Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle euron lounaita/päivällisiä, joilla pysyy pitkään kylläisenä?

Vierailija
05.12.2025 |

Mitä ruokia kannattaa tehdä lounaaksi ja päivälliseksi, kun ruokabudjetti on alle 2 € päivässä? Paikalliset seurakunnat järjestää aamiaistarjoiluja, joilla saa syödä ilmaiseksi niin paljon puuroa yms. kuin pystyy. Niistä saa hyvän alun päivälle, mutta eihän niillä millään pärjää koko päivää vaan muutakin on pakko syödä. Mutta mitä? Plussaa terveellisyydestä, mutta tärkeintä on että maha tulee täyteen ja nälkä pysyy pitkään loitolla.

Kommentit (189)

Vierailija
141/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehnäjauhoiset ruuat pitää nälkää loitolla. Eli lättyjä vaikka.

Spaghettia saa kohtuulaatua 125g annokseen. Halpa kastike siihen lisäksi niin että annoshinta pysyy eurossa.

Kaveri paistoi rahapulassa aina pullaa ruoakseen, vehnäjauhot kun olivat kaupan halvinta kamaa.

En ihmettele. Ne oikeasti pitää nälkää 😅

Vierailija
142/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munakas

Ja joukkoon myös pieniä tomaatin paloja. Tomaatit on hyvin herkullisia kun ne kypsyvät pannulla oikein pehmeiksi. Lämpiminä niistä imeytyy vieläpä (kylmiä enemmän)  superterveellistä glykokeenia.

Tomaatit on tähän aikaan vuodesta kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttävät mikroleivät (tai mieluummin uunileivät, jos sossu maksaa sähkön): Laita reissumiehen päälle sentin paksuinen pala tofua, ketsuppia ja pari juustosiivua. Lämmitä oman maun mukaiseksi. Laita lopuksi päälle tuoretta persiljaa.

Tunge se tofu hanuriisi, se ei täytä halvan ruoan kriteerejä eikä ole edes hyvää. Parempi on leikata makkaratangosta sentin tai yli siivu. Meidän lähikaupassa on monesti Goutertanko tms alle vitosen kilo, siitä saa aika monta ruokaa. Kuutioituna passaa hyvin makkarakeittoinkin.

Tofu maksaa kiinalaisissa kaupoissa n. 3-4 €/kg,  joten tunge itse ne jauhomakkaratangot hanuriisi. Ne sopii siihen muotonsakin puolesta oikein hyvin.

Vierailija
144/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tomaatti-vuohenjuustokeittoa.

Vierailija
145/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä itse tehty muusi on tosi täyttävää. Sitä ja nakki- tai makkarakastiketta. Puolukkahillon voi tehä itse.

Vierailija
146/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Lidlistä 1 kg perunaa 79 snt ja porkkanaa 1 kg 69 snt. Aamulenkillä tsekkaat kaupan hevihävikin (65 snt/kg tai 2 e/laatikko) ja iltaisin ilta-alen, jos tarvit lihaa tms. Leipää ainoastaan ruokajakelusta, itse leipoen tai -60 % alennuksesta. Käytä pakastinta. Pyydystä tarvittaessa FB:n roskalavaryhmistä tai Torin Annetaan-ilmoituksista ilmainen leivänpaahdin. Kun pakastat kaikki leivät ja käytät paahtimen kautta ennen syöntiä niin hyvä tulee. Päälle halvinta margariinia 35 snt. Kyttää tarjouksia ja opettele hintatietoiseksi. Kaurahiutaletta kannattaa pitää kaapissa ja osta kananmunia aina kun löydät halvalla: enintään 15 snt/muna eli 1,50 e/10 kpl kenno. Vettä juomaksi. 

Vierailija
147/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt Lidlistä 1 kg perunaa 79 snt ja porkkanaa 1 kg 69 snt. Aamulenkillä tsekkaat kaupan hevihävikin (65 snt/kg tai 2 e/laatikko) ja iltaisin ilta-alen, jos tarvit lihaa tms. Leipää ainoastaan ruokajakelusta, itse leipoen tai -60 % alennuksesta. Käytä pakastinta. Pyydystä tarvittaessa FB:n roskalavaryhmistä tai Torin Annetaan-ilmoituksista ilmainen leivänpaahdin. Kun pakastat kaikki leivät ja käytät paahtimen kautta ennen syöntiä niin hyvä tulee. Päälle halvinta margariinia 35 snt. Kyttää tarjouksia ja opettele hintatietoiseksi. Kaurahiutaletta kannattaa pitää kaapissa ja osta kananmunia aina kun löydät halvalla: enintään 15 snt/muna eli 1,50 e/10 kpl kenno. Vettä juomaksi. 

Köyhän ei kannata ostaa halvinta mitä tulee margariiniin 🤭 kyllä se on Oivariini tai oikea voi mitä itse ostan niin ei ihan toivoansa menetä 🤯

Vierailija
148/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa halvinta mitä tulee margariiniin 🤭 kyllä se on Oivariini tai oikea voi mitä itse ostan niin ei ihan toivoansa menetä 🤯

Oikea voi on halvimmillaan tarjouksessa 2,99 e/500 g, ja näin on todella harvoin! 3,49-3,89 e hinnalla löytää useammin. Aika paljon menee rahaa voihin minusta, jos päiväbudjetti on vain pari euroa. 

149/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen egg fried rice on halpaa ja hyvää. Se on siis öljyssä paistettua keitettyä riisiä ja sipulia johon rikotaan ja sekoitetaan raakoja kananmunia ja paistetaan kypsäksi. Tähän ruokaan tarvitaan mielellään wokkipannu. Minulla sellaista ei ole joten en vielä ole itse tehnyt. Kiinalaisessa ravintolassa olen joskus maistanut.

Vierailija
150/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parempi jättää margariini kokonaan pois, jos on varaa vain kaikkein halvimpaan.

Vierailija
151/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pizzaa. Se on hyvää ja halpaa kun valitsee täytteet oikein.

Vierailija
152/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kaurapuuroa ja maapähkinöitä yhdessä tai erikseen.

Vierailija
153/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululaatikot on halpoja kun ne tekee itse.

Vierailija
154/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonmakkarakeitto

Vierailija
155/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttävät mikroleivät (tai mieluummin uunileivät, jos sossu maksaa sähkön): Laita reissumiehen päälle sentin paksuinen pala tofua, ketsuppia ja pari juustosiivua. Lämmitä oman maun mukaiseksi. Laita lopuksi päälle tuoretta persiljaa.

Tunge se tofu hanuriisi, se ei täytä halvan ruoan kriteerejä eikä ole edes hyvää. Parempi on leikata makkaratangosta sentin tai yli siivu. Meidän lähikaupassa on monesti Goutertanko tms alle vitosen kilo, siitä saa aika monta ruokaa. Kuutioituna passaa hyvin makkarakeittoinkin.

Tofu maksaa kiinalaisissa kaupoissa n. 3-4 €/kg,  joten tunge itse ne jauhomakkaratangot hanuriisi. Ne sopii siihen muotonsakin puolesta oikein hyvin.

Pitääkö köyhän ajella satoja kilometrejä löytääkseen kiinalaisen kauoan, tolvana? Ei niitä ole kuin suurimmissa kaupungeissa. Siksi toisekseen, olen jonkun verran katsonut telkkarista Australian tullin ohjelmia ja niistä saa kyllä sen tuntuman, että kannattaa olla erittäin skeptinen aitokiinalaisten elintarvikkeiden suhteen,

Vierailija
156/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tomaatti-vuohenjuustokeittoa.

Ei pidä nälkää, siitähän tässä piti olla kyse.

Vierailija
157/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistipata on ihan ehdoton!

Vierailija
158/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta kuin vain voi olla. Aitoa tavaraa riittää huomattavasti pienempi sipaisu ja maistuu paljon paremmalle silti. Ruoka kuin ruoka, halpa tai kallis, pitää pystyä tekemään niin maukkaaksi kuin vain pystyy. Muu on täysin turhaa itsensä rääkkäämistä turhan takia.

Vierailija
159/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Kiinalainen egg fried rice on halpaa ja hyvää. Se on siis öljyssä paistettua keitettyä riisiä ja sipulia johon rikotaan ja sekoitetaan raakoja kananmunia ja paistetaan kypsäksi. Tähän ruokaan tarvitaan mielellään wokkipannu. Minulla sellaista ei ole joten en vielä ole itse tehnyt. Kiinalaisessa ravintolassa olen joskus maistanut.

Paistinpannulla ja paistokasarissa tuo onnistuu vallan hyvin.

Vierailija
160/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskonmakkarakeitto

Siskikset ovat turhan kalliita Ap:n budjettiin. Jos siihen päätyy, ehkä kannattanee tehdä iso pata ja tehdä santsilämmitykset keitoiksi lisänesteellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän