Terapeutti ei hyväksy ihastumistani
Käyn terapiassa väkivaltaisen lapsuuden aiheuttamien sairauksien takia. Terapeuttini mielestä minun pitäisi tuntea empatian tunteita sitä kaltoin kohdeltua lapsiminää kohtaan, joka minussa on. Ihmettelee, miksen tunne mitään positiivista tunnetta, ainoastaan surua ja vihaa koko lapsuuttani kohtaan.
Sitten kun kerron olevani ihastunut, hän tyrmää tämän tunteen vääränä, eikä halua keskustella aiheesta lainkaan. Onhan ihastuminenkin tunne, vieläpä positiivinen. Miksi se pitäisi kieltää?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitit näin (lainaus ei toimi):
Minut on kasvatettu siihen, etten kelpaa minkäänlaisena ja vaikka mitä tekisin, olen kelpaamaton. Minun puolestani on päätetty, minkälaisia vaatteita käytän, mistä pidän ja mitä ajattelen. Kaikkea tekemistäni on kontrolloitu vielä pitkälle aikuisuuteen.
Nyt tuntuu siltä, että taas minulle yritetään määrätä tunteita ja ajatuksia, joita saan tuntea ja etten kelpaa niiden tunteiden kanssa, jotka minulla jo on.
ap
vastaan: sinulla herää nyt hyviä ajatuksia ja tunteita. Printtaa ne tai kirjoita ylös seuraavaa kertaa varten. Olet käynyt merkityksellisen keslustelun terapeutin kanssa ja alat päästä kiinni tärkeisiin asioihin. Alat päästä vapauteen. Älä enää kirjoita tänne mitään, satutat itseäsi. Kerro nuo siellä terapiassa. Olen tosissani. Voimia sinulle.
Kiitos. Aion kyllä kirjoittaa tänne. Muutenkin keskustelen näistä asioista monien kanssa.
ap
Toivottavasti et maksa tuota scheissea omasta pussistasi? Samaa ihmissuhdedraamaa ja *kasvua* löydät vaikka baarista ilmaiseksi. Lopulta terapeutti on vain terapeutti - ihminen siellä roolinsa takana. Ja ihminen nyt on aina ihminen - loputtoman paha.
Ehkä siinä on se, että kiellät se lapsuuden ja et suostu käsittelemään sitä, että miten se vaikuttaa juurikin näihin ihastumisiisi.
Oman elämäsi kannalta olisi ihan hyvä käydä se lapsuus läpi. En tarkalleen tiedä miten erilaiset terapia muodot käsittelevät traumoja, niitä lapsuuden traumoja. esimerkiksi ratkaisukeskeinen tai psykoanalyyttinen kognitiivinen käsittelevät eri lailla.
Onko terapeutti sanonut sinulle, että en kuuntele ihastumisiasi? Vai mistä tuo tunne tulee?
Oletko kysynyt tuon kysymyksen terapeutiltasi?
Lopeta terapia. Jätä menneet. Kohti uusia elämyksiä. Terapia on ajan ja rahan haaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta terapia. Jätä menneet. Kohti uusia elämyksiä. Terapia on ajan ja rahan haaskausta.
Ja myös manipulointia terapeutin oman maailmankuvan, ja yhteiskunnan pyöräoravan rooliin. Pelottavaa ja myös henkisesti rikkovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitit näin (lainaus ei toimi):
Minut on kasvatettu siihen, etten kelpaa minkäänlaisena ja vaikka mitä tekisin, olen kelpaamaton. Minun puolestani on päätetty, minkälaisia vaatteita käytän, mistä pidän ja mitä ajattelen. Kaikkea tekemistäni on kontrolloitu vielä pitkälle aikuisuuteen.
Nyt tuntuu siltä, että taas minulle yritetään määrätä tunteita ja ajatuksia, joita saan tuntea ja etten kelpaa niiden tunteiden kanssa, jotka minulla jo on.
ap
vastaan: sinulla herää nyt hyviä ajatuksia ja tunteita. Printtaa ne tai kirjoita ylös seuraavaa kertaa varten. Olet käynyt merkityksellisen keslustelun terapeutin kanssa ja alat päästä kiinni tärkeisiin asioihin. Alat päästä vapauteen. Älä enää kirjoita tänne mitään, satutat itseäsi. Kerro nuo siellä terapiassa. Olen tosissani. Voimia sinulle.
Kiitos. Aion kyllä kirjoittaa tänne. Muutenkin keskustelen näistä asioista monien kanssa.
Kirjoiti aiemmin, että muut ihmiset ovat päättäneet puolestasi. Neuvoni on, että kerrot näistä nyt puhumistasi terapeutin herättämistä tunteistasi terapeutillesi. Se on tärkeä osa terapiaa. Jos haet muilta ihmisiltä ajatuksia omista tunteistasi, annat taas heille päätäntävaltaa. Ne vaikuttavat sinuun. Sinun pitäisi löytää oma itsesi, se, joka voi luottaa omaan itseensä ja se, joka uskaltaa sanoa miten asiat ovat, myös terapeutille jos hän sanoo tai tekee jotain. Peilaat tunteitasi häneen rohkeasti. Älä anna muiden puuttua elämääsi, vedä rajat.
Ehkä pitää lapsuuden kokemuksiasi sen verran raskaina ettei näe sun olevan valmis suhteeseen? Se ettet pysty rakastamaan sisäistä lastasi on lähes suoraan verrannollinen siihen ettet kykenisi rakastamaan ihastustasi. Toisaalta kykysi ihastua voi kertoa siitä että olet saavuttanut edistystä itsesi kanssa mitä et ole vielä huomannut. Ihastuminen voi auttaa sua eteenpäin paljon mutta tuskin kukaan terapeutti suosittelisi sitä kun voi olla vaikeaa ja satuttavaa kaikille osapuolille kun traumoja
Juuri noin olen sanonut terapeutilleni.
ap