Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisessa astiassa valmistat lihapadan?

Vierailija
05.12.2025 |

Itselläni vähän ongelma tuo, valurautaista en viitsisi hankkia, käyttö sen verran vähäistä+hoito ja huolto, ei maksa vaivaa.

Mutta lihapaloille ns värin ottaminen tod kuumassa+pata-ainesten lisääminen+uunissa useamman tunnin kypsennys, mikä astia?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä iso soikea Pyrex-pata, oikein hyvä karjalanpaistillekin ja isoille linnuille. Tuon kokoinen valurautapata olisi liian epäkäytännöllinen, koska se olisi liian painava siirrellä hellalta uuniin ja tiskialtaaseen. 

Niitä lasisia Pyrex-vuokia? Eihän sellaista voi kuumqlla liedellä pitää saadakseen lihapalojen pinnat kiinni ja väriä pintaan. 

Eipä niitä lihoja pidä missään liedellä paistaa, uuni 300 ja noin puoli tuntia on väriä pinnassa, ja sitten neste ja mausteet, lämpöä alas. Hyvää ja mureaa tulee 

No, ihan on tavallista ja jopa ohjeissa mainittu tuo lihan syiden kiinni paistaminen, siis pikaisesti kuumalla pannulla ja minusta sen sanoo jo maalaisjärkikin. Esim.karjalanpaistilihoihin otan aina pienen värin

Karjalanpaistia ei ruskisteta pannulla. Karjalanpaistissa pilkottiin lihat ja sipuli, lisättiin suola ja vesi (pippuria jos oli) ja suoraan leivinuuniin. Kun tultiin pellolta tai navetasta oli ruoka valmista.

Vierailija
42/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu parikymmentä vuotta sitten häälahjaksi saamassamme punaisessa Creuzet padassa ollaan tehty varmaan jo sata kertaa lihapata ja haudutettua riisipuuroa. Ei ole mennyt miksikään, vaikka sisäpuolen vaalea pinta on vähän tummunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä teräsvuoka, välillä hiiliteräsvuoka ja jos on iso annos, uunivuoka.

Vierailija
44/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilassa. Ruskistus halvalla hiiliteräspannulla (ylivoimainen siihen ja kestää yli oman eliniän). Sitten nesteellä pannun "pesu" ja nesteet kattilaan. Kattila uuniin. 

Valurauta tmv. pata ei oikeasti tuo yhtään mitään lisäarvoa prosessiin. Ruoka-aineeseen vaikuttava tekijä on lämpö. Nykyisessä sähköuunissa se on tasan se, mihin se on se on säädetty. 

Valurautafiilistelyt liittyvät sen lämmönsäilytyskykyyn vaikkapa leivinuunissa kypsentäessä. Muutoin täysin turha kapistus tilaa viemässä.

T. Kokki, joka on testannut asiaa ihan kattavasti elämässään

PS: Huippuravintolassakin padata tehdään GM pakeissa höyryuunissa. 

Vierailija
45/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä iso soikea Pyrex-pata, oikein hyvä karjalanpaistillekin ja isoille linnuille. Tuon kokoinen valurautapata olisi liian epäkäytännöllinen, koska se olisi liian painava siirrellä hellalta uuniin ja tiskialtaaseen. 

Niitä lasisia Pyrex-vuokia? Eihän sellaista voi kuumqlla liedellä pitää saadakseen lihapalojen pinnat kiinni ja väriä pintaan. 

Eipä niitä lihoja pidä missään liedellä paistaa, uuni 300 ja noin puoli tuntia on väriä pinnassa, ja sitten neste ja mausteet, lämpöä alas. Hyvää ja mureaa tulee 

Uunissa voidaan paahtaa. Pannulla paistetaan. 

Kaksi täysin eri asiaa ja eri tarkoitus. Kun halutaan syvä maku maillardista, eli paistopinnasta, käytetään pannua. 

Kun ei haluta sitä makua, mutta halutaan syventää hieman, paahdetaan. 

Vierailija
46/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas jotkut alanuolittaa, vaikka aloituksessa oli nimenomaan kyse tästä. Lasivuoalla sitä ei voi tehdä. eri

Ymmärsitkö sinäkään, että Pyrex ei ole lasia ollenkaan?

Pyrex (ääntämys: [paireks]) on kuumuutta kestävän lasin kauppanimi, jonka Corning Inc. toi markkinoille vuonna 1915.

Vierailija
47/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee lihapataa

Vierailija
48/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

41: Kyllä ne lihat saa ruskistaa pannulla, jos niin haluaa. Itse teen aina noin, koska omasta mielestäni tulee parempaa lihat paistamalla.

T aitokarjalainen monessa sukupolvessa molempien vanhempien puolelta

Vierailija
49/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimeentulevat ne lihapatoja laittelevat. Minulla semmoiset padat on muisto vain.

Vierailija
50/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

41: Kyllä ne lihat saa ruskistaa pannulla, jos niin haluaa. Itse teen aina noin, koska omasta mielestäni tulee parempaa lihat paistamalla.

T aitokarjalainen monessa sukupolvessa molempien vanhempien puolelta

No hienostelua oli se paistaminen, ja köyhät tunki porkkanaa jotkut jopa lanttua tai naurista sekaan. Käytännössä eivät paistaneen vaan teikivät niin kuin kerroin. Paistoaika säästettiin muuhun työskentelyyn.

Vierailija
51/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunissa voidaan paahtaa. Pannulla paistetaan. 

Kaksi täysin eri asiaa ja eri tarkoitus. Kun halutaan syvä maku maillardista, eli paistopinnasta, käytetään pannu

Kyllä uunissakin voi paistaa.

Paahtaminen on eri asia.

Vierailija
52/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimeentulevat ne lihapatoja laittelevat. Minulla semmoiset padat on muisto vain.

Porsaan lapa on halvempaa kuin lenkki. Mä syötin 15 eurolla 7 hengen porukan männäviikonloppuna juurikin karjalanpaistilla.

Vierailija
53/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porsaan lapa on halvempaa kuin lenkki. Mä syötin 15 eurolla 7 hengen porukan männäviikonloppuna juurikin karjalanpaistilla.

On halvempaa kuin jauheliha ja etenkin paljon halvempaa kuin köyhien viherpiiperöiden harrastama pesusieni eli suomalaisten ruokakauppojen myymä tofu. Siinä sitä vähävaraista vegeä viilataan linssiin kuusi - nolla. Minä tein siitä Tammisen suolalavasta pienellä lisämaustamisella pulled porkia. Vieläkin valuu kuola suusta sitä muistellessa, pariksi päiväksi riitti kahdelle hengelle. Ei ollut tarkoituskaan säästellä sitä, eli jätin monen muun oheisruoan tekemättä. 

Vierailija
54/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On halvempaa kuin jauheliha ja etenkin paljon halvempaa kuin köyhien viherpiiperöiden harrastama pesusieni eli suomalaisten ruokakauppojen myymä tofu. Siinä sitä vähävaraista vegeä viilataan linssiin kuusi - nolla. Minä tein siitä Tammisen suolalavasta pienellä lisämaustamisella pulled porkia. Vieläkin valuu kuola suusta sitä muistellessa, pariksi päiväksi riitti kahdelle hengelle. Ei ollut tarkoituskaan säästellä sitä, eli jätin monen muun oheisruoan tekemättä. 

Kiitos vinkistä. Mä teen nyhtiksen yleensä kasslerista, mutta tuohan on vielä edullisempi. -se haudutuspatailija

Vierailija
55/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. Mä teen nyhtiksen yleensä kassleri

Googlaa Pulled Pork suolalavasta, eräästä blogiata sen kopsasin. Aion takuulla tehdä toistekin. Itse en käärinyt sitä folioon puolessavälissä, vaan peittelin sen foliolla miten kuten.

Vierailija
56/56 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa uunivuoka sopii lihapadan tekemiseen. Meillä on vanha Kokkipata, mutta voisin käyttää vaikka Pyrexin lasivuokaa, ei ole ruoka kattilan mallista kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi