Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettää jäädä sairauslomalle! Miten eroon häpeän tunteesta?

Vierailija
04.12.2025 |

Olen aina ollut tunnollinen työntekijä, ja just se joka tulee flunssassakin töihin ja jää aina muutamaksi minuutiksi tai joskus pidemmäksikin aikaa työajan jälkeen tekemään homman loppuun, valmistelemaan huomista yms. että seuraava päivä olisi (muka) helpompi.

Meillä on ihan kamala työntekijävaje ollut koko vuoden ja taas on tulossa muutosneuvottelut, ja luultavasti lähtee lisää väkeä, koska "hyvinhän siellä pärjätään vähemmälläkin väellä". Joo, kiitos sen, että en edes muista, milloin kukaan meistä olisi pitänyt sallitun h ruokatauon tai kahvitauon istuen töitä tekemättä. Ruokatuako kestää ihan maksimissaan 5-7 minuuttia, koska päivittäiset työtehtävät odottavat ja aikataulu on niin tiukka, että silti menee ylitöiksi ja sama koskee kahvitaukoa - se juodaan vauhdista töiden lomassa.

Päätin tänä vuonna, että yritän välttää ylisuorittamista, koska se vääristää todellisuutta missä ajassa työt tehdään ja miten, ja aina jos olen sairas, pidän sairauslomaa. Minulla on perhe ja pienet (4v. ja 2v.) lapset, joiden kanssa haluan aikaa viettää. Tajusin, että kaksi tuntia illassa arkisin omien lapsien seuraa on liian vähän. 

Nyt kuitenkin olen alkanut tuntea huonoa omaatuntoa ja häpeää siitä, että pidän sairauslomia tai en jää ylitöihin, koska varsinkin pitkään talossa olleet ja perheettömät tekee sitä samaa mitä minä tein vielä vuosi sitten: tulevat sairaanakin töihin ja jäävät päivittäin 1-2h ylitöihin ja yleensä ovat jo ennen kuin työt edes alkaisi tekemässä jo ensimmäisiä valmisteluja.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole juuri koskaan saikulla. Tyyliin viiden vuoden välein iskee joku flunssa. En ymmärrä miten jotkut on jatkuvasti saikulla. Yksikin työkaveri on pelkästään tänä syksynä ollut flunssassa 7-8 viikkoa. Jos tulisi yt:t niin minut irtisanottaisiin koska sitä sairaslomalla olijaa ei saa irtisanoa kun olis väärin irtisanoa saikulla. 

Jos on lapsia, niin lapset sairastaa, itse sairastuu samalla ja helposti sitten tulee poissaoloja sairauksien takia. Varsinkin alkuun lasten ollessa pieniä. Muistan kun laitoin esikoisen päiväkotiin, niin ensimmäisen vuoden aikana olin lähes joka toinen viikko poissa muutaman päivän joko siksi, että lapsi sairasti tai sitten itse sairastuin. Sitten se loppui kuin seinään ja oli lähinnä enää yksittäisiä sairauslomapäiviä itseni tai lapsen takia.

Vierailija
22/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tästä paistaa outo paremman ihmisen esittäminen, vaikka tuo on pelkästään tyhmää. Tulla sairaana töihin, tinkiä tauoista ja suostua muutenkin pompoteltavavaksi.

Tekee hommansa hyvin, pitää tauot ja lähtee kotiin kun työt loppuu. Se riittää. Se on ylemmän tason ongelma, jos väkeä on liian vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikalla normaali tekemisen taso perustuu siihen, että ihmiset ylisuorittavat, tulevat sairaana ja tekevät jatkuvasti ylitöitä, silloin organisaation perusmitoitus on jo valmiiksi pielessä ja työyhteisön normi on vääristynyt. Siinä mielessä teidän pitäisi puhaltaa nyt yhteen hiileen ja pitää tauot tai saada niistä korvaus ja sama ylitöistä - ette tee niitä omalla ajalla ilman korvausta.

Puolisoni ei voinut pitää aikanaan isyyslomaa, koska hänet olisi naurettu töistä sellaisen takia pihalle. Edes synnytykseen ei tullut mukaan sen vuoksi, että piti tehdä töitä. Hän oli juurikin se, joka lähtee töihin vaikka saunan lauteilta jos kutsu tulee, ja tekee töitä vaikka kellon ympäri jos niin vaaditaan. 25 vuoden työuran jälkeen tuli burnout sekä vakava masennus, josta on edelleen 5v myöhemmin sairauslomalla ja tuskin enää koskaan kykenee täysin työelämään.

Vierailija
24/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tästä paistaa outo paremman ihmisen esittäminen, vaikka tuo on pelkästään tyhmää. Tulla sairaana töihin, tinkiä tauoista ja suostua muutenkin pompoteltavavaksi.

Tekee hommansa hyvin, pitää tauot ja lähtee kotiin kun työt loppuu. Se riittää. Se on ylemmän tason ongelma, jos väkeä on liian vähän.

Nätähän mahtuu tusina tiuhun.

Vierailija
25/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa häpeän aihetta, nimittäin olet aika pöljä, jos häpeät normaalia työpäivää ja satunnaisia sairaslomia. Jos et pääse ylisuorittamisesta eroon niin voi olla, että sairastut niin, ettei töitä pysty enää tekemään.

Itse odotan tätä että koska jokin minussa pettää näin kausityöntekijänä kun olen töissä niin teen niin paljon kuin vai pystyn työpäivän aikana tekemään ja sitten mielessäni kiroan kun enemmänkin olisin halunnut tehdä mutta työpäivä jo päättyi ja kunnan hommissa ei anneta ylitöitä tehdä

Vierailija
26/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikön esihenkilönä voin kertoa että kaltaisesi arjen "sankarit" vituttavat kaikista eniten. Älä tule kipeänä töihin. Et ole korvaamaton. Teet itse itsellesi tuon kiireen. Kipeänä töihin tullessasi kukaan ei ajattele että onpas se Marjatta reipas, vaan voi jumalauta nyt se tartuttaa kaikki. Tiedätkö kuinka paljon kalliimmaksi tulee maksaa yksi sairausloman sijainen vs. Viiden kun yksi ei osannut sairastaa kotona?

Työyhteisöjä on monenlaisia. Itse sairastelin paljon yhden kesän, ja siihen päälle lapsen sairastelut. Olin varmasti viikon kuukaudesta aina sairauslomalla. Minut ja muut "paljon" sairauslomilla olleet tunnettiin saikuttajana, vaikka itsekin sanoin, että en todellakaan ole kotona lomailemassa vaan oikeasti joko itse tai lapsi kipeänä ja siitä on loma kaukana. Toisessa työpaikassa sellaisia pidettiin ylijumalina, jotka eivät olleet ikinä sairauslomalla. 

Vierailija
27/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse odotan tätä että koska jokin minussa pettää näin kausityöntekijänä kun olen töissä niin teen niin paljon kuin vai pystyn työpäivän aikana tekemään ja sitten mielessäni kiroan kun enemmänkin olisin halunnut tehdä mutta työpäivä jo päättyi ja kunnan hommissa ei anneta ylitöitä tehdä

Miksi pitäisi tehdä enemmän kuin vaaditaan?

Vierailija
28/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaana tartutat muut. Eikö teillä seurata jatkuvia ylityötunteja? Työsuojelu rajoittaa niiden kerryttämistä, jos ei itse ymmärrä rajaansa.

Vierailija
29/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaana tartutat muut. Eikö teillä seurata jatkuvia ylityötunteja? Työsuojelu rajoittaa niiden kerryttämistä, jos ei itse ymmärrä rajaansa.

Työsuojeluvaltuutetuilla voi pyyhkiä sanonko mitä, ei ketään duunarialoilla ainakaan kiinnosta kenenkään oikeudet.

Vierailija
30/30 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikön esihenkilönä voin kertoa että kaltaisesi arjen "sankarit" vituttavat kaikista eniten. Älä tule kipeänä töihin. Et ole korvaamaton. Teet itse itsellesi tuon kiireen. Kipeänä töihin tullessasi kukaan ei ajattele että onpas se Marjatta reipas, vaan voi jumalauta nyt se tartuttaa kaikki. Tiedätkö kuinka paljon kalliimmaksi tulee maksaa yksi sairausloman sijainen vs. Viiden kun yksi ei osannut sairastaa kotona?

Voi kuule kyllä sitä kiirettä joissain työpaikoissa on todellakin niin ettei kerkeä taukoja pidellä kuin juostessa esim siivous,keittiöt,sote.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän