Kyllä se ero vaan pilaa lapsen elämän
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Siinähän on ihan hirveä ero, että onko erottu väkivallan, alkoholismin tai jonkinlaisen hyväksikäytön tms takia, vai ehkä siksi, että Keski-ikäinen nainen kyllästyi tylsään ja kilttiin mieheen.
Joillekin lapsille vanhempien ero on ehdottomasti hyväksi, toisille ei.
Elämä ei ole mustavalkoista.
Yllä oleva ihan totta, lisäyksellä keski-ikäisen miehen hurahtaminen ja hyppy uuteen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tervettä itsekyyttä".
Jos vanhempi ei kaltoinkohtele, niin lapsen on parempi asua sen vanhemman kanssa.
Nyt jos vanhemmat on normaaleja, mutta tunteet vain väljähtyneet, niin yhteishuoltajuus on usein se mihin päädytään. Jolloin lapset muuttaa vuoroviikoin kahden kodin välillä.
Haistakaa oikeasti pitkä paska joiden mielestä se on lapselle ihan yhtä hyvä kuin asua yhdessä kodissa. Ette voi olla noin tyhmiä, olette tosiaankin vain "itsekkäitä" mutta "tervettä itsekkyyttä" se ei ole.
Kuka aikuinenkaan jaksaa että JOKA V-N VIIKKO pitää kerätä kamat kasaan ja muuttaa? Kahden kodin väliä? Ihan koko ajan, vuosikausia!
Eivät kaikki ole noin vaikeissa tilanteissa.
Lähipiirissäni, tässä pikkukaupungissa, on useampi eroperhe ja lapset ainakin periaatteessa viikko-viikko -järjestelmällä. Mutta esimerkiksi ainakin kahdessa lähipiirissäni olevassa perheessä tämä tarkoittaa vain sitä, että lapsilla on yksi ylimääräinen koti. Eli lapset kulkevat ja olevat sujuvasti ja joustavasti kummassa kodissa haluavat. Vanhemmat lähinnä sopivat, milloin on tarpeen esim. lomamatkojen tai vastaavien osalta lasten ehdottomasti olla jomman kumman vanhemman luona. Lapseni kaverit ottavat ilon irti tästä järjestelystä.
Välillä koulun jälkeen on hauska viedä kaverit isän kotiin, koska isällä saa rassata mopoja. Välillä on kivempaa mennä äidin luo, kun äiti leipoo ja laittaa jotakin herkullista ruokaa. Joskus haluaa omaa aikaa ja tilaa, niin voi kipaista toiseen kotiin. Tai jos tulee sisaruksen kanssa riitaa. Molemmilla eronneilla vanhemmilla on omat omakotitalot, ja molemmissa taloissa lapsilla omat huoneet, joissa omat tavarat. Harrastukset hoituvat kumman tahansa luona. Kodeilla on välimatkaa alle kilometri, ja kodista kotiin saatetaan mennä vaikka kavereiden kanssakin.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ihmiset lapsiperheissä eroavat liian helposti. Kyllä eroon yleensä on painavat syyt. Toki on niitäkin itsekkäitä, jotka vain löytävät uuden ja lähtevät ihan hyvästä liitosta.
moni sanoo "en enää rakastanut puolisoani vaan meistä oli tullut kämppikset/kaverit".
Vanhempani ovat näitä joille ero ei käynyt kysymykseenkään (vanhoja jo), mutta monesti nuorena ja nyt vanhempana olen miettinyt miten ihana olisi ollut nähdä äitini joskus onnellisena ja vaikka jonkun häntä arvostavan miehen kanssa, nauravaisena ja huolettomana. Isäni kanssa hän ei ole ollut sitä koskaan. Isällenikin olisi varmasti sopinut joku toinen ja muistan usein miettineeni että varmasti olisi ollut vain parempi että eroaisivat, sen verran kylmäkiskoista ja ankeaa oli lapsuus isäni tyrannian alla.
Ei se ero vaan se miten ne vanhemmat sen hoitaa. Jos et voi laittaa erotilanteessa lapsen etua itsesi edelle, et tee sitä siinä ydinperheessäkään ja se sitten kyllä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ihmiset lapsiperheissä eroavat liian helposti. Kyllä eroon yleensä on painavat syyt. Toki on niitäkin itsekkäitä, jotka vain löytävät uuden ja lähtevät ihan hyvästä liitosta.
Ja kritiikki tässäkin ketjussa kohdistuu juurikin tuossa viimeisessä virkkeessäsi kuvaamiisi itsekkäsiiin, ja usein narsistisiin, ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
moni sanoo "en enää rakastanut puolisoani vaan meistä oli tullut kämppikset/kaverit".
Todella moni tuota sanova on salasuhteessa mutta ei tunnusta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain on ollut, että eron laittaa vireille yleensä nainen. Luulisi, että eroista n 70% on naisten aloitteista. Mitä on tehtävissä jos katsotaan pitkälke tulevaisuuteen, jotta parisuhteista/ avioliitoista tulisi pysyvimpiä ja ennen muuta toimivia. Uskon, että suurin osa eronneista toivoo, että omat lapset onnistuvat liitoissaan. Olen nähnyt, miten eron jälkeen lasten merkkipäivät pidetään kahdessa kodissa, ja on melkoista kun yo juhlatkin pitää jakaa. Puhumattamaan miten sitten kun eroperheen lapsi itse avioituu? Sitä kun ei voi jakaa. Monenmoiset haasteet, stressit seuraavat monia. Jopa koko sukua molemmilta puolin.
Siinä onkin pohdittavaa. Mitä toivot lapsillesi ja millaisen mallin annat. Kuten oli aiemmin esillä, tiedämme että suurin osa huumeidenkäyttäjistä, rikollispolulle päätyneistä yleensä miehet( vankilaan) ovat eroperheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain on ollut, että eron laittaa vireille yleensä nainen. Luulisi, että eroista n 70% on naisten aloitteista. Mitä on tehtävissä jos katsotaan pitkälke tulevaisuuteen, jotta parisuhteista/ avioliitoista tulisi pysyvimpiä ja ennen muuta toimivia. Uskon, että suurin osa eronneista toivoo, että omat lapset onnistuvat liitoissaan. Olen nähnyt, miten eron jälkeen lasten merkkipäivät pidetään kahdessa kodissa, ja on melkoista kun yo juhlatkin pitää jakaa. Puhumattamaan miten sitten kun eroperheen lapsi itse avioituu? Sitä kun ei voi jakaa. Monenmoiset haasteet, stressit seuraavat monia. Jopa koko sukua molemmilta puolin.
Siinä onkin pohdittavaa. Mitä toivot lapsillesi ja millaisen mallin annat. Kuten oli aiemmin esillä, tiedämme että suurin osa huumeidenkäyttäjistä, rikollispolulle päätyneistä yleensä miehet( vankilaan) ovat eroperheistä.
Erot lisäävät lasten pahoinvointia suuressa osassa tapauksista.
Tietenkin väkivalta- ja päihdejutut jos niiden takia ero ovat eri asia eikä niitä pidä sekoittaa tähän keskusteluun millään tavalla vaikka kuinka fanaattiset eropuolusteljat manipulointitarkoituksessa niin tekevätkin.
Itsellä ero johtui monista asioista. Ex-vaimo mm. petti, meillä oli erilaiset seksuaaliset halut, hänen tapa riidellä oli hyökätä sanallisesti. Erosta on jo 5 vuotta aikaa ja nuorempi lapsi oli silloin 10v. Olen jutellut lasten kanssa useasti siitä, miten he kokevat kaksi kotia ja vuoroviikkovanhemmuuden. Heidän sanomansa mukaan asiat ovat ihan hyvin, vaikka kotia pitääkin vaihtaa joka sunnuntai. Olen eksäni kanssa väleissä ja huolehditaan lapsista niin hyvin kuin osataan. Ydinperheidea valitettavasti meillä rikkoutui, mutta ajattelen eron olevan lopulta lastenkin parasta meidän tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ero vaan se miten ne vanhemmat sen hoitaa. Jos et voi laittaa erotilanteessa lapsen etua itsesi edelle, et tee sitä siinä ydinperheessäkään ja se sitten kyllä näkyy.
Niinpä. Koska pitää päästä vain hehkuttamaan somessa uutta suhdetta johon lennosta vaihtoi. Sadistista toimintaa. Jonka lapset kyllä muistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien toiminta pilaa usein lapsen elämän eron jälkeen. Näitä olen nähnyt ja ne lapset ovat oireilleet pahasti.
Omassa erossakin lasten isän käytös, puheet ja toiminta olivat todella törkeää. Lapset siinä kärsi. Itselleni lapset ovat aina olleet se tärkein asia. Hienoja aikuisia heistä on tullut ja toivottavasti hyvin voiviakin. Omat oireilut oli heilläkin eron jälkeen. Mitä lie olisi tapahtunut, jos olisin käyttäytynyt vähänkin kuin lasten isä.
Onneksi on myös hyvin ja siististi hoidettuja eroja. Tällaisia on muutamilla tuttavilla. Ainakin ulospäin kaikki hoituvat mallikkaasti, ja tietämättä taustoja moni ihmettelee, miksi ero edes tuli.
Erojen syyt ovat kirjavia, ja melko usein niitä on enemmän kuin se yksi.
Yleisimpiä syitähän tunnetusti ovat:
- Uskottomuus;
- Taloudelliset ongelmat ja erimielisyydet talousasio
Niin. Jotkut aloittavat sivusuhteen puolison olleessa suunnitellusti raskaana. Ja sitten uhriutuvat ihmisten edessä julkisesti kun saavat täysin aiheesta kritiikkiä teoistaan. Sairasta.
Miten se ero helpottaa vanhempien arkea? Jos susta tulee lähihuoltaja niin sä joudut hoitamaan lähes kaikki lapsen asiat yksin ja maksamaan kaiken yksin. Ei ne yh-tuet yleensä kovin isoja ole. Helpompaa on, kun vanhemmat asuvat yhdessä ja hoitavat lapsen asiat yhdessä ja maksavat kaiken puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat näitä joille ero ei käynyt kysymykseenkään (vanhoja jo), mutta monesti nuorena ja nyt vanhempana olen miettinyt miten ihana olisi ollut nähdä äitini joskus onnellisena ja vaikka jonkun häntä arvostavan miehen kanssa, nauravaisena ja huolettomana. Isäni kanssa hän ei ole ollut sitä koskaan. Isällenikin olisi varmasti sopinut joku toinen ja muistan usein miettineeni että varmasti olisi ollut vain parempi että eroaisivat, sen verran kylmäkiskoista ja ankeaa oli lapsuus isäni tyrannian alla.
Tämä vastaus oli selvästi jonkun uusperhesekoilijan viesti. Tiedoksi, että uusperheessä eläminen on lapselle helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vastaus oli selvästi jonkun uusperhesekoilijan viesti. Tiedoksi, että uusperheessä eläminen on lapselle helvettiä.
Mitä sä tuolla tarkoitat? Minä olen siinä käsityksessä, että valtaosa lapsista on tyytyväisiä uusperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä tuolla tarkoitat? Minä olen siinä käsityksessä, että valtaosa lapsista on tyytyväisiä uusperheessä.
No eivät todellakaan ole! Oma koti täynnä vieraita ihmisiä ja laskevat päiviä milloin pääsevät pois.
Terv. Eroperheen ja uusperheen entinen lapsi.
En ymmärrä että tänä päivänä edelleen pitää viestiä tälläistä eroaminen pilaa lapsen elämän.. Tänä päivänä kun tiedostetaan että väkivallan muodot ovat hyvin salakavalia, on henkistä fyysistä taloudellista.. Jotka sisältävät paljon haitallisia valta suhteita.. Ja myöskin ei pidä mainostaa sitä että parisuhteet olis jotain lukkoja missä nyt vaan pitää roikkua kun kerran siihen on lähdetty. En oikein usko että lopulta kukaan lähtee heppoisin perustein, niitä syitä miksi on lähdetty eriytymään alkujaankin ei välttämättä halua myöntää itselleen tai ei edes sisäisesti tiedosta. Nykyään on mun mielestä hyvä että ihmiset pohtivat enemmän sitä lähteäkö suhteeseen antaako se jotain parempaa kuin mitä sinkkuna olo on.