Työssäkäyvät uupuvat työtaakan alle - Eikö työttömät voisi avustaa työssäkäyviä tekemällä heidän puolestaan yksinkertaisia mutta työntekijää
kuormittavia työtehtäviä. Työtön voisi näin osoittaa vastikkeellisuuttaan saamiinsa tukiin. Kaikki voittaisivat.
Kommentit (33)
Niinpä. Ennen vanhaan oli avustajia ja assistentteja, nyt nekin hommat pitää tehdä itse kaiken muun lisäksi.
Miksi jonkun pitäisi tehdä puoli-ilmaiseksi töitä, joista sinulle maksetaan palkkaa?
Työttömyyskorvaus on korvaus siitä, että täystyöllisyyden tavoitteesta on luovuttu, joten kunkin työllisyys on lähinnä markkinoiden armoilla.
Siksi siitä ei voida vaatia vastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun pitäisi tehdä puoli-ilmaiseksi töitä, joista sinulle maksetaan palkkaa?
Tämä koskisi vain työttömyysaikaa.
Kuka maksaa vakuutuksen, sairaspäivät yms? Lain mukaan työttömän pitää olla käytettävissä työvoimamarkkinoilla 8 h päivässä. Jopa laaja-alainen harrastustoiminta voi viedä pienetkin tulot.
Muuta lakia ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koskisi vain työttömyysaikaa.
Ehehehe kaikki väli-äikaiset ratkaisut tuppaa tässä maassa jäämään kokoaikaisiksi ratkaisuksi.
Pimeästi voi palkata naapurin Piken hoitamaan helpot rutiinihommat. Kyllä työstä palkka pitää maksaa, mutta järjestelmämme ei oikein mahdollista tällaista toimintaa.
Kuka maksaa jos sille 'apurille' käy työpaikalla vaikka työtapaturma? Työpaikan vakuutus? Sinä? Muut työntekijät?
Eikö helpompi olisi vain palkata työttömiä tekemään osan töistä, jos ne kuormittaa?
Joo jos sen palkka maksetaan sen työntekijän palkasta, ei minun tilipussista. Maksakaa niille työttömille viisikymppiä päivä, niin ne tulee vähän jeesaamaan teitä.
Minulta on turha odottaa että palkkaisin ketään.
t. työnantaja.
Hahah! Töistä kuuluu saada palkkaa. Jos joku maksaa näistä tehtävistä töistä markkinakelpoista palkkaa, niin varmasti löytyy tekijä.
Mä ehdotan, että töissäkäyvillä olisi iltaisin risujenkeräämis- ja haravointipakko. Saisivat liikuntaa ja eivät aiheuttaisi yhteiskunnalle kuluja lihomalla sohvalla herkkuja ja kaljaa ahmimassa.
Nuo ahneet lihovat syöttöpossut!
Joo, joku vois tehdä mulle päivittäisistä projektipalavereista kahden ranskalaisen viivan yhteevedon. Muuten se rutiinihomma on 3d mallinnus ja sen mä teen mieleläni ite.
Opiskelijoita saa ilmaiseksi harjoitteluun, mutta heidänkin on todella vaikea löytää harjoittelupaikkaa.
Tässä on nyt joku isompi ongelma....
Etätyöläinen voi pimeästi ottaa itselleen korvaajan hoitamaan ylimääräset hommat. Ei vaan kerro työnantajalle, että pirkko teki sen excelin kun itte vietti krapulapäivää. Vitsivitsi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on korvaus siitä, että täystyöllisyyden tavoitteesta on luovuttu, joten kunkin työllisyys on lähinnä markkinoiden armoilla.
Siksi siitä ei voida vaatia vastiketta.
Työttömyyskorvausta ei ole ollut vuosiin jos edes vuoskymmeniin. Se on nykyään työttömyysturva.
Ennen oli sairaalassa lääkäreitä, sairaanhoitajia, lähihoitajia, hoiva-avustajia, laitoshuoltajia ja sihteerejä. Nykyään kolme viimeistä ammattiryhmää on irtisanottu, ja työt siirretty muille. Seuraus: 10000 e/kk tienaavat lääkärit käyttävät työaikaansa käsidesipurkkien ja käsipapereiden täyttämiseen, sairaanhoitajat pesevät potilaiden perseitä, koko henkilökunnalla burnout, hoitoon ei pääse, ja hoiva-avustajat, laitoshuoltajat ja sihteerit ovat työttömänä ja heille maksetaan 1500 tukia entisen 1800 bruttopalkan sijaan.
Kannattiko?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ennen vanhaan oli avustajia ja assistentteja, nyt nekin hommat pitää tehdä itse kaiken muun lisäksi.
Tämä. Esim. meillä ei ole enää assistentteja ja politiikkana on, että esimerkiksi ulkoiset konsultit voivat olla vain esihenkilönä toimivan ihmisen alla. Muutenkin tiimit isoja ja projekteja paljon, tarkoittaa siis sitä, että esihenkilöllä parhaimmillaan 200 alaista (osa toki konsultteja) ja aika iso hr rumba. Onko kustannustehokasta että tyyppi joka tienaa >8000e, tekee 1/3 päivästä mm. käyttöoikeuden perustamisia tms. perus töitä....?
Loistava idea!
Me voisimme ottaa jonkun työttömän aktivoitumaan tänne (luonnollisesti sosiaalitukia vastaan) esim. leikkaamaan meidän nurmikon ja tykkäämme tehdä matkoja, joten olisi hyvä, jos vaikka hoitaisi meidän koiraa sillä aikaa.
Vakavasti: Suomessa on superköyhä keskiluokka. Suomessa on heikko palkkataso hiukankin vaativammissa tehtävissä ja verotus aivan liian kova. Siksi meillä palvelusektori ei toimi. Oikeasti työttömiä voisi paljonkin työllistyä ihan oikealle palkalle "leikkaamaan nurmikkoa", mutta eihän sellaiseen ole varaa edes hyvätuloisilla vaan leikkaavat nurmikkonsa itse.
Tokihan työ onnistuu, se olisi sitten sen 13/t.
Voin tehdä istumatyötä ja saada palkkaa työstä.