Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei todellakaan ole vanhoilla ihmisillä enemmän elämänkokemusta

Vierailija
03.12.2025 |

Se että olet ollut samassa työpaikassa 40 vuotta ja vähän katsonut yleä ei tarkoita että omaat elämänkokemusta. Ei heidän tarvitse kokea massatyöttömyyttä, sekakäyttäjiä kaduilla, ehkä tulevaa sotaa, sosiaalisia ongelmia ja kaikkea mitä suomessa on nykyään. 

Kommentit (246)

Vierailija
121/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baittaatko vai oletko aito kehitysvammainen?

En. Minua ei kiinnosta vanhojen ihmisten mielipiteet mistään asiasta.

Eri- No, lapsilta kuulet totuuden, mutta älä heille ajatuksiasi tuputa. Heitä ei kiinnosta vanhojen ihmisten mielipiteet mistään asiasta.  ;D

Ikävää, jos sinun läheiset vanhat ovat tuollaisia. Omat lapselapseni  teinit, käyvät usein yökylässä luonani ja monta tuntia kyselevät niistä useista duuneista ja ulkomailla olleista työpaikoista joissa olen ollut ja biletyksistäni yms.

Samoin minä saan tietää yhtä sun toista nykynuorista.

Vierailija
122/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei heidän tarvitse kokea massatyöttömyyttä, sekakäyttäjiä kaduilla, ehkä tulevaa sotaa, sosiaalisia ongelmia ja kaikkea mitä suomessa on nykyään."

90-luvulla oli suurempi työttömyys, päihteidenkäyttäjiä on aina ollut, fiksut ovat ymmärtäneet Venäjän uhan aina ja sosiaalisia ongelmia on ollut aina. 

53-v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan olisi ihan mukava katsoa, miten ap pärjäisi jonkun 75v mummon kanssa tämän nuoruudenaikaista elämää eläen. Siinä voisi vaikka kyynel tirahtaa, kun huomaisi, että kauppa ei ole auki enää klo 17 jälkeen eikä wolt-kuskeja ole olemassakaan. Pahimmillaan joutuisi keksimään, miten kodin saa lämpimäksi eli missä on puuvaja, onko siellä polttopuuta ja miten ihmeessä toimia, kun on sekä puuliesi että pönttöuuni. Mutta eihän tuosta tule elämänkokemusta, ainoastaan kokemusta?

Olen pienestä kylästä kotoisin. Nämä kaikki on koettu jo lapsena.

Ap

Kuvitteletko olevasi ainutlaatuinen tässä suhteessa?

No täällä joku korosti kuinka vanhukset on niin kokeneita. Olen itsekin kokenut samat asiat.

Ap

Samat asiat? Eli elänyt sähköttömässä torpassa, pihanperällä ulkohuussi, ulkosauna, ei saippuaa, ei vessapaperia, ei hammastahnaa eikä mitään muitakaan hygieniatarvikkeita.   Ei harrastuksia, ei linja-auto tai taksikyytejä kouluun, ei talvikenkiä ... tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta en todellakaan usko että olet AP elänyt kuten nykyiset vanhat ihmiset, vaikka pikkukylältä olisitkin kotoisin.

Vierailija
124/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se että muuttaa kaupunkiin ja saa ajettua autokoulun läpi ja osaa laittaa tulen takkaan on jotain valtavaa elämänkokemusta jota ei nuoremmilla ole???

Vierailija
125/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulu on hyvä esimerkki asiasta, joka on vaikeampi nykyaikana kuin mitä se oli.

Vierailija
126/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan olisi ihan mukava katsoa, miten ap pärjäisi jonkun 75v mummon kanssa tämän nuoruudenaikaista elämää eläen. Siinä voisi vaikka kyynel tirahtaa, kun huomaisi, että kauppa ei ole auki enää klo 17 jälkeen eikä wolt-kuskeja ole olemassakaan. Pahimmillaan joutuisi keksimään, miten kodin saa lämpimäksi eli missä on puuvaja, onko siellä polttopuuta ja miten ihmeessä toimia, kun on sekä puuliesi että pönttöuuni. Mutta eihän tuosta tule elämänkokemusta, ainoastaan kokemusta?

Ap

No täällä joku korosti kuinka vanhukset on niin kokeneita. Olen

Sähköt on ollut. Muuten kaikki samat asiat olen kokenut kun vanhukset.

Ap

Vierailija
127/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No täällä joku korosti kuinka vanhukset on niin kokeneita. Olen

No tämä nyt on jotain äärimmäistä köyhyyttä jos ei edes saippuaa ole ollut. Ennen sitä on valmistettu itsekin, näin nuorempana olen nähnyt vanhan ajan kotitalouskirjassa ohjeitakin miten saippuaa valmistetaan sian ihrasta ja lipeästä.

Vierailija
128/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokoulu on hyvä esimerkki asiasta, joka on vaikeampi nykyaikana kuin mitä se oli.

Ja intti. Leuanveto lopetettiin koska suurin osa tuloksista oli 0. 

Simputus kiellettiin koska vässykät lopetti armeijan kesken

Vierailija
129/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Missä meillä on se pieni kylä, jossa kauppa on 15 vuotta sitten suljettu jo klo 17? Taidat pikkuisen nyt huijata meitä!

Vierailija
130/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä olen mennyt kyläkouluun 5 kilometriä yhteen suuntaan. En harrastanut mitään. Samat kengät aina. Ulkovessa oli.

Ap

Vierailija
131/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se että muuttaa kaupunkiin ja saa ajettua autokoulun läpi ja osaa laittaa tulen takkaan on jotain valtavaa elämänkokemusta jota ei nuoremmilla ole???

Se, että on tehnyt useita erilaisia töitä, asunut Suomen ja Euroopan ulkopuolella esimerkiksi, on elämänkokemusta. Että on saanut lapsia ja kasvattanut heidät aikuisiksi, on myös. Näin esimerkkinä, mummojen elämänkokemuksesta. Teepä perässä, palataan sitten asiaan.

Vierailija
132/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut itsessäni sen puolen, että ylimielisyys ja korskeus katoavat iän myötä.

Kyllä, eikä ole niin ehdoton, on armollisempi muille ja itselleen. Kaikki ei ole vain mustavalkoista, on oppinut huomaamaan myös harman eri sävyjä.

Vierailija
133/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Missä meillä on se pieni kylä, jossa kauppa on 15 vuotta sitten suljettu jo klo 17? Taidat pikkuisen nyt huijata meitä!

Vanhukset on siis kokeneita ihmisiä kun kauppa oli pari tuntia vähemmän aikaa auki. Hauskinta mitä olen kuullut :D

Ap

Vierailija
134/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No täällä j

Älä höpsi. Olet syntynyt aikaan kun kaikilla jo kännykät. Ennen oli lankapuhelinkin harvinaisuus.  Radiot tarvitsi akun ja anodin. Sinä et yksinkertaisesti ymmärrä mistä kirjoittelet

Vierailija
135/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullaa vaan syödään ja kahvia ryystetään pitkin päivää. Näitä sitten pitäisi kuunnella? Hohhoijaa.

Ap

Ja sinä vaan roikut palstalla kitisemässä päivät pitkät

Se hankkii niitä elämänkokemuksia täällä. On sitten muka jotakin muisteltavaa 

kun vanhana istuu kiikkutuolissa.

Me muut hankitaan elämänkokemukset oikeassa elämässä.

Vierailija
136/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut itsessäni sen puolen, että ylimielisyys ja korskeus katoavat iän myötä. 

Et ole enää tarpeeksi nuori tietääksesi kaikesta kaiken.

Vierailija
137/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Joillain on ollut pitkä, helppo ja tasainen elämä ilman mitään erityisiä vastoinkäymisiä. 

Näitä ihmisiä kannattaisi juuri kuunnella. Ehkä he ovat tehneet harkittuja ja järkeviä valintoja elämässään. Vastoinkäymisiä tulee kyllä jokaisen tielle, ja joskus ne voivat toki olla ylivoimaisia. Kaikkien vastoinkäymiset eivät näy päälle päin, jotkut kantavat kuormansa liikoja huutelematta.

Vierailija
138/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kateutta ja katkeruutta eikä sillä ole mitään tekemistä kokemuksen tai viisauden kanssa. 

Vierailija
139/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että olisi vaikeampi nykyään? 

Eihän siellä ole enää oikein teoria- ja ajotuntejakaan.

Vierailija
140/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että on tehnyt useita erilaisia töitä, asunut Suomen ja Euroopan ulkopuolella esimerkiksi, on elämänkokemusta. Että on saanut lapsia ja kasvattanut heidät aikuisiksi, on myös. Näin esimerkkinä, mummojen elämänkokemuksesta. Teepä perässä, palataan sitten asiaan.

Niin tämä on se mitä sinä määrittelet elämänkokemukseksi. Toisella se voi olla jotain aivan muuta, ei missään jaella mitään elämänkokemuspisteitä. Toinen voi kokea vaikka läheisen ihmisen kuoleman, syövän, työttömyyden jne. ja varmasti löytyy elämänkokemusta vaikkei ole asunut edes Suomen rajojen ulkopuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi