Vieras ihminen huusi mulle koska kävelytän 2-vuotiasta valjaissa
tämä siis tapahtui ostarissa Helsingissä tänään. Olen kävelyttänyt lastani lapsivaljaissa koska hän ei viihdy rattaissa ja vapaaksi en ihmisvilinässä häntä uskalla päästää, en varsinkaan tuon tämänpäiväisen uutisen jälkeen. Nyt sitten joku vanhempi rouva alkoi melkein huutaa mulle että lasta ei tartte kytkeä niinkuin eläintä! Mä menin ihan vaikeaksi enkä keksinyt mitään sanottavaa. Lapseni on täysin tottunut valjaisiin eikä niistä " kärsi" .
Kommentit (107)
Joka kerran olen sanonut, että tahdot varmasti mielummin kuunnella lapsen tauotonta raivoa ollessaan kiinni rattaissa.
...valjaissa kuljettaminen kyllä kieltämättä näyttää ja myös tuntuu typerältä, mutta mieluusti säästän oman, lapsen sekä muidenkin mielenterveyden hillitsemällä raivoa, joka aiheutuu rattaissa olemisesta. Puhumattakaan, etten joudu perikatoon lapsen repiessä kaupasta kaiken käsille saatavan alas ;) Ja kyllä: olen kasvattanut lastani. Ikävä kyllä 1,5v:n ei sanat tehoa ja fyysistä kuritusta en harrasta ;)
Mielummin kyllä antaisin lapsen olla vapaana, mutta johan noita syitä tuli lueteltua...
kävellessään valjaissa. Meidän 1,5 vuotias on valjaissa tyytyväinen eikä osaa vielä nähdä koiria " alempiarvoisina" olioina ja kokea valjaissa kävelyä siten nöyryyttävänä.
Eivät sitten kyllä tosin ole häiriintyneitä tai adhd-tapauksia tai ikänsä kuritta olleita...
Minusta siinä ei ollut mitään ihmeellistä opettamista. Mitä ihmeen opettamista siinä muka on?
61
joten ei ne lapset (taaperot) osaa vielä suhtautua edes koirien ulkoiluttamiseen jotenkin alentavana juttuna...
Mutta kyllä jo pieni lapsi tajuaa, mikä on nöyryyttävää ja huomaa, jos häntä tuijotellaan yms.
meillä ainakin työnnetään kaksosrattaita siten että pitelen lapsiani samalla kädestä kiinni. Talutan koiriani samalla enkä halua että lapseni samaistuvat heihin.
kun äiti oli pitänyt taaperoa kädestä, taapero oli heittäytynyt yllättäen maahan parkkipaikalla ja nivel muljahtanut paikoiltaan. Oli kuulemma huono äiti, kun piti liian kovaa kiinni... Kaikesta ne besserwisserit jaksaa oikeasti kouhkata.
Omaa kaksivuotiastani en olisi valjaisiin laittanut, mutta voin kuvitella, että jollakin on niin vilkas lapsi, ettei juuri järkeä menossa ole, ja vaarallisilla paikoilla kävellessä valjaat voi olla ihan paikallaan. Meillä harjoiteltiin pidempien matkojen kävelyä lapsen ollessa n. 1,5-vuotias
(tai siitä alkaen), ja vaikka käveltiin rauhallisilla, leveillä kevyen liikenteen väylillä, niin kyllä siinä kärppänä sai olla, ettei pikku älypää juossut silmänräpäyksessä autotien puolelle tai pyörän alle.
Kaikkeen on suhtauduttava äärimmäisellä kriittisyydellä ja mitättömimmätkin asiat analysoidaan puhki. Tälle trendille vielä nauretaan vuosien päästä.
Eiks jeh?
Hitsi mitä valopäitä. Tottahan toki tyyliseikat pitää mennä sellasen pikku asian kuin turvallisuuden edelle.
Vierailija:
Minusta niistä valjaista ei ole mitään hyötyä (sitoo toisen käden), ovat typerän näköiset ja lapselle kyllä myös nöyryyttävät, koska tajuaahan hän, että menopeli on sama kuin ulkoilutettavilla koirilla.
Vierailija:
Minusta siinä ei ollut mitään ihmeellistä opettamista. Mitä ihmeen opettamista siinä muka on?
61
Normaali kaksivuotias kokeilee, on uhmaikäinen ja unohtelevainen. Ja temperamenttinen vilkas kaksivuotias on sitä satakertaisesti sinun lapsiisi nähden. Jos sinun ei edes tarvinnut lapsillesi tuota taitoa opettaa, niin sinulla ei todellakaan ole vilkkaat lapset.
69
jos niistä uskoan apua olevan niin varmasti nekin hommataan. Vielä lapset eivät osaa kävellä ja ovat nyt valjastettuina rattaisiin. Tänään kaupungilla liikkuessamme päätin kyllä että mahdollismman pitkään aion noissa olosuhteissa sitoa lapset rattaisiin. Sellainen vilinä ja tungos tuolla oli, että vaikea oli minun aikuisenakin ihmisenä pysyä miehen ja rattaiden mukana, vaikka välillä roikuin ihan tarkoituksella kiinni.
Eli ei siinä lapsen tarvi kuin sekaunniksi vahingossa irroittaa otteensa äidin kädestä/laukunhihnasta niin saa jo ihmetellä mihin toinen katosi. Mielummin siis lapsi turvassa rattaissa tai valjaissa kun hukassä väkitungoksessa. voi sitä hyvinkasvatetulta 2v:ltäkin hetkeksi keskittyminen herpaantua jos sattuu jotain kiinnostavaa näkemään.
suu suppuun sellaisilta, jotka puuttuvat muiden asioihin.
jotka voivat olla yksi ja sama henkilö.
Kuten jo totesin, sen kulkemisen opettaminen ei ole sen kummempaa opettamista kuin mikään muukaan lapsen taito.
Näytät mitä haluat, harjoittelet ja toistat ja kannustat oikeaan tekemiseen, reippaalla mielellä.
Vai onko sulla lastenkasvatus kikkoja, ihmekonsteja ja taikatemppuja? Ei ihme, että jo pelkkä käveleminen on teillä noin vaikeaa...
61
kiipeilevät ruokapöydällä ja juoksentelevat kaupoissa, sillä emme halua vangita heidän vapauttaan keinotekoisiin kahleisiin: valjaat, turvaistuimet, syöttötuolit. Emme muutoinkaan halua rajoittaa heidän vapaata luovuuttaan, joten meillä lapset tekevät mitä ikinä haluavat.
Kuvailin näiden " valjaat nöyryyttävät lasta" -tyyppien ajattelutapaa.
Vierailija:
81, onko sun mielestäsi siis vammainen eläin?
Sinulla on kyllä aika helpot ja kiltit lapset jos kerrasta tai kahdesta (sanomisesta + näyttämisestä) oppivat uuden taidon, eivätkä ikinä sitä " unohda" .
Joillakin tuo voi vaatia kymmeniä, jopa satoja toistoja. Lapset kun ovat niin erilaisia.
Tosin ihan vaan tiedoksesi: Et oo kyllä vilkkaita lapsia nähnytkään.
Mutta opeta nyt kuitenkin meitä muitakin yhtä hyväksi äidiksi kuin itse olet. Avaa meille salaisuuksien arkkusi.