Tapasin aamulla erään äidin...
Puistossa olimme ja siitä kävelin hetken hänen ja lasten kanssa yhtä matkaa kotiin päin. Äidillä oli mukana rattaissa lapsi, kysyin ikääkin, 2vuotta täyttää kesällä. Ihmetys oli suuri molemmin puolin, kun meidän vajaa 1,5v touhusi kolmivuotiaan sisaruksen perässä puistossa ja sen toisen äidin lähes 2v ei ollut koskaan kävellyt ulkona kuin autoon ja takasin!!!
Äiti laittoi vaan aina vaunuun istumaan, toppasi sinne jalkapeitteen ja vielä sadesuojankin kanssa. Ihmetteli miten meillä jo osataan ulkona leikkiä!!! Sanoi, ettei hänelle tulisi mieleenkään laittaa hiekkaan leikkimään kun voi vielä laittaa kaikkea suuhun...
Laitatteko muuta leikkimään suuhulaittoiässä lapset hiekkikselle? Kumpi meistä nyt on outo??
Kommentit (18)
kaiken suuhunsa. Ei siis niin, että sinne saattaa mennä yksi lusikallinen hikaa silloin tällöin..
Tai siis jo ennen suuhun laittoa, jos olen ehtinyt. Onko nainen ulkomaalainen tai asunut ulkomailla pitkään? Niillä on usein vähän erilaisia tapoja...
1 v 1 kk ja leikkii kyllä hiekkalaatikolla ja on muutenkin puistossa kova touhuamaan. Ei kävele vielä ilman tukea, mutta konttaa ympäriinsä lujaa vauhtia ja nousee pystyyn ja kävelee, jos tuen löytää. Laskee isänsä kans liukumäkeä, keinuu vauvakeinussa yms.
Alkuun laittoi pari kertaa hiekkaa suuhunsa, mutta enää ei ole laittanut.
Lapaset kyllä menee vaihtoon/ pesuun joka päivä, kun leikkii hiekkalaatikolla, mutta eipä tuo haittaa. Pääasia, että lapsi nauttii ulkoilusta ja leikistä. :)
pojan ollessa n.7kk. Tutti oli käytössä joten ei menny paljoo hiekkaa suuhun. :D
Sen takiako on ihan ok, että lapsi ei pääse leikkimään ulos?
Vierailija:
katos kun niitä on sellasiakin lapsia jotka vielä tuossa iässä TODELLAKIN_TUNKEVAT
kaiken suuhunsa. Ei siis niin, että sinne saattaa mennä yksi lusikallinen hikaa silloin tällöin..
nyt kun lapsi on 1v ja 3 kk leikkii hiekkalaatikolla täysiään, hiekkaa ei menne yhtään suuhun vaan ämpäriin.
Onnellinen lapsi, joka rakastaa ulkoleikkejä
Hiekkaa menee joskus lapio kaupalla, siihen ongelmaan on tutti. Ja olen kovasti sanonut, että ei laita suuhun ja nyt usein menee ulkoilut vain pienillä maistiaisilla.
keskustaan ja takaisin eli n. 5km kun välillä huilataan.
Kuitenkin olen nähnyt paljon tämän ikäisiä lapsia jotka istuu aina rattaissa (ovat usein aika pullukoita).
Luulen että äidit ei vaan jaksa paimentaa kun tämän ikäinen lapsi juoksee kuin päätön kana eli koko ajan pitää vahtia.
Mielestäni hyvä jos lapsi opetetaan itse kävelemään mahd. varhain ja että oppii touhuamaan ulkona heti kun mahdollista.
Nythän oli muuten tutkittu, että mitä enemmän lapsi on kosketuksissa maan kanssa, sitä terveempi lapsi tulee olemaan (ei allergioita).
Eli antakaa syödä hiekkaa minkä jaksavat!
Vierailija:
keskustaan ja takaisin eli n. 5km kun välillä huilataan.Kuitenkin olen nähnyt paljon tämän ikäisiä lapsia jotka istuu aina rattaissa (ovat usein aika pullukoita).
Luulen että äidit ei vaan jaksa paimentaa kun tämän ikäinen lapsi juoksee kuin päätön kana eli koko ajan pitää vahtia.Mielestäni hyvä jos lapsi opetetaan itse kävelemään mahd. varhain ja että oppii touhuamaan ulkona heti kun mahdollista.
Nythän oli muuten tutkittu, että mitä enemmän lapsi on kosketuksissa maan kanssa, sitä terveempi lapsi tulee olemaan (ei allergioita).
Eli antakaa syödä hiekkaa minkä jaksavat!
Kyllä meilläkin se esikoinen sai aina kävellä mutta eipä onnistu enää kun on 3 pientä..
Vierailija:
Kyllä meidänkin 10 kk ikäinen tunkee ihan kaiken suuhunsa. Sen vuoksi sillä on äiti, joka vahtii ja kiskoo kävyt, kivet, roskat ja hiekkalelut pois suusta ja kieltää edes laittamasta suuhun mitään. Joskus uskoo, joskus ei. Mutta kun isommat sisarukset tahtovat ulos ja puistoon, eikä kymppikuinen enää pysy rattaissa (huutaa vaan), niin pakkohan se on maahan laskea. Ja näkeehän täällä (Jyväskylä) puistoissa jo tällaisia vajaa yksivuotiaitakin leikkimässä. Esikoisenkin kanssa lähdettiin puistoon leikkiin heti kun hän oppi kävelemään. Ei siinä musta mitään outoa ole.
Muuten alkaa sanoa että jalkoihin sattuu tai jaloja väsyttää. Pitäisiköhän tutkituttaa?
puistosta pois. Äitiinsä tullut...
Vierailija:
Muuten alkaa sanoa että jalkoihin sattuu tai jaloja väsyttää. Pitäisiköhän tutkituttaa?
lapsesi on minusta ihan normaali.
Vierailija:
mutta jos kävelee ulkóna hyvin tutkituttaisin. Onhan hyvät kengät, eikä mitkään euron kirppari löytö?
No hyvä jos on normaalia, ei hän olekaan ollut mikään himokävelijä koskaan. Vaikka ei ollakaan rattaissa istutettu väkisin.
Täällä vaan niin pienet jo tuntuu kävelevät pitkiä matkoja että huolestuin...
19
Meidän lapsi käveli heti kävelemään opittuaan parin kilometrin matkoja, eikä valittanut yhtään. Jos nosti rattaisiin, alkoi hirveä huuto ja tempominen. Halusi siis itse kävellä. Kaksivuotiaana käveli jo 5 km ihan kevyesti putkeen, ja tosi reippaasti.
Sen sijaan esikoinen (5v) narisee vieläkin, ettei jaksa kävellä. Veikkaan että on enemmänkin sitä, ettei tahdo ;) Luonne-eroja, nääs. Puistossa jaksaa tuo viisivuotiaskin juosta ja kävellä ja touhottaa kevyesti 1,5 tuntia. ;)
1v touhuaa niin kovaa vauhtia sisarusten perässä, ei tulisi mieleenkään istuttaa enää rattaissa.