiselle. Tähän saakka olen saanut kissan lääkkeet apteekista pelkällä paperisella reseptillä.

Minun kissalla ei edes ole kela-korttia. Onneksi olen saanut aina eläinlääkäriltä lääkkeet mukaan, ei ole tarvinnut kissan reseptilääkkeitä apteekista hakea. Sen virtsavaivalääkkeet on oikeasti lisäravinteita niin niitä saa ilman reseptiä ostaa.

Vierailija
68/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.yliopistonapteekki.fi/asiakaspalvelu/asiointia-helpottavat-…

Apteekin sivulla ohje toisen puolesta asiointiin. 

Vierailija
69/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä saa hakea toisen kelakortilla, sinun pitää tietää mitä lääkettä olet hakemassa ja kuinka paljon. Reseptien uusimiseen tai muuttamiseen tarvitsee valtuutuksen, reseptien kertomiseen tarvitsee valtuutuksen myös. Jos menen apteekkiin jonkun toisen kelakortin kanssa ne eivät kerro mitä lääkkeitä voin saada, jos nyt löydän jonkun kelakortin kadulta niin en voi mennä ostamaan sen vahvoja kipulääkkeitä, ellen osaa apteekissa sanoa mitä lääkettä olen ostamassa.

Harmillista että vanhus ei usko minua tässä vaan terveyskeskusta jonne soitti. Ei siis anna kelakorttia minulle vaan kärsii nyt sitten viikonlopun yli että päästään ensi viikolla terveyskeskukseen tekemään valtuutus tulevaa varten ja hän pääsee samalla reissulla apteekkiin. Toivottavasti kipu ei pahene viikonlopun aikana. Toki päivystys sitten mahdollisuutena. Harmi että vaiva ääri pieni johon riittää soitto mutta tällainen ohjeistus lääkkeen hausta terveyskeskuksesta.

Vierailija
70/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen omaisilleni aina saanut Kela-kortilla (ei mitään valtakirjoja) tarvittavat lääkkeet. Siskollenikin vahvat kipulääkkeet syöpään. 

Vierailija
71/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä opiaattia olitkaan hakemassa ja tiedätkö sen jälleenmyynti eli katukauppa-arvon? 

Vierailija
72/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.suomi.fi/palvelut/suomi-fi-valtuudet-henkilon-puolesta-asio…

Toimi näin

Tunnistaudu Suomi.fi-verkkopalveluun henkilökohtaisella tunnistautumisvälineelläsi (esim. verkkopankkitunnuksillasi). Valitse Suomi.fi-verkkopalvelun valikosta Valtuudet. Valitse Valtuudet-palvelun etusivulta asiointirooliksi Henkilökohtaiset valtuudet ja etene antamaan valtuus tai pyytämään valtuutta.

Jotta voit valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi, sinun täytyy tietää valtuutettavan henkilön nimi ja henkilötunnus. Sinun täytyy tietää henkilön nimi ja henkilötunnus myös silloin, kun pyydät toiselta henkilöltä valtuutta eli lupaa asioida hänen puolestaan.

Jos haluat valtuuttaa yrityksen asioimaan puolestasi, sinun täytyy tietää yrityksen nimi tai Y-tunnus.

Kansalaisneuvonta opastaa valtuuksien käytössä puhelimitse, sähköpostitse, tekstiviestillä ja yhteydenottolomakkeen välityksellä. Ohjeita saat myös Suomi.fi-verkkopalvelun Ohjeet ja tuki -osiosta.

Vierailija
73/73 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista että vanhus ei usko minua tässä vaan terveyskeskusta jonne soitti. Ei siis anna kelakorttia minulle vaan kärsii nyt sitten viikonlopun yli että päästään ensi viikolla terveyskeskukseen tekemään valtuutus tulevaa varten ja hän pääsee samalla reissulla apteekkiin. Toivottavasti kipu ei pahene viikonlopun aikana. Toki päivystys sitten mahdollisuutena. Harmi että vaiva ääri pieni johon riittää

Uskoisiko se jos joltain apteekin tai kelan sivuilta näyttäisit ohjeet vai onko se vain höpönlöpöä jos ei itse joltain terkkarilta kuule? Minulla on samanlaisia jääräpää vanhuksia suvussa, jaksamisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi