Säikähdin ihan hiivatisti. Lapsi oli jäädä auton alle.
Rehellinen kuski soitti. Lapsi oli ihan shokissa kun hain kotiin. Oli siis ollut ylittämässä tietä kun auto oli vain ajanut kohti. Oli juuri ehtinyt juosta pois edestä eikä auto ehtinyt osua. Oli heijastinvaljaat joten olisi pitänyt näkyä, kuski sanoi että ei silti nähnyt. Jäi pari lyöntiä väliin ja edelleen tykytyttää.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Oliko huomio liikenteessä vaiko jossakin muussa? Asioilla on monta puolta...
Nyt ei ehkä ole ihan paras aika syyllistää lasta. En tiedä lapsen versiota kun ei itkultaan saanut sitä sanotuksi mutta eipä sillä väliä, kerrataan säännöt myöhemmin. Ap
Eli epäilet lapsen juosseen varoittamatta tielle tai katsoneen puhelinta. Niinhän se usein on. Hyvä hyvä.
En. Luulen että ylitti tien ihan normaalisti mutta jäi syystä x kuskin näkökentän ulkopuolelle. Ap
Autoilijan pitää pimeässä lähestyä suojatietä vielä varovaisemmin kuin valoisaan aikaan. Auto on aina saatava tarvittaessa pysähtymään. Jalankulkijan heijastimen käyttö tai käyttämättömyys ei vaikuta siihen mitenkään.
Oikeastaan nuo heijastinvaljaat ovat aika huonot; itse heijastava osa on melko kapea vrt. oikeat huomioliivit. Toiseksi ne ovat päällä liian staattiset, kuten jo joku mainitsikin, eivät herätä huomiota tarpeeksi hyvin. Ihminen on kuin semmoinen heijastinpylväs tien laidalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Oliko huomio liikenteessä vaiko jossakin muussa? Asioilla on monta puolta...
Nyt ei ehkä ole ihan paras aika syyllistää lasta. En tiedä lapsen versiota kun ei itkultaan saanut sitä sanotuksi mutta eipä sillä väliä, kerrataan säännöt myöhemmin. Ap
Eli epäilet lapsen juosseen varoittamatta tielle tai katsoneen puhelinta. Niinhän se usein on. Hyvä hyvä.
Mitähän tämä sitten on jos ei syyllistämistä? Ap
Ajettiin keski-ikäisen miehen perässä. Hän pysähtyi suojatien eteen ja pikkutyttö (joka näkyi hyvin) lähti ylittämään tietä. Sitten mies yhtäkkiä kaasuttikin suojatien päälle ja tönäisi tyttöä, joka palasi takaisin tulosuuntaan ja ryntäsi takaisin puistoon ja oletettavasti kotiinsa.
Toisessa kohtaa lähdin itse ylittämään tietä vihreillä. Odottava auto lähti valumaan suojatielle ja kun tulin kohdalle noin kuusikymppisen näköinen mies puhui kännykkään niin, ettei hallinnut autonsa liukumista. Heristin sormea, niin ukkeli heristi takaisin ja jatkoi puhelimessa puhumistaan.
Kun nämä kuuskymppiset miehet tajuaisivat, että reaktioaika ja havainnointikyky heikkenevät tuossa iässä eivätkä ajelisi euroopan omistajina hybriksen vallassa.
Lapsi sanoi, että oli katsonut molempiin suuntiin ja sitten mennyt tien yli mutta kaukaa tullut auto ei ollutkaan hidastanut. Onneksi se ei osunut mun lapseen. Mulla on vieläkin säikähtänyt olo. Ap
pistä lapselle heijastinten lisäksi led-valo vaatteisiin
led-valo ei ole riippuvainen siitä, että auton valot osuu siihen
Vierailija kirjoitti:
Lapsi sanoi, että oli katsonut molempiin suuntiin ja sitten mennyt tien yli mutta kaukaa tullut auto ei ollutkaan hidastanut. Onneksi se ei osunut mun lapseen. Mulla on vieläkin säikähtänyt olo. Ap
Ensi kerralla ylittää tien vasta kun auto on pysähtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajettiin keski-ikäisen miehen perässä. Hän pysähtyi suojatien eteen ja pikkutyttö (joka näkyi hyvin) lähti ylittämään tietä. Sitten mies yhtäkkiä kaasuttikin suojatien päälle ja tönäisi tyttöä, joka palasi takaisin tulosuuntaan ja ryntäsi takaisin puistoon ja oletettavasti kotiinsa.
Toisessa kohtaa lähdin itse ylittämään tietä vihreillä. Odottava auto lähti valumaan suojatielle ja kun tulin kohdalle noin kuusikymppisen näköinen mies puhui kännykkään niin, ettei hallinnut autonsa liukumista. Heristin sormea, niin ukkeli heristi takaisin ja jatkoi puhelimessa puhumistaan.
Kun nämä kuuskymppiset miehet tajuaisivat, että reaktioaika ja havainnointikyky heikkenevät tuossa iässä eivätkä ajelisi euroopan omistajina hybriksen vallassa.
No ei heikkene vielä 60v😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojelusenkeli oli paikalla, onneksi
Ja BMW-kuski. Valitettavasti.
Osasi kuitenkin toimia oikein - pysähtyi ja soitti vanhemmille!
Moni pakenee vaikka olisi ajanut yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitäisi ymmärtää, että nyt on juuri vaikeimmat olosuhteet näkyvyyden kannalta auton sisältä ulos päin, vielä jos sadetta. Jalankulkijana sitä ei pysty ymmärtämään ennen kuin on itse kokeillut. Vaikka olisi katuvalot. Siksi ehdottomasti HEIJASTIMET!
Heijastinvaljaat olikin. Kuski väitti että ei silti nähnyt lasta kun vasta läheltä.
Tiedän kyllä että nyt on pimeää. Ajan itsekin autoa. Ap
Lopulta kuitenkin kaikki hyvin eikä mitään sattunut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla ylittää tien vasta kun auto on pysähtynyt.
Tai mennyt ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Luulen että ylitti tien ihan normaalisti mutta jäi syystä x kuskin näkökentän ulkopuolelle. Ap
Älä kuvittele että lapset ylittää tien normaalisti, yhtäkkiä vaan suoraan tielle katsomatta edes mihinkään suuntaan. Kyllä lapsia juoksee tielle myös, ja onhan lapsia kuollutkin kun yhtäkkiä hyppää jostain lumikasan tai pensaan takaa auton eteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille opetettiin lapsena, jos jäätte auton alle selkään tulee, opettiin kyllä katsomaan ja odottamaan että auto pysähtyy ennen kuin tielle mentiin. Opeta nyt vaan lapsesi tarkkailemaan liikennettä, oikeassa elämässä kun ei aina huomaa yksinkertaisesti
Vierailija kirjoitti:
Autoilijan pitää pimeässä lähestyä suojatietä vielä varovaisemmin kuin valoisaan aikaan. Auto on aina saatava tarvittaessa pysähtymään. Jalankulkijan heijastimen käyttö tai käyttämättömyys ei vaikuta siihen mitenkään.
Tieliikennelaista voit myös lukea mitä velvollisuuksia jalankulkijoilla ennen tielle astumista
Ymmärrän että pelästyit, minäkin olisin. Kannattaa ottaa lapsen kanssa rauhallisesti ja antaa extraläheisyyttä seuraavat päivät. Liikennekäyttäytymisestä ehtii puhua myöhemminkin, ja roikkuvat led-valot / heijastimet hankkia myös.
Olen itse jäänyt lapsena pilvisenä kesäpäivänä suojatiellä pyörällä auton alle, kypärä pelasti kuolemalta. Olin hyvin säikähtänyt ja syytin itseäni, vaikka autoilijalla oli aivan liian kova tilannenopeus. Olisi ollut psykologisesti aika karmeaa, jos äitini olisi heti aloittanut minun moralisoinnin.
Oltiin tulossa kotiin, mies ajoi ja ehdin sanoa vain: VARO! Pikkutyttö tuli hyppien ja pomppien tietä ylittämään. Oltiin vähän varjoisassa kohdassa eli ei just katulampun kohdalla. Klo oli16.30 ja tosi pimeä. Koko muu perhe oli tulossa tytön perässä meidän äkkijarrutuksen jälkeen. Laittakaa heijastimet heilumaan ja ylittäkää tie koko perhe yhtä aikaa. Näkyvyys autosta on nyt HUONO.