Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle euron lounaita/päivällisiä, joilla pysyy pitkään kylläisenä?

Vierailija
05.12.2025 |

Mitä ruokia kannattaa tehdä lounaaksi ja päivälliseksi, kun ruokabudjetti on alle 2 € päivässä? Paikalliset seurakunnat järjestää aamiaistarjoiluja, joilla saa syödä ilmaiseksi niin paljon puuroa yms. kuin pystyy. Niistä saa hyvän alun päivälle, mutta eihän niillä millään pärjää koko päivää vaan muutakin on pakko syödä. Mutta mitä? Plussaa terveellisyydestä, mutta tärkeintä on että maha tulee täyteen ja nälkä pysyy pitkään loitolla.

Kommentit (189)

Vierailija
41/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän niitä ruokatarvikkeita ensin enemmällä kuin eurolla ostaa. Mutta se päivän annos, minkä syö siitä tehdystä ruoasta, voi sitten olla sen euron.

Ainoastaan jotain purkkihernaria tai papuja saa tölkin eurolla, josta tulee suoraan se euro päivää kohti, jos syö koko tölkillisen.

Vierailija
42/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kidnyepapurisotto ruokaöljyä, voita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustunutta kanaa halvalla,sekä tiristettyjä nakkeja

Vierailija
44/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat Lidlin kasvishävikkikassin tai Alepasta/Salesta alelaarista kasviksia, rakenna niiden pohjalle + kaikki edellämainitut pavut ja linssit ja soijasuikaleet sekä kaura ja peruna. Maito ja maustamaton tölkkijugurtti on usein 60% alennuksessa, niistä saa myös proteiinia. 

Tsemppiä! Meitä on täällä muitakin tuon kokeneita.

Vierailija
45/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat Lidlin kasvishävikkikassin tai Alepasta/Salesta alelaarista kasviksia, rakenna niiden pohjalle + kaikki edellämainitut pavut ja linssit ja soijasuikaleet sekä kaura ja peruna. Maito ja maustamaton tölkkijugurtti on usein 60% alennuksessa, niistä saa myös proteiinia. 

Jos nyt väkisin haluat tuota soijasontaa työntää ruoanlaittotaitoisille ja makuaistinsa säilyttäneelle, älä noita suikaleita ainakaan suosittele. Ainoa kelvollinen on tumma soijarouhe, on monikäyttöinen ja siihen pystyy laittamaan mausteitakin soijan makua peittämään. Suikaleissa se maku puskee esiin, vaikka millä maustaisi. Jos et itse erota enää soijan makua, onnittelut hävinneestä makuaistista.

Vierailija
46/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cittarissa oli K-menu porkkanat 2 kg 1,70. Tuota halvempia kasviksia on vaikea löytää, mutta onneksi porkkanat ovat monikäyttöisiä. Jotain tukevampaa pitäisi lisäksi keksiä. Ehkä Pirkka kalapuikot, 15 kpl 2,25. Siinä olisi kahden päivän ruuat 2 euroa/päivä. 

Vierailija
47/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt väkisin haluat tuota soijasontaa työntää ruoanlaittotaitoisille ja makuaistinsa säilyttäneelle, älä noita suikaleita ainakaan suosittele. Ainoa kelvollinen on tumma soijarouhe, on monikäyttöinen ja siihen pystyy laittamaan mausteitakin soijan makua peittämään. Suikaleissa se maku puskee esiin, vaikka millä maustaisi. Jos et itse erota enää soijan makua, onnittelut hävinneestä makuaistista.

Soija on täyttä kuraa ja suoraan sanottuna vituttaa, kun aina näissä ruokakeskusteluissa joku tollo ehdottaa soijasuikaleita  tai -rouhetta. Mä en voi sietää tuota kuraa enkä todellakaan laita vähiä rahojani tuohon. Eikä tuo tollo edes tiedä syökö ap soijaa ja onko hänellä kokemusta sen valmistamisesta. Jos rahaa on vähän, niin ei silloin lähdetään kokeilemaan onko soijakura itselle sopivaa.

Vierailija
48/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokabudjetti 2€ päivä? Laitatko rahasi aineisiin alkoholiin ja tupakkaan?!?!

2€ päivä... Perunat ei paljoa maksa, ja voit itse viljellä, ja onkikaan ei hirveästi maksa. sanoisin että keitä perunoita ja ongi kala?

PS hae nyt hyvä ihminen apua rahojesi hallintaan, tarvitset isosti apua, ja täältä sellasta apua et saa. Vai onko kaikki hyvin sen jälkeen kun sulle selkii että jauhis ja potut on alle 2€ päivä? 

Perunoiden itseviljeleminen on oikein hyvä ohje näin joulukuussa. Itse perunoita kasvattavana en muutenkaan suosittele sitä varattomalle. Huonona vuonna siemenperunoita menee maahan enemmän kuin sieltä perunaa nousee eli olisi kannattanut syödä siemenperunat. Perunanviljely vaatii lisäksi perunamaan eikä kaikki omista maata. Eikä kellaria, jossa perunat saa säilymään talven yli. Ja ei, perunan kasvatusta varten ei kannata vuokrata viljelypalstaa, koska sen hinnalla saa perunat kaupasta. Perunaa saattaa saada tarjouksesta 0,50 eur/kilo.

Vierailija
49/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munakas

Tämä. Munat on vielä suht halpoja ja ne on täyttäviä ja on helppo tehdä vain yksi annos kerralla.

Vierailija
50/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2€ päivä... Perunat ei paljoa maksa, ja voit itse viljellä, ja onkikaan ei hirveästi maksa. sanoisin että keitä perunoita ja ongi kala?

PS hae nyt hyvä ihminen apua rahojesi hallintaan, tarvitset isosti apua, ja täältä sellasta apua et saa. Vai onko kaikki hyvin sen jälkeen kun sulle selkii että jauhis ja potut on alle 2€ päivä? 

Mun mielestä kannattaa ennemmin kasvattaa jotain kalliita kasviksia kuin perunaa jota saa kaupasta tyyliin euron kilo...

Samaa mieltä. Olen huvikseni testannut perunan kasvattamista partsilla ämpäreissä ja laatikoissa. Se tulee paljon kalliimmaksi ja työläämmäksi kuin kaupasta ostaminen.

Vierailija
51/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja muut juurekset, kananmunat, tonnikala, jauheliha, välillä makkara, tomaattimurska, hernekeitto, kalapuikot. 

Juustoa isompi kerralla, osa pakkaseen, samoin ruisleipää tai näkkäriä. Piimää, maitoa, jugurttia, suolakurkkuja. Jos olet jauhopeukalo niin tee itse sämpylöitä, rieskoja, pannukakkua, pullaa. Mansikkahillo ja margariini on halpoja, kermaa saa usein laputettuna. Riisipuuroa tai mannapuuroa. 

Vierailija
52/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta halvin nakkipaketti ja pussi pakasteranskiksia. Niistä syö monta päivää.

Vierailija
53/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ruokajonoon? 

Voi toimia jossain, ei ainakaan Helsingissä. Jos menee kävellen, matkaan menee yli tunti. Jos menee julkisilla, se maksaa ainakin 3 euroa. Jonot on pitkiä ja sieltä ei yleensä saa kuin jotain vanhentunutta leipää.

Olen itse todella pienituloinen. Ostan alennuksesta halpoja lihoja ja pakastan ylimääräiset. Lisäksi ostan hävikkiruokia, ne on lähinnä kasviksia ja hedelmiä.  

Vierailija
54/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe

Vierailija
55/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaan perusmättöön ei tarvita muuta kuin punaisia linssejä, tummaa sarvimakaronia, sipulia, suolaa ja öljyä. Intialaistyyppiset mausteet tekee ruuasta maukasta ja muitakin mausteita voi kokeilla, mitä nyt kaapista löytyy. Tuolla budjetilla ei kannata paljoa mausteita ostella... 

Toivottavasti APlla on mausteita kaapissa ennestään. Niillä saa vaikka kengänpohjan maistumaan.

Ostan aina mausteet ennenkuin pääsee loppumaan silloin kun on rahaa paremmin.

Kananmunia ja vihanneksia pitää nälkää pitkälle ja hyvin.

Mä varastin opiskelija-aikoina maustepusseja mäkkäreistä ja vastaavista.

Vierailija
56/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kattilallinen keittoa, vaikka jauheliha keittoa sillä menee useampi päivä.

Sulla on hyvä tarkoitus varmaan. Mutta keitoista iso osa on vettä ja ap halusi ruokia, jotka pitää kylläisenä ja ravitseekin.

Vierailija
57/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 kilon pussi maapähkinöitä maksaa 3,85 euroa. Siinä on 5510 kaloria (100 grammassa 551 kaloria) ja runsaasti proteiinia ja hyviä rasvoja, joten pienelläkin pähkinämäärällä lähtee nälkä. Ja on halpaa.

Tämä olisi hyvä lisä ap:n ruokavalioon mutta en suosittele sitä ruokavalion perustaksi.

Kerro vielä mistä kaupasta saa noin halvalla. Mäkin haluan!

Vierailija
58/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kannattaa ennemmin kasvattaa jotain kalliita kasviksia kuin perunaa jota saa kaupasta tyyliin euron kilo...

Samaa mieltä. Olen huvikseni testannut perunan kasvattamista partsilla ämpäreissä ja laatikoissa. Se tulee paljon kalliimmaksi ja työläämmäksi kuin kaupasta ostaminen.

Sama muuten tomaattien kanssa.

Sen sijaan herneistä sain ihan siedettävän sadon panostukseen nähden yksi kesä.

Vierailija
59/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita saa 10kpl eurolla. Kananmunat myös halpoja. 

Vierailija
60/189 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä keväällä perunat ja laita valoisaan paikkaan niihin tulee ituja . Vuokraa kasvimaa palstan ja kylvä ne siihen. Saat omat perunat .   Tietysti herneet . Luota yön yli vedessä sitten kassat veden pois ja laitat uuden veden . Kiehauta hitaasti miedolla monta tuntia , lisää vettä välillä . Sekoittele . Sekaan silputtu sipuli ja pari mauste pippuria suolaa. Mitä pitempään kypsyy sen parempaa.  Iso kattila 5 litraa . 2 litraa riittää vähemmän. Monta päivää voit lämmittää ja näkkileipää.  Sä saat eurolla Atrian pikkupitsoja sen typerän 31 euroa . No ei nyt kukaan niin vähällä ilman vitamiineja elä . Kalapuikkoja . Kalapuikoissa on vitamiinia D .  Kukkapurkissa kasvatat tilliä . Eikä huumeita eikä varastettua purkkia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan