Terapeutti ei hyväksy ihastumistani
Käyn terapiassa väkivaltaisen lapsuuden aiheuttamien sairauksien takia. Terapeuttini mielestä minun pitäisi tuntea empatian tunteita sitä kaltoin kohdeltua lapsiminää kohtaan, joka minussa on. Ihmettelee, miksen tunne mitään positiivista tunnetta, ainoastaan surua ja vihaa koko lapsuuttani kohtaan.
Sitten kun kerron olevani ihastunut, hän tyrmää tämän tunteen vääränä, eikä halua keskustella aiheesta lainkaan. Onhan ihastuminenkin tunne, vieläpä positiivinen. Miksi se pitäisi kieltää?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ihastunut keneen?
Erääseen mieheen (en terapeuttini).
ap
Miksi et kysy tätä asiaa terapeutiltasi?
Terapian on tarkoituskin herättää tunteita terapeutin sanomisia kohtaan. Ne tunteet ovat niitä, jotka olet ehkä aikaisemmin sivuuttanut tai kieltänyt. Seuraava askel olisi kertoa terapeutille juuri tuo, mitä kerroit avauksessa. Sinun ei tarvitse ajatella terapeutin tunteita, voit ihan vapaasti kertoa hänelle hänen herättämistään tunteista ja ajatuksista. Saat olla myös vihainen hänelle. Hän on terapeutti ja tekee sitä työkseen. Nuo tunteet ovat avain toipumiseesi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy tätä asiaa terapeutiltasi?
Siksi, että seuraava terapiakäynti on vasta viikon päästä ja tämä asia askarruttaa minua juuri nyt, klo 7.40 keskiviikkoaamuna.
ap
Vierailija kirjoitti:
Terapian on tarkoituskin herättää tunteita terapeutin sanomisia kohtaan. Ne tunteet ovat niitä, jotka olet ehkä aikaisemmin sivuuttanut tai kieltänyt. Seuraava askel olisi kertoa terapeutille juuri tuo, mitä kerroit avauksessa. Sinun ei tarvitse ajatella terapeutin tunteita, voit ihan vapaasti kertoa hänelle hänen herättämistään tunteista ja ajatuksista. Saat olla myös vihainen hänelle. Hän on terapeutti ja tekee sitä työkseen. Nuo tunteet ovat avain toipumiseesi.
Terapeutti saa manipuloida ihmistä vaikka itsetuhoisuuteen asti? Pitäisi kieltää lailla koko huuhaa ammattikunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti saa manipuloida ihmistä vaikka itsetuhoisuuteen asti? Pitäisi kieltää lailla koko huuhaa ammattikunta.
Se ei ole manioulointia ap! Sinä itse tuotat omat tunteesi. Sinä itse pidit huonona asiana ja vastustit ajatusta että voisit tuntea empatiaa itseäsi kohtaan. Terapeuttihan puhui sinulle siitä. Se ei ole manipulaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole manioulointia ap! Sinä itse tuotat omat tunteesi. Sinä itse pidit huonona asiana ja vastustit ajatusta että voisit tuntea empatiaa itseäsi kohtaan. Terapeuttihan puhui sinulle siitä. Se ei ole manipulaatiota.
Niin, se empatia lapsiminää kohtaan ei vain tule, vaikka kuinka olen yrittänyt. Häpeän, ettei se pyydetty tunne tule. Koen, että lapsuus meni jo ja lapsiminä on kuollut. En ymmärrä sitä ajatusta, että aikuisena pitäisi hoivata jotain sisäistä lasta. Mitä se edes konkreettisesti tarkoittaa?
Ihmisillä jotka eivät ole psyykkisesti ihan tasapainossa on usein tapana ihastua herkästi tai pikemminkin kokea limerenssiä sellaisia ihmisiä kohtaan joiden kanssa suhde tai vastakaiun saaminen ei ole kovin realistista. (Kokemusta on.) Onko ehkä kyse tällaisesta sinunkin kohdallasi ja terapeutti on yrittänyt ilmaista sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei manipuloi tuossa ketään. Terapeutti on puhunut empatiasta itseä kohtaan. Normaali tunne ja asia. Se on ilmeisesti herättänyt vastustusta mikä on normaalia jos on traumatisoitunut eikä pidä itsestään. Varoisin vähän sanojani sinuna kun puhut tuollaisia. Ja ap:lle, älä kerro somessa asioitasi, sast vain satuttavia kommentteja. Kerro ne terapeutille suoraan.
Hyvin vaikea sanoa mitään tämän perusteella. Ilmeisesti ihastumisen kohde ei ole sinulle hyväksi. Empatiaa toki pitää tuntea itseään kohtaan ja ymmärrän terapeutin ajatuksen tässä hyvin. Käyn itsekin terapiassa ja vasta 2 vuoden kohdalla alkoi terapian idea avautua minulle ja samalla alkoi tapahtua muutokset ajattelussa ja käytöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä jotka eivät ole psyykkisesti ihan tasapainossa on usein tapana ihastua herkästi tai pikemminkin kokea limerenssiä sellaisia ihmisiä kohtaan joiden kanssa suhde tai vastakaiun saaminen ei ole kovin realistista. (Kokemusta on.) Onko ehkä kyse tällaisesta sinunkin kohdallasi ja terapeutti on yrittänyt ilmaista sen?
Se voi olla. Hän ei ole suostunut kuuntelemaan mitään minun ja ihastuksen kohteeni välisestä suhteesta, joten en tiedä, mihin hänen arvionsa limetenssisä perustuisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole manioulointia ap! Sinä itse tuotat omat tunteesi. Sinä itse pidit huonona asiana ja vastustit ajatusta että voisit tuntea empatiaa itseäsi kohtaan. Terapeuttihan puhui sinu
Niin, se empatia lapsiminää kohtaan ei vain tule, vaikka kuinka olen yrittänyt. Häpeän, ettei se pyydetty tunne tule. Koen, että lapsuus meni jo ja lapsiminä on kuollut. En ymmärrä sitä ajatusta, että aikuisena pitäisi hoivata jotain sisäistä lasta. Mitä se edes konkreettisesti tarkoittaa?
Tuo on hieno oivallus ja askel taas eteen päin, häpeän tunne. Ei sinun tarvitse yhtäkkiä naps osata tai tuntea mitään. Terapeutti sai sinut miettimään asiaa ja löysit tuon häpeän ja se on hieno asia että löysit sen. Terapia vie vuosia, et voi yhtäkkiä löytää kaikkea sisältäsi, se vie aikaa! Voimia ja kaikkea hyvää sinulle! Luota prosessiin ja ole kärsivällinen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vaikea sanoa mitään tämän perusteella. Ilmeisesti ihastumisen kohde ei ole sinulle hyväksi. Empatiaa toki pitää tuntea itseään kohtaan ja ymmärrän terapeutin ajatuksen tässä hyvin. Käyn itsekin terapiassa ja vasta 2 vuoden kohdalla alkoi terapian idea avautua minulle ja samalla alkoi tapahtua muutokset ajattelussa ja käytöksessä.
Ihastumisen kohteeni on ihan tavallinen ihminen. En ymmärrä, mitä pahaa tässä tunteessa on. Ja ainakin tämä tunne on positiivinen, kun suurimmaksi osaksi tunnen vain vihaa, surua ja epätoivoa.
ap
Niin. Ottamatta kantaa ko terapiasuhteeseen on todettava, etten hetkeäkään ihmettele psykoterapian asiakaskatoa ja etenevää vastustusta. Kallista, tehotonta ja myös manipulointia aika isostikin. Olen katsonut tämän tien pitkällä janalla, ja todennut jotenkin - no - demoniseksi lopunperin. Mukahyväksi. Ja etenkin rahastukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihastumisen kohteeni on ihan tavallinen ihminen. En ymmärrä, mitä pahaa tässä tunteessa on. Ja ainakin tämä tunne on positiivinen, kun suurimmaksi osaksi tunnen vain vihaa, surua ja epätoivoa.ap
Juuri noin sinun pitää sanoa terapeutille. Käydä nämä hänen sanomisiensa aiheuttamat tunteet läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole manioulointia ap! Sinä itse tuotat omat tunteesi. Sinä itse pidit huonona asiana ja vastustit ajatusta että voisit tuntea
Minut on kasvatettu siihen, etten kelpaa minkäänlaisena ja vaikka mitä tekisin, olen kelpaamaton. Minun puolestani on päätetty, minkälaisia vaatteita käytän, mistä pidän ja mitä ajattelen. Kaikkea tekemistäni on kontrolloitu vielä pitkälle aikuisuuteen.
Nyt tuntuu siltä, että taas minulle yritetään määrätä tunteita ja ajatuksia, joita saan tuntea ja etten kelpaa niiden tunteiden kanssa, jotka minulla jo on.
ap
Minut on kasvatettu siihen, etten kelpaa minkäänlaisena ja vaikka mitä tekisin, olen kelpaamaton. Minun puolestani on päätetty, minkälaisia vaatteita käytän, mistä pidän ja mitä ajattelen. Kaikkea tekemistäni on kontrolloitu vielä pitkälle aikuisuuteen.
Nyt tuntuu siltä, että taas minulle yritetään määrätä tunteita ja ajatuksia, joita saan tuntea ja etten kelpaa niiden tunteiden kanssa, jotka minulla jo on. Tällä kertaa se sanelua on terapeutti.
ap
Ap kirjoitit näin (lainaus ei toimi):
Nyt tuntuu siltä, että taas minulle yritetään määrätä tunteita ja ajatuksia, joita saan tuntea ja etten kelpaa niiden tunteiden kanssa, jotka minulla jo on.
ap
vastaan: sinulla herää nyt hyviä ajatuksia ja tunteita. Printtaa ne tai kirjoita ylös seuraavaa kertaa varten. Olet käynyt merkityksellisen keslustelun terapeutin kanssa ja alat päästä kiinni tärkeisiin asioihin. Alat päästä vapauteen. Älä enää kirjoita tänne mitään, satutat itseäsi. Kerro nuo siellä terapiassa. Olen tosissani. Voimia sinulle.
Ihastunut keneen?