Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei todellakaan ole vanhoilla ihmisillä enemmän elämänkokemusta

Vierailija
03.12.2025 |

Se että olet ollut samassa työpaikassa 40 vuotta ja vähän katsonut yleä ei tarkoita että omaat elämänkokemusta. Ei heidän tarvitse kokea massatyöttömyyttä, sekakäyttäjiä kaduilla, ehkä tulevaa sotaa, sosiaalisia ongelmia ja kaikkea mitä suomessa on nykyään. 

Kommentit (246)

Vierailija
81/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisit määritellyt mitä tarkoitat "vanhoilla" ihmisillä. 

Satavuotiaat ovat jo eläneet sotavuodet, heidän lapsissaan on hirmuinen määrä sotaorpoja. Nämä ikäluokat ovat eläneet TODELLISEN pula-ajan jolloin esimerkiksi lapsille keitettiin puuroa ja paistettiin leipää männyn kaarnasta *pettu. Pettu ei soveltunut ihmisen ravinnoksi joten ihmisiä kuoli suolitukoksiin, märkiviin haavaumiin ja riisitautiin sekä moniin muihin puutostiloista johtuneisiin sairauksiin. Lapsikuolleisuus oli hyvin yleistä. Rintamalta elossa palanneet miehet olivat suurilta osin sekä henkisesti tai ruumiillisesti vammautuneita. Alkoholismi ja riippuvuus pervitiinistä jota rintamalla jaettiin, aiheutti vakavan päihderiippuvuuden.

Lama oli vaikea 1990 luvulla, työttömiä melkein puoli miljoonaa, konkursseja ja lainojen korot 18%. Monet menettivät kaiken, jotkut perheensä, kotinsa, työnsä, firmansa tai henkensä. Monet jäivät vuosikausiksi velkavankeuteen esim. maksaen asuntolainaa talosta jonka pankki oli ulosmitannut - eli koti meni mutta velat jäivät. 

Tässä välissä oli hiukan parempia vuosia, jolloin nämä mainitsemasi "'40-v samassa työssä, YLEn uutisten katsojat" matkustelivat ja sivistivät itseään. Monet kasvattivat lapsiaan lamavuosien aikaan ja ehkä siitä syystä lasten aikuistuttua halusivat panostaa myös omaan hyvinvointiinsa.

Nyt eläkkeellä olevat/jäävät saavat eläkettä n. puolet siitä mitä olivat palkkaa saaneet. Sitä ei kannata kenenkään kadehtia. 

Vierailija
82/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on vastoinkäymisiä. Osa selviää niistä eteenpäin, ja löytää rakentavia ratkaisuja. Osa ei. Eiköhän niillä ekoilla ole enemmän viisautta kuin jälkimmäisillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaa tätä käsitystä ettei työelämässä ole vastoinkäymisiä. Suuri osa vastoinkäymisistä tapahtuu työelämässä. Vastoinkäymiset on myös suurelta osin hyödyttömiä. Jos sinä joudut vaikka auto-onnettomuuteen niin että joku muu osuu sinuun niin et sinä siitä mitään opi. 

Vastoinkäymisiä on esim kodittomuus, päihdeongelma, köyhyys, näitä ei työssäkäyvä voi kokea.

Kyllä voi.

Vierailija
84/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan olisi ihan mukava katsoa, miten ap pärjäisi jonkun 75v mummon kanssa tämän nuoruudenaikaista elämää eläen. Siinä voisi vaikka kyynel tirahtaa, kun huomaisi, että kauppa ei ole auki enää klo 17 jälkeen eikä wolt-kuskeja ole olemassakaan. Pahimmillaan joutuisi keksimään, miten kodin saa lämpimäksi eli missä on puuvaja, onko siellä polttopuuta ja miten ihmeessä toimia, kun on sekä puuliesi että pönttöuuni. Mutta eihän tuosta tule elämänkokemusta, ainoastaan kokemusta?

Olen pienestä kylästä kotoisin. Nämä kaikki on koettu jo lapsena.

Ap

Onneksi olkoon, ap!

Vierailija
85/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on yksilö. Vaikee yleistää. 

Vierailija
86/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi sanoa elämänkokemukseksi kun syntyi harmaaseen sähköttömään ja vedettömään torppaan jonne oli vain hevosen ajettavat metsätiet joka suuntaan.

Nyt on urbanisoitunut itse autolla ajeleva netissä asiansa hoitava vanha rouva.

Pärjännyt ilman kunnallista päivähoitoa, 3 kkn äitiyslomalla.  Ei ollut kaikki niin siloteltua kuin teillä "elämää kokeneilla"  30-vuotiailla.

Minkäs ikäisenä pääsit eläkkeelle ja tiedostatko ettei nykynuoret pääse välttämättä edes 70-vuotiaana?

Vierailija
87/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänkokemus ei kartu jos kaikki tulee niin kun manulle illlallinen. Näin kävi juuri suomalaisille vanhuksille. En ota kantaa muiden maiden vanhuksiin.

Ap

Aihe on provoiluksi hyvä mutta ongelma on siinä että sinä et osaa provoilla. Ei ole sulle kertynyt kokemusta trollailusta. Harjoittelua harjoittelua.

Vierailija
88/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaa tätä käsitystä ettei työelämässä ole vastoinkäymisiä. Suuri osa vastoinkäymisistä tapahtuu työelämässä. Vastoinkäymiset on myös suurelta osin hyödyttömiä. Jos sinä joudut vaikka auto-onnettomuuteen niin että joku muu osuu sinuun niin et sinä siitä mitään opi. 

Vastoinkäymisiä on esim kodittomuus, päihdeongelma, köyhyys, näitä ei työssäkäyvä voi kokea.

Voi kokea, mutta itse sen kuopan kaivaa aivan kuten työtönkin.

Vierailija
89/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi sanoa elämänkokemukseksi kun syntyi harmaaseen sähköttömään ja vedettömään torppaan jonne oli vain hevosen ajettavat metsätiet joka suuntaan.

Pärjännyt ilman kunnallista päivähoitoa, 3 kkn äitiyslomalla.  Ei ollut kaikki niin siloteltua kuin teillä "elämää kokeneilla"  30-vuotiailla.

Minkäs ikäisenä pääsit eläkkeelle ja tiedostatko ettei nykynuoret pääse välttämättä edes 70-vuotiaana?

Toisaalta nykyään moni nuori ei pääse edes töihin.

Vierailija
90/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

63 vuottahn tuo eläkeikä on ollut.  Terveytesi puoleen saattaisit päästä vaikka ens vuonna eläkeelle, aika paljon jumitat.

Vierailija
91/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satavuotiaat ovat jo eläneet sotavuodet, heidän lapsissaan on hirmuinen määrä sotaorpoja. Nämä ikäluokat ovat eläneet TODELLISEN pula-ajan jolloin esimerkiksi lapsille keitettiin puuroa ja paistettiin leipää männyn kaarnasta *pettu. Pettu ei soveltunut ihmisen ravinnoksi joten ihmisiä kuoli suolitukoksiin, märkiviin haavaumiin ja riisitautiin sekä moniin muihin puutostiloista johtuneisiin sairauksiin. Lapsikuolleisuus oli hyvin yleistä. Rintamalta elossa palanneet miehet olivat suurilta osin sekä henkisesti tai ruumiillisesti vammautuneita. Alkoholismi ja riippuvuus pervitiinistä jota rintamalla jaettiin, aiheutti vakavan päihderiippuvuuden.

Lama oli vaikea 1990 luvulla, työttömiä melkein puoli miljoonaa, konkursseja ja lainojen korot 18%. Monet menettivät kaiken, jotkut perheensä, kotinsa, työnsä, firmansa tai henkensä. Monet jäivät vuosikausiksi velkavankeuteen e

No miksi sitten se elämänkokemus ei näy heissä? Ei millään tavalla.

Ap

Vierailija
92/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä päät kestä työelämää eikä opiskelua.

Vierailija
93/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina naurattaa kun eläkeläiset luulee olevansa kokeneempia kun minä. En sano mitään koska en halua loukata heitä mutta nauran sisäisesti.

Ap

Minua naurattaa kaltaisesi pennut. Olen tehnyt enemmän juttuja, kuin mistä osaat edes uneksia. Alkaen 4-vuotiaasta, kun hoitopaikkoja ei ollut ja olin päivät yksin kotona kun vanhemmat olivat töissä. Viime vuonna olin gastina purjeveneessä Etelämerellä, vaikka en osannut ennestään purjehtia. Olen eläkeikäinen mummeli.

Vierailija
94/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta nykyään moni nuori ei pääse edes töihin.

Toisaalta nykyään moni nuori ei osaa sitä lopputyötään tehdä eikä saa harjoittelupaikkaa.

Vierailija
95/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lama oli vaikea 1990 luvulla, työttömiä melkein puoli miljoonaa, konkursseja ja lainojen korot 18%. Monet menettivät kaiken, jotkut perheensä, kotinsa, työnsä, firmansa tai henke

Mitä sä olet AP saanut aikaan elämälläsi?

Vierailija
96/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen asunut neljässä vanhassa kerrostalossa. Kaikkialta ne on purettu joskus 80-90-luvulla. Väestösuojat on, mutta ei siellä mitään säilytetä."

Itse käsittelen työssäni erilaisia firmojen tilauksia ja tulee kyllä toisinaan vastaan tilauksia, joissa on nimenomaan väestönsuojiin tarvittavia tarvikkeita. Hyvä esimerkki taas miten vanhemmat ihmiset mutuilee tietävänsä kaiken.

Kyllä minunkin yleistietämyksen mukaan Suomessa jokin maanpuolustussuunnitelma on🤔

Vierailija
97/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baittaatko vai oletko aito kehitysvammainen?

En. Minua ei kiinnosta vanhojen ihmisten mielipiteet mistään asiasta.

Mene sitten itse roskiin ennen kuin tulet vanhaksi, ääliö. Ketään ei kiinnosta juttusi nytkään, saati kun väistämättä vanhenet. 

Vierailija
98/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan olisi ihan mukava katsoa, miten ap pärjäisi jonkun 75v mummon kanssa tämän nuoruudenaikaista elämää eläen. Siinä voisi vaikka kyynel tirahtaa, kun huomaisi, että kauppa ei ole auki enää klo 17 jälkeen eikä wolt-kuskeja ole olemassakaan. Pahimmillaan joutuisi keksimään, miten kodin saa lämpimäksi eli missä on puuvaja, onko siellä polttopuuta ja miten ihmeessä toimia, kun on sekä puuliesi että pönttöuuni. Mutta eihän tuosta tule elämänkokemusta, ainoastaan kokemusta?

Ap

Kuvitteletko olevasi ainutlaatuinen tässä suhteessa?

Vierailija
99/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva nähdä myös vastaavasti miten mummolta sujuisi nykyään vaikka videocv:n teko ja työpaikan haku. Osa mummoistakin on asunut ikänsä kerrostalossa, ei siellä mitään puuvajoja ole.

Miksi eivät mummot osaisi?  Tuttukin opetti lukiossa juuri tietokone/video/taitto-aineita ja kaikkee sinnepäin.

Mistä ihmeestä käsitys että vain 30 v osaisivat?  Jokuhan teidät on opettanut.

Vierailija
100/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuvitteletko olevasi ainutlaatuinen tässä suhteessa?

No täällä joku korosti kuinka vanhukset on niin kokeneita. Olen itsekin kokenut samat asiat.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä