HS: Jani Mäkelä ei halua pyytää saamelaisilta anteeksi
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011671720.html
Sovitaanko saamelaiset, että minä pyydän tässä nyt anteeksi niin Mäkelän kuin Suomen valtionkin puolesta ihan kansalaisena anteeksi ihan kaikkea.
Että ANTEEKSI!!!!
Samalla pyydän anteeksi jo etukäteen kaikilta kaikkea, mitä nyt sattuu tapahtumaankin.
VILPITTÖMÄT PAHOITTELUNI KAIKESTA!
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pyydä saamelaisilta anteeksi. Tämän sossupelleilyn aloitti Marin kun on niin somekipeä.
Mistä sinun pitäisi pyytää anteeksi?
Et kai sinä ole niitä pakkosuomalaistanut?
Se että pääministeri pyytää SUOMEN nimissä anteeksi on eri asia. Siihen on syytä.
Mäkelän Janin päästä valuu kusi saappaisiin. Ja päässä sillä kasvaa munakarvoja.
Ihan turhaa. Me emme ole kohdelleet saamelaisia väärin, vaan menneet sukupolvet. Heillä on asiat nyt ihan samalla tavalla kuin muillakin suomalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Jos asiaa tarkemmin ajattelee niin Saamelaisethan ovat maan alkuperäisiä asukkaita. Me tulokkaat olemme ajan mittaan vaan ajaneet heidet yhä pohjoisemmaksi. Tavallaan olemme valloittaneet heiden maansa..
Jospa Janikin ymmärtäisi, että hänen kaukaiset esivanhempansa ovat maahanmuuttajia, niin voisi tuota öyhötystä olla vähemmän. No siitä ei ole pelkoa...
Niin... Saamelaisila pitäisi pyytää anteeksi, maat pitäisi palauttaa ja luoda parempi itsehallinto saamelaisalueelle...
Kyllä. "Kantasuomalaiset" ovat ma tuja saamelaisten maassa. Saamelainen kulttuuri rikastettu "kantasuomalaisten" toimesta.
Miksi saamelaisilta pitäisi anella anteeksiantoa? Itse olen ollut syrjäytynyt jo 10 vuotta. Pitäiskö meidän kaikkien nyt polvistua suuren herran edessä ja alistua?
Mäkelän janin ruskeaa ostorouvaa ei nähdä linnassa tänä vuonnakaan. Jani pelkää että äänestäjät pieksää hänet rotupetturina. Jani on Ano Turtiaisen bestis.
Ihan oikein. Kyse on cancel ja woke kulttuurista, joka vääristelee historiaa yliopistoja myöten. Historia on paljon muutakin kuin pelkkää intersektionaalista sortoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi saamelaisilta pitäisi anella anteeksiantoa? Itse olen ollut syrjäytynyt jo 10 vuotta. Pitäiskö meidän kaikkien nyt polvistua suuren herran edessä ja alistua?
Mene vttuun täältä saatanan lorvipersu.
Saamelaiset saavat valtavaa hyötyä siitä, että heillä on "sorretun vähemmistön" status. Muut suorastaan matelevat heidän edessään ja tarjoavat kaikenlaisia lahjoja.
Minäkään en ymmärrä menneiden juttujen anteeksipyytelyä. Eikö tärkeintä ole nykyhetki?
Hyvä jos Suomi saa vähän tuettua saamelaisväestön kielen ja kulttuurin ylläpitoa, hyvä jos suomen oma kielellinen asema saadaan pidettyä kun sitä ei nykyään kaikilta täällä asuvilta edes vaadita...
Tuleeko minun muuten pyytää anteeksi vai olla anteeksipyynnön kohteena? Olen geenitestauttanut itseni ja olen äitilinjaltani haplotyyppiä, jota löytyy eniten saamelaisväestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkelä on eduskunnan sexyin mies.
n26
Jossain nurkassa Petteri itkee...
Ehkä Petterinkin pitäisi kasvattaa parta?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkelä lienee se koko eduskunnan älyllisesti haasteellisin poliitikko.
Ei yllätä, että persu.
Mitä Mäkelä on saanut aikaiseksi? Ei mitään.
Kuumaa ilmaa purkautuu Janista silloin tällöin. Ilmasto kärsii.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kun sanoo anteeksi, niin siläkö kaikki on kuitattu?
Pohjustaako Orpo tässä nyt sitä, että jos hän aiheuttaa vaikka 30 vuoden suuren kärsimyksen työttömille ja jopa tuhansien kuolemisen nälkään ja kylmään, niin kunhan kauniiksi lopuksi sanoo anteeksi, niin homma kuitattu ja kaikki ok?
Vahva ja välittävä Petteri.
-winner-
Se anteeksipyyntö on pikku juttu siihen korvausvaatimukseen nähden mikä saamelaisilta tulee kunhan valtio on virallisesti ottanut vastuun asiasta. Jonkun viisi miljardia kun lätkäisevät lappuun niin siinä leikellään sotesta ja sosiaalituista niin, että soi jotta saadaan riittävän arvokas anteeksipyyntö.
Saamelaiset eivät osaa edes päättää ketkä ovat saamelaisia.
En minäkään pyydä, enkä hyväksy että Suomen valtion pitäisi pyytää. Saamelaiset saisivat pyytää meiltä muilta anteeksi sitä että saavat etuoikeuksia ja meidän pitää sietää niiden tappeluita ja möykkää kuka on edes saamelainen.
Miten voidaan pyytää anteeksi sitä miten asutus on edennyt muinaisina aikoina Suomessa? Varmaan saamelaisetkin ovat keskenään tapelleet ja jonkun syrjäyttäneet.
Eikös tälläkin oo postimyyntivaimo?
Persu kyllä paskoo omaan pesäänsä koko ajan ja syyttää muita.