Koulussa väitetään että vika on kiusatussa (eli mun lapsessa)
Kukaan ei ota tosissaan. Se alkoi jo elokuussa ja tänään vasta tavattiin koulussa. Sielläkin koko ajan sanottiin, että kaikki tilanteet on selvitetty kun niitä on tullut. Sekin oli ihan p @ s k @ puhetta. Pahinta oli se, että REHTORI tenttasi kahteenkin kertaam mun pojalta että voisiko olla niin, että sä olet vain tulkinnut tilanteita väärin. Ihan kuin hänellä ei olisi ollut paha olo muutenkin. Kysyin että miten takin työntämisen vessan roskikseen, lyönnit ja uhkaukset voi tulkita väärin. Rehtori sanoi että tottakai tuo on vakavaa, MUTTA VOIHAN SE OLLA VAIN LEIKKIÄKIN. Jos se olisi ollut leikkiä niin miksi se ei sitten loppunut jo ekaan kertaan kun sitä koulussa oli selvitetty?
Kommentit (58)
Ehkä asianajaja ja haastet kiusaajille ja koululle
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuosta edes puhutaan kiusaamisena? Kuulostaa vakavan asian vähättelyltä. Miettikää nyt jos nainen sanoisi miehensä kiusanneen häntä, kun tulee töihin silmä mustana?
Kouluväkivalta olisi minusta oikeampi termi. Saisi jo loppua tuo hyssyttely.
Suurin osa siitä, mitä kutsutaan kiusaamiseksi, on väkivaltaa. Henkistä ja fyysistä. Asioita, joista aikuisena saisi rikossyytteen. Ja joutuisi mahdollisesti korvausvastuuseen. Pahoinpitely on oikea termi koulukiusaamiselle.
Niin kauan kun esimerkiksi Kokoomus on vallassa (tai edes merkittävä puolue) tuolle ei vaan tulla tekemään mitään. Niistä pikkunilkeistä kun voi helposti manipuloida omia pikku teroja.
Rehtorin takki upotetaan wc-pönttöön, mottaistaan naamataulua muutaman kerran ja uhkaillaan. Jälkikäteen voidaan selittää tuolle ääliölle, että se ole kuule ihan leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt kaikista rikosilmoitukset ja lasut mutta rikosilmoitus ei nyt ainakaan etene mihinkään kun ovat niin nuoria. Itsetunto murenee täysin ja MILLÄ OIKEUDELLA REHTORI TENTTAA, JOSKO MUN LAPSI ON YMMÄRTÄNYT VÄÄRIN? Jos tuntuu pahalta aikuisten pitää auttaa. Eikö niin? Nyt mun poika sanokin että se on hänen oma syy ja tajuaa että ei ois saanut töniä takasin. Niiku tuota just en tajua että mun lasta saa töniä ja kukaan ei puutu siihen, mutta mun lapsi oli silloin tönimisen jälkeen pakotettu pyytämään anteeksi. Näitä epäreilujs juttuja on ollut niin paljon.
Voi ei. Tsemppiä asian selvittämiseen.
Otat yhteyttä rehtorin esimieheen, koska tilannetta selkeästi ei ole hoidettu asianmukaisesti. Lisäksi teet jatkossa rikosilmoituksen joka kerta kun poikaan käydään käsiksi. Vaikka lapset eivät olisi vielä rikosoikeudellisessa vastuussa, poliisi tekee sitten tarvittaessa lastensuojeluilmoituksen kiusaajista.
Paljon tsemppiä sinulle ja lapsellesi. Hyvä että pidät hänen puoliaan, omat vanhempani uskoivat aikanaan koulun hatusta vedetyt selitykset miten minä ylitulkitsen ja että riitaan tarvitaan kaksi. Jos tilanne ei rauhoitu, niin miettikää koulun vaihtoa ennen kuin on liian myöhäistä. Periaatteessa on tietysti väärin että kiusattu joutuu lähtemään, mutta uusi alku ennen pahempia traumoja on parempi kuin jäädä kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt kaikista rikosilmoitukset ja lasut mutta rikosilmoitus ei nyt ainakaan etene mihinkään kun ovat niin nuoria. Itsetunto murenee täysin ja MILLÄ OIKEUDELLA REHTORI TENTTAA, JOSKO MUN LAPSI ON YMMÄRTÄNYT VÄÄRIN? Jos tuntuu pahalta aikuisten pitää auttaa. Eikö niin? Nyt mun poika sanokin että se on hänen oma syy ja tajuaa että ei ois saanut töniä takasin. Niiku tuota just en tajua että mun lasta saa töniä ja kukaan ei puutu siihen, mutta mun lapsi oli silloin tönimisen jälkeen pakotettu pyytämään anteeksi. Näitä epäreilujs juttuja on ollut niin paljon.
Rikosilmoitus etenee iästä huolimatta ja mukaan tulee sosiaalityö joku ei nyt kertomuksessa pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Otat yhteyttä rehtorin esimieheen, koska tilannetta selkeästi ei ole hoidettu asianmukaisesti. Lisäksi teet jatkossa rikosilmoituksen joka kerta kun poikaan käydään käsiksi. Vaikka lapset eivät olisi vielä rikosoikeudellisessa vastuussa, poliisi tekee sitten tarvittaessa lastensuojeluilmoituksen kiusaajista.
Paljon tsemppiä sinulle ja lapsellesi. Hyvä että pidät hänen puoliaan, omat vanhempani uskoivat aikanaan koulun hatusta vedetyt selitykset miten minä ylitulkitsen ja että riitaan tarvitaan kaksi. Jos tilanne ei rauhoitu, niin miettikää koulun vaihtoa ennen kuin on liian myöhäistä. Periaatteessa on tietysti väärin että kiusattu joutuu lähtemään, mutta uusi alku ennen pahempia traumoja on parempi kuin jäädä kärsimään.
Siitä saa itse syytteen jos tehtailee rikosilmoituksia lapsen luokkatovereista, siinä vaiheessa pää alkaa selvitä kyllä, ne opettajat on opettamisen ammattilaisia ja osaavat varmasti arvioida tilanteita. .
Ihan kamalaa.
Kun tiedetään, mitkä seuraukset pahimmillaan kiusauksesta on sekä yksilölle että yhteiskunnalle, niin eikö voisi perustaa joka kuntaan ja kaupunkiin moniammatillisen koulukiusaukseen (=väkivaltaan) keskittyvän asiantuntijaryhmän. Jossa mukana sosiaalitoimi, psykologit, poliiseja ym. Ja jolle annettaisiin valtuudet selvittää ja käsitellä kaikki nämä tämänkaltaiset tilanteet, joissa sekä opettaja että koulun rehtori ovat täysin kädettömiä.
Eihän tuosta tule kertakaikkisesti mitään kun vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen ***** sama meno!
Mitä me voitaisiin yhteiskuntana ja aikuisina tehdä, että se kuvio ei mene taas, ties kuinka monennetta kertaa tuohon, mitä ap kuvailee?
Ap olen tosi pahoillani tilanteestanne. Kannatan ensimmäistä kommenttia, eli ota yhteyttä rehtorin esimieheen.
Tuo on ap niin normia. Et ole lapsesi kanssa yksin kokemuksinesi. Valitettavasti.
Luultavasti kiusaajaperhe on joku rehtorin tuttu tai muuten "paremmasta perheestä", tai kiusaajan isosisarukset ovat jo olleet koulussa ja tulleet perheen kera koulussa tutuiksi. Kiusaaja luulee (tietää) olevansa siis voittamaton asemansa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus etenee iästä huolimatta ja mukaan tulee sosiaalityö joku ei nyt kertomuksessa pidä paikkaansa.
Rikosilmoitus etenee vain, jos joku sitä vaivautuu edistämään. Tai edes avaamaan koko juttua, niin sanotusti. En ihmettelisi, vaikka suurin osa noista (tai jopa kaikki) "katoaisi" ihan vahingossa.
Kun en tiedä tilanetta enkä ota siihen asiaan mitenkään kantaa, koska tässäkin on vain yhden osapuolen näkemys. Voin vain näin opettajan silmin todeta n. 15 vuoden kokemuksella, että monissa riidoissa on yleensä kaksi osapuolta. Monissa riidoissa on tilanne aina näkyy niin, ettei oma lapsi koskaan toimi väärin.
kysymyksessä ei ole myöskään vähättely tai uhrin syyllistäminen. On oikeasti myös niitä koulukiusattuja. Näissä tapauksissa kyllä koulu on kaikissa niissä työpaikoissa, joissa olen ollut on suhtautunut vakavasti asiaan, kuten myös niissäkin tapauksissa, että kolikolla on kaksi puolta. Nyt kerroit oman näkemyksesi ja jos tilanne on oikeasti näin, tee rikosilmoitus - näin meillä koulukin toimisi, jos em. olisi tapahtunut meillä.
on absurdia väittää, ettei koulu tee asialle mitään, jos em. tapahtuisi, yhtä absurdia kuin se, ettet vanhempana tee rikosilmoitusta asianomaisista. Miksi et ole tehnyt?
välillä itsestäni tuntuu, että ihanko oikeasti ihmiset ajattelee, ettei koulussa asioita hoideta, tehdä lasuja ja soiteta poliisille? Itse olen soittaanut useasti konsultoivan puhelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorillakin on esimies. Ota ihmeessä häneen yhteyttä, koska nyt rehtori ei hoida velvollisuuksiaan.
Vika ei ole sinun pojassasi!
Mistä voit tietää ettei pojassa vikaa? et mistään.
Tulepa sanomaan tämä mulle livenä.
-eri
Onko vieläkin aikuisena ongelmia tunteiden hallinassa? tykkäsitkö kiusata muita koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tuolla tavalla etenee mutta mitä se todellisuudessa auttaa? Tuo kiusaaminen jatkuu siltikin ja mä en voi mitään kun kukaan ei auta. Poika itkee kotona ja koulussa sanotaan että hän on ymmärtänyt varmaan jotain väärin. Joo joo.
Aivan sairasta touhua näköjään edelleen, prkle. Viralta tuollaiset rehtorit ja oettajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuosta edes puhutaan kiusaamisena? Kuulostaa vakavan asian vähättelyltä. Miettikää nyt jos nainen sanoisi miehensä kiusanneen häntä, kun tulee töihin silmä mustana?
Kouluväkivalta olisi minusta oikeampi termi. Saisi jo loppua tuo hyssyttely.
Suurin osa siitä, mitä kutsutaan kiusaamiseksi, on väkivaltaa. Henkistä ja fyysistä. Asioita, joista aikuisena saisi rikossyytteen. Ja joutuisi mahdollisesti korvausvastuuseen. Pahoinpitely on oikea termi koulukiusaamiselle.
Niin kauan kun esimerkiksi Kokoomus on vallassa (tai edes merkittävä puolue) tuolle ei vaan tulla tekemään mitään. Niistä pikkunilkeistä kun voi helposti manipuloida omia pikku teroja.
Tarkoittaako tuo, että kiusaamisesta käsitteenä on tehty jotenkin pikkujuttu? Vastaan itselleni: tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Rehtorit ja opettajat vähättelevät, ettei vain mene oma tai koulun maine. Meidän koulussahan ei kiusata, sitä tapahtuu vain muualla. Hyvin yleistä ja siksi kiusaaminen pääsee jatkumaan.
Tuo on paskapuhetta, koulun maineella ei ole mitään merkitystä tuollaisissa asioissa. Mikä on se kuuluisa koulun maine, jonka menettämistä muka pelätään?
Tuttu tilanne omasta nuoruudesta. Olin itse myös se "syyllinen" eli hiljainen sekä liian erilainen kuin muut. Siinä syy siihen että minua kiusattiin. Oma luokka ja jopa luokanvalvoja osallistui tähän. No onnex selvisin siitä. Oli muita kavereita toisilta luokilta. Ja mukava Opinto-ohjaaja. Ja muutama muukin jotka oli minulla mukavia. Luojan kiitos sit kun siirryin muualle opintoihin ei ollu enää kiusaamista.
Vanhemmilleni oikeen sanottiin suoraan miten asiat on. Kuin olisin ollu joku rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän kaikki ihan noinkaan?