Työssäkäyvät uupuvat työtaakan alle - Eikö työttömät voisi avustaa työssäkäyviä tekemällä heidän puolestaan yksinkertaisia mutta työntekijää
kuormittavia työtehtäviä. Työtön voisi näin osoittaa vastikkeellisuuttaan saamiinsa tukiin. Kaikki voittaisivat.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Juu voisivat avustaa, mutta siitä pitäisi saada palkkaa. Näin eivät olisi enää edes työttömiä, kaikki voittaisivat.
Vuosituhannen vaihteessa Saksassa oli hankala työttömyystilanne. Sosiaalidemokraattien aloitteesta perustettiin ns. Minijob työt jossa palkka taitaa olla 556 eur kuukaudessa (12,82 €/tunti) tänä vuonna. Käsittääkseni sosiaalitukea voi saada tämän päälle ainakin jonkin verran mutta vakuutus pitää joko maksaa tai hankkia muuta kautta (esim perhevakuutus).
Saksassa ainakin työllisyystilanne parani eli jotain hyötyä siitä oli. Toki työpaikoilla on sitten kahden kerroksen väkeä jos on täydellä palkalla työskenteleviä ja sitten Minijob työntekijöitä. Vaikka Minijob työntekijällä voi olla ammattitaitoa niin eteneminen työpaikassa voi olla haastavaa.
Pitäisikö Suomessa kokeilla jotain tämän kaltaista kun yrityksellä ei aina ole vara palkata täysiaikaista uutta työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu voisivat avustaa, mutta siitä pitäisi saada palkkaa. Näin eivät olisi enää edes työttömiä, kaikki voittaisivat.
Vuosituhannen vaihteessa Saksassa oli hankala työttömyystilanne. Sosiaalidemokraattien aloitteesta perustettiin ns. Minijob työt jossa palkka taitaa olla 556 eur kuukaudessa (12,82 €/tunti) tänä vuonna. Käsittääkseni sosiaalitukea voi saada tämän päälle ainakin jonkin verran mutta vakuutus pitää joko maksaa tai hankkia muuta kautta (esim perhevakuutus).
Saksassa ainakin työllisyystilanne parani eli jotain hyötyä siitä oli. Toki työpaikoilla on sitten kahden kerroksen väkeä jos on täydellä palkalla työskenteleviä ja sitten Minijob työntekijöitä. Vaikka Minijob työntekijällä voi olla ammattitaitoa niin eteneminen työpaikassa voi olla haastavaa.
Pitäisikö Suomessa kokeilla jotain tämän kaltaista kun yritykse
Suomessa vain tuota alettaisiin käyttää härskisti hyväksi niin kuin nykyistäkin työkokeilujärjestelmää. Lupaillaan että tee ahkerasti töitä niin palkataan, no ei nyt meillä olekaan varaa.
Minä olin työtön. Sitten kun pääsin, menin tekemään omaa ammattiani vastaavaa suunnittelutyötä. Miksi minun olisi pitänyt mennä tekemään jotain yksinkertaista työtä, koulutetun ihmisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi vois olla siinä mielessä hyvä, että se harjoittelija voisi syrjäyttää sen ketä auttaa ja autettava alkaisikin tekemään niitä minitöitä ja menettäisi virkansa tai työnsä toiselle, jos osottautuisi niin että tämä tuuraaja on tehokkaampi.
Voitaisi tavallaan kaikkia pitää pätkällä ja se tehokkain saisi parhainta palkkaa, eikä se joka on sattumoisin saanut työn.
Myös työntekijän terveys olisi yksi kriteeri paremmalle asemalle. Lihavuudesta voitaisi antaa miinuspisteitä yms.
Niinpä. On se hyvä, että perikuntien asuntoja ei saa myytyä, kun työikäiset ei saa vakituisia työpaikkoja. Saat pitää perintökämpät itselläsi.
Tuttu on nyt myynyt perintöasuntoa viisi vuotta ja laskenut hintaa.
No, kuulemma on tulossa työvoimapula 🤣
Vierailija kirjoitti:
Tuttu on nyt myynyt perintöasuntoa viisi vuotta ja laskenut hintaa.
No, kuulemma on tulossa työvoimapula 🤣
Kohta on ostajia nurkan takana 🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa jos sille 'apurille' käy työpaikalla vaikka työtapaturma? Työpaikan vakuutus? Sinä? Muut työntekijät?
Minulla kävi vahinko tommosessa ilmaisjutussa. Ei kiinnostanut ketään korvaukset... heitettiin vain pihalle ja äkkiin ja komennus et mee nyt nopsaan telkkariin hakemaan tikit edes... jälkipyykkinä siis tuo et ei kukaan korvannut senttiäkään vaikka teki minulle kuukauden työkyvyttömyyden! Oli muka vakuutus Mutta kukaan ei tiedä miten orjan tapaturmavakuutus haidaan! Tai eivät halunneet tehdä töitään nuokin pask..
Voihan sitä tehdä kun teet työsopparin ja maksat siitä normi palkkaa
Juu, tähän on olemassa jo systeemi. Se menee niin, että se työtön palkataan siihen hommaan.
Jos on tarve työntekijälle, silloin maksetaan alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa yrityksen taholta.
Ei voida, sen sijaan voitte irtisanoutua liian raskaan työtaakan alla.
"Naisille suunnitellaan armeijaa pakolliseksi, koska syntyvyys vähenee."
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ennen vanhaan oli avustajia ja assistentteja, nyt nekin hommat pitää tehdä itse kaiken muun lisäksi.
Tai työttömänä ilman palkkaa. Tämähän se työttömyyden perimmäinen syy on. Ketään ei palkata ja ne jotka jää tekee 3 hengen työt. Jakakaa työttömät työtaakan alle uupuvien paikoille ja miettikää missä ongelma piilee.
Ehdottomasti näin, haluan päästä avustamaan kirurgia!
Tarkoitus on ehkä jakaa ihmisiä leireihin, hajottaa ja hallita, jotta ihmiset eivät todennäköisesti pääse haastamaan vallitsevaa hegemoniaa. Yksistä tehdään työttömiä, ja toiset uupuvat työssään. Näiden ihmisten käsityksessä todellisuudesta on valtava ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaan siitä että siirretään kaikki julkisen virat minijobeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sellanen olisi hyvä jossa joka kuukausi saisi valtiolta kansalaispalkkaa 1200e. Ja saisi itse omatoimisesti vaan mennä johonkin työpaikalle tekemään hyvää. Tai keräämään luontoon roskia luvalla.
Olisi eräällä tavalla diplomaattinen koskemattomuus tehdä töitä kuin töitä ja näyttää miten hyvä on missäkin.
Olisin eräänlainen kulkuri ja vähäsanainen vaeltelija, joka hoitaisi hommat kotiin kuin kotiin ihan missä vain ja miten päin vain ja milloin lain. Sankari työväen sankar olisin.
Ei ongelmaa, minä olen täällä ja teen työt. Levätkää te vain, olette sen ansainneet. Minä otan nyt tämän lehden johdon, mene sinä lepäämään tai tee itsellesi munkki. Tai älä tee munkkia, tein koko lafkalle munkit ja keitin kahvit kansalaispalkastani. Olkaa hyvät.
Aajtelkaa. Perustulo tule jo, sano perustulo, jos tahdot hyvää.
hmmmm niin hyvää ettei sanotuksi sa
Minä muokkaisin tätä nii että saisi tuon kansalaispalkan vaikka sit 1200. Sillähän elää sairaat ja laiskatkin. Mutta ihminen on ahne siksipä työnteosta maksetaan vielä lisää. Kaikkista lisä töistä vaikka 300-500€ verotus olisisi hyvin kevyt. Tämä motivoisi hyvin niitä jotka eivät tee mitään. Isommista palkoista. Sanotaan yli 3000 verotus olisi nykyisen kaltainen. Iso palkkaiset siis eivät jaksaisi tuosta pikkusummasta 1200 innostua joten tekisivät mielellään rahakkaita hommiaan. Ainoa ongelma on että päättäjät kuuluvat tuohon sakkiin niin eipähän heitä jaksa tällaiset uudistukset kiinnostaa kun siitä ei ät itse hyödy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Samaa kyykyttämistä kuin nytkin osa-aikatöissä. Työttömyyskorvausta nipistellään kun hetkeksi saat työn josta tienaa tuon 600€ sitten vekslailaan toimeentulotukea kuukausikaupalla ku tuolloin tienasit tuon. Ikinä ei pääse hyötymään niin että itselleen saisi tarpeellisia hankintoja tehtyä.
Se tulee kalliiksi, siksi esim kaupanalalta ei juurikaan saa kokoaikatöitä on halvempaa palkata osa-aikaisia, raha raha raha katsos...ei hyvinvionti